profil

Projekt badawczy

poleca 82% 767 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Uniwersytet Śląski
Wydział Pedagogiki i Psychologii

Różnice w zapamiętywaniu szczegółów między dziećmi w wieku 6 lat, które chodzą do „zerówki”, a uczniami pierwszej klasy szkoły podstawowej.

Projekt badawczy

Katowice 2007


A. Celem badania jest odpowiedź na pytanie:
Czy uczniowie klasy pierwszej szkoły podstawowej lepiej zapamiętują szczegóły na pokazanym obrazku niż dzieci w wieku 6 lat, które chodzą do „zerówki”?
B. Hipotezy:
: Średnia ilość zapamiętanych szczegółów przez uczniów klasy pierwszej nie jest różna od średniej ilości zapamiętanych szczegółów przez dzieci 6 – letnie.
: Średnia ilość zapamiętanych szczegółów przez uczniów klasy pierwszej jest wyższa od średniej ilości zapamiętanych szczegółów przez dzieci 6 – letnie.
C. Zmienne:
· zależna - zmienna ilościowa, ilość zapamiętanych szczegółów
· niezależna - zmienna nominalna, wiek dzieci
D. Opis metody badawczej:
I. Osoby badane:
Badanie obejmie 20 uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej i 20 dzieci w wieku 6 lat, które uczęszczają do „zerówki”.
II. Narzędzie badawcze:
Kartka formatu A4 z narysowanym pisakiem domkiem, który ma wiele szczegółów do zapamiętania. (w załączniku 1).
III. Procedura badania
Każdy dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym domkiem (każdy otrzymuje taki sam rysunek). Dzieci przez minutę oglądają obrazek bardzo uważnie. Po tym czasie rysunek zostaje zasłonięty, a dzieci (ponieważ nie wszystkie jeszcze umieją pisać) odpowiadają na pytania poprzez zakreślenie odpowiedniej minki (uśmiechniętej na TAK, smutnej na NIE) w arkuszu odpowiedzi (w załączniki 2).
Pytania brzmią następująco:
1. Czy domek miał drzwi?
2. Czy domek miał komin?
3. Czy do drzwi prowadziła droga?
4. Czy w domku były trzy okna?
5. Czy na rysunku było drzewo?
6. Czy dach był zrobiony z dachówek?
7. Czy z komina leciał dym?
8. Czy słońce było za kolorowane?
9. Czy obok domku był płot?
10. Czy w oknach były firany?
Czas udzielania odpowiedzi na pytania jest dowolny. Pytający musi poczekać, aż każde dziecko udzieli odpowiedzi na dane pytanie i dopiero wtedy może przejść do następnego pytania.
E. Dalsze kroki postępowania:
I. Obliczenie wyników.
II. Opracowanie statystyczne wyników.
III. Podjęcie decyzji (odrzucenie jednej hipotezy).
IV. Wnioski.

Załącznik 1

Załącznik 2

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty

Typ pracy