Cele:
- uczeń zapisuje notatkę na temat zdania, jego rodzajów, wypowiedzenia itp.,
- tworzy przykładowe zdania i równoważniki zdań,
- przerysowuje schematy z tablicy,
Metoda pracy:
- podająca,
Środki dydaktyczne:
Wesoła gramatyka Józefa Częścika; Podręcznik do kształcenia językowego Słowa na start.
Przebieg zajęć
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Podanie i zapisanie tematu lekcji. Krótkie wprowadzenie do lekcji.
Dziś zajmiemy się zdaniem oraz jego rodzajami. Poznacie również pojęcie równoważnika zdania i wypowiedzenia.
3. Wprowadzenie nowych pojęć.
Nauczyciel zapisuje notatkę na tablicy i dodaje, że wypowiedzenie jest pojęciem szerszym, bo zawiera zarówno zdania, jak i formy, które nie posiadają orzeczeń, a są to równoważniki zdań.
Wypowiedzenie – to uporządkowana grupa wyrazów, tworząca zrozumiałą informację. Jeśli znajduje się w nim orzeczenie w formie osobowej, nazywany je wówczas zdaniem.
Czasownik w formie osobowej, np. piszę, rysujesz, mówią.
Czasownik w formie bezosobowej, np. przybić, ćwiczyć, śpiewać.
Zdanie – to wypowiedzenie, które zawiera orzeczenie w formie osobowej.
Nauczyciel rysuje na tablicy schematy, które uczniowie przepisują.
Patrz załącznik
Supcio wykorzystam,sama nie wiedziałam
oceniajcie na odpowiedzi nie zważając na nic
Równoważnik zdania jest to wypowiedź, która nie zawiera orzeczenia(czasownika).
Zdanie to wypowiedzenie które zawiera orzeczenie