profil

Samochód

poleca 85% 2477 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Samochód
wczoraj,
dziś i jutro!

Spis treści

1. Wstęp.??????????????????????????3 str.
2. Znaczenie słowa samochód.?????????????????3 str.
3. Historia- kalendarium.???????????????????4 str.
4. Budowa samochodu.????????????????????6 str.
5. Samochód przyszłości.???????????????????10 str.
6. Komputeryzacja.?????????????????????.11 str.
7. Zabezpieczenia kierowcy i samochodu.????????????11 str.
8. Wnioski. ????????????????????????..12 str.
9. Bibliografia.???????????????????????14 str.


1. Wstęp
Zastanawiając się nad tematem mojej pracy, chciałem przede wszystkim pokazać jak technologia może wpływać na życie ludzkie. Jak może je zmieniać a co za tym idzie ulepszać. Biorąc pod uwagę powyższe, nie powinno budzić zdziwienia fakt, że tematem mojej pracy- samochód!
Zanim zaczęła się era samochodu, przez długi czas ludzie musieli zadowolić się koniem jako napędem i czymś, co można było do konia przyczepić z tyłu - takim rozwiązaniem były np. rydwany. Pierwszy pomysł czterokołowego wozu napędzanego siłą mięśni ludzkich za pośrednictwem dźwigni powstał już w połowie XV wieku. Podobno projekt pojazdu napędzanego sprężyną narysował Leonardo Da Vinci.
Podczas całego cyklu powstawania nowych ulepszeń motoryzacyjnych, powstawały bezpośrednio inne wynalazki m.in. Pierwszym zrealizowanym pojazdem bez konia, był żaglowiec na kołach zbudowany w 1600 roku. Autorem tego pojazdu był niderlandzki matematyk Simon Stevin. Udało mu się pokonać trasę 67,6 km z przeciętną prędkością 33,8 km/h. W pojeździe znajdowało się 28 osób.
Przechodząc do szczegółowego omówienia historii samochodu należy zaznaczyć, że od tego samego momentu zaczęły pojawiać się wypadki samochodowe. Pierwszą ofiarą "wypadku samochodowego", był już w 1786 roku pastor anglikański z Redruth, który na widok szybko jadącego i prychającego parą modelu powozu, dostał zawału serca. Autorem tego małego pojazdu z miniaturowym kotłem parowym był William Murdock.

2. Znaczenie słowa samochód
Słowo samochód powstało wskutek wygrania rozpisanego przed wojną konkursu na typowo polskie słowo określające automobil. Jak nietrudno zauważyć, pochodzi od słów ?sam? i ?chodzić?, czyli określa pojazd z własnym napędem. Nazwa ?samojedź? nie została wybrana, mimo że bardziej odpowiada działaniu samochodu, bo w staropolszczyźnie, oznaczała ludożercę.

3. Historia- kalendarium
Około 1770 r. we Francji powstał pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym. W 1883 roku w Niemczech Gottlieb Daimler zbudował lekki jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy, jako paliwo zastosował benzynę. Następnie od 1886 r. wspólnie z Wilhelmem Maybachem wytwarzali samochody osobowe. Pojazdy był wzorowane na znanych wówczas powozach konnych, a zwłaszcza lekkich bryczkach. W ten sposób stworzyli standard samochodu osobowego, aktualny jeszcze w XXI wieku.
W tym samym czasie (około 1885) w Niemczech Carl Friedrich Benz zbudował samochód 3-kołowy. W 1892 r. Wilhelm Maybach wynalazł gaźnik dyszowy z pływakiem i iglicą. Natomiast już w 1895 r. we Francji bracia Andre i Eduard Michelin zastosowali ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy.
W 1906 r. Vincenzo Lancia i jego przyjaciel Claudion Fogolin zakładają firmę Lancia produkującą samochody osobowe. Trochę później bo w 1908 r. - Henry Ford uruchomił w Detroit (USA) wielkoseryjną produkcję Modelu T (ponad 15 mln sztuk). Już w 1913 r. firma Peugeot wystawiła do wyścigu w "Indianapolis 500" auto wyposażone w silnik o czterech zaworach na cylinder, sterowanych dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy.
1922 - powstaje pierwszy na świecie samochód z nadwoziem samonośnym a jest to Lancia Lambda. W 1922 r. pojawia się Austin Seven, najczęściej kopiowany samochód przedwojenny. W 1926 r. w Bolonii (Włochy) Alfieri Maserati zbudował pierwszy samochód wyścigowy marki Maserati Tipo 26. W 1928 r. w Warszawie Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) wyprodukowały około 800 sztuk samochodów osobowych model CWS T-1 konstruktorem był Tadeusz Tański przy współpracy Stanisława Panczakiewicza. Cadillac przedstawił pierwszy samochód z silnikiem o szesnastu cylindrach, model V16 w 1930 roku. Do roku 1940 powstaje jeszcze wiele zaskakujących pomysłów i osiągnieć m. in.
? pierwszy szkic Volkswagena Garbusa, produkowanego od 1945r. (ponad 21 mln sztuk),
? we Francji zaprezentowano przednionapędowego, nisko zawieszonego Citrona 7 CV, który nie posiadał stopni bocznych,
? Peugeot zaprezentował pierwszy na świecie samochód ze składanym stałym dachem o nazwie "Eclipse",
? Mercedes-Benz przedstawia model 260D, pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym.,
? powstaje Jeep MB, najbardziej znany wojskowy samochód terenowy.

Lata 1945 - 2000 to już czasy udoskonaleń w dziedzinie produkcji samochodów jak i coraz lepsze i ciekawsze pomysły. Zaliczyć do nich możemy:
? Enzo Ferrari we Włoszech założył firmę produkującą samochody wyścigowe i prestiżowe sportowe.
? Preston Tucker amerykański przedsiębiorca, zaprezentował samochód Tucker Torpedo z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, automatyczną skrzynią biegów, reflektorem skręcanym wraz z kołami, bezpieczną przednią szybą, ogrzewaniem tylnej szyby i silnikiem od helikoptera. Wyprodukowano 51 sztuk.
? Fabryka Samochodów Osobowych FSO w Warszawie podjęła produkcję licencyjną samochodu Warszawa, a w 1957 ukazała się własna konstrukcja samochodu Syrena.
? na salonie samochodowym w Paryżu pokazano Citrona DS, pierwszy seryjnie produkowany samochód z hydropneumatycznym zawieszeniem,
? Volvo zastosował trzypunktowe pasy bezpieczeństwa,
? Porsche zaprezentowało jeden z najpopularniejszych samochodów sportowych w historii, model 911,
? pojawia się Oldsmobile Tornado, pierwszy powojenny, amerykański samochód przednionapędowy.
? Jensen Interceptor FF, to pierwszy samochód sportowy z napędem na cztery koła i pierwszy samochód seryjny, wyposażany w układ ABS (mechaniczny).
? pojawia się Cadillac DeVille, pierwszy samochód wyposażony w poduszkę powietrzną.
? rozpoczęcie produkcji Saaba 99 Turbo, pierwszego seryjnie produkowanego samochodu osobowego z turbodoładowanym silnikiem.
? Audi Quattro to samochód, który rozsławił napęd na cztery koła na drogach i na trasach rajdowych.
? Mercedes-Benz W126 '81 to pierwszy europejski samochód wyposażany w poduszkę powietrzną.
? pojawia się technologia wtryskowa Common Rail, opracowana przez firmy Bosch, Fiat i Volvo, stosowana w silnikach diesla.
? powstaje Toyota Prius, pierwszy seryjnie produkowany i sprzedawany na świecie samochód hybrydowy.

4. Budowa samochodu
Pojazd mechaniczny bezszynowy, dwuśladowy, mający przynajmniej 3 koła; przeznaczony do przewożenia po drogach osób (samochód osobowy, autobus), ładunków (samochód ciężarowy) lub umieszczonych na nim specjalnych urządzeń (np. diagnostycznych, dźwigowych).
Samochód jest zbudowany z podwozia i nadwozia. W skład podwozia wchodzą: silnik (zwykle tłokowy spalinowy z zapłonem iskrowym lub samoczynnym), układ napędowy, układ prowadzenia i układ nośny. Silnik jest zasilany paliwem: benzyną - silnik o zapłonie iskrowym (układ zapłonowy ), olejem napędowym - silnik o zapłonie samoczynnym, czasami także gazem (propan-butan); paliwo dopływa ze zbiornika przez filtr do gaźnika lub pompy wtryskowej (układ zasilania ); silnik jest chłodzony powietrzem zasysanym z otoczenia i tłoczonym za pomocą dmuchawy na żebra cylindrów i głowic (chłodzenie bezpośrednie) albo cieczą zasysaną z dolnego zbiornika chłodnicy i tłoczoną do płaszcza cieczowego silnika, gdzie ciecz ogrzewa się i po przepłynięciu przez głowicę cylindrów odpływa do górnego zbiornika chłodnicy i oziębia się podczas przepływu przez rdzeń chłodnicy (chłodzenie pośrednie). Chłodnica jest chłodzona powietrzem, którego przepływ wymusza wentylator. Odpowiednie smarowanie silnika zapewnia układ olejenia. Spaliny powstałe w procesie spalania paliwa w silniku są wydalane przez układ wydechowy (przewody wydechowe i tłumik). Moc silnika jest niekiedy zwiększona przez doładowanie. Układ napędowy przekazuje napęd z wału korbowego silnika na napędowe koła jezdne samochodu. Układ prowadzenia umożliwia kierowcy prowadzenie samochodu po wymaganym torze z żądaną prędkością; składa się z układu kierowniczego oraz układu hamulcowego; w celu zwiększenia bezpieczeństwa buduje się układy hamulcowe dwuobwodowe (oddzielny obwód dla każdej pary kół). Układ nośny wiąże zespoły podwozia z nadwoziem w całość i stanowi szkielet samochodu, przejmujący obciążenia występujące podczas jazdy. W skład układu nośnego wchodzą: rama lub nadwozie samonośne, oparte na zawieszeniu pojazdu, które za pośrednictwem elementów sprężystych (resorów) oraz elementów tłumiących (amortyzatorów) spoczywa na osiach kół jezdnych (z których każda składa się z obręczy, tarczy, ogumienia i pokrywy). Nadwozie służy do przewożenia załogi, pasażerów oraz ładunku i jest dostosowane rozmiarami do spełnianej funkcji; składa się z kadłuba (szkieletowego, prętowo-powłokowego lub powłokowo-skorupowego), elementów wykończenia (drzwi, pokryw, zderzaków, listew, poszycia i wykładzin wnętrza) oraz wyposażenia (foteli, urządzeń klimatyzacyjnych, reflektorów, lamp, tablic wskaźników, przełączników i innych urządzeń zwiększających bezpieczeństwo i komfort jazdy); zależnie od sposobu przejmowania obciążeń nadwozia można podzielić na: nieniosące (osadzone na ramie przez elementy sprężyste), półniosące (mocowane do ramy w sposób sztywny), samonośne (dla pojazdów bezramowych). Rozróżnia się nadwozia samochodów osobowych (np.: kareta, limuzyna, roadster, kabriolet, buggy, fast-back, hatch-back, coup, spyder, kombi - uniwersalne), autobusów, samochodów ciężarowych (ze skrzynią ładunkową otwartą lub zamkniętą typu furgon, szczególną odmianą nadwozia samochodów ciężarowych jest pikap), usługowe (mieszkalne, barobusy, kinobusy) itp. Samochód ma instalację elektryczną, zwykle prądu stałego, o napięciu 12 lub 24 V; energię elektr. wytwarza prądnica prądu stałego lub przemiennego (alternator) napędzana przez silnik samochodu, energia elektr. jest magazynowana w akumulatorze, który w miarę potrzeby zasila rozrusznik, układ zapłonowy, światła, kierunkowskazy, wycieraczki, sygnał dźwiękowy, dmuchawę instalacji grzewczej i inne odbiorniki. Powszechność samochodu jako środka transportu ludzi i ładunków stawia coraz to nowe wymagania zarówno w zakresie konstrukcji i eksploatacji, jak i kosztów produkcji samochodów. Oprócz dążenia do zwiększenia prędkości, niezawodności, bezpieczeństwa, komfortu jazdy i uproszczenia obsługi pojawiła się potrzeba zmniejszenia ilości i szkodliwości zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, ograniczenia zużycia paliwa oraz obniżenia energochłonności, materiałochłonności i uciążliwości procesu wytwarzania. Zwiększenie bezpieczeństwa czynnego w samochodzie odbywa się przez wprowadzenie, gł. elektron., kontroli i sterowania układu hamulcowego i mechanizmów napędowych, jak np.: układ zapobiegający blokowaniu kół ABS , układ elektropneumatycznego sterowania hamulców w samochodach ciężarowych (EBS, ang. Electrapneumatic Brake System), układ regulacji tarcia wewn. mechanizmu różnicowego (LSD, ang. Limited Slip Differential), układy zapobiegające poślizgowi kół przy ruszaniu i przyspieszaniu (ATC, ang. Automatic Traction Control, oraz ASR, ang. Automatic Stability Requirement) oraz układ kontroli jazdy z ustaloną prędkością (CCS, ang. Cruise Control System ). Bezpieczeństwo zwiększają też trwalsze opony o lepszej przyczepności do nawierzchni dróg; poprawę bezpieczeństwa biernego osiąga się przez konstruowanie nadwozia ze strefami energochłonnymi i sztywnym, wytrzymałym przedziałem pasażerskim, zastosowanie energochłonnych zderzaków i kolumn kierowniczych, a także coraz częstsze instalowanie w samochodach pasów bezpieczeństwa z automatycznym napinaniem oraz poduszek powietrznych, których napełnianie jest elektronicznie sterowane - zabezpieczających kierowcę i pasażerów przed obrażeniami podczas zderzenia. W celu poprawy komfortu jazdy są stosowane doskonalsze zawieszenia (np. aktywne), ergonomicznie rozmieszczone mechanizmy sterowania, urządzenia wspomagające pracę kierowcy, wykładziny wibroizolacyjne obniżające poziom hałasu w samochodzie oraz klimatyzacja (w tym elektron. systemy regulacji temperatury wewnątrz nadwozia). Zwiększenie komfortu jazdy i ułatwienie obsługi samochodu uzyskuje się też przez stosowanie automatycznych skrzyń biegów lub systemów automatycznego przełączenia biegów (np. system przełączenia zakresów przełożeń w automatycznej skrzyni biegów ECT, ang. Electronically Controlled Transmission), aktywnych zawieszeń (z elektron. układami regulacji sztywności i/lub tłumienia), a także przez komputeryzację kontroli i sterowania mechanizmów (np. wyświetlanie na monitorze komputera pokładowego bieżącej informacji o zużyciu paliwa oraz o biegu włączonym i zalecanym ze względów ekon.), wykorzystanie mikroprocesorów do optymalizacji parametrów pracy silnika (kąt wyprzedzenia zapłonu, skład mieszanki, kąt wyprzedzenia wtrysku) i parametrów pracy układu napędowego (wybór przełożenia). Zaawansowane są również prace nad automatycznymi systemami nawigacji (wykorzystującymi np. łączność satelitarną), ułatwiającymi orientację w terenie i dotarcie do wskazanego celu podróży. Dąży się do zwiększenia trwałości i niezawodności samochodów, m.in. przez doskonalenie zarówno środków smarnych i materiałów eksploatacyjnych, jak i zabezpieczenia samochodu przed korozją. W celu ograniczenia czynności obsługowych coraz powszechniej stosuje się napełnianie olejem smarnym zespołów napędowych (poza silnikiem) samochodów osobowych na cały okres ich trwałości. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, dąży się do zmniejszenia masy samochodu, poprawy właściwości aerodynamicznych, doskonalenia procesów zasilania (np. wtrysk paliwa) i spalania (np. optymalne ukształtowanie komory spalania), zwiększenia sprawności mechanizmów przenoszenia napędu; wprowadza się elektron. sterowanie wtryskiem paliwa. Obowiązujące w wielu krajach przepisy ustalają dopuszczalną zawartość ołowiu w benzynie oraz siarki w oleju napędowym (w celu ograniczenia emisji tych składników do atmosfery), a także dopuszczalną ilość innych podstawowych toksycznych składników spalin, np. tlenku węgla, węglowodorów oraz tlenków azotów. W celu sprostania tym coraz ostrzejszym przepisom konieczne jest stosowanie specjalnych filtrów i katalizatorów spalin (dopalacz). Obniżenie energochłonności i materiałochłonności oraz uciążliwości dla otoczenia procesu wytwarzania samochodów jest uzyskiwane przez zastosowanie wysoko wydajnych procesów technologicznych, optymalizację wykorzystania materiałów, użycie zastępczych materiałów o równorzędnych właściwościach fizyko-chem., lecz tańszych, łatwiej dostępnych lub mniej szkodliwych dla środowiska, oraz recycling. Są prowadzone również badania nad poszukiwaniem nowych źródeł napędu samochodowego, np. elektr., parowego, energii słonecznej, wodorowego czy hybrydowego (spalinowoelektryczny).

