profil

Tibia

poleca 86% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Tibia – gra MMORPG, stworzona przez czterech niemieckich studentów informatyki (Stephan Brzsnyi, Guido Lbke, Ulrich Schlott i Stephan Vogler), dystrybuowana przez niemiecką firmę CipSoft. Początkowo była niekomercyjnym eksperymentem. Pierwsza wersja Tibii została wydana w 1997, była jednak bardzo niedopracowana. Po niedługim czasie stała się projektem komercyjnym.

Tibia, mimo stosunkowo długiego czasu istnienia, nadal posiada prostą grafikę opartą na bitmapach. Gra pozbawiona jest jakichkolwiek dźwięków. Uczestniczenie w grze jest bezpłatne, jednakże CipSoft oferuje ulepszanie kont do statusu konta premiowanego odblokowującego wiele dodatkowych opcji.

W Polsce gra stała się tematem wielu reportaży prasowych na temat uzależnienia od gier i internetu.
Rozgrywka

Gra polega na sterowaniu ruchami wojownika podróżującego po świecie o nazwie Tibia. Rozgrywka obejmuje trenowanie zdolności, polowanie na różne stwory używając broni bądź magicznych zaklęć i zbieranie skarbów. Interakcja między graczami jest realizowana poprzez rozmowy, handel, wspólne polowania oraz przynależność do gildii. Na większości serwerów jest także możliwa walka pomiędzy dwoma postaciami (PvP).

Rodzaje kont

Free Account

Free Account (FACC, Konto Darmowe) jest kontem podstawowym, z którego korzysta większość graczy. Ma ono jednak pewne ograniczenia, które mogą być zniesione po zakupie płatnego konta (PACC od Premium ACCount).

Premium Account

Premium Account (w skrócie PACC) jest płatne, daje jednak w zamian szereg możliwości niedostępnych dla użytkowników kont darmowych:

* dostęp do wielu nowych miast (Edron, Darashia, Ankrahmun, Port Hope, Liberty Bay)
* dostęp do wielu nowych obszarów (Darama, Tiquanda, Pits of Inferno, Laguna Islands)
* dodatkowe stroje dla postaci
* specjalne dodatki do strojów (addony)
* możliwość logowania się na pełnych serwerach bez kolejki
* dostęp do unikalnych czarów
* możliwość zakupu awansu (dla graczy na poziomie dwudziestym lub wyższym)
* możliwość gry na serwerze Premia, dostępnym jedynie dla graczy z PACC
* wynajem domów
* tworzenie własnej gildii
* nieograniczona lista VIP
* dużo więcej miejsca w depozycie
* specjalne zabezpieczenia dostępu do konta
* więcej questów
* Health Point, Mana Point i Soul Pointy (do czarów przywoływań martwych przedmiotów takich jak runy czy jedzenie) regenerują się ok. 2 razy szybciej u posiadaczy promocji
* możliwość odnawiania życia, many i Soul Points w łóżkach i hamakach, śpiąc
* możliwość wykupienia piątego błogosławieństwa (4 są dostępne dla kont FACC)
* możliwość zostania tutorem
* możliwość brania udziału w sondach dostępnych jedynie dla użytkowników PACC
* możliwość walki z nowymi potworami (Demony, Liche, Hero)

Ceny Premium Account

Są dostępne trzy wersje pacc: 3 miesięczna za około 78 zł(EUR 19.95) 6 miesięczna za około 137 zł (EUR 34.95) 12 miesięczna za około 234zł (EUR 59.95)

Dystrybucja Premium Account

Dystrybucją kont premiowych zajmuje się niemiecki producent gry - CipSoft oraz pośrednicy(Tibia.pl, Tibia.org.pl)

Profesje

Gracze, którzy osiągnęli poziom umożliwiający opuszczenie początkowej wyspy, mają do wyboru następujące profesje:

* Knight, czyli rycerz. Jego zaletą jest posiadanie dużej ilości punktów życia. Poziom magiczny u Knighta rośnie bardzo wolno, a postać ma mało punktów many. Rycerz szybko zdobywa punkty doświadczenia. W dużej mierze status rycerza określają jego umiejętności władania tarczą oraz wybraną bronią(mieczem, toporem lub bronią obuchową). Po wykupieniu PACC i awansu staje się Elite Knightem. Często kinghtów nazywa się knajt
* Druid. Druid ma dokładnie tyle samo many co Mag. Z powodu niezbyt wielkiej liczby punktów życia, jest postacią bardzo trudną w rozwoju. Łącząc punkty many i życia,(tak jak Mag Druid tworzy największą ilość punktów żywotności. Magiczny poziom jest bardzo łatwy do wytrenowania. Potrafi przywoływac potwory. Po wykupieniu PACC i awansu staje się Elder Druidem. Często druida nazywa się drut
* Sorcerer, czyli czarodziej lub mag. Bazuje on głównie na źródłach many. Zazwyczaj nie atakuje w bezpośrednim starciu. Posiada dużą liczbę punktów many oraz niezbyt dużą ilość punktów życia. Bardzo szybko zdobywa kolejne poziomy magiczne. Podobnie jak druid może przywoływać potwory. Po wykupieniu PACC i awansu staje się Master Sorcerem. Często Często Sorcerera nazywa się sork
* Paladin, czyli Paladyn, ale nie taki jakiego znamy z innych gier, w Tibii paladyn jest jednostką walcząca głównie na dystans. Wadą paladyna jest to, iż bronie takie jak kusza czy łuk zajmują obie ręce przez co nie może on nosić tarczy, narażając się tym samym na ataki wrogów. Po wykupieniu PACC i awansu staje się Royal Paladinem. Często palladynów nazywa się pallkiem

Rodzaje serwerów

Aktualnie Tibia posiada 74 serwery rozlokowane w Stanach Zjednoczonych i Niemczech. Podzielić je można na cztery kategorie:

* PvP (Player vs. Player) – możliwość atakowania innych graczy (większość serwerów). Za zabicie gracz dostaje na 15 min status PK ("Player Killer").
* Non-PvP – Brak możliwości ataku innego gracza.
* PvP-enforced – Atakowanie innych graczy na tych serwerach jest jak najbardziej dozwolone i nie jest w żaden sposób karane. Dodatkowo jeśli zabity gracz ma wyższy poziom od gracza który go zabił (lub maksymalnie o 10% niższy), zabójca otrzyma doświadczenie. Ilość otrzymanego doświadczenia wynosi 10% doświadczenia które ofiara straci przy śmierci (tzn. jeśli ofiara miała na przykład 100 000 punktów doświadczenia, straci z tego 10% (jeśli ma darmowe konto - FACC), czyli 10 000, a napastnik otrzyma z tych 10 000 punktów 10%, czyli 1000). Istnieją 2 serwery tego typu.
* Premium – Istnieje tylko jeden taki świat. Dostęp do niego mają tylko gracze z wykupioną subskrypcją "Premium Account".

Rodzaje czaszek

Czaszka (ang.skull) jest oznaczeniem gracza, który zaatakował inną osobę, która nie posiada włączonego "Unmarked Player". Czaszka jest wyświetlana przy imieniu gracza. W grze występują 4 rodzaje czaszek:

* Biała czaszka - tę czaszkę otrzymują gracze, którzy zaatakują inną osobę, nieposiadającą Unmarked Player. Biała czaszka widoczna jest dla wszystkich graczy. Oznacza, że dana osoba była w ostatnim czasie agresywna. Znika ona dopiero gdy minie czas blokady wylogowania (logout block).
* Czerwona czaszka (RS) - gracz, który zabije 3 nieoznaczonych graczy w ciągu doby (24 godziny), 5 w ciągu tygodnia lub 10 w ciągu miesiąca (30 dni), zostanie oznaczony czerwoną czaszką na czas 30 dni. To oznaczenie powoduje, że w momencie śmierci postać straci wszystkie przedmioty, które ma ze sobą (w tej sytuacji nie pomoże nawet Amulet of Loss, który zapobiega utracie przedmiotów przy śmierci). Jeśli limit zabójstw do otrzymania czerwonej czaszki zostanie przekroczony podwójnie, postać zostanie zbanowana (zablokowana). Zbyt wiele banów doprowadzi do usunięcia konta.
* Żółta czaszka - jest to dość nietypowe oznaczenie, ponieważ nie jest widoczne dla wszystkich graczy. Tą czaszkę dostaje gracz, który zaatakuje innego gracza, oznaczonego czaszką. Żółta czaszka widoczna jest tylko dla gracza atakowanego i oznacza, że jego napastnik zaatakował go pierwszy i ofiara ma prawo się bronić. Zabicie gracza z żółtą czaszką nie jest karane, tak jak zabicie gracza z każdym innym kolorem czaszki.
* Zielona czaszka - kolejne nietypowe oznaczenie. Widzą je wszyscy gracze, którzy należą do jednej drużyny (party). Zielona czaszka nie jest widoczna dla graczy spoza drużyny. System drużyn został wprowadzony, aby ułatwić graczom wspólne polowania. Służy też do pojedynków między graczami.

Skróty, używane przez graczy

Dla zapewnienia szybkiej komunikacji gracze używają systemu skrótów. Część z nich to typowe określenia będące częścią slangu internetowego, stosowanego w podobnych grach, a także w Internecie w ogóle. Niektóre określenia są jednak unikalne dla Tibii. Niektóre z nich to:

* BP – (backpack ang. plecak) Plecak, w którym przechowuje się przedmioty, mieści 20 przedmiotów. Jest to także jednostka miary przy sprzedaży run, pierścieni, amuletów (np. backpack uh'ów - 20 run leczniczych ultimate healing).
* Cap - (akr. od capacity) - "udźwig" postaci. Niezbędny do noszenia przedmiotów, gdy nie posiadamy wystarczającej wartości Cap, nie możemy już podnosić więcej rzeczy. Cap rośnie wraz z uzyskanym poziomem, zależnie od profesji, najwięcej mają go postaci z profesją Knight.
* DP lub depo - depozyt. Miejsce w którym przechowywać możemy swoje rzeczy.
* FACC – Free Account, Konto Darmowe.
* GS - w zależności od kontekstu: Giant Spider (potwór), Giant Sword (jeden z lepszych mieczy), Guardian Shield (tarcza), Great Shield (tarcza), Griffin Shield (tez tarcza). Skróty tych 3 tarcz są rzadko stosowane
* Loot:
1. Przedmioty uzyskane z zabicia gracza lub potwora
2. Przedmioty które znajdują się w ciele potwora lub gracza po jego śmierci.
* Lurować – słowo pochodzi od angielskiego słowa „to lure” i oznacza zwabianie potwora z dala od jego miejsca spawnu.
* Main (skrót od Mainland) – Główny kontynent, na który przechodzi się na poziomie ósmym z Rookgaardu.
* Mlvl - skrót od Magic Level (poziom magiczny)
* Newbie - nazwa gracza niedoświadczonego (ang. "new" - nowy), który popełnia błędy i nie potrafi grać właściwie. Nie wolno mylić z noobem.
* Noob - inwektywa używana wobec graczy nieznających zasad gry lub słabo radzących sobie z grą. Jest uwazane za nie miłe słowo.
* PACC – Premium Account, Konto Premiowe (patrz wyżej).
* PK (Player Killer) - gracz, który zabije innego gracza na serwerze PvP.
* Rook – skrót od Rookgaard – wyspy, na której zaczyna się grę.
* SD - nazwa najsilniejszej runy zadawającej obrażenia (skrót od "Sudden Death" - ang. nagła śmierć); mogą ją używać tylko bardzo zaawansowani paladyni, druidzi i magowie. Produkcja owych runów jest często głównym źródłem dochodu dla magów (którzy zdobyli wcześniej 45 poziom doświadczenia), jej ceny wahają się od 4000 do 6500 za plecak (czyli 20 sztuk), w zależności od świata. Runa Nagłej Śmierci to jedna z nielicznych run potrafiących zranić każdego potwora (nawet Demona czy Warlocka) oprócz ghosta, który jest odporny na wszystkie bronie oraz force strike (exori mort) i sudden death rune.
* Skull – (ang. czaszka) Kara za zabicie (bądź zaatakowanie) innego gracza (dot. serwerów

Player vs. Player-PvP, patrz rodzaje czaszek).

* Red Skull - Kara za nadmierne zabijanie graczy. Po zabiciu Red skula wypadają z niego wszystkie rzeczy które miał (Patrz Rodzaje czaszek).
* SP (Soul Points) - punkty potrzebne, aby użyć czarów i przekształcić blank rune(skr. blank) (ang. czysta runa - pusty kamień)i "wyryć" na niej wzorek (sami tego nie robimy, tylko po wypowiedzeniu magicznej inkantacji runa się zmieni i będzie miała inny kolor i/lub wzorek na sobie) zwyczajnym graczom odnawiają się one bardzo wolno (2 sp na 4 minuty) po zabiciu stwora, który daje więcej doświadczenia niż posiadany poziom postaci, która go zabiła (trzeba dostać więcej doświadczenia niż ma się poziom, np. 9 poziomowy pan X chce zdobyć soul pointy, więc idzie zabić cave rata (daje on 10 exp), ale nie może zabić dwóch szczurów (jeden szczur - rat - daje 5 exp), lecz jeśli 21 lvl pójdzie po sp, nie wystarczy mu zwyczajny troll. Potrzebowałby zabić coś mocniejszego.
* UH (Ultimate Healing Rune) - najmocniejsze lecznicze runy, bardzo pożądane przez graczy. Wytwarzać mogą ją tylko druidzi.
* Kazoo(Kazordoon)Miasto w Tibii

Waluta w Tibii

Podstawową walutą w świecie Tibii jest złoto, choć istnieje również bardzo prężnie rozwijający się handel wymienny. Dostępne jednostki monetarne to:

* gp - podstawowa waluta, co zatem idzie, najpopularniejszą w świecie gry Tibia (skrót od ang. golden pieces).
* cc - rzadko używana w świecie Tibii jednostka monetarna (skrót od ang. crystal coins). Przelicznik: 1cc = 10000gp.
* pc - dosyć często używana jednostka na mapie głównej (skrót od ang. platinum coins). Przelicznik: 1pc = 100 gp.
* k - wyrażenie już bardziej matematyczne, oznaczające kilo, czyli 1000. Przelicznik: 1k = 1000
* kk - tysiąc tysięcy, czyli milion. Przelicznik 1k = 1000gp, 1kk = 1000000gp

Miasta Tibii

Podane w kolejności alfabetycznej.

* Ab'Dendriel (potocznie "Ab") – miasto elfów na północnym wschodzie kontynentu. NPC (postaci prowadzone przez komputer w celach usługowych) są na wszystkich poziomach.
* Ankrahmun – pustynne miasto położone na wyspie Darama na południe od kontynentu. Nazywane także miastem umarłych. Miasto dla posiadaczy PACC.
* Carlin – miasto kobiet,co nie oznacza że są w nim same kobiety, na północnym zachodzie kontynentu, w tym mieście wszystkie NPC to kobiety, nie licząc kilku mężczyzn, Lector'a, który sprzedaje mięso,Imalasa sprzedającego inne jedzenie oraz NPC sprzedającego łuki, kusze i amunicję do tych broni. Jego malutki sklepik mieści się obok gildii łuczników.
* Cormaya – osada Edron, wyspa na zachód od kontynentu, na południe od Edron. Wyspa dla PACC.
* Darashia – miasto położone na północy Daramy. Miasto dostępne tylko dla posiadaczy PACC.
* Edron – miasto położone na wyspie o tej samej nazwie, na wschód od kontynentu. W podziemiach wyspy ukrywają się najstraszniejsze potwory w Tibi - Demony. Miasto dla posiadaczy PACC.
* Greenshore – niewielka osada na północ od Thais.
* Kazordoon – miasto krasnoludów położone w centralnej części kontynentu. Jest zbudowane wewnątrz góry.
* Liberty Bay – miasto na wyspie położonej na zachód od Port Hope. Miasto dla posiadaczy PACC.
* Mintwalin – mintwalin jest stolicą dumnych i walecznych minotaurów. Miasto znajduje się pod ziemią i aby tam dojść musisz pokonać wiele niebezpieczeństw. W mieście możesz spotkać wszystkie typy minotaurów (lub potocznie minosów - od minos). Królem minosów jest Król Markwin, którego zamek jest silnie strzeżony.
* Northport – osada położona na północy kontynentu.
* Port Hope – osada w dżungli Tiquanda, w zachodniej części wyspy Darama. Przez środek osady przepływa rzeka, a z jednego brzegu na drugi można się przedostać niewielką łódką za małą kwotę. Miasto dla posiadaczy PACC.
* Rookgaard(potocznie Rook – miasto nowicjuszy, po udaniu się na mainland nie można już do niego wrócić (wyjątek stanowi tzw. zrookowanie).
* Thais, dawniej Tibia City – główne i największe miasto Tibii, siedziba króla Tibianusa.
* Venore – miasto na bagnach, leży na wschodniej części kontynentu.

