profil

Emisja i higiena głosu

poleca 85% 404 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

EMISJA I HIGIENA GŁOSU (WYKŁADY/ĆWICZENIA)
DR. M.BOJANOWSKA

14.09.2008 (WYKŁAD)

Sztuka komunikowania wymaga przystosowania własnego stylu do drugiej osoby i dużej elastyczności w porozumiewaniu się. Wprowadzenie reguł komunikacji w życie współtworzy linię funkcjonowania w zawodzie, stwarza poprawne stosunki międzyludzkie, ogranicza sytuacje konfliktowe mogące zaistnieć podczas wykonywania codziennych obowiązków. Wszystko co robimy- sposób siadania, chodzenia, zmiana tonu głosu jest formą komunikacji i podlega jej regułom.

Jednym z elementów stylu komunikacji jest tzw. PREFEROWANA FORMA EKSPRESJI do której to należy:
-brzmienie głosu
-ton głosu (jedna z cech brzmienia głosu)

Inne cechy brzmienia głosu to:
-wysokość
-akcent
-intonacja
które to cechy wzmacniaja lub osłabiają procesy komunikacji.

Osoby zawodowo używające głosu (przed szeroką publicznością) należą do grupy tzw. VOCAL PROFESIONAL. Są to:
-Śpiewacy
-Aktorzy
-Nauczyciele
-Politycy
-Prawnicy

W celu pełnego wykorzystania głosu jako narzędzia komunikcji osoba nim się posługująca winna mieć przygotowanie zarówno teoretyczne jak i praktyczne.
Rozwoj kariery zawodowej uzależniony jest również od tzw. CHARYZMY, albowiem głosem należy pryciagać uwage słuchacza, pobudzać wyobraźnię, przekonywać go, zachęcać, podrywać do działania. Umiejętność ta nabywamy przez ciągły stały trening.

Kształceniem prawidłowej umiejętności władania głosem zajmuje sie przedmiot EMISJA GŁOSU. Nauka emisji głosu odbywa się na bazie ćwiczeń oddechowych, głosowych, dykcyjnych oraz rozluźniających ćwiczeń fizycznych. (Prawidłowa emisja stosowana jest również w terapii śpiewu)

Ćwiczenia dobierane są w zależności od:
-wieku
-rodzaju głosu
-naturalnych lub nabytych właściwości emisyjnych głosu
-problemów wynikających przy opanowywaniu tekstu mówionego lub muzycznego

PRAWIDŁOWA EMISJA GŁOSU (tak zwana właściwa) JEST:
-korzystna zarówno dla narządu głosu jak i dla całego organizmu osoby wykonującej
-jest wygodna, sprawia przyjemność, daje pewność i zadowolenie
-jest estetyczna, automatycznie naprowadza na prawidłową dykcję, sprzyja dokładnemu wymawianiu spółgłosek i samogłosek oraz pozwala na wyraźna artykulację
-cechuje ją naturalność: postawy, twarzy, układu jamy ustnej, nie wymusza do stosowania specjalnie wyćwiczonych, udziwnionych chwytów mięśniowych.
-prawidłowa emisja jest prosta, jasna, bezpretensjonalna w swojej formie zewnętrznej, daje poczucie spokoju, pewności i przestrzeni (powietrza)

Prawidłowa emisja głosu tak zwana właściwa to ostateczny wynik procesu korekty, rozbudowania skali głosu, jego ustawienia, czyli prawidłowy w sensie instrumentalno-technicznym w sposób wydobywania dźwięków śpiewanych i mowy zawodowej.

EMISJA GŁOSU- z łac. Emitto -> wysyłam
prawidłowo jest to technika wydobycia glosu na zewnątrz, natomiast głos jest wynikiem współdziałania różnych mechanizmów zachodzących w całym naszym ciele.

FONACJA- z gr. Phone -> dźwięk
ściśle to tworzenie dźwięku krtani. Początek fonacji w śpiewie i mowie zawodowej nazywamy ATAKIEM. Atak dźwięku to świadoma czynność techniczna polegająca na uruchomieniu mechanizmu emisji.Na atak dźwięku składaja się celowo zespolone harmonijne działania trzech podstawowych części aparatu głosowego:
-strun głosowcyh
-mięśni oddechowych
-przestrzeni rezonujących
które kształtują dźwięk pod względem akustycznym.

14.09.2008 (ĆWICZENIA)

ĆWICZYĆ BRZUCH!!!! ---> PRZEPONĘ ;D

Ćwiczenie (ćwiczyć w domu ;) ;) ;) )

M ma me mi mo mu
B ba be bi bo bu
L la le li lo lu
CZ cza cze czi czo czu
R ra re ri ro ru
SZ sza sze szi szo szu
W wa we wi wo wu

20.09.2008 (WYKŁAD)

NARZĄD ODDECHOWY- PROCES ODDYCHANIA

Badania nad czynnością płuc i oddychaniem sięgają Starożytności- zajmowali sie nimi twórcy fizjologii doświadczalnej ( Erazistratus --. ok. 280 r p.n.e.) / Gallen --> 133-201 r n.e. )
Dalsze badania były kontynuowane dopiero w XV wieku między innymi przez Leonarda DaVinci.
Generalne narodziny fizjologii oddychania przypadają na II poł. XVIII wieku, kiedy to problemy mechaniczne i biochemiczne mogły być dokładniej przebadane dzieki rozwojowi techniki.
Obecnie dzięki nowoczesnej aparaturze można coraz precyzyjniej wniknąć w czynność układu oddechowego- specjalne badnia w tunelach aerodynamicznych prowadzone są w USA, a w Polsce w katedrach foniatrii Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

NARZĄDY ODDECHOWE TO:

1. Jama nosowa z zatokami przynosowymi oraz gardło z jamą ustną wspólnie tworzą DROGI ODDECHOWE GÓRNE
2. Krtań z tchawicą. Oskrzelami oraz płuca zaliczamy do DOLNYCH DRÓG ODDECHOWYCH.

ZESPÓŁ NARZĄDÓW ODDECHOWYCH TWORZY UKŁAD ODDECHOWY.

NARZĄD ODDECHOWY rozpoczyna się parzystymi nozdrzami przednimi prowadzącymi do jamy nosowej przedzielonej przegrodą na lewą i prawą część, dalej przez nozdrza tylnie przechodzi do górnej tzw. nosowej części gardła, nastepnie do części środkowej gardła, gdzie nastepuje połączenie z jamą ustną za pośrednictwem tzw. cieśni gardła --> dalej do gardła dolnego, gdzie droga oddechowa prowadzi ku dołowi i przodowi do krtani, a pokarmowa ku dołowi i tyłowi do przełyku. Z krtani gdzie rozpoczynały się drogi oddechowe dolne następuje przejście do tchawicy gdzie droga oddechowe dzieli się na prawe i lewe oskrzele główne. Oskrzela dziela sie na oskrzeliki położone wewnątrz płuc, które prowadza do pęcherzyków płucnych. Powietrze nim dostanie się do płuc podlega oczyszczeniu, nawilgotnieniu i ogrzaniu, a więc zostaje odpowiednio przygotowane nim dojdzie do płuc, gdzie odbywa się wymiana gazowa.

ODDYCHANIE to proces wymiany gazów miedzy ustrojem (człowiekiem) a środowiskiem go otaczającym. Polega na dostarczeniu komórkom żywego organizmu tlenu i usunięciu z tych komórek dwutlenku węgla będącego końcowym produktem utleniania (ten proces odbywa sie w płucach)

ROZRÓŻNIAMY ODDYCHANIE:
? zewnętrzne (w obrębie płuc)
? wewnętrzne (obejmujące procesy bochemiczne na poziomie molekularnym)

Oddychanie zewnętrzne składa się z dwóch faz:
-wdechowej (czynnej)
-wydechowej (biernej)

Oddech jest jednym z czynników podstawowych, jeśli nie głównym w oparciu o który działa prawidłowa emisja głosu.

Oddech wrodzony (naturalny) jest automatycznym powiązaniem ruchomym polegającym na stałej wentylacji płuc przez ruchy wdechowe przez nos i wydechowe przez usta.

Oddech meżczyzn ma przewagę skurczów przepony i mięśni brzysznych- jest to tak zwany TOR ODDECHOWY BRZUSZNY.

Oddech kobiet ma przewagę skurczu mięśni międzyżebrowych i szyjnych- jest to tak zwany TOR ODDECHOWY PIERSIOWY.

Głos zawodowy pozostaje w fazie wydechowej, która w tym momencie staje się fazą czynną. W drogach oddechowych powietrze wydechowe zostaje wykorzystane do wyemitowania głosu artykułowanego i ta czynność u człowieka nabrała szczególnego znaczenia.
Podczas śpiewu i mowy zawodowej ogromne znaczenie ma podparcie oddechowe, czyli z włoskiego APPOGGIO przy którym używamy toru oddechowego brzusznego.
Przy podparciu oddechowym pozycja wdechowa klatki piersiowej utrzymywana jest również w czasie wydechu dzieki kontrolowaniu i równoczesnemu napięciu zarówno mięśni wdechowych jak i wydechowych, które wzajemnie względem siebie są mięśniami antygonistycznymi.
Przy utrwalaniu właściwego appoggia bierze udział między innymi przepona brzuszna, mięsień niezależny od naszego systemu nerwowego na który mamy wpływ jedynie posredni poprzez mięśnie brzucha i podbrzusza. Dlatego, też opanowanie bezbłędnej techniki appogia (czyli podparcia oddechowego) wymaga tak długich i żmudnych ćwiczeń. Wydech spowodowany jest skurczem mięśni brzusznych oraz rozkurczem przepony brzusznej i wychyleniem ich ku górze. W podparciu oddechowym bierze udział także przepona miedniczna utworzona przez powięź zasłonową i mięśnie miednicy małej, a trzewia zawarte między przeponą brzuszną i miednicą pełnią rolę tłoka- można porównać to z działaniem strzykawki. Przepona miedniczna ma zdolność ruchu ku górze i podnoszenia zawartości jamy brzusznej. Utrzymywanie równomiernego cisnienia wydechowego uzależnione jest od utrzymywania właściwego usztywnienia jamy brzusznej i obręczy klatki piersiowej na podobieństwo sztywnych ścian strzykawki. Pozwala to, na regulację przy kości przepływu powietrza oraz regulację wartości cisnienia wywieranego na tłok. Mechanizm ten pozwala na wyrównanie pod wzgledem natężenia i barwy emitowanego dźwieku.


21.09.2008 (ĆWICZENIA)

METRUM akcent, który jest stawiany na pierwszą nutę
RYTM wszystkie wartości znajdujące sie w piosence

KSERÓWKI:

1. Uciekła mi przepióreczka
2. Trojak
3. Spóźniony słowik
4. EGZAMIN!!! Alfabet zwierząt niesłusznie lekceważonych


18.10.2008 (ĆWICZENIA)

KSERÓWKI:
1. Kocie fajki
2. To i kola (EGZAMIN!!!)
3. Mariackie Hejnały
4. Pan Tadeusz (Polonez)
5. Czemu Ty słoneczko
6. EGZAMIN!!! (powtórka z 21.09) Alfabet zwierząt niesłusznie lekceważonych)

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 7 minut

Typ pracy