Konspekt
Imię i nazwisko:
Klasa: III K LP
Temat: Holocaust jako temat literacki i filmowy. Omów wybrane realizacje tego problemu.
I. Bibliografia podmiotu:
Borowski Tadeusz: U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu
Krall Hanna: Zdążyć przed Panem Bogiem
Moczarski Kazimierz: Rozmowy z katem
Nałkowska Zofia: Medaliony
Szczypiorski Andrzej: Początek
Steven Spielberg: Lista Schindlera
Roman Polański: Pianista
II. Bibliografia przedmiotu:
Frank Anna: Dziennik Anny Frank
Wroński Stanisław i Zwolakowa Maria: Polacy, Żydzi 1939-1945
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1.Określenie problemu:
Holocaust, shoah-zagłada, to różne określenie tej samej zbrodni. Rasizm stanowił podłoże ideologii faszystowskiej głoszonej przez Adolfa Hitlera.Za najbardziej wartościowych uważano aryjskich nordyków, na dnie byli Żydzi i Cyganie, którym odmawiano prawa do istnienia.
2.Kolejność prezentowanych argumentów:
a) Sposoby dyskryminacji Żydów-„Pianista” Władysław Szpilman
„Pianista” Roman Polański- film
„Początek” Andrzej Szczypiorski
b) Metody eksterminacji Żydów-„Lista Schindlera” Steven Spielberg- film
„Medaliony” Zofia Nałkowska
„Rozmowy z katem” Kazimierz Moczarski
„U nas w Auschwitzu”, „Proszę państwa do gazu” Tadeusz Borowski
c) Próby walki o godność umierania- „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanna Krall
3.Wnioski:
a) Literatura i film powinny stanowić rodzaj ostrzeżenia przed każdą formą dyskryminacji i nietolerancji względem pojedynczego człowieka i całych narodów.
4. Materiały pomocnicze:
-Album z fotografiami związanymi z holocaustem
-Fragmenty filmów