Klasy samochodów osobowych według wielkości
Nadwozia typu: sedan, hatchback, liftback, kombi, nieraz coup, najrzadziej monocoque.
mini (segment A) - małe samochody miejskie, zazwyczaj dwu lub czteroosobowe do poruszania się po mieście lub na niewielkich dystansach. Ich zalety to niskie zużycie paliwa oraz wymiary ułatwiające parkowanie.
małe (segment B) - samochody miejskie cztero i pięcioosobowe do poruszania się po mieście i na niedługich trasach. Zalety jw. plus możliwość przewozu bagażu (zwłaszcza wersje kombi).
kompaktowe (klasa niższa-średnia lub segment C) - uniwersalne samochody i do miasta i w trasę. Mogą służyć jako pierwszy lub drugi samochód w rodzinie, co decyduje o ich (największej) popularności
klasa średnia (segment D) - samochody rodzinne zapewniające odpowiedni komfort i przestrzeń wszystkim pasażerom przede wszystkim na dłuższych dystansach.
klasa wyższa (segment E) - samochody duże, przestronne, wygodne, zapewniające ponadprzeciętny komfort podrózy wszystkim pasażerom.
klasa aut luksusowych (segment F lub S) - w Europie są to tylko auta luksusowe zapewniające jeszcze więcej przestrzeni, wygody, bezpieczeństwa i ponad wszystko luksusu niż klasa wyższa.
klasa sportowa (segment G): samochody sportowe, luksusowe
kabriolety (segment H): auta typu kabriolet
klasa aut terenowych (segment I): samochody terenowe, oraz tzw. SUVy czyli gabarytowo i stylistycznie przypominające samochody terenowe ale zazwyczaj nie nadające się do jazdy w terenie vany (segment K )
Podział samochodów na segmenty
? A - miejskie
? B - popularne
? C - kompaktowe
? D - rodzinne
? E - luksusowe
? F - superluksusowe (F - ultraluksusowe)
? G - sportowe (G - luksusowe sportowe)
? H - kabriolety (H - luksusowe kabriolety)
? I - terenowe
? K ? vanySprawo
zdanie studenckie
5. Samochód przyszłości
Rozwój techniki na przestrzeni wieków XIX- XX w znaczący sposób wpłynął na sposób przemieszczania się człowieka. Przez wiele wieków ludzie przemieszczali się głównie pieszo lub konno(powozy itp.). Rozwój maszyn parowych na przełomie XVII i XVIII wieku przyczynił się do powstania innych niż pojazd konny środków transportu. Za najstarszego, udokumentowanego przodka dzisiejszej kolei (albo samochodu) uznaje się pojazd z 1770 roku, skonstruowany przez Nicolasa Josepha Cugnota. Pojazd ten poruszał się z prędkością około 6 km/h. Następny przełom nastąpił pod koniec XIX wieku. Ważnym momentem dla rozwoju samochodu stało się skonstruowanie w 1883 roku przez Niemca G. Daimlera szybkobieżnego silnika benzynowego, a w 1886 -samochodu wyposażonego w ten silnik. W tym samym roku na ulice Mannheimu wyjeżdża inny samochód wyposażony w podobny silnik, skonstruowany przez K. Benza. Pierwsze samochody składane były ręcznie co sprawiało, że były drogimi zabawkami dla bogaczy. Zmiana nastąpiła, kiedy Henry Ford w 1908 r wprowadził do produkcji samochodu wielkoseryjną linie produkcyjną gdzie samochody składane były w całość z wcześniej przygotowanych podzespołów (Model ?T? w ciągu 20 lat wyprodukowano 15mln egzemplarzy). Taką formę produkcji znamy obecnie.

6. Komputeryzacja
Z jednej strony obarczenie komputera sterowaniem wszystkimi funkcjami samochodu jest wygodne gdyż w razie wystąpienia usterki podpina się złącze diagnostyczne i wszystko mamy podane jak na dłoni czyli kod usterki oraz co on oznacza, ale jak mawia jedno z praw Murphy'ego "Nowe rozwiązanie będzie generować zarówno stare jak i nowe problemy". Tak jest również w tym przypadku. Przykładowa sytuacja z życia wzięta.
W starszych samochodach kiedy skończyło się paliwo na trasie, bo kierowca przez swoją nieuwagę zwyczajnie zapomniał zatankować wystarczyło udać się na najbliższą stację benzynową, zalać kanister benzyną, wlać ją do baku i jechało się dalej.
Ostatnio słyszałem o sytuacji;
kierowcy samochodu marki X skończyła się ropa w jego salonowym aucie, rocznik 2007. Postąpił tak jak każdy z nas, czyli poszedł na stację, nalał kanister ropy i wlał ją do baku. Spotkała go jednak niespodzianka, gdyż okazało się, że superkomputer, który miał być jego przyjacielem najzwyczajniej w świecie odmówił posłuszeństwa. Trzeba było ściągnąć speców z autoryzowanego serwisu, którzy przy pomocy laptopa i złącza diagnostycznego dokonali tzw. resetu komputera, by kierowca mógł kontynuować jazdę.

