profil

Konflikty

poleca 85% 563 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

KONFLIKTY SPOŁECZNE. Konflikt powstaje dopiero, kiedy formy opozycji i niezgody utrwalają się i wywołują skutki społ.. KONFLIKT( def.obiektywistyczna)polega na zderzaniu się działań społecznych mający wspólny obiekt, ale wykluczający się nawzajem pod względem roszczeń wobec tego obiektu. KONFLIKT( def. Subiektywistyczna), sytuacja, gdzie następuje zderzenie sprzecznych interesów celu przeciwnych dążności lub poglądów jednostek lub grup społecznych. KONFLIKT- wszelkie przejawy zmagań czy też walki między ludźmi, których celem jest nie tylko zdobycie lub utrzymanie pozycji społecznej, władzy, wartości, ale takie pozyskanie, neutralizacja, a nawet eliminacja rzeczywistego lub do mniemanego przeciwnika. RODZAJE KONFLIKTÓW:1. Ze względu na podmiot- konflikt na linii: a) jednostka-jednostka;b) jednostka- grupa; c) grupa- grupa; Ze względu na przedmiot: a) polityczne; b)ekonomiczne; c)organizacyjne na tle złej organizacji pracy; d) kompetencyjne – na tle zakresu władzy; e) prestiżowe- rozbieżność ocenie cudzej lub własnej pozycji społecznej. 3. Ze względu na sposób przejawiania się: a) jawne, b) ukryte, c) inspirowane, d) kierowane, e)spontaniczne – żywiołowe. 4. Ze względu n czas trwania: a) długotrwałe, b) krótkotrwałe. Konflikty w miejscu pracy(zakładzie):a) wynikają z łamania kodeksu pracy, b)wynikają z podziału korzyści materialnych, niematerialnych, c. Powstają na tle stosunków władzy- przełożony- podwładny, d) związane ze złą org. Produkcji, zarządzania, e) związane z wprowadzaniem innowacji, f) związane z niedostatkiem informacji i łączności, g) na tle nieposzanowania godności pracowników. Źródła konfliktów: a) obiektywne miejsce i charakter pracy, właściwości społ. Demograficzne( konflikt pokoleń, wyposażenie techniczne zakładu pracy, zła organizacja zakładu pracy, b) subiektywne- psychospołeczne właściwości ludzi, morale pracowników, umiejętność współżycia i wspłpr5acy współpracy zespole, kwalifikