profil

„Partnerstwo szkół w Europie wielu narodowości”

poleca 85% 182 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

„Socrates”, „Leonardo da Vinci” i „Młodzież” to programy edukacyjne Unii Europejskiej, które zakładają współpracę pomiędzy szkołami z różnych krajów europejskich. Uczestnictwo w nich otwiera szerokie możliwości nauki za granicą i nawiązywania owocnej współpracy pomiędzy placówkami oświatowymi. Dzięki tym programom w państwach Unii Europejskiej funkcjonuje „swobodny przepływ studentów”. Oznacza to, że student z jednego państwa może studiować w innym na takich samych warunkach, co jego obywatele. W państwach należących do UE dąży się m.in. do upowszechnienia znajomości języków państw członkowskich, współpracy szkół i uczelni.

Program edukacyjny „SOCRATES” powstał z inicjatywy Wspólnoty Europejskiej, ta z kolei została przyjęta do realizacji w latach 1995-1999 (była to I faza programu) natomiast w latach 2000-2006 miała i ma nadal miejsce II faza programu. Jednak w tym roku program ten dobiega końca. Kraje Unii Europejskiej wraz z Polską brały udział w tym programie już od roku szkolnego 1996/97. Polska jednak formalnie przystąpiła do tego programu w marcu 1998r.
Jego zadaniem jest kreowanie europejskiego wymiaru w nauczaniu, powiększenie wiedzy na temat innych krajów i wymiana osobistych doświadczeń, a także rozwój poczucia jedności i przystosowanie się do nowych warunków społecznych i ekonomicznych w celu zjednoczenia Europy.
Wyróżniamy następujące komponenty programu „SOCRATES”:
1. „Erasmus” - głównym celem jest podnoszenie kształcenia i wzmacniania jego europejskiego wymiaru w szkołach średnich.
2. „Comenius” - to program edukacyjny, który zakłada współpracę pomiędzy szkołami z różnych krajów europejskich. Jego celem jest poprawa jakości edukacji dzieci i młodzieży oraz rozwijanie poczucia tożsamości europejskiej. Obecnie w projekcie uczestniczy około 350 tys. szkół z całej Europy.
3. „Lingua” - dotyczy nauczania i uczenia się języków obcych.
4. „Minerva”
5. „Eurydice”
6. „Grundtvig”
7. „Arion”

Po krótkim zapoznaniu was z programem „Socrates”, omówię teraz współpracę jednej ze szkół w Polsce z krajami Europy.
Gimnazjum w Zawadzkiem
Szkoła ta bierze udział w Akcji I programu o nazwie: „Comenius Socrates – wspólne korzenie kultury europejskiej”. Realizacja programu polega na dokumentowaniu wszystkich poczynań artystycznych, naukowych i literackich związanych oczywiście z tematem projektu. W ramach tej akcji utrzymują współpracę ze szkołami we Włoszech (Capo di Ponte), Austrii (Bad Goisern), Hiszpanii (Alaior, Menora) oraz Polski (Lubliniec). Językiem, którym się posługują jest język angielski, dzięki temu mogą go doskonalić i poznawać młodzież z krajów partnerskich. Już od dwóch lat uczniowie tego gimnazjum wyjeżdżają na wymianę do jednego z państwa. Natomiast Ci drudzy przyjeżdżają do nich.

Kolejnym programem jest „Leonardo da Vinci”, w którym Polska uczestniczy od marca 1998r. Program został utworzony na mocy decyzji Rady Komisji Europejskiej w 1994 roku.
Obecnie trwa druga faza programu przewidziana na lata 2000-2006. Program przyczynia się do rozwoju kształcenia i szkolenia zawodowego na wszystkich poziomach w poszczególnych krajach, jak też do współpracy między nimi w tym zakresie. Celem tego programu jest dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy w zjednoczonej Europie oraz poprawa sytuacji na tym właśnie rynku. Będzie to możliwe dzięki bardziej efektywnemu przygotowaniu zawodowemu i stworzeniu lepszych szans zatrudnienia absolwentów szkół różnych typów. W sytuacji, gdy rynek pracy - zgodnie z umowami zjednoczeniowymi - jest otwarty, chodzi już nie tylko o doskonalenie narodowych systemów kształcenia, ale także o przyjęcie standardów pozwalających na wzajemne uznawanie świadectw i dyplomów poprzez zdobywanie porównywalnych kwalifikacji.

