profil

Wojciech Kilar - geniusz muzyki współczesnej

poleca 85% 869 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

W twórczości Wojciecha Kilara wyróżniamy 3 okresy: neoklasyczny, sonorystyczny i religijno narodowy. W utworach należących do pierwszego okresu powstających pod wpływem muzyki Strawińskiego i Bartoka charakterystycznymi cechami są: formotwórcza rola rytmu, motoryzm, duże kontrasty dynamiczne oraz elementy muzyki ludowej. Są to m.in. : SONATA na róg i fortepian, MAŁA UWERTURA na orkiestrę, I SYMFONIA na smyczki, SUITA BESKIDZKA na tenor, chór mieszany i małą orkiestrę, II SYMFONIA CONCERTANTE na fortepian i orkiestrę. Ten etap twórczości zamyka dzieło poświęcone Bartokowi ODA BELA BARTOK IN MEMORIAM na skrzypce, instrumenty dęte i 2 perkusje.
Drugi okres twórczości Kilara to poszerzenie materiału brzmieniowego, zwiększenie obsady wykonawczej w instrumenty dęte blaszane oraz wprowadzenie niekonwencjonalnej artykulacji np. uderzanie strun metalowymi puszkami. Do utworów pochodzących z tego okresu zaliczamy RIFF 62 na orkiestrę, zawierający elementy muzyki jazzowej.
Kompozycje trzeciego okresu twórczości mieszczą się w 2 nurtach estetycznych: ludowym i religijnym. Uproszczenie warsztatu kompozytorskiego służyło wykorzystaniu na nowo odkrytego folkloru. KRZESANY jest rodzajem poematu symfonicznego na orkiestrę. Sam tytuł oznacza taniec góralski, oparty na figurze choreotechnicznej zwanej krzesaniem, polegającej na uderzeniu piętą o piętę. Utwór Kilara jest stylizacją tego tańca. Pod koniec utwory pojawia się tzw. Nuta Sabałowa, stopniowo stając się tłem i znikając w końcowej improwizacji. KOŚCIELEC poświęcony jest pamięci M. Karłowicza, który zginął u stóp Kościelca w Tatrach. Wyrazem miłości do Tatr są jeszcze dwa utwory: SIWA MGŁA na baryton i orkiestrę oraz ORAWA na orkiestrę kameralną. Nurt religijny jest świadectwem wiary kompozytora oraz odbiciem wydarzeń religijnych i społecznych w Polsce. Utwory należące do tego nurtu to: BOGURODZICA na chór mieszany i orkiestrę, EXODUS, VICTORIA na chór mieszany i orkiestrę, KRÓLUJ NAM CHRYSTE na głos i fortepian, ANGELUS na sopran, chór mieszany i orkiestrę. Wyraźnie jest w nich eksponowany test.
Kilar jest również autorem muzyki do ponad 100 filmów. Współpracował głównie z Krzysztofem Zanussim : Struktura kryształu, Barwy ochronne, Spirala, Rok spokojnego słońca, Z dalekiego kraju; Andrzejem Wajdą: Ziemia obiecana, Korczak, Pan Tadeusz; Kazimierzem Kucem: Sól ziemi czarnej, Perła w koronie i inne. Pisał też muzykę do filmów Romana Polańskiego.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty