profil

Prawo- wykłady

poleca 85% 288 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Unia Europejska

Prawo Europejskie 1.04.08

Skarga na stwierdzenie nieważności aktu

Podst. Prawna 230 TWE ? w przyszłości będzie 263 T o funkcjonowaniu UE (TFUE)

CEL
- kontrola legalności aktów prawnych które wydawane są przez instytucje WE lub BC
- jeżeli akt jest nielegalny to trzeba go wyeliminować

POSTEPOWANIE
- wzorowanie na podstawie sadowo-administracyjnym postępowaniu
- rozpatrywanie skarg Sądu I Instancji z wyjątkiem tych dziedzin zastrzeżone dla izb bądź TS

WŁAŚCIWOŚCI TS ( katalog zamkniety )
- kompetencje do rozpatrzenia spraw wnoszone przez panstwa członkowskie wznoszone przeciwko aktom przeciwko zaniechaniem RE, PE albo działające razem
- rozpatrzenie spraw wnoszone przez panstwa członkowskie przeciwko aktom albo zaniechaniem KE
- kompetentny do orzekania w sprawach wnoszonych przez instytucje wspólnotowe i EBC przeciwko aktom i zaniechaniem RUE,PE , kiedy RUE i PE działaja razem , KE
- sprawy wnoszone przez instytucje wspólnot przeciwko EBC

LEGITYMACJA DO WNOSZENIA SKARG
- uprzywilejowane ? panstwa członkowskie , instytucje ( RUE , KE , PE )
* wnoszac swoja skarge nie musza wykazywac ich interesu prawnego. Maja nieograniczone prawo do wnoszenia skargi
- półuprzywilejowane ? ETO , EBC
* musza wykazac interes prawny
*mogą wnieść skarge przeciwko każdemu aktowi prawnemu
- nieuprzywilejowane ? osoby fizyczne i prawne
* każdorazowo musza wykazac interes prawny
* mogą wnieść skarge w konkretnych przypadkach
1. przeciwko decyzji której są adresatem
2. przeciwko decyzji która jest w formie rozporządzenia które dotyczy te podmioty w sposób bezpośredni lub indywidualny
3. przeciwko decyzjom które SA skierowane do innych osob ale w jakis sposób tez dotycza tych podmiotów

Bezpośredniość ? akt narusza pozycje prawna podmiotu , została naruszona
Indywidualność ? akt wpływa na stan faktyczny tego podmiotu skarżącego

Przeciwko komu się wnosi skarge:
PE
KE
RUE
PE i RUE razem działaja
EBC

Katalog aktów prawnych:
1. akty o charakterze wiążącym ? dyrektywy rozporządzenia decyzje
2. akty o charakterze niewiążącym ? decyzje opinie
3. umowy międzynarodowe

Nie można wnieść skargi przeciwko :
1. aktom dotyczącym funkcjonowania i struktur instytucji prawo pierwotne
2. przeciwko aktom prawnym wydawanym przez panstwa członkowskie
3. akty przygotowujące uchwalenie innych aktów

Przesłanki wnoszenia skargi :
1. brak kompetencji do wydawania aktu prawnego ? może przybrac rozna postac
2. naruszenie wymogów proceduralnych
- uchybienie mialo skutek na tresc aktu
- brak publikacji w odpowiednim organie publikacyjnym
- brak konsultacji
3. naruszenie przepisów traktatowych (naruszenie aktów które służa do wykonywania traktatu )
- uchybienie w zakresie prawa materialnego
4. naduycie władzy przez instytucje w trakcie wydawania aktu

Termin naruszenia skargi to 2 miesiace od momentu kiedy akt został opublikowany, termin może być przedłużony o 10 dni bądź zawieszony ( sily wyższe )

Art. 241 TWE ? bezterminowo przedłuza termin na wniesienie skargi dotyczy tego jeżeli aktem przeciwko któremu jest kierowana skarga jest rozporządzenie

Jeżeli zostanie wydane orzeczenie przez TS
Uznające taka skarge to wtedy TS lub SIInst. Może orzec o nieważności czesciowo aktu bądź nieważność całego aktu.
Orzeczenie ma charakter obowiązujący wobec wszystkich
Charakter konstytutywny ? zmienia stan prawny
Posiada moc wsteczną

Art. 231 TWE ? dopuszcza odstep od zasady za wszystkie akty posiadaja moc wsteczna

Wykonywanie orzeczenia:
- organ który akt wydal jest zobowiązany wydac nowy akt prawny i wyeliminowac skutki prawne spowodowane przez wcześniejszy akt uznany za nieważny
- jeżeli wystapiły szkody , organy są zobowiązane do naprawy szkody spowodowane dzieleniem aktu uznanego za nieważny

Skarga na zaniechanie

- Art. 232 TWE a w przyszłości 265 t o funkcji UE ( TFUE)
- dotyczy gdy organy mialy obowiązek działać a nie wykonaly zadnego danego dzialania
- dotyczy naruszenia prawa wspólnotowego polegającego na zaniechaniu
- cel : nastąpiło sprzeczne z prawem wspólnotowym zaniechanie przymuszenie instytucji aby dzialanie zostalo podjęte

Komu przysługuje prawo wnoszenia skargi :
- uprzywilejowane ? p. członk. i instytucje wspólnotowe
- półuprzywilejowane ? EBC ( musi wykazac ze jest to dziedzina podlegajaca pod kompetencje EBC , nie musi wykazywac interesu prawnego )
- nieuprzywilejowane ? osoby fizyczne i prawne , mogą wznieść tylko wówczas gdy nie został uchwalony akt prawny którego osoby fizyczne lub prawne moglyby być potencjalnymi adresatami

232 TWE musza to być akty inne niż zalecenia i opinie , czyli mogą być to decyzje , rozporządzenia majace charakter prawny

Przeciwko komu nie może :
- tym wszystkim instytucjom i organom które tworza prawo ( akty prawne )

Przesłanka skargi :
-wykazanie ze doszlo do zaniechania, nie może to być zaniechanie hipotetyczne i obowiązek dzialania wynika wprost z traktatu
- skarga nie może dotyczyc działań wchodzących w sklad spraw ?
- skarga musi być skonkretyzowana

Działania:
- zajecie konkretnego stanowiska przez organ ,ma na to 2 miesiace
- jeżeli organ nie podejmuje zadnego dzialania to sprawa trafia do ETS po kolejnych 2 miesiacach
- jeżeli jednak instytucje się wypowie wtedy podjęte zostało działanie

Wydane orzeczenie TS
- charakter deklaratoryjny ? potwierdza stan jaki był określony w skardze
- organ musi zaniechanie wyeliminowac

Skarga odszkodowawcza

Art. 235 TWE
Art. 283 TWE ust. 2i3 ( dot. Reżimu odpowiedzialności deliktowej)
Ustep 1 odpowiedzialnosc kontraktowa

Przeciwko :
- instytucjom wymienione w art. 7 TWE
PE
RUE
KE
TO
TS
- ma autonomiczny charakter ? nie jest uzależnione od skarg wcześniejszych

Kto może wznieść : ?
- osoby fizyczne, prawne
- jednostki organ.
- jednostki samorządu terytorialnego
- kraje związkowe ( państa federalne )

Legit. Bierna :
EBC
PE
RUE
pracownicy EBC

Przesłanki do wzniesienia skargi :
1. nie są traktatowo określone
2. wyinterpretowane przez TS w orzecznictwie

- trzeba wykazac ze postepowanie instytucji lub funkcjonariusza było niezgodne z prawem zaniechanie lub dzialanie.
To działanie lub zaniechanie musi wystąpić w ramach wykonywania obowiązków służbowych
Zaniechanie ? podjecie określonych działan

- istnienie szkody rzeczywistej które musi być wykazana i uzasadniona przez skarżącego
- istnienie związku przyczynowego ? powinien być związek bezpośredni

Roszczenie odszkodowawcze ? przedawnienie z upływem 5 lat od wydarzenia powstania szkody. Może ulec przerwaniu jeżeli :
- skarga została złozona
- zgłoszenia się do odpowiedniej instytucji

Jezeli zostanie wydane orzeczenie to ma charakter konstytucyjny.