W obecnej edycji program koncentruje się przede wszystkim na osiąganiu trzech celów:
 doskonaleniu systemów wstępnego kształcenia i szkolenia zawodowego na każdym poziomie, umożliwiającego dostosowanie i przekwalifikowanie zgodnie z wymogami rynku pracy;
 poprawie jakości i dostępności ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego umożliwiającego zdobywanie umiejętności oraz kwalifikacji przez całe życie;
 promowaniu i poszerzaniu wpływu kształcenia zawodowego na procesy innowacyjne wzmacniające rozwój konkurencyjności i kształtujące przedsiębiorczość w celu zwiększenia szans zatrudnienia.

Instytucja czy też organizacja szuka zagranicznych partnerów (w ramach „Leonarda da Vinci”), którzy będą zainteresowani podjęciem współpracy, a następnie zgłasza swój pomysł na konkurs projektów. Projekt, który zostanie zatwierdzony otrzymuje dotacje. Wysokość tych dotacji jest głównie uzależniona od typu projektu.
Program jest adresowany do instytucji publicznych oraz prywatnych zaangażowanych w kształcenie i szkolenie zawodowe. Są to np. instytucje szkoleniowe na wszystkich poziomach (również szkoły wyższe). Osoby indywidualne nie mogą składać projektów samodzielnie.
Program stwarza możliwości realizacji różnorodnych działań w ramach następujących typów projektów:
- Projekty wymian i staży wspierają międzynarodową mobilność osób biorących udział w szkoleniu zawodowym. Koncentrują się przede wszystkim na organizowaniu szkoleń służących doskonaleniu zawodowemu. Głównym założeniem projektów tego typu jest połączenie teorii z praktyką, a co za tym idzie wzmocnienie więzi między światem edukacji i pracy. Można uzyskać dofinansowanie staży m.in. dla uczniów szkół zawodowych, studentów, młodych pracowników i absolwentów.
- Projekty pilotażowe, których celem jest podniesienie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego.

- Projekty językowe, których celem jest promowanie znajomości języków obcych oraz znajomości kultur krajów europejskich.
Program jest zarządzany w Polsce przez Krajową Agencję Programu Leonardo da Vinci.
Program „Młodzież” to jeden z programów Unii Europejskiej skierowany do młodych ludzi w wieku od 15-25 lat (głównie do osób znajdujących się w trudnej sytuacji). W realizacji programu może uczestniczyć również młodzież z Polski. Program ten oferuje m.in. wsparcie finansowe projektów, pomoc w nawiązaniu kontaktów zagranicznych. Umożliwia realizację swoich pomysłów, uczestnictwo w projektach w krajach Europy, zdobywanie doświadczenia i umiejętności. Program jest stworzony po to, aby dzisiejsza młodzież w przyszłości mogła odgrywać aktywną rolę w społeczeństwie. Poprzez udział w różnych formach wymiany międzynarodowej uczy poszanowania praw człowieka, tolerancji, szacunku i zrozumienia dla różnic kulturowych w Europie.
Program składa się z pięciu Akcji:
Akcja 1 - Młodzież dla Europy - międzynarodowe wymiany grup młodzieży.
Akcja 2 - Wolontariat Europejski - indywidualne wyjazdy za granicę w charakterze wolontariusza.
Akcja 3 - Inicjatywy Młodzieżowe - projekty realizowane przez młodzież na szczeblu lokalnym.
Akcja 4 - Wspólne Działania - projekty łączące programy Sokrates, Leonardo da Vinci, Młodzież.
Akcja 5 - Działania Wspierające - działania wspierające pozostałe Akcje Programu.

Uważam, ze te organizacje wpływają naprawdę korzystnie na współpracę w państwach i zwiększają a nawet utrzymują partnerstwo w Europie. W bieżącym roku programy te kończą swoją realizacje. Mam jednak nadzieję, że pomimo ich zakończenia wymiana uczniów i studentów będzie trwać nadal i powstaną nowe, ale podobnym charakterze organizacje.












Bibliografia:
- Unia bez tajemnic – Informacja Europejska
- Polska w Unii Europejskiej – od A do Z
- Strony internetowe o programach europejskich

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut