profil

Mitot

poleca 88% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Organizacja i prowadzenie


Przygot. imprezy realizacja


Zaświadczenie świadczeń opanowanie
(najpierw nocleg) krajoznawczej


opracowanie programu prowadzenie

odpowiedzialność i wykonanie

biuro podróży pilot wycieczki

Uprawnienia państwowe pilota wycieczki

PILOT- osoba towarzysząca w imieniu organizatora turystyki, uczestnikom imprezy tury. sprawująca opiekę nad nimi i czuwająca nad sposobem wykonania na ich rzecz usług

Prawa pilota- 29.08.97 ustawa o usługach tury., 28.06.01 rozporządzenie Ministra Gospodarki

-prawo do prow. wycieczek
-używanie legitymacji
-decyzje dot. Realizacji programu
-korzysta ze świadczeń
-wynagrodzenie
-zwrot kosztów

Obowiązki pilota

1. obywatelskie (przygotowanie grupy do odprawy granicznej, reprezentowanie klienta w ambasadach, konsulatach)
2. handlowe ( kontrolowanie świadczeń by były one wydane w odpowiednim miejscu, czasie, ilość, jakości)
3. opiekuńcze ( sprawowanie szeroko pojętej opieki, tłumacz)

Odpowiedzialność pilota:
- karna- kodeks karny ( narażenie na niebezpieczeństwo, nie udzielenie pomocy)
- służbowa ( w ramach przedsiębiorstwa, zawieszenie lub cofnięcie uprawnień)
- cywilna ( majątkowa w aspekcie odszkodowania) -> od odpowiedzialności cywilnej pilot może się ubezpieczyć

3 formy zatrudnienia pilotów :

- etat- umowa o pracę
- osoba fizyczna- umowa zlecenie
- niezależny podmiot gosp.
TRANSPORT AUTOKAROWY ( w Polsce dominuje – 90%)

1 Czas jazdy ciągłej

1 kierowca nie więcej niż 4,5h, po tym czasie przerwa 45 min. Przerwa może być rozłożona na kilka np. 15 min przerw.

2 Czas jazdy w ciągu doby

9h / dobę z możliwością przedłużenia do 10h/ dobę / 2 x tydz.
Czas pracy 2 kierowców – 22h (jazda+ przerwa)

3. Dzienny czas odpoczynku wynosi 11h/ doba z możliwością skrócenia 3x tyg do 9h.


TRANSPORT LOTNICZY

-waga bagażu

kl. ekonom. bagaż podróżny < 20 kg
bagaż podręczny 5kg

kl. buissnes bagaż podróżny 30 kg
bagaż podręczny 5kg

check-in- odprawa paszportowa- biletowa
-
-ważny, oddawany bagaż
-bilet
-paszport

BIURO PODRÓŻY

Historia

XIX w początek biur
Zalążek – agencje , które umożliwiały wyjazdy emigrantów z Europy do Ameryki

1841- data utw. 1 biura podróży- Thomas Cook przygotował i zrealizował pierwszą zorganizowaną (na dużą skalę) wycieczkę z Londynu do Longh Borouyh, 1 biuro- Wielka Brytania . 570 osób wzięło udział, wycieczka pociągiem

1871- zorganizował 1 wycieczkę dookoła świata (T.Cook)

Pierwsze biuro turystyczne w Polsce – Orbis, założone w Lwowie

DEFINICJA BIURA TURY.

a) potocznie-firma, w której załatwia się wszelkie sprawy związane z wyjazdem poza m-ce zamieszkania
b) rynkowo- to podm. gosp. mogący prowadzić działalność w zakresie organizowania, realizowania i sprzedawania usług niezbędnych dla osób podróżnych jak i sprzedaży usług towarzyszących. Podst. Rolą b.p. jest oferowanie dóbr i usług w postaci zestawu, czyli tzw. pakietu tury. -> imprezy tury.

pakiet turystyczny(impreza)- to kombinacja 2 lub więcej elementów sprzedawanych jako 1 produkt po zryczałtowanej cenie, w której koszty poszczególnych pozycji nie są wyodrębnione.

RZODZAJE BIUR TURY. W POLSCE

Według ust. o usługach tur. mamy 3 rodz. biur podróży :
- organizator
- pośrednik
- agent tury.

a) Organizator- przedsiębiorca org. imp. tury. , którego działalność polega na org. czyli przygotywywaniu, oferowaniu i realizowaniu imprez. Dział. organizatora wymaga uzyskania zezwolenia (wojewoda) . Określany powszechnie touroperator.

Touroperator to b.p. skupujące pojedyńcze usługi tur. takie jak : ttransport, zakwaterowanie, usł. gastronomiczne, następnie zestawia je w pakiety i sprzedaje je z marżą bezpośrednio klientom.

Touroperator= „ hurtownik”

b) Agent tury. – przedsiębiorca, którego działalność polega na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczeniu usług tury. na rzecz org. turystyki posiadających zezwolenia. Dział. agenta nie wymaga uzyskania zezwolenia.

Agent- to b.p. sprzedające całe imprezy lub pojedyncze usługi tur. na rzecz stałych zleceniodawców- touroperatoró. Bilety lotnicze (linie), sieci hotelowe.

Agent = „ detalista”

c) Pośrednik- przedsiębiorca, którego działalność polega na wykonywaniu na zlecenie klienta czynności faktycznych i prawnych związanych z zawieraniem umów o świadczenie usług tur. Dział. pośrednika wymaga uzyskania zezwolenia.

Pośrednik- to b.p. , którego działalność polega na wyszukaniu na zlecenie klienta odpowiednich ofert i wykonywaniu poszczególnych czynności związanych z zawarciem w imieniu klienta umowy z org. imprezy.

ZADANIA BIUR PODRÓŻY

a) touroperator
- programowanie i organizowanie imprez
- sprzedaż imprez
- we własnym imieniu zawiera z klientem umowę o świadczeniach usług tury.
- ponosi pełną odpowiedzialność za organizację realizację imprezy













b) agent
- w oparciu o umowę agencyjną z konkretnym organizatorem lub wytwórcą usługi tur. np. linia lotnicza, promowa
- w imieniu zleceniodwacy zawiera z klientem umowę o świad. Usług tury. Nie odpowiada za organizację i realizację imprezy.












c) pośrednik
- wyszukuje dla klienta odpowiednie oferty
- nie jest związany z żadnym konkretnym touroperatorem lub wytwórcą
- dobre rozeznanie rynku, produktu
- nie odpowiada











Wymogi do prowadzenia biura podróży

Ustawa określa : wykształcenie i praktyka

- min. rok praktyki dla absolwentów uczelni wyższych turystyka, ekonomia, prawo, zarządzanie i marketing
- inne- 2 lata
- policealne – 2 lata
- niekaralność
- suma gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej – 4% rocznych przychodów lub w euro / klient w zależności od zakresu działalności biura

Organizacja biura podróży (struktura organizacyjna)
1. Dział obsługi klienta
2. Administracja i finanse
3. Marketing

USŁUGI TURYSTYCZNE

Działalność związana z organizowaniem imprez tury. jest w ustawie z dnia 21. 08. 1997 r o usługach tury. ^ rozdziałów, dzielących się na 53 akty.

Impreza turystyczna- co najmniej 2 imprezy tury. tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24h, albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu.

Wycieczka- rodzaj imprezy tury. w której program obejmuje zmianę miejsca pobytu jej uczestników

Klient- osoba, która zamierza zawrzeć lub zawarła umowę o świadczeniach o usługach tury. na swoją rzecz lab na rzecz innej osoby, a zawarcie tej umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gosp. a także osobę której przekazano prawo do korzystania z usługi tury. objętych uprzednio zawartą umową

Przewodnictwo turystyczne

Zadania przewodników tury. oraz rozporzadz. Ministra Gosp. z dnia 21.06.01 w spr. Przewodników tury. i pilotów wycieczek

Przewodnik turystyczny- osoba zawodowo oprowadzająca grupy wycieczkowe po wybranych obszarach, miejscowościach, obiektach oraz udzielające o nich info.

