profil

Różnicowanie głosek sz- s

poleca 87% 182 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Cele:

- Utrwalenie prawidłowej artykulacji głoski s i sz
- Usprawnianie percepcji wzrokowej
- Usprawnianie funkcji słuchowej
- Wzbogacenie słownictwa dziecka
- Utrwalenie pisowni, różnicowania wzrokowego i słuchowego s-sz

Pomoce dydaktyczne :

-Załączniki nr 1, 2,3
-Lusterko

Przebieg

1. Zagadka ?Zgadnij, jaka to głoska??

Jest w środku słowa osa.
Na końcu słowa las.
Na początku słowa sowa. [s]
Jest w środku słowa koszyk.
Na końcu słowa mysz.
Na początku słowa szafa. [sz]


2. Usprawnienie narządów artykulacyjnych.

Dziecko przed lusterkiem powtarza za nauczycielem:

- Wysuwanie języka, chowanie go w tyle jamy ustnej
- ?Spacer języka po buzi? : raz na dole język, raz u góry
- ?Liczenie? językiem zębów górnych i dolnych po stronie wewnętrznej i zewnętrznej
- Składanie języka ?na pół?
- Tworzenie ?rynienki? z języka
- Uśmiech- rozchylanie warg
- Układanie warg w dzióbek
- Cmokanie
- Chowanie górnej i dolnej wargi

3. Różnicowanie głosek s i sz w wyrazach dźwiękonaśladowczych.

Nauczyciel daje polecenia, a dziecko wykonuje je przed lusterkiem :

- Powiedz jak syczy wąż : sss...........
- Kiedy wieje wiatr, to słyszymy szszsz..............
- Jaki dźwięk słychać, gdy powietrze schodzi z piłki sss...........
- Słyszałeś(aś) jak szumi morze? Powtórz ten dźwięk: szszsz..........

4. Różnicowanie głosek s i sz w sylabach.

a) Powtarzanie za nauczycielem sylab:
sa-szo, so-szo, se-sze, sy-szy, su-szu, ysz-ys, oszo-os, esz-es, asz-as, usz- us

b) Wierszyk ?Myszki? utrwalający głoskę sz w sylabach :
Nauczyciel czyta wiersz ,dzieci powtarzają sylaby :

Myszek sto do norki szło: SZO, SZO, SZO SZO, SZO, SZO
Wtem wybiegły koty dwa: SZA, SZA, SZA SZA, SZA, SZA
A, że były bardzo złe SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
To złapały myszki dwie SZE, SZE, SZE SZE, SZE, SZE
Potem jeszcze zjadły trzy SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
I ostrzyły ciągle kły SZY, SZY, SZY SZY, SZY, SZY
Ale, że im brakło tchu SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU
Nie złapały wszystkich stu SZU, SZU, SZU SZU, SZU, SZU

c) Plansza z sylabami. Załącznik nr 1.

Dziecko głośno odczytuje sylaby. Otacza kółkiem te, w których występuje litera s.

5. Różnicowanie głosek s i sz w wyrazach.

a) Obrazki do nazywania. Załącznik nr 2.
Dzieci nazywają obrazki eksponowane przez nauczyciela. Próbują określić różnicę między wypowiadanymi nazwami.
Pary obrazków: kosz-kos, wąż- wąs, kasza- kasa

b) Powtarzanie wyrazów- dzielenie ich na sylaby.
Nauczyciel daje polecenie:
- Powtórz dokładnie wyrazy. Aby było łatwiej Ci je wymawiać, niektóre z nich możesz dzielić na sylaby: stróż, strzał, szosa (szo-sa), Staszek (Sta-szek), krzesło (krze-sło), kosa (ko-sa), pastuszek (pa-stu-szek), przesyłka (prze-sył-ka), maszynista (ma-szy-ni-sta)

6. Różnicowanie głosek s i sz w parach wyrazów.

Nauczyciel daje polecenie:
- Pobawmy się w echo. Ja czytam, a Ty jak echo, powtarzaj za mną:

Stara szopa
Sławny piłkarz
Sztywny pasek
Szeroka sukienka
Słony pasztet
Słodka szarlotka
Wysuszona sałata
Smakowita szynka
Satynowe szorty

7. Różnicowanie głosek s i sz w zdaniach.

Nauczyciel daje polecenie:
- Jeszcze raz zabawimy się w echo. Tym razem będziesz powtarzać zdania:

Szara myszka zjadła serek.
W komórce stoi kosa i szpadel.
Sebastian sucha spinek do koszuli.
Staszek słucha marsza weselnego.
Krystyna szyje spodnie.
Szymon dostał srebrną szkatułkę.
Natasza dostała srebrną broszkę.

8. Utrwalanie głoski s i sz w wyrazach. Załącznik nr 3.

Dziecko wykreśla ze zdań te wyrazy, które są napisane błędnie. Następnie odczytuje prawidłowo brzmiące zdania.

9. Różnicowanie głosek s i sz w tekście.

Dziecko czyta głośno tekst i uczy się go na pamięć:

Szumi wiatr, szumi wciąż : szszsz...
A tu głośno syczy wąż:
-Sss...
Wiatr piosenkę nową szumi: szszsz....
Lecz syk węża szum ten tłumi:
-Sss...
zdenerwował się więc wąż:
-czy mam szumu słuchać wciąż?
Przecież pięknie syczę sam(sama),
Teraz ja tu koncert dam ! :
-Sss...
Wąż syk i wiatru szum
Naśladuje dzieci tłum:
-Szszsz...
-Sss....

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy