profil

Podstawowe zagadnienia do egzaminu z informatyki

poleca 85% 219 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

ADRES MNEMONICZNY(NAZWA DOMENY)- adresy zapisywane w postaci bitów są mało czytelne dla użytkownika sieci, dlatego internie przydziela każdej domenie unikatowy adres zwany nazwa domeny
ALGORYTM- uporządkowany zbiór jednoznacznych wykonywalnych kroków określających skończony proces.
ALGORYTM A JEGO REPREZENTACJA-algorytm jest ideą jak np. treść książki, a jego reprezentacje mogą być różne tak jak różnią się wydania tej samej książki. Program jest reprezentacją algorytmu przeznaczoną do wykonania na komputerze, a proces to właśnie wykonanie pewnego algorytmu.
ALGORYTM RÓWNOLEGŁY- składają się z kilku ciągów kroków, a każdy ciąg jest przeznaczony do wykonania na innym procesorze w komputerze wieloprocesowym.
ALGORYTM WYSZUKIWANIA SEKWENCYJNEGO- stosuje się w zadaniach znajdowania na uporządkowanej liście wybranego elementu o podaje wartości. Algorytm polega na przeglądaniu kolejnych elementów listy tak długo jak długo są jeszcze elementy do sprawdzenia i szukany element jest większy niż aktualnie oglądany.
ASCII KOD-American Standard Code For International Intercharge; dla jednego znaku przeznacza ciąg 7 bitów(w innej wersji 8 bitów). W 8 bitowej wersji najbardziej znaczące miejsce zajmuje 0 dla znaków standardowych pozostałe 7 bitów jak w kodzie 7 bitowym.(kodowaniu podlega: tekst, dane liczbowe, obraz)
HALO: H 01001000 a-01100001 l-01101100 0-01101111
BAZA DANYCH-program który zarządza zbiorem informacji, W odróżnieniu od arkusza kalkulacyjnego baza danych może prezentować dane w różnych formach(nazwisko,data itp.)
Dane w bazach danych:1)liczby całkowite 2)liczby rzeczywiste 3)wartości bulowskie-rawda fałsz 4)tabliczka znaków 5)daty
BIT – liczba binarna, jeden znak
1+0=1
1+1=10
1+1+1=11
1+1+1+1=100
BAJT- ośmiobitowy ciąg znaków odpowiadający jednej komórce pamięci lub jednemu słowu
1KB=1024 B=2 10 B
1MB=1024KB=2 10 KB = 2 20 B
1GB=1024 MB=2 30 B
BŁĄD PRZEPEŁNIENIA-Wynik dodawania np.4+5=9 nie mieści się w 4 bitach chociaż każda z tych liczb składowych może być zapisana przy pomocy 4 botów. Taki błąd powstały gdy wartość, którą chcemy zakodować nie mieści się w założonej liczbie bitów nazywamy przepełnieniem(ang.overflow) . Błąd ten wykrywa się sprawdzając znak sumy dodawania.
DANE-definiuje się jako niepołączone ze sobą fakty.
DIAGNOZA(Diagnosis systems0-wnioskowanie na podstawie danych informujących o zmianach w obiekcie,określenie wad systemu,stanów uszkodzeń
DOMENA(DOMAIN)-na Internet można patrzeć jak na pewien zestaw skupisk sieci. Każde takie skupisko nazywa się domeną. Każda domena jest systemem autonomicznym, który konfiguruje się zgodnie z wymaganiami lokalnych władz administrujących domenę.
Com- domeny komercyjne / edu-domeny instytucji edukacyjnych / gov-domeny instytucji rządowych/ org-domeny organizacji /pl-Polska/de-Niemcy/fr-Francja/es-Hiszpania/fi-Finlandia/uk-Wielka Brytania
HIPERTEKS(hypertext)- jest to tekst zawierający słowa, zdania lub obrazy dowiązane do innych dokumentów. Dostęp do tych dokumentów użytkownik uzyskuje z pomocą myszy lub klawiatury.