Zadania przewodnika tury.
1. sprawowanie opieki nad uczestnikami wycieczki
2. metodyczne oprowadzanie wycieczek
3. udzielanie info tury.- krajoznawczych

Podział uprawnień przewodników turystycznych:
a) przewodnik miejski- dla miast wymienianych w rozporządzeniu oraz obiektów na jego obszarze (muzea, inne) w których nie oprowadza uprawniony pracownik
Przewodnik miejski dla miast: Poznań, Kraków, Wrocław, Warszawa, Trójmiasto, Łódź, Toruń, Szczecin, Lublin, Katowice

b) przewodnik górski- na obszarach górskich dla określonych regionów
Przewdink górski : górski beskidzki ( całe Karpaty z wyjątkiem Tatr, Podhala)
górski tatrzański ( Tatry, Podhale, Pieniny)
górski sudecki ( Karkonosze, G. Sowie, Kaczawskie)

Przewodnicy górscy dzielą się na 3 klasy (stopień trudności tras wycieczek)
1. KLASY 3 (latem wszystkie oznakowane, zimą te które były na szkoleniu)
2. KLASY2 (latem wszystkie oznakowane, zimą oraz drogi taternickie
3. KLASY1 (wszystkie oznakowane latem, zimą + drogi taternickie do $ stopnia trudności latem do 3 stopnia trudności zimą)

c) przewodnik terenowy- po danym obszarze , regionie, województwie, co obejmuje zwiedzanie miast, parków narodowych, krajobrazowych, obiektów, z wyjątkiem tych gdzie musi być przewodnik miejski i górski

Kadre przewodnictwa w Polsce ok. 12 tys osób, ok. 3,5 tys. przewodników górskich, 4800
przewodników terenowych, 3000 tys miejskich, 500 zakładowych (20.01.06)


UBEZPIECZENIE TURYSTYCZNE

1. Ubezpieczyciel- zakład lub agencje ubezpieczeniowe
2. Ubezpieczający- ten, który opłaca składkę ubezpieczeniową. Najczęściej- organizator turystyki lub pośrednik tury., który występuje w imieniu klienta.
3. Umowa ubezpieczenia- zawierana jest pomiędzy ubezpieczycielem, a ubezpieczającym .

Polski rynek ubezpieczeń tury:
PZU S.A. I Warta SA oraz Europejskie Biuro Turystyczne , które utworzyły własne towarzystwo ubezp. ATUT , które zostało wykupione przez niemiecką firmę Gerling. W Polsce Gerling Polska S.A.

Rodzaj polis w ubezpieczeniach:
-w formie książeczki
-blankiet A4
-karty magnetyczne (karta zbiorowa uczestników)
-karta indywidualna

Rodzaj ubezpieczeń turystycznych

1. Ubezpieczenia obowiązkowe : OC (posiadaczy pojazdów mechanicznych)
2. Ubezpieczenia dobrowolne :
a) rzeczy osobistych i bagażu podróżnego
b) kosztów odstąpienia od umowy
c) pomocy prawnej
d) ASISTANS (dla osób które odpłaty w trudności w trakcie podróży)
e) Odpowiedzialności cywilnej (dot. pilotów)
f) NNW + KL ( dla turystów indywidualnych)- dotyczą kosztów leczenie na zabiegi lekarskie zakup lekarstw , śr opatrunkowych, transport ubezpieczonego do kraju, transport zwłok
3. Ubezpieczenia obligatoryjne:
- w przypadku b.p. NNW+KL do równowartości 100$ uczestnik musi pokryć na miejscu wtedy przedstawić rachunku + opis choroby przez lekarza w Polsce u ubezpieczyciela
- ubezpieczenie w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej , każdy organizator musi posiadać minimalna suma gwarancyjna na wypadek gdyby bjuro nie miało śr. Finansowych na powrót klientów do kraju

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 8 minut

Typ pracy