profil

Uruchomienie firmy

poleca 85% 1263 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Wybór rodzaju działalności gospodarczej.

Podjęcie działalności gospodarczej na własny rachunek jest marzeniem coraz większej liczby ludzi i coraz większej liczbie ludzi to się udaje.
Zamiast szukać pracy, można prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek, czyli założyć przedsiębiorstwo. U podstaw podjęcia działalności gospodarczej leży poszukiwanie drogi poprawy bytu oraz chęć osiągnięcia sukcesu zawodowego i finansowego. Zanim kandydaci na przedsiębiorców podejmą jednak decyzję rozpoczęciu działalności gospodarczej, powinni zdać sobie sprawę, jak zamierzają prowadzić działalność gospodarczą i w jakiej formie prawnoorganizacyjnej. Wybór rodzaju działalności jest ogromny, ale nie wszystkie są możliwe do podjęcia. Wybór uzależniony jest od:
? posiadanych kwalifikacji (głównie uzyskanych w szkole),
? warunków naturalnych w rejonie działania,
? możliwości kapitałowych,
? potrzeb rynkowych.

Działalność gospodarcza wymaga zachowania warunków określonych przepisami prawa. Można ją prowadzić na podstawie różnych aktów normatywnych.

Podstawy prawne działalności gospodarczej decydują o formie prawnoorganizacyjnej przedsiębiorstwa. Przepisy normatywne ustalają granice i warunki, na jakich można prowadzić działalność gospodarczą i których należy przestrzegać, oraz formalności, jakich należy dokonać przy zakładaniu przedsiębiorstwa. Formalności związane z założeniem firmy wynikające z przepisów są w części wspólne dla każdej formy prawnoorganizacyjnej, a w części odrębne.

Działalność gospodarcza ma ponadto zaspokajać określone potrzeby rynkowe i być rentowna, co wobec twardych praw ekonomicznych, dużych obciążeń fiskalnych i rosnącej konkurencji nie jest łatwe. Podsumowując, przed podjęciem działalności gospodarczej trzeba:
? określić rodzaj działalności,
? zapoznać się z przepisami prawa gospodarczego, cywilnego, pracy, administracyjnego i finansowego,
? przeprowadzić badanie rynku,
? dokonać rachunku ekonomicznego,
? ustalić warunki rzeczowe i finansowe potrzebne do prowadzenia działalności oraz sprawdzić możliwości ich pozyskania,
? ocenić szanse i ryzyko przedsięwzięcia, rozważając wszystkie pozytywy, zagrożenia i bariery.

Podjęcie działalności gospodarczej powinno nastąpić po rozważeniu wszystkich za i przeciw. Angażując w założenie firmy własną pracę, środki rzeczowe i finansowe, liczy się na zysk, co jest naturalne. Należy jednak przewidzieć, że nie wszystko się uda, że będą przeszkody, a nawet na początku straty. To jest jednak ryzyko, które przy podejmowaniu działalności trzeba wziąć pod uwagę.

Często główną przeszkodą w podjęciu decyzji o działalności gospodarczej jest brak bazy na jej prowadzenie i środków na jej pozyskanie.

Teren i bazę materialno-techniczną można jednak pozyskać wieloma sposobami. W przypadku gdy dla danej działalności gospodarczej lokalizacja nie ma większego znaczenia, można prowadzenie działalności w niewielkim zakresie rozpocząć we własnym mieszkaniu lub domu. Jest to najtańszy sposób pozyskania bazy. Można też przyszłościowo pomyśleć o rozbudowie własnej siedziby, dostosowując ją do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność handlową można rozpocząć na targowisku za określoną opłatą lub wynajmując stragan oraz w formie handlu ulicznego, obwoźnego lub obnośnego. W sposób równie tani można wynająć teren i lokal użytkowy od właściciela.

Największym dysponentem terenów i lokali użytkowych jest samorząd terytorialny, który jest właścicielem nieruchomości komunalnych. Zarządy miast i gmin okresowo organizują przetargi ograniczone lub nieograniczone na wolne tereny i lokale użytkowe, w których mogą brać udział aktualni i przyszli przedsiębiorcy. W przypadku wygrania przetargu następuje zawarcie umowy o najem terenu lub lokalu użytkowego. Niektóre komunalne tereny i lokale użytkowe można wynająć w drodze negocjacji. Wynajęte tereny i lokale użytkowe można za zgodą właściciela adaptować na koszt własny do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Można ewentualnie starać się o zwrot kosztów tzw. Napraw koniecznych w celu przywrócenia funkcji danemu lokalowi (naprawa tynków, podłóg, instalacji, urządzeń grzewczych, malowanie).

W ramach prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych można je wydzierżawić albo nabyć w całości lub tylko zorganizowane części ich mienia. Najczęściej w ten sposób bazę pozyskuje baza pracownicza. Można też wydzierżawić lub nabyć bazę od dotychczasowego właściciela albo podnająć ją od aktualnego dzierżawcy.

W przypadku posiadania odpowiednich kapitałów można rozważyć wybudowanie bazy. Tworzenie nowej bazy jest obecnie często stosowane, świadczy o tym wiele nowo wybudowanych przedsiębiorstw. W handlu np. popularne są tzw. Przedsięwzięcia wspólne, polegające na tworzeniu bazy dla wielu przedsiębiorstw w postaci centrów handlowych, ośrodków handlowo-usługowych lub dużych hal targowych. Tworzenie nowej bazy dla działalności gospodarczej jest szczególnie korzystne na terenach uprzywilejowanych, jakimi są gminy o wysokiej stopie bezrobocia oraz strefy wolnocłowe i specjalne strefy ekonomiczne. Można wtedy korzystać z pomocy władz, tanich kredytów, ulg, zwolnień podatkowych i celnych oraz taniej siły roboczej itd.

Badanie rynku.

Chcąc prowadzić działalność gospodarczą, należy ustalić, jakie potrzeby na rynku nie są zaspokojone i czy można je zaspokoić. Należy dlatego obserwować rynek. Sukces w działalności gospodarczej to zaspokajanie potrzeb według życzeń konsumentów (odbiorców, klientów, nabywców). Podjęcie działalności gospodarczej i jej prowadzenie wymaga poznania czynników motywujących postępowanie nabywcy i zgromadzenia wielu informacji o rynku. Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach gospodarki rynkowej wymaga od kierujących właściwego rozumienia istoty samego rynku. W tym celu należy poznać rynek i przeprowadzić jego kompleksową analizę.

Znajomość kształtowania się popytu, podaży i cen na rynku stanowi podstawę kształtowania produkcji, wyrobów, usług. Zadaniem badania rynku jest ustalenie:
? podaży,

? popytu,
? cen,
? relacji zachodzących między tymi wielkościami.

Szczególnie istotne jest zbadanie popytu, jego wielkości i struktury. Jeżeli na danym rynku znajdziemy potencjalnych nabywców naszych produktów, to są szanse wejścia na rynek i utrzymania się na nim.

Popyt oznacza wielkość produktów określonego rodzaju, które nabywcy zamierzają kupić w danym okresie. Jest to oferta kupujących skierowana do producentów i pośredników. Badanie popytu jest czynnością złożoną, ponieważ na jego kształtowanie wywiera wpływ wiele różnych czynników, m.in.:
? siła nabywcza ludności i skłonność do konsumpcji,
? czynniki przyrodnicze, np.: klimat, pora roku,
? czynniki techniczne, np.: poziom techniki, stan urządzeń użytkowych, wyposażenie mieszkań,
? czynniki społeczno-demograficzne, np.: struktura wieku ludności, płeć, zawód, poziom kultury, stopa życiowa, koszty utrzymania,
? czynniki zwyczajowo-psychologiczne, np.: nawyki, moda, chęć wyróżniania się, naśladownictwo,
? czynniki ekonomiczne i organizacyjne, np.: wielkość i struktura produkcji, współpraca przemysł-handel, handel zagraniczny itd.

Popyt na wyroby i usługi zależ głównie od dochodów pieniężnych ludności. Istotne znaczenie ma tu nie tylko pierwotny rozkład dochodów, lecz także ostateczny ich podział między różne kategorie konsumentów. Skłonność dochodobiorców do konsumpcji, oszczędzania lub inwestowania, jak również kierunki wydatkowania na zakupy określonych artykułów okazują się różne w zależności od charakteru otrzymywanego dochodu, tytułu jego pobierania i rozchodu w czasie. Dochody z góry przewidywane (płace, emerytury, renty itp.) są przeznaczone z reguły na zaspokojenie potrzeb bieżących, a ponadto, choćby w niewielkim stopniu, są odkładane jako oszczędności. Wzrost otrzymywanego dochodu, dochody podatkowe, nadzwyczajne skłaniają konsumenta do większego zainteresowania się dobrami trwałego użytku.

Przedsiębiorstwa badające rynek śledzą i analizują popyt w określonym dla nich zakresie. Pod tym względem sklepy mają najlepsze możliwości jego rozpoznania, ponieważ bezpośredni kontakt z konsumentami pozwala obserwować i rejestrować ich reakcje przy zakupie, zbierać uwagi, spostrzeżenia, życzenia itp. Dla przykładu podział artykułów na codziennego, okresowego i epizodycznego zakupu jest zmienny w czasie i przestrzeni. Pojęcie taniości tych artykułów zależy od poziomu zamożności społeczeństwa, a cykl odnawialności zakupu m.in. od obfitości zaopatrzenia (nowe rodzaje, modele) i ceny. Każdy towar ma ponadto swój rynkowy cykl życia, a więc natężenie popytu zmienia się wraz z upływem czasu. Możliwość intensyfikowania popytu zależy od tego, w jakim stopniu na dany towar jest on już na rynku zaspokojony. Pod tym względem wyróżnia się popyt:
? efektywny (rzeczywisty),
? zaspokojony,
? niezaspokojony,
? kształtujący się,
? wzrastający,
? malejący,
? potencjalny (możliwy).

Po wyszukaniu popytu nie zaspokojonego na określone potrzeby i ewentualnym ustaleniu popytu potencjalnego w tym zakresie należy zbadać dotychczasową podaż produktów zaspokajającą te potrzeby i ocenić siłę przyszłych konkurentów.

Nieprzerwane zbieranie wszechstronnych informacji o rynku, o zachowaniu się nabywców i konkurentów, jak również umiejętność ich wykorzystania i przetwarzania w świadczenia rynkowe są kluczową sprawą dla każdego przedsiębiorstwa. Analiza rynku jest pierwszą i podstawową funkcją oceny szans i ryzyka podejmowanej i prowadzonej działalności gospodarczej.

Rozważyć też należy, jak będzie się promować działalność i jej rezultaty. Trzeba będzie podjąć działania w celu jak najkorzystniejszej sprzedaży produktów lub usług. Działania te objęte są marketingiem i polegają na poznaniu gustów klientów i zaspokojeniu ich pragnień. Oferta powinna obejmować atrakcyjne produkty po korzystnych dla odbiorców cenach, informacje wskazujące na łatwość ich nabycia oraz zachętę do tego. Gdy okaże się, że popyt na dany produkt lub usługę jest już w pełni przez konkurencję zaspokojony, to szanse wejścia na rynek są minimalne. Należy wtedy rozważyć wejście na rynek z produktem lepszym jakościowo, a tańszym niż produkt konkurencji lub z innymi produktami. Dostrzeganie konkurencji, która znajduje się na rynku, jest podstawową zasadą dobrego prowadzenia biznesu.

Sukces zależy od stałej innowacyjności w działalności przedsiębiorstwa. Nigdy nie należy stać w miejscu. Trzeba szukać lepszych rozwiązań, nie bać się ryzyka w dziedzinie postępu technicznego, technologicznego, organizacyjnego i ekonomicznego. Zmierzać do najlepszych producentów i być ich liderem.

Badania rynku można zlecić specjalistycznym przedsiębiorstwom, np. agencjom badań rynku lub agencjom marketingowym.

Korzystanie z doradztwa w zakresie działalności gospodarczej.

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej wymaga w wielu wypadkach rozwiązywania skomplikowanych problemów. Można temu sprostać, korzystając z tzw. doradztwa.

Doradztwo stanowi pomoc w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji poprzez badanie i dostarczanie informacji o problemie oraz udzielanie wskazówek dotyczących działań. Usługi z zakresu doradztwa świadczą konsultanci, którymi są naukowcy, rzeczoznawcy, eksperci. Doradca konsultant powinien mieć wysokie kwalifikacje, być neutralny, obiektywny, dyskretny i uczciwy. Nie ponosi on jednak odpowiedzialności merytorycznej za usługę doradczą, a tylko odpowiedzialność moralną. Świadcząc usługi, które są źle oceniane, naraża się na utratę klientów. Usługa doradztwa może być świadczona w formie:
? ekspertyzy, czyli orzeczenia o stanie rzeczy po przeprowadzeniu badania,
? projektu lub programu, czyli propozycji związanych z rozwiązaniem problemu,
? opinii, rad, komentarzy, czyli sugestii związanych z danym problemem.
W praktyce wykształciły się 3 systemy organizacyjne doradztwa:
? wewnętrzne,
? zewnętrzne,
? mieszane.

Doradztwo wewnętrzne polega na tworzeniu służb doradczych w ramach przedsiębiorstwa w postaci samodzielnych stanowisk pracy lub komórek organizacyjnych. Zaletą tego rozwiązania jest dobra znajomość otoczenia i uwarunkowań. Może to jednak być doradztwo subiektywne. Doradztwo zewnętrzne jest odpłatną usługą świadczoną przez samodzielnych doradców lub przedsiębiorstwa doradcze. Zaletą tego rozwiązania jest pełen obiektywizm, ale błędy mogą wynikać z niepełnej znajomości wszystkich uwarunkowań. Doradztwo mieszane polega na jednoczesnym korzystaniu z usług doradców wewnętrznych i zewnętrznych. Ten system jest najbardziej efektywny, ponieważ jest obiektywny, poparty dobrą znajomością warunków. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż pracownicy są współtwórcami propozycji rozwiązań (czynnik psychologiczny).

W doradztwie gospodarczym istnieje szereg specjalizacji, które można podzielić na dwie grupy:
? doradztwo techniczne,
? doradztwo w biznesie.

Doradztwo techniczne dotyczy problemów techniczno-technologicznych we wszystkich dziedzinach produkcji. Jest to bardzo ważna dziedzina doradztwa związana z jakością materiałów, produktów, sprawnością maszyn, urządzeń i instalacji, poprawnością procesów technologicznych, ochroną zdrowia, pracy, przeciwpożarową i środowiska oraz postępem technicznym. Doradztwo w biznesie dotyczy organizacji, zarządzania, inwestycji, podatków, marketingu, kierunków rozwoju, kadr, finansów, rachunkowości, komputeryzacji itp. Jest to doradztwo związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ze względu na szeroki zakres doradztwa, przy rozwiązywaniu problemów kompleksowych należy korzystać z grupy doradców.

Rynek usług doradczych charakteryzuje silna konkurencja, funkcjonuje na nim wiele przedsiębiorstw doradczych (agencji) krajowych i zagranicznych (filie) oraz samodzielnych doradców. Ponieważ cena za usługi doradcze jest na ogół wysoka, należy starannie wybierać ich oferty.

Przedsiębiorstwa lub agencje doradcze, zwane też konsultingowymi, świadczą szeroki zakres usług. Można im powierzyć np. opracowanie biznesplanu, programu naprawczego, restrukturyzacji przedsiębiorstwa lub generalnej strategii rozwojowej. Szczególne znaczenie dla tworzonego przedsiębiorstwa ma biznesplan, w którym przedstawia się zamierzenia w zakresie organizacji firmy i jej działalności oraz spodziewanych rezultatów. Dysponując dobrą strategią działania, można zachęcić inwestorów, np. do lokowania kapitału w daną działalność. Obok agencji doradczych, które świadczą szeroki zakres usług, działa wiele specjalistycznych przedsiębiorstw (agencji), świadczące usługi doradcze w zakresie marketingu, badań rynku, reklamy, promocji itp.

Agencja marketingowa może podejmować działania związane z badaniem i kształtowaniem rynku, kształtowaniem produktów i usług z punktu widzenia istniejących potrzeb rynku. Ma na celu optymalną realizację przyjętej przez przedsiębiorstwo strategii działania na rynku poprzez wskazanie, co powinno produkować, na jaki rynek, po jakich cenach, jak rozprowadzać i promować swoje wyroby. W Polsce agencje marketingowe przyjmują różne nazwy, np.:
? Kama ? Krajowa Agencja Marketingowo-Akwizycyjna,
? Agencja Badań Marketingowych i Społecznych,
? Agencja Marketingu i Promocji.