HIPERMEDIA-dokumenty dźwiękowe, zdjęcia, filmy obsługiwane przez przeglądarki
HOST-adres każdego komputera w Internecie jest 32 bitowym ciągiem złożonym z dwóch części: część identyfikująca domenę, w której znajduje się komputer jest to identyfikator sieci przydzielony i zarejestrowany przez Internie w chwili tworzenia domeny oraz z części identyfikujący konkretny komputer w domenie jest to tzw. Adres hosta, tą część adresu określają władze administrujące domeną
HTML(hypetext markup language)-dokument tekstowy oprócz samej treści zwiera także specjale znaki, które opisują sposób wyświetlania dokumentu na ekranie i zawierają informacje o tym,które elementy dokumentu SA dowiązane dolinnych. System tych znaczków to html.Autor strony WWW opisuje w języku HTML wszystkie informacje jakie są potrzebne przeglądarce do wykonania jej zadań
INFORMACJA- dane, które zostały poddane kategoryzacji, klasyfikacji lub w inny sposób zastały uporządkowane
INTERNET-INTER SIEĆ – połączenie wielu istniejących sieci. Początek Internetowi dał program naukowy rozpoczęty pod agencją DARPA. Miała ona za zadanie opracowanie sposobu łączenia ze sobą różnorodnych sieci komputerowych tak aby mogły funkcjonować jako całość.Każda sieć połączona jest za pomocą RUTERA
INTELIGENCJA-wiedza i mądrość w wydaniu ludzkim
INŻYNIERIA WIEDZY- obejmuje systematyzowanie i rozwijanie metod pozyskiwania wiedzy od ekspertów dla potrzeb komputerowych systemów z bazą wiedzy
JĘZYK PROGRAMOWANIA-zestawkonstrukcji pierwotnych razem z zestawem reguł definiujących sposób ich łączenia ze sobą w celu reprezentacji bardziej złożonych obiektów
JPEG-John Photographic Expres Group, standard do kompresji obrazów(stosowane w aparatach)
KONSTRUKCJE PIERWOTNE ALGORYTMU- Reprezentacja algorytmu wymaga użycia pewnej formy języka, na tyle jednoznaczną i ogólną, aby można tworzyć algorytmy przydatne niezależnie od języka programowania. Każdą konstrukcję pierwotną definiuje się za pomocą dwóch elementów:składni (ang. Syntax) i semantyki (ang. Semantics)
KLASYFIKACJA SIECI:
1)PUBLICZNA(OTWARTA)- np. Internet,komunikację realizuje się za pomocą otwartego zastawu standardów zwanych jako protokoły TCP/IP
KORPORACJA(ZAMKNIĘTA)-np. systemy firmy Novell, maja prawo zastrzeżone
2)PIERŚCIEŃ-komputery połączone są w krąg
MAGISTRALA-komputery połączone są w jednej linii komunikacyjnej
GWIAZDA- jeden komputer stanowi węzeł centralny tzw. Hub do którego są dołączone pozostałe komputery
NIEREGURALNA – występuje w sieciach WAN
LOKALIZATOR ZASOBÓW URL(Uniform Resorce Locator)- aby utworzyć dokument potrzebna jest możliwość ustanowienia dowiązań między dokumentami.Inforamcja zawarta w URL pozwala przeglądarce na skontaktowanie się z właściwym serwerem i zamówienie potrzebnego dokumentu.
MAPA BITOWA-zbiór punktów zwanych pikselami, reprezentuje obraz
MODUŁ OBJAŚNIAJĄCY-zawiera objaśnienia wyciąganych przez system konkluzji. Komunikacja z użytkownikiem jest bardzo istotnym blokiem systemu ekspertowego użytkownika (interfejs użytkownika). Zwraca się dużą uwagę, konstruując SE, aby pytania zadawane przez SE były precyzyjne i zrozumiałe, a zbiór możliwych odpowiedzi powinien być wyczerpujący i nieskończony.
MODUŁ WNIOSKUJĄCY-zawiera procedury wnioskowania pozwalające rozwiązać problem na podstawie wiedzy, sprawdzonych przesłanek i powstałych konkluzji. Wyróżnia się 2 klasyczne strategie wnioskowania : „do tyłu” i „do przodu” W przypadku wnioskowania „do tyłu” przed systemem stawiana jest hipoteza a jego zadaniem jest wykazanie niemożności ustalenia wartości logicznej hipotezy. W przypadku wnioskowania „do przodu” wygenerowanie wszystkich możliwych logicznych konsekwencji faktów podanych na wejściu.