Inne miejsca Tibii

* Draconia – wyspa na północny wschód od głównego kontynentu, można się tam dostać tylko przez podziemia Ab'dendriel (Hellgate), jedyny NPC to Old Dragon Lord, nie ma sklepów.
* Fibula – niewielka wyspa na południowym zachodzie, jedyną drogą do niej jest podziemny tunel.
* Folda – lodowa wyspa, na której losowo pojawia się Yeti.
* Laguna Islands – dwie wyspy położone na południe od Liberty Bay
* Outlaw Camp – obóz umieszczony w dziczy w centrum kontynentu, niedaleko Venore.
* Plains of Havoc – PoH to teren na południowy zachód od Venore.
* Senja – jedna z trzech lodowych wysp z małą osadą, nie ma na niej miejsca depozytu (depo). Na północnym - wschodzie znajduje się nieduży zamek.
* Vega – lodowa wyspa, najmniejsza z 3 innych wysp (znajduje się tu domek św. Mikołaja).
* Pits Of Inferno – Miejsce nowych potworków dodanych w update 7.9 a także miejsce najtrudniejszego(poza Annihilatorem) questu od poziomu 80.

Ciekawostki

* Słowo Tibia po łacinie i po angielsku oznacza kość piszczelową. Twórcy gry nie wiedzieli jednak o tym, gdy wymyślali nazwę.
* Przedmiotu wyrzuconego na brzeg rzeki nie da się sięgnąć żadnym sposobem.
* Jedyną oficjalną stroną o Tibii jest www.tibia.com, ale kilka stron fanowskich jest uznane przez CipSoft jako supported fansites.
* Excalibug jest legendarnym mieczem królów.
* W Venore wszyscy strażnicy mają imiona pochodzące od znanych aktorów filmów walki.
* Niektóre imiona nawiązują do prawdziwych instytucji.
* Edron było pierwszą wyspą dla posiadaczy premium account.
* Tibia City, teraz Thais, było kiedyś jedynym miastem w świecie Tibii.
* Pierwszy server (dziś Antica) nazywał się Tibia.
* Każdy do 8 poziomu(lvl) musi być na wyspie Rookgaard.

Tibia a uzależnienia

Tibia - jak wiele innych sieciowych usług i gier komputerowych - może uzależniać. Wiele osób grających w Tibię to młodzi ludzie w wieku gimnazjalnym i licealnym. Grupa ta jest szczególnie narażona na uzależnienie. Powszechnie znany jest przypadek zaatakowania matki krzesłem przez kilkunastoletniego chłopca, za to że wyłączyła synowi dostęp do internetu, przez co wirtualny bohater zginął. Często przytaczany jest również wypadek, gdzie pewien Chińczyk umarł przy grze World of Warcraft. Pewne małżeństwo zagłodziło swoje dziecko, bo cały czas grali w w/w grę (World of Warcraft). W innej grze typu MMORPG, jeden z przyjaciół zabił drugiego, bo ten bez jego zgody sprzedał wspólnie zdobyty miecz. Możliwość uzależnienia potęguje nielegalny handel wirtualnymi rzeczami z gry (konta, przedmioty, pomoc w zabiciu innej postaci) za prawdziwe pieniądze, co jednak jest zabronione przez jej twórców z powodów oczywistych. Tibię szczególnie negatywnie oceniają znane kanały typu TVN. W internecie można znaleźć wiele artykułów i reportaży związanych z Tibią, których treść nie zawsze jest zgodna z rzeczywistością. W większości krytykują one tą grę. Według wielu dorosłych ludzi, rodziców oraz opiekunów, Tibia powinna przestać istnieć lub mieć bardziej zaostrzone reguły.










Tibia
Producent CipSoft
Wydawca CipSoft
Aktualna wersja 7.92
Data wydania 1997
Gatunek Hack and slash MMORPG
Tryb gry multiplayer
Kategorie wiekowe +7 lat (zaakceptowane przez PRGI)
Platforma Windows, Linux
Nośniki tylko download
Wymagania Windows 95/98/ME/XP/2000, 25 MB wolnego miejsca na dysku, DirectX w wersji 5.0 lub nowszej
Kontrolery klawiatura, mysz

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 15 minut