profil

Przemysł elektromaszynowy w Polsce

drukuj
satysfakcja 74 % 60 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Przemysł elektromaszynowy - jedna z najważniejszych gałęzi przemysłu przetwórczego.

Przemysł elektromaszynowy wyróżnia duże zróżnicowanie produkowanych wyrobów i wysoka ranga w gospodarce. Jego rola polega na zaopatrywaniu w maszyny i urządzenia innych gałęzi przemysłu i działów gospodarki. Poziom rozwoju tego przemysłu wpływa na ogólny poziom produkcji i jakość wyrobów. Stąd istotne są związki przemysłu elektromaszynowego z dziedzinami nauki i jego zdolność szybkiego przekładania osiągnięć technologicznych na proces wytwórczy. O rozmieszczeniu ośrodków przemysłu elektromaszynowego decyduje zespół czynników:
-wykwalifikowana kadra inżynieryjno-techniczna,
-zaplecze naukowo-badawcze,
-dostępność bazy surowcowej, którą w Polsce stanowią głównie wyroby hutnicze,
-rynek zbytu.

Przemysł elektromaszynowy dzieli się na:
1) przemysł maszynowy - zajmujący się budową różnego rodzaju maszyn wykorzystywanych w innych działach gospodarki narodowej oraz produkujący środki transportu,
2) przemysł metalowy - obejmujący odlewnictwo, produkcję armatury, wyrobów blaszanych, narzędzi i naczyń,
3) przemysł elektrotechniczny - wytwarzający urządzenia elektroenergetyczne, elektroniczne i elektryczne,
4) przemysł precyzyjny - obejmujący mechanikę precyzyjną i optykę.

Najważniejsze produkty przemysłu maszynowego i miasta zajmujące się ich produkcją:
1. Maszyny dla innych działów gospodarki:
-obrabiarki-(Pruszków, Warszawa),
-silniki, kotły, turbiny parowe, maszyny rolnicze-(URSUS Brzeg, Strzelce Opolskie, Płock, Kutno, Lublin),
-maszyny włókiennicze- (Łódź, Bielsko-Biała, Zduńska Wola, Świebodzice, Wałbrzych, Kamienna Góra, Kalisz),
- maszyny budowlane (m.in. Stalowa Wola, Wrocław),
- górnicze (ośrodki GOP-u).


2.Samochody:
- Warszawa- Daewoo FSO,
- Lublin-samochody ciężarowe,
- Nysa-samochody dostawcze,
- Tychy, Bielsko-Biała- Volksvagen,
- Sanok- Autosan,
- Jelcz-samochody ciężarowe, autobusy,
- Szczecin, Wrocław -Volvo,
- Gliwice-Opel,
- Starachowice(Star)-autobusy


3. Samoloty:
-Warszawa,
-Łódź,
-Mielec,
-Rzeszów,
-Świdnik,
-Lublin.



4. Tabor kolejowy:
-Wrocław-PAFAWAG-lokomotywy,
-Poznań-lokomotywy,wagony-ZASTAL,
-Chorzów-wagony tramwajowe.

5. Statki:
-Szczecin, Gdańsk, Gdynia.

Rozwój
1.Ważną rolę pełnią zakłady produkujące środki transportu: tabor kolejowy, statki oraz przeżywające obecnie kryzys fabryki samochodów. Żywiołowy rozwój motoryzacji w ostatnich latach w Polsce spowodował, że kraj nasz stał się jednym z ważniejszych rynków zbytu w Europie. Popyt jednak maleje. Rozwój przemysłu samochodowego umożliwiły inwestycje kapitałowe obcych koncernów, głównie, Daewoo (75% udziałów w FSO w Warszawie), Fiata, Volkswagena i Forda. Polowa przedsiębiorstw środków transportu to własności prywatne.
2. Przemysł stoczniowy.
Obecnie jedynie stocznia w Szczecinie nie boryka się z problemami ekonomicznymi. Stocznie w Gdańsku i Gdyni znacznie zmniejszyły swoją produkcję. Stocznie posiadają jednak 3% światowych zamówień, to strategiczny sektor gospodarki narodowej.

3. Przemysł lotniczy.
Po rozwiązaniu Układu Warszawskiego, paktu wojskowego krajów socjalistycznych, produkcja tego przemysłu załamała się. Ośrodkami produkcji samolotów pozostają Mielec i Świdnik, w których konstruowane są helikoptery.
4. Przemysł metalowy.
Produkcją rynkowych wyrobów, takich jak kuchnie gazowe, pralki, lodówki, zamrażarki, narzędzia i drobne przedmioty metalowe, zajmuje się przemysł metalowy. W zakładach tego przemysłu wzrósł udział firm zachodnich, przez co na rynku jest dostatek sprzętu gospodarstwa domowego o wzrastającej jakości. Przemysł metalowy produkuje także konstrukcje stalowe, łożyska, narzędzia skrawające. Zakłady wytwarzające te wyroby skupiają się w pobliżu hut, głównie na Górnym Śląsku.

Przemysł elektromaszynowy stwarza wiele miejsc pracy, np. na dzień dzisiejszy w przemyśle samochodowym pracuje 100 tys. osób. Polskie przedsiębiorstwa potrzebują kapitału zagranicznego, co umożliwia unowocześnienie technologii, przez co polskie produkty zaczynają w wielu przypadkach dorównywać produktom unijnym.



Przydatna praca? Tak Nie
(0) Brak komentarzy
Typ pracy