NAUKA- najwyższa forma wiedzy. W znaczeniu treściowym jest systemem uzasadnionych pojęć, twierdzeń i hipotez, będąc wytworem działalności badawczej i stanowiących rozwiniętą postać świadomości.
NOTACJA UZUPEŁNIONA DO DWÓCH-jest to obecnie najbardziej popularny system reprezentacji liczb całkowitych . Do prezentacji każdej wartości stosuje się stałą liczbę bitów, na współczesnym sprzęcie 32 bity.Wartości dodatnie konstruuje się zaczynając os ciągu samych 0. Liczby ujemne mają 1 na najwyższym bicie.
NOTACJA Z NADMIAREM- każda wartość reprezentuje się w ciągu bitów o ustalonej długości, najwyższy bit (pierwszy do lewej określa znak liczby) 1 dla licz dodatnich, 0 dla licz ujemnych
NOTACJA ZMIENNOPOZYCYJNA- Reprezentacja wartości ułamkowych. Najbardziej znaczący bit ciągów jest bitem znakowym:„0’ dla wartości nieujemnych oraz „1” dla wartości ujemnych pozostałe bity( 7 bitów bajtu) dzieli się na 2 grupy zwane polami wykładnika(ang.exponant field)i pole części ułamkowej( ang.montisafield)
POCZTA ELEKTRONICZNA( e-mail=electronic mail)-umożliwia wysyłanie komunikatorów między indywidualnymi użytkownikami, każdemu użytkownikowi przyznany jest adres elektroniczny w domenie.Ciąg znaków identyfikujący użytkownika oddziela się symbolem @.
PROJEKTOWWANIE(Design systems)-budowa konfiguracji obiektów z narzuconymi ograniczeniami
PLANOWANIE(planning systems)-określenie planu działania, wyznaczanie czynności, harmonogramowanie
PROTOKOŁY- reguły wg, których odbywa się komunikacja między różnymi składowymi systemu komputera sieci. Definiują szczegóły wykonania każdej czynności, w tym związanych z upakowywaniem i rozpakowywaniem komunikatorów transmitowanych
PRZEGLĄDARKA(browser)- program klient znajduje się na komputerze czytelnika. Program ten definiuje interface użytkownika pozwalający na oglądanie sieci. Z tego powodu programy te noszą nazwy przeglądarek.
PSEUDOKOD-Pseudokod jest systemem notacyjnym, w którym wyraża się koncepcje związane z opracowanym algorytmem. Jest stosowany w początkowej fazie tworzenia oprogramowania, zawiera struktury składniowo- semantyczną , przypominające docelowy język programowania, lecz są one mniej formalne
PIXEL- Picture element = element obrazu; reprezentowany przez ciąg bitów w postaci 3 składowych: niebieskiej, czerwonej i zielonej., do reprezentacji tych składowych potrzebny jest 1 bajt zatem do zapamiętania jednego piksela potrzebna są 3 bajty.
PROGNOZA(Prediction systems)-wnioskowanie o prawdopodobnych zdarzeniach w przyszłości na podstawie dostępnych danych
REPREZENTACJA WIEDZY – znajduje się w bazie wiedzy, jest to formalny opis wiedzy eksperta dziedzinowego, a więc wiedza faktograficzna, wiedza o wnioskowaniu, wiedza o strategiach o rozwiązywaniu problemów. Najpopularniejszy obecnie sposób reprezentacji wiedzy to reprezentacja regałowa o postaci: JEŻELITO.
REPREZENTACJA PROCEDURALNA-polegająca na określeniu zbioru procedur, których dziłanie reprezentuje wiedzę o dziedzinie
REPREZETACJA DEKLARATYWNA-polegająca na określeniu zbioru specyficznych faktów stwierdzeń i reguł
ROZMYTA BAZA WIEDZY-wykorzytuje teorie zbiorów rozmytych. Poprzednik i następnik są zbiorami rozmytymi lub zmiennymi lingwistycznymi
RUTER(gateway)-każda sieć połączona jest z inną siecią za pomocą komputera zanego ruterem. Oznacza to że ruter jest komputerem należącym do 2 sieci i umożliwia przekazywanie komunikatów z jednej sieci do drugiej.