Odszkodowanie powinno mieć charakter pelnego odszkodowania : straty rzeczywiste jak i korzyści utracone , przyznane ewentualne odsetki.

TWORZENIE PRAWA UE
- prawo pierwotne
1. ustanawianie , przyjmowanie , zawieranie ? traktaty założycielskich
2. zmiana tr. Założycielskich
3. zawieranie tr. Akcesyjnych

Ad. 1
Podstawa prawna nie są przepisy traktatowe o wspolnoscie tylko ogolne przepisy prawa międzynarodowego a konkretnie konwencja wiedeńska z 1969 roku. Przyjecie takiego traktatu jest poprzedzone rokowaniami które odbywaja się na konferencji międzynarodowej. Przepisy tej konwencji po przyjeciu traktatu nastepuje w drodze glosowania większością kwalifikowana 2/3 glos. Na konferencji miedzynarod.
W zastrzezenieu jest mowa ze panstwa które biora udzial w konferencji chca zmienic większość w glosowaniu to mogą art. 9 K.W.

Wyrażenie przez panstwo zgody na związanie takim traktatem ? może odbyc się na kilka sposobow
1. traktat podpisany
2. wymiana dokumentow
3. przyjecie
4. zatwierdzenie
5. przystapienie
6. ratyfikacja

Ratyfikacja ? odbywa się na podstawie przepisów konstytucyjnych danego panstwa

?Polska 2 procedury ? ( art. 90 konstytucji Polski ust. 2 i 3 ) podstawy prawne
Ustep 2 wybor jednej z dróg :
Ratyfikacja poprzez wyrażenie przez parlament zgody w ustawie
Sejm wyraza zgode większością 2/3 glosow w obecności co najmniej polowy ustawowej liczny posłow. Senat to samo
W ten sposób jest przyjeta ustawa ratyfikacyjna

Ustep 3 ratyfikacja poprzez referendum ogólnokrajowe wyrażenie zgody na ratyfikacje odbywa się poprzez glosowanie obywateli w trybie 125 konst. PL ? sprawa o szczególnym znaczeniu

Wybor trybu ratyfikacji podejmuje sejm bezwzgledna większością głosów w obecności przynajmniej polowy ustawowej liczby posłów

Referendum:
- wiążące ? przynajmniej polowa uprawnionych do glosowania
- rozstrzygające ? za jakas opcja opowie się większość
- wazne ? stwierdza ważność sejmu w uchwale

Ad.2
Podstawa prawna znajduje się w przepisach traktatowych w art. 48 TUE
- rzad panstwa członkowskiego albo KE może przedstawic i skierowac propozycje zmiany trakatu założycielskiego do RUE
RUE musi skonsultowac sprawe z PE pozniej wydaje opinie czy zmiany są potrzebne
Jeżeli będzie pozytywna to RUE woluje konferencje miedzyrzadowa i wtedy dochodzi do wprowadzenie zmianadz nie w drodze jednomyślności. Jeżeli będzie pozytywne to panstwa zawieraja traktatu rewizyjnego który pozniej podlega ratyfikacji

Ad. 3
Podstawa praw w UE jest art. 49 TUE

Panstwp które chce przystąpić do UE musi wykazac ze gwarantuje poszanowanie zasad art. 6 TUE wówczas może ubiegac się o przystapienie do UE
- sklada wniosek do RUE o wszczecie negocjacji
- RUE jednomyślnie musi podjąć taka decyzje po konsultacji z KE
- RUE musi uzyskac zgode PE wydawana bezwgledna większością glosów
- prowadzone pozniej negocjacje prowadzone SA przez panstwo kandydujące i członków UE
- zakończone negocjacje ? to pozniej RUE przeprowadza kolejne konsultacje. Ta samo procedura co wczesniej.
- jeżeli etap przebiega pomyślnie to zawierany jest trakta akcesyjny pomiedzy wszystkimi p. czlonk. a p. kandydującymi
- proces ratyfikacji traktatu. Akcesyjnego ? nastepuje w panstwie kandydującym i we wszystkich p. członkowskich w oparciu o konstytucje poszzeg panstwa

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 8 minut

Nauki
Typ pracy