7. Zabezpieczenia kierowcy i samochodu
Wraz z rozwojem techniki upowszechniły się takie cuda jak poduszki powietrzne (które w przypadku zderzenia przy większej prędkości i tak nikomu nie pomogą), immobilisery, układy kontrolujące siłę hamowania i inne wynalazki sprawiające, że powoli zastanawiam się czy to jeszcze ja kieruję samochodem czy może robią to za mnie systemy.
Te również bywają problematyczne. Znam co najmniej dwa przypadki gdzie poduszki powietrzne eksplodowały z powodu lekkiego puknięcia w część auta, w której umieszczony był czujnik bądź zbyt dużego przeciążenia przy wchodzeniu w łuk. Do tego jeszcze dochodzi problem z immobiliserami tzw. "w kluczyku", czyli jak siądzie w pilocie bateria to auto otworzę, ale nie dotrę nim nawet do najbliższego kiosku gdzie mógłbym kupić baterie.
Układy wspomagające jazdę wbrew pozorom również mogą okazać się zgubnym rozwiązaniem. Dlaczego? Chociażby dlatego, że kierowca tak na prawdę nie ma pełnej kontroli nad tym co robi samochód, a z kolei chyba jeszcze żaden producent nie wymyślił systemu traktującego indywidualnie każdy zakręt i każdą niebezpieczną sytuację na drodze. Tego typu ułatwienia mogą także prowadzić często pośrednio do tragedii gdyż wielu kierowców bezgranicznie ufa w magiczną moc elektronicznych pomocników przez co gnają na złamanie karku, bo przecież mają samochód naszpikowany gadżetami, które i tak ich uratują w razie choćby najzwyklejszego poślizgu.