TPC/IP- najpowszechniej stosowany protokół przyjął się w otwartej sieci rozległej jaką jest Internet
TECHNIKA WEKTOROWA REPREZENTACJI OBRAZU-obraz reprezentowany jest poprzez odcinki prostych i krzywych(nie nadaje się do aparatów)
SERWER NAZW-spis adresów mnemonicznych i odpowiadających im numerycznych adresów internetowych w domenie implementuje się na wyznaczonym do tego komputerze serwerze zwanym serwerem nazw.
SKŁADNIA-opisuje symboliczną reprezentację konstrukcji pierwotnej.
SEMANTYKA-opisuje jej (konstrukcji pierwotnej) znacznie, czyli pojęcie które konstrukcja reprezentuje np. słowo powietrze składa się z 9 symboli, znaczeniowo jest to mieszanina gazów otaczająca ziemię.
STRONA DOMOWA(home page)-jeżeli nazwa jest mnemoniczna to serwer przekazuje dokument zwany stroną domową.
Struktura pozwalająca na wybór jednej z dwóch możliwych czynności w zależności od prawdziwości pewnego warunku - IF (warunek) THEN (czynność) ELSE (czynność)
Struktura wyrażająca cykliczne wykonywanie pewnej czynności lub ciągu czynności tak długo jak długo jest prawdziwy pewien warunek- WHILE (warunek) DO (czynność)
STRUKTURA Z PĘTLĄ - Struktura ta była wykorzystywana w strukturze wyszukiwania. Sekwencyjna struktura iteracyjna jest nazywana PĘTLĄ (ang.loop) jeśli wykonywany jest zestaw pewnych instrukcji w sposób cykliczny i pod kontrolą pewnego procesu. Sterowanie pętlą jest najbardziej podatną na błędy częścią algorytmu. Ogólnie sterowanie pętlą składa się z 3 części:inicjowanie testowanie i modyfikowanie WHILE (warunek) DO (treść pętli)
SIEĆ LAN (local area network) – zazwyczaj składa się ze zbioru komputerów znajdujących się w jednym budynku np. w obrębie osiedla
SIEĆ WAN (wide area network)-łączy komputery, które mogą się znajdować w dowolnej odległości nawet na różnych kontynentach
SZTUCZNA INTELIGENCJA- wiedza jest jej fundamentalnym komponentem. Jest to dyscyplina nauki związanej z informatyką i tworzeniem i przetwarzaniem wiedzy przez komputery
SGL(Structured Q very language)-zwany jest strukturalnym językiem zapytań. Umożliwia dostęp do baz danych poprzez szereg instrukcji umożliwiających wybór tabeli, porządkowanie danych według zadeklarowanej formuły, wybór danych z różnych tabeli, przy spełnieniu warunków zapisywania w postaci f.logicznych i statystycznych
KLASYFIKACJA SYSTEMÓW:
SE DORADCZE- prezentują rozwiązanie problemu,które użytkownik jest w stanie ocenić i ewentualnie odrzucić oraz zadać nowe pytanie
SE PODEJMUJĄCE DECYZJE BEZ KONTROLI CZŁOWIEKA-używane w systemach kiedy ingerencja człowieka jest niewskazana lub niemożliwa
SE KRYTYKUJĄCE-otrzymują zarówno informacje wejściowe jak i rozwiązanie problemu.Zadaniem jest analiza poprawności i komentarz podanego rozwiązania.
SE DEDYKOWANE-powstają od podstaw dla rozwiązania konkretnego zadania
SE SZKIELETOWE-z pustą bazą danych.proces tworzenia finalnego wymaga tylko pozyskania wiedzy i jej zaimplementowania
WIEDZA- uporządkowane i oczyszczone informacje. Powstaje dopiero po wyciągnięciu wniosków z dostępnych danych i informacji.
WWW(World Wide Web)- przechodząc od dokumentów do dokumentów śledzimy pajęczynę przeplecionych informacji, które mogą się znajdować na bardzo odległych komputerach w sieci. Taka pajęczyna powstawała w sieci Internet, ma zasięg ogólnoświatowy i nazywa się WWW. Pakiety oprogramowania, które realizują taką wędrówkę można podzielić na programy pełniące funkcję serwerów i programy pełniące funkcję klientów
ZADANIA SE: prognoza, diagnoza, projektowanie ,planowanie, monitorowanie, sterowanie, naprawy i wymiary, instruowanie i uczenie

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 11 minut

Typ pracy