profil

Plan marketingowy hotelu

poleca 85% 2377 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Spis treści:
1. Wstęp
2. Rozwinięcie
3. Analiza S.W.O.T
4. Wnioski
5. Propozycje
6. Termin realizacji

1. Wstęp

Hotel ?Głębia Oceanu? znajduje się w Gdańsku. Położony jest nad morzem, ze sporą ilością zieleni. Sezonowo pracuje tam ogrodnik, ilość zieleni jednak wskazuje na konieczność zatrudnienia go na cały etat. Znajdują się tam również ławki, chodniki, podjazd dla zaopatrzenia, parking, restauracja oraz sala konferencyjną.
Średnia cena za pokój wynosi 280 zł. Na obecny standard nie jest to drogo, tym niemniej nie ma tam obecnie większego ruchu gości i hotel można by rzec świeci pustkami. Większość zysków pochodzi z gości którzy zatrzymują się tam jedynie przelotnie, bądź w weekendy. Pracownicy są zatrudniani na umowę o czas nieokreślony, widać tam sporo praktykantów i osób niedawno zatrudnionych. Dotyczy to w szczególności recepcji i obsługi pokojowej, sprzątaczek i personelu technicznego.

2. Rozwinięcie

Grupą korzystającą z hotelu z założenia mieli stanowić klienci ze Skandynawii, Szwecji, Finlandii oraz Norwegii, tych jednak w hotelu nie pojawia się zbyt wielu, a jeśli nawet, to są to tylko osoby które mieszkają tam chwilowo. Zainteresowanie hotelem jest bardzo niskie i firma zbliża się ku upadkowi. Dział marketingu poświęca więc więcej uwagi klientom ze Skandynawii, co jednak jest dość kosztowne i nie przyczynia się do poprawienia sytuacji firmy. Dotychczasowe efekty działań sekcji marketingu są niewielkie i ciężko jest określić jaki kierunek obecnie przybrała kampania marketingowa. Odnosi się wrażenie że nie jest skuteczna, co widać wyraźnie po wynikach.

Na zebraniu stawił się każdy kierownik ze struktury zarządzania hotelem. Stawili się więc:

1. Dyrektorowie
2. Sekretarka
3. Kierownik zaopatrzenia
4. Szefowie kuchni
5. Kierownik działu technicznego
6. Obsługa recepcji
7. Kierownik personelu pokojowego
8. Obsługa sprzątająca
9. Szef ochrony
10. Przedstawiciel marketingu
11. Szef księgowości

3. Analiza S.W.O.T.

Stronami silnymi są :

1. Położenie hotelu
2. Dobra kuchnia.
3. Duży ruch turystów z Niemiec w Gdańsku

Stronami słabymi są :

1. Wysokie ceny, związane z zatrudnieniem sporej ilości personelu i nieustannymi szkoleniami pracowników niedawno zatrudnionych.
2. Duży koszt reklam w skandynawskich biurach turystycznych oraz prasie i mediach.
3. Rosnące koszty utrzymania starych samochodów zaopatrzenia.
4. Zmniejszająca się dynamika rozwoju turystyki zagranicznej.
6. Duże koszty całorocznego utrzymania personelu.
7. Brak pieniędzy na remonty.
8. Brak personelu znającego perfekcyjnie
języki obce.

Szanse:

1. Dwa dni w tygodniu nie ma połączeń promowych ze Szwecją ze względu na wycieczki turystyczne szwedzkie.
3. Rozwijający się biznes w Gdańsku ? Gdańsk stał się jednym z miast gdzie przyjeżdża wielu handlowców. Są oni bardzo ciekawą grupą docelową ze względu na frekwencję w tygodniu pracującym.


Zagrożenia:

1. Konkurencja prowadzi kampanię reklamową, adresowaną do handlowców.
2. Coraz więcej hoteli wprowadza obsługę kilkujęzyczną z ukierunkowaniem na język niemiecki, ze względu na duża liczbę wycieczek niemieckich.

4. Wnioski:

Każdy z obecnych szefów zaproponował swój pomysł który miał uzdrowić sytuację hotelu.
Dyrektorzy skarżyli się na niski stan budżetu, skutkiem czego nie można było wyremontować pomieszczeń, właściciel zaś nie mógł zainwestować dodatkowych pieniędzy z powodu ciężkiej sytuacji finansowej.

5. Propozycje:

Zaproponowałyśmy więc księgowej poszukanie inwestora i zmianę formy prowadzenia działalności gospodarczej na tzw. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Właściciel przystał na pomysł, choć z pewnym dystansem. Zaproponował również w ramach cięcia kosztów pomysł w którym pracownicy na sezon byliby zatrudniani poprzez agencję pośrednictwa pracy tymczasowej. Uwolniłoby to spółkę od całorocznego zatrudniania osób które po sezonie są zbędne.
Zaznaczył również wysokie koszty naprawy starych aut, które można by zastąpić nowymi, wziętymi w leasing. Nie narażało by to spółki na jednorazowe wydatki, a powstałe w ten sposób koszty można by odpisać od podatku VAT. Stare samochody można by sprzedać.

Przede wszystkim zaproponowałabym obniżenie opłat za nocleg z 280zł do 150zł, co znacznie zwiększyłoby zainteresowanie oraz zmianę grupy docelowej, z turystów skandynawskich na polskich handlowców i kierowców TIR-ów, których jest w Trójmieście o wiele więcej. 150 zł jest to kwota na którą stać już handlowców i firmy ich zatrudniające. Zaproponowałabym również wycofanie się z dotychczasowych kampanii w skandynawskich biurach turystycznych, ograniczając się jedynie do reklamy w formie e-maili (która jest o wiele tańsza). Wydaje się koniecznym również wprowadzenia kampanii marketingowej skierowanej do szefów firm które przysyłają swoich handlowców do Gdańska, jak również do firm które prowadzą różnego rodzaju szkolenia, konferencje czyli np. domów mediowych czy agencji konsultingowych których jest w Polsce coraz więcej. Spodziewane zyski z wpływów pokryły by koszty remontu m.in. sali konferencyjnej, która nie jest obecnie w najlepszym stanie. Konieczne jest wprowadzenie na stanowiska w recepcji osób które mają znajomość języków obcych takich jak angielski czy niemiecki. Warto by się zastanowić nad podpisaniem umowy z licencjonowaną agencją ochrony, zaoszczędziło by to wysokich kosztów ubezpieczenia oraz zmniejszyło by statystyki włamań do samochodów pozostawianych na parkingu przez gości jak również kradzieży w ogóle. Zrezygnowałabym również z zatrudniania praktykantów, których praca nie jest tak efektywna, a koszty ich przeszkolenia są stratą dla firmy. Wprowadziłabym nowości na miarę XXI wieku, czyli salon kosmetyczny, solarium i gabinet odnowy biologicznej. Wpływy z wynajmu pomieszczeń powyższym firmom zasiliłyby kasę spółki. Dodatkowym chwytem marketingowym jest utworzenie małych pokoi, tzw. ?jedynek? z myślą o kierowcach TIR-ów. Wydatek ten powinien być zrównoważony przez duże zainteresowanie. Pamiętać należy o dwóch dniach, w których promy nie pływają, oraz niedzieli kiedy to obowiązuje zakaz jazdy TIR-ów. Cena wynajmu pokoi nie powinna przekraczać 100 zł, tak aby było na nie stać kierowców. Zresztą pieniądze zostawią również w restauracji.

6. Termin realizacji

Odnośnie terminów realizacji, to remonty i zmiany personalne można zmieścić w czasie ok. 3 miesięcy. Co do skuteczności kampanii reklamowej na efekty trzeba będzie czekać do około 6-ciu miesięcy. Pamiętać należy, że zadowolony z usługi klient jest najlepszą reklamą hotelu. Zadowoleni handlowcy podzielą się ?nowym odkryciem? jeśli nie ze swoim szefem, to na pewno z kolegami, co zwiększy grono stałych klientów. Przystępne ceny przy dobrej, tradycyjnej kuchni powinny przyciągnąć turystów z Niemiec, którzy i tak uwielbiają wycieczki po gdańskiej starówce. Efekty działań w tym sektorze będą widoczne głównie w sezonie, tym niemniej nie należy zapominać o niemieckich emerytach, którzy przyjeżdżają do Polski, także poza sezonem.
Kierowcy i handlowcy powinni stać się jednak grupą docelową, która nie patrzy na sezony i ruch w tym sektorze trwa przez cały rok. Mają oni mniejsze oczekiwania do standardu hotelu i pragną przede wszystkim dobrze zjeść i się wyspać, wydając przy tym niewiele pieniędzy.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut

Typ pracy