8. Wnioski
A jaka jest przyszłość samochodów? Należy mieć nadzieję, że przyjazna środowisku naturalnemu i jednocześnie fascynująca. Jaki będzie samochód przyszłości? Myślę, że w swojej funkcjonalności będzie przypominał dzisiejsze rozwiązania. Zmiana nastąpi w materiałach stosowanych do produkcji, systemach bezpieczeństwa, a przede wszystkim w paliwie, jakim będzie napędzany. Nowe materiały to przede wszystkim kompozyty węglowe znane obecnie (włókna węglowe, kevlar itp.). Charakteryzują się one dużo lepszym dla stali, a tym bardziej dla stopów aluminium stosunkiem wytrzymałości do masy. Z tego typu materiałów wykonane będą nadwozia, karoserie Koncept Car Hondy. Nadwozie w większej części wykonane z tworzyw sztucznych światła diodowe. Wadą tych materiałów jest dosyć słaba odporność termiczna. Nie mogą one być stosowane do konstrukcji silników. Nowoczesne silniki będą wykonywane ze stopów metali lekkich (stopów aluminium itp.) Można zakładać, że za 20 lat ktoś wynajdzie jakiś inny lekki materiał, który spełni wymogi stawiane materiałom na silniki np. krzemowe odpowiedniki włókien węglowych, jeśli coś takiego jest możliwe. Na razie przewidywanym materiałem na lekkie silniki będą stopy. Wyposażenie samochodu w systemy znane w samolotach bojowych (radar, czujniki podczerwieni) zwiększy bezpieczeństwo użytkownika i nie tylko. Już teraz testowane są systemy obrazowania drogi w podczerwieni. Obraz z takiego czujnika wyświetlany byłby na tzw. HUD-ach. Są to wyświetlacze przezierne, umiejscowione na szybie przed pilotem, kierowcą. Taką technologią testuje już BMW. ?Kocie oczy BMW? - czyli system BMW Night Vision, elektronika wspomaga spostrzegawczość kierowcy, uczulając go na obecność ludzi i zwierząt na drodze. Pojazd wyposażony jest w kamerę termowizyjną, która monitoruje przestrzeń trzystu metrów przed samochodem w promieniu ok. 30 stopni. Ilekroć kamera zarejestruje obiekt o podwyższonej wobec otoczenia temperaturze, czyli przypuszczalnie człowieka lub zwierzę, kierowca będzie mógł dostrzec jasny kontur tego obiektu na wyświetlaczu.
Myślę jednak, że największy postęp nastąpi w sposobie napędzania samochodu. Rosnące ceny ropy i powolne wyczerpywanie się jej złóż zmuszają producentów do szukania alternatywnych źródeł zasilania samochodu. Wydaje mi się, że w przyszłości szerzej stosowane będą znane obecnie systemy zasilania hybrydowego, czyli silniki elektryczne wspomagany małym silnikiem spalinowym. Sadze jednak, że powinno się silniki spalinowe przystosowywać już w fazie produkcji do zasilania gazem ziemnym. Jest on tani i szeroko dostępny. Oczywiście istnieją instalacje gazowe w samochodach, szczególnie widoczne jest to w Polsce gdzie ponad 2 mln aut wyposażonych jest w instalacje gazowe. Gaz ziemny ze względu na swój skład ma jednak pewne wymagania, co do konstrukcji silnika i instalacji zasilającej (gaz ziemny będący mieszaniną wielu gazów silniej koroduje elementy silnika). Samochód hybrydowy zasilany gazem ziemnym byłby przede wszystkim tani w eksploatacji i dosyć oszczędny. Odległe wydaje się obecnie stosowanie wodoru jako paliwa. Gaz ten jest niezwykle trudny w przechowywaniu i magazynowaniu. Samochód wyposażony w silnik zasilany wodorem musi spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące wytrzymałości. Pojazdu takiego nie można zostawiać w zamkniętych garażach i parkingach podziemnych. Moim zdaniem wprowadzenie technologii wodorowej nie nastąpi w ciągu najbliższych 10 lat. Skłaniałabym się raczej do napędów hybrydowych z ta różnicą, że zamiast paliwa płynnego stosowany będzie gaz ziemny.
Człowiek nigdy nie zrezygnuje z wygody i dobrego samopoczucia bez względu na miejsce przebywania, dlatego samochód przyszłości to również mobilne biuro i ?przedłużenie domu?. Systemy DVD itp. umilać będą podróż , a łączność z internetem pozwalać będzie na prowadzenie biura w czasie przemieszczania się. Myślę, że samochód przyszłości będzie mógł nas dowieźć w dowolne miejsce bez kierowcy. Dzięki technologii GPS radarom itp. jest to już obecnie możliwe. Większość komend wydawanych będzie głosem, co zwiększy bezpieczeństwo, ponieważ auto zareaguje wyłącznie na głos właściciela lub osoby upoważnionej.
Z pewnością wzrosną możliwości samego systemu ? samochód wyposażony będzie w elektroniczne urządzenie, które uniemożliwi kolizję z jadącym wcześniej pojazdem, skieruje na trasę bez korków itp. Myślę, ze samochód za 10 lat nie będzie znacząco odbiegał od nowoczesnych konstrukcji spotykanych obecnie. Pewne (i według mnie wręcz wymagane jest), iż będzie komfortowy, o estetycznym wyglądzie i swoim silnikiem nie przyczyni się do niszczenia środowiska naturalnego. Bardzo kontrowersyjne wydaje mi się wprowadzanie systemów nawigacyjnych: wprawdzie inteligentny pojazd dowiezie nas bezpiecznie do celu, jednak czy w ogóle odczujemy, że sami siedzieliśmy za kierownicą? Przecież nawet w najbardziej zaawansowanej technologicznie epoce znajdą się koneserzy starych modeli, nie pozwalający sobie na inwigilację poprzez systemy satelitarne, czyli jak postęp techniczny utrudnia życie zarówno kierowców jak i mechaników.
Jeszcze w latach 90., niewielu z nas wiedziało co to takiego kontrola trakcji. Zwykle nie można jej wyłączyć i odbiera całą frajdę z jazdy samochodem. Komputery sterujące pracą podzespołów, poduszki powietrzne, systemy wspomagające prowadzenie obecnie są już na porządku dziennym mimo że jeszcze kilka lat temu były przywilejem zarezerwowanym głównie dla luksusowych samochodów. Dopiero wraz z nieuchronnym zbliżaniem się XXI wieku producenci samochodów zaczęli kombinować, jak sprawić, by kierowcy mieli większe wydatki związane z przeglądami i naprawami, a mechanicy nie zrzeszeni z daną marką mieli utrudnione zadanie przy usuwaniu usterek w samochodach pogwarancyjnych.


9. Bibliografia:
1. A. RUMMEL, Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne w latach 1922-1980, Warszawa 1985.
2. W. RYCHTER, Dzieje samochodu, Warszawa 1987;
3. A. ROSŁOCKI, J. TARCZYŃSKI, Automobilizm w Warszawie do roku 1939, Warszawa 1988.
4. Zbigniew Jaśkiewicz, Andrzej Wąsiewski ,Automobile Revue 1995.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 21 minut

Typ pracy