Agencja badań rynku, podobnie jak marketingowa, może podejmować się szczegółowego rozpoznania całokształtu warunków i elementów składających się na rynek (i jego mechanizmy), na którym sprzedający i kupujący dokonują transakcji kupna i sprzedaży. Podstawowe elementy rynku, które są przedmiotem badań agencji, to:
? podmioty, które są uczestnikami rynku,
? podaż i popyt towarów, usług oraz ich ceny,
? regulacje prawne i przyjęte zwyczaje,
? fizyczny przepływ strumieni towarów, usług i wartości pieniężnych.

Agencja reklamowa może przyjmować zlecenia opracowywania planów kampanii reklamowych, tekstów ogłoszeń (foldery , plakaty) łącznie z szatą graficzną, produkcji filmów i audycji reklamowych w radiu i telewizji oraz przeprowadzania reklamy ulicznej. Agencje reklamowe organizują wszelkiego rodzaju sympozja i konferencje oraz przygotowują materiały prasowe. Agencje reklamowe to duże przedsiębiorstwa zatrudniające kilkuset pracowników, oferujące pełną obsługę w zakresie prowadzenia kampanii reklamowych. Agencje reklamowe występują pod różnymi nazwami, np.:
? Piast Agencja Reklamy, Promocji i Marketingu,
? Tauber Promotion Agencja Reklamowa i Handlowa,
? Propaganda Agencja Reklamowa.

W przypadku powierzenia agencjom marketingowym określonych zadań do wykonania, należy zawrzeć z nimi umowę lub złożyć zamówienie. Sztuka kupowania dobrych usług badawczych nie różni się od kupowania czegokolwiek innego. W polskich realiach funkcjonuje coraz więcej agencji o rożnym stopniu rzetelności wykonania powierzonych zadań. Są to zarówno podmioty będące osobami fizycznymi, jak i prawnymi ? jednostki państwowe, spółdzielcze, prywatne i zagraniczne, stąd poważnym problemem jest wybór właściwej agencji. Wielką pomocą w tym zakresie może być formularz zamówienia marketingowego, nadający się do wykorzystania w trakcie przygotowywania zapytania ofertowego skierowanego do wybranych agencji. Zlecając agencji określone działania marketingowe, należy:
? określić cele zadania i wyjaśnić okoliczności towarzyszące zadaniu,
? zrobić specyfikację problemów i pytań, na które należy udzielić odpowiedzi,
? wskazać: podmiotowy, przedmiotowy i przestrzenny zakres zadania,
? wyznaczyć termin, w jakim zadanie ma być wykonane,
? ustalić kosztorys realizacji zadania.

Wybór agencji powinien zostać dokonany po osobistym spotkaniu zamawiającego z reprezentantami agencji. Następstwem takiego spotkania jest sporządzenie przez agencję szczegółowego projektu realizacji zadania i kosztorysu. Dopiero na tej podstawie firma zleca wybranej agencji zadanie i obie strony podpisują umowę precyzującą zakres zadania, harmonogram realizacji oraz koszty.

Oprócz doradztwa należy sobie zapewnić inne źródła informacji o podejmowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej, do których należą:
? akty normatywne: ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, instrukcje, literatura fachowa (obecnie bardzo bogata),
? literatura fachowa (obecnie bardzo bogata),
? czasopisma przedmiotowe,
? konferencje i sympozja oraz wystawy i targi.

Rejestracja działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (ustawa z 20 sierpnia 1997 r. ? DzU nr 121, poz. 769). Rejestr ten prowadzony jest przez sądy rejonowe, zwane rejestrowymi, z siedzibą w miastach będących siedzibą wojewody i tych, które straciły ten status na skutek nowego podziału terytorialnego państwa). Wpisu dokonuje się na podstawie wniosku przedsiębiorcy, który składa się na urzędowym formularzu wraz z wymaganymi dokumentami. We wniosku podaje się dane dotyczące, które muszą być zawarte w rejestrze, a uzależnione są od jego formy prawnej). Załączone dokumenty natomiast muszą potwierdzać dane w nim zawarte oraz zawierać uwierzytelnione notarialnie wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorcy.

