profil

Rola norm moralnych i technicznych w administracji

Ostatnia aktualizacja: 2021-12-27
poleca 88% 104 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Norma moralna (etyczna)
Rodzi się w świadomości ludzi pod wpływem oceny dobra i zła i jest postrzegana dobrowolnie, pod wpływem wewnętrznego przekonania (w przeciwieństwie do normy prawnej dotyczy wewnętrznej strony postępowania człowieka.) Niekiedy normy moralne pokrywają się z prawem (np. nie zabijaj), kiedy indziej są od niego niezależne (np. wspomaganie ubogich), a czasem nawet sprzeczne.

Podstawowe normy prawa moralnego
- Nakaz poszanowania godności osoby ludzkiej, człowieka i obywatela
- Nakaz równego traktowania wszystkich
- Zakaz dyskryminowania kogokolwiek z jakiejkolwiek przyczyny
- Obowiązek ochrony życia człowieka, jego prawa i wolności
- Obowiązek kierowania się dobrem wspólnym i dążeniem do sprawiedliwości społecznej.

Przykłady norm etycznych pracownika administracji publicznej
- pracę na stanowisku publicznym traktuj jako służbę ludziom, nie zaś jako panowanie nad ludźmi. Jest to najwyższy nakaz etyczny,
- przestrzegaj obowiązującego prawa stanowionego i prawa moralnego,
- kieruj się w swym postępowaniu zasadą realizowania na stanowisku publicznym dobra wspólnego,
- szanuj przyrodzoną godność wszystkich ludzi i sam zachowuj się godnie zarówno w miejscu pracy jak i poza miejscem pracy,
- nie sprzeniewierzaj się urzędowi, który piastujesz,
- nie demoralizuj innych własnym postępowaniem,
- eliminuj despotyzm i bezwzględność w kontaktach z ludźmi,
- przyczyniaj się do wzrostu zaufania obywateli do państwa,
- traktuj wszystkich sprawiedliwie nie dyskryminując nikogo z jakiejkolwiek przyczyny,
- chroń życie każdego człowieka; chroń każdego obywatela, jego prawa i wolności,
- okazuj wspólnotę z innymi, wspomagaj zwłaszcza ubogich,
- chroń tradycję, kulturę, dziedzictwo własnego narodu i jego tożsamość,
- w żadnej formie i w żadnych okolicznościach nie nadużywaj piastowanego stanowiska publicznego dla własnych lub cudzych, partykularnych korzyści, bądź bezinteresowny i bezstronny,
- nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji,
- bądź lojalny wobec przełożonych i podwładnych,
- bądź skromny, unikaj pychy,
- unikaj zachowań, które mogłyby wzbudzić podejrzenie, że wyróżniasz jakaś osobę lub grupę,
- unikaj zachowań, które mogłyby umożliwić innym ludziom dojście do wniosku o niemożności uznania twojego charakteru za nieskazitelny,
- zachowaj umiar i oględność w wypowiedziach publicznych, nie plotkuj, bądź dyskretny, nie demonstruj swego osobistego stosunku do załatwianych spraw,
- nie reklamuj swej publicznej funkcji, nie pozyskuj klienteli, poklasku,
- bądź opanowany i taktowny, zachowaj powagę konieczną do sprawowania urzędu publicznego,
- Sprawując urząd publiczny nie prowadź równocześnie własnego przedsiębiorstwa zarobkowego, nie podejmuj zajęć dodatkowych, które kolidowałyby z piastowanym urzędem publicznym, nie podejmuj żadnej działalności, dla wykonywania której mogłyby być wykorzystane przez ciebie informacje uzyskane w toku sprawowaniu urzędu,
- W wypowiedziach publicznych unikaj wyrażeń obraźliwych, nie posługuj się groźbą ścigania karnego lub dyscyplinarnego,
- Powierzony urząd publiczny sprawuj wedle swej najlepszej wiedzy i woli, z należytą uczciwością, sumiennością i gorliwością

Rodzaje patologii
Prowadzenie działalności sprzecznej z obowiązkami publicznymi np.:
- prowadzenie działalności gospodarczej przez osoby na stanowiskach kierowniczych.

Korupcja: jest zjawiskiem uniwersalnym, to dawanie i pobieranie korzyści za pozytywne wyróżnienie ludzi lub dóbr. Dotyczy wszystkich sfer życia publicznego.
Zwalcza się ją:
- odpowiedni dobór kadry (wykształcenie, fachowość, rzetelność a nie partyjność);
- stałe szkolenia (obejmujące moralne problemy funkcjonowania administracji);
- zwiększenie kontroli pracowników (wprowadzenie ocen grupowych);
- wprowadzenie rygorów w różnych dziedzinach np.zamówienia publiczne,
- wprowadzenie zabezpieczeń majątkowych,
- poprawną i pełną realizację przepisów antykorupcyjnych.

Lobbing:
- wpływanie osób, grup społecznych, zawodowych i innych, które nie mają bezpośrednio władzy na ludzi mających tę władzę.

Letaprywacja
- jest to uprywatnianie państwa np.:wprowadzenie przez gminy odpłatności za parkowanie w miejscach przez nie wyznaczonych dla wszystkich z wyjątkiem np.radnych (bezpłatne abonamenty)

Buta
- władza urzędnika wobec petenta.

Jedzenie na koszt państwa
- np.fundusze reprezentacyjne w niektórych urzędach.

Patologiczna partyjność przenika ona powoływanie i kreację urzędników i innych podmiotów.
- osiąganie stopnia niekompetencji: nagradzanie awansem np.za długoletnią, wierną pracę osób niekompetentnych ale pokornych.

Nomenklatura
- obsadzanie stanowisk we wszystkich sferach funkcjonowania państwa i społeczeństwa przez osoby wskazane i popierane przez organy rządzącej partii.

Normy techniczne
To normy które regulują stosunek do przyrody, określają warunki korzystania z maszyn i urządzeń, podają określone parametry techniczne np. wysokość, wielkość, itp.…

Urządzenia postępu technicznego dzielimy na...
- urządzenia ułatwiające podejmowanie czynności materialno - technicznych;
- urządzenia zapewniające szybki dostęp do informacji;
- urządzenia zapewniające gromadzenie i przetwarzanie informacji

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 4 minuty