Dane przedsiębiorcy wpisanego do rejestru umieszcza się pod określonym numerem (tzw. numer w rejestrze). Po dokonaniu wpisu przedsiębiorca otrzymuje poświadczony wypis z rejestru, który jest podstawowym dokumentem, upoważniającym do podjęcia działalności gospodarczej. Sąd rejestrowy, w terminie siedmiu dni od dnia wpisu do rejestru, przesyła organom podatkowym i organom samorządu terytorialnego, właściwym ze względu na siedzibę przedsiębiorcy (w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna lub wspólnicy spółki nie mającej osobowości prawnej, również do organów podatkowych właściwych ze względu na ich miejsce zamieszkania), wypis z rejestru potwierdzający podjęcie działalności gospodarczej.

Uzyskanie koncesji wymaga złożenia wniosku do naczelnego lub centralnego organu administracji rządowej, właściwego rzeczowo ze względu na przedmiot działalności podlegającej koncesjonowaniu. We wniosku należy ująć te same dane, które dotyczą rejestracji. Udzielenie koncesji następuje w drodze decyzji administracyjnej bezterminowo lub na czas oznaczony. Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej udzielane jest w tym samym trybie, co koncesja.

Do powstania spółki cywilnej niezbędne jest spełnienie następujących warunków:
? zawarcie umowy przez wspólników,
? wniesienie przez nich wkładów,
? rejestracja działalności gospodarczej w sądzie rejestrowym,
? ewentualnie uzyskanie koncesji lub zezwolenia na prowadzenie określonej działalności.

Jeżeli s.c. osiąga przychody netto ze sprzedaży towarów i usług w każdym z dwóch kolejnych lat w wysokości równowartości w walucie polskiej co najmniej 400 tys. euro, staje się z mocy prawa spółką jawną.

Przepisy regulujące założenie i prowadzenie spółki jawnej są zbliżone, a w dużej mierze identyczne z przepisami normującymi powstanie i działanie spółki cywilnej, mimo że spółki te unormowane są przepisami dwóch różnych kodeksów.

Wpisu do rejestru przedsiębiorców dokonuje się na podstawie wniosku, który powinien zawierać:
? nazwę, siedzibę i przedmiot działalności spółki,
? imiona i nazwiska wspólników,
? imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania spółki wraz ze wzorami podpisów.

Do wniosku należy dołączyć notarialnie uwierzytelniony odpis umowy spółki jawnej oraz koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej.

W ten sam sposób rejestruje się spółkę partnerską, komandytową i komandytowo-akcyjną.

Do powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością niezbędne jest spełnienie następujących warunków:
? spisanie aktu założycielskiego spółki,
? wniesienie całego kapitału zakładowego,
? ustanowienie władz spółki,
? wpis do rejestru przedsiębiorców.

Akt założycielski spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest aktem notarialnym umowy spółki zawartym przez wspólników lub aktem jednostronnej czynności prawnej, gdy sp. z o.o. zakłada jedna osoba. Określa on:
? nazwę, siedzibę i przedmiot działalności spółki,
? liczbę oraz wysokość udziałów i kapitału zakładowego,
? organy władz spółki.

Do powstania spółki akcyjnej wymaga się spełnienia następujących warunków:
? aktu notarialnego o jej zawiązaniu,
? statutu podpisanego przez założycieli,
? ustanowienia zarządu i rady nadzorczej,
? wniesienie minimum kapitału akcyjnego,
? wpisu do rejestru przedsiębiorców.

Statut powinien określać:
? nazwę, siedzibę i przedmiot działalności spółki,
? liczbę, wartość i rodzaje akcji oraz wysokość i sposób zebarania kapitału akcyjnego,
? organy władz spółki,
? wykaz założycieli.

Założenie działalności gospodarczej i powstanie przedsiębiorstwa wymagają spełnienia wielu innych formalności, które są podobne lub identyczne dla wszystkich przedsiębiorstw. Do formalności tych należy zaliczyć:
? dokonanie ubezpieczeń społecznych, ubezpieczenia zdrowotnego oraz ubezpieczeń osobowych i majątkowych,
? założenie rachunku bankowego,
? uzyskanie numeru identyfikacyjnego (statystycznego),
? zawiadomienie urzędu skarbowego oraz innych urzędów i instytucji o podjęciu działalności.

Zarówno przedsiębiorca, jaki wszyscy pracownicy muszą być objęci powszechnymi ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym. Dokonuje się tego poprzez zgłoszenie na odpowiednim druku do miejscowego inspektoratu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a następnie comiesięcznego uiszczania składek ubezpieczeniowych. Ubezpieczenia osobowe i majątkowe, np. od odpowiedzialności cywilnej (OC), autocasco (AC), od następstw nieszczęśliwych wypadków (NW), zawierane są na podstawie umowy z zakładem ubezpieczeń i uiszczenie składki. Dowodem dokonania ubezpieczeń jest polisa.

Każde przedsiębiorstwo jest zobowiązane otworzyć jeden rachunek bieżący w dowolnym banku oraz może otworzyć inne rachunki bankowe, np. lokat. Rachunki bieżące otwiera się na podstawie umowy zawartej z bankiem i złożenia karty wzorów podpisów osób upoważnionych do dysponowania posiadanymi środkami pieniężnymi na tym rachunku.

Każde nowo powstające przedsiębiorstwo otrzymuje swój statystyczny numer (kod) identyfikacyjny w systemie REGON (rejestr jednostek gospodarki narodowej). Numer identyfikacyjny REGON jest 9-cyfrowy. Pozwala zidentyfikować każde przedsiębiorstwo i powinien być przez nie wykorzystywany we wszystkich kontaktach zewnętrznych. W szczególności należy go umieszczać na formularzach sprawozdawczych, wnioskach, zamówieniach, fakturach, a także na blankietach firmowych. Numer identyfikacyjny REGON nadaje urząd statystyczny na wniosek podejmującego działalność gospodarczą.

Fakt powstania przedsiębiorstwa i rozpoczęcia działalności gospodarczej winien być zgłoszony do:
? właściwych urzędów skarbowych w celu ustalenia obowiązku podatkowego. Dla podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą właściwy jest urząd skarbowy wg miejsca ich zamieszkania, dla pozostałych podatków (podatek akcyzowy, PTU, dochodowy od pracowników i od osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą) właściwy jest urząd skarbowy wg głównego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zawiadomienie następuje poprzez wypełnienie właściwych formularzy i złożenie ich w urzędzie skarbowym. Każdy podatnik otrzymuje pisemne potwierdzenie rejestracji i numer identyfikacji podatkowej (NIP), który składa się z 10 cyfr.
? Państwowej Inspekcji Pracy, jeżeli zatrudnia się pracowników lub uczniów, w celu objęcia przedsiębiorstwa kontrolą przez inspektorów PIP.
? Inspekcji Sanitarno-Epidemiologicznej, jeżeli prowadzi się działalność w zakresie żywności i żywienia oraz usług osobistych dla ludności.
? Inspekcji Handlowej, jeżeli prowadzi się działalność w zakresie handlu i gastronomii.
? Komendy Straży Pożarnej, jeżeli wymagany jest nadzór i kontrola stanu ochrony przeciwpożarowej.

Spełnienie wszystkich formalności związanych z założeniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa sankcjonuje jego powstanie. Przedsiębiorstwo ma tym samym określone miejsce w gospodarce narodowej, a w procesie zaspokajania potrzeb musi znaleźć odpowiednie miejsce na rynku. Zależeć to jednak będzie od rozwiązania wielu problemów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, nie objętych wymogami formalnymi. Poza bazą i funduszami należy rozwiązać wiele problemów organizacyjnych i ekonomicznych.

Warto pomyśleć o znaku firmowym i szyldzie, pieczątkach i działalności marketingowej.

Kiedy wszystkie kwestie związane z założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej zostaną rozwiązane, rozpoczynając działalność powinno się przygotować uroczyste otwarcie, zgodnie z przyjętymi zwyczajami.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 22 minuty

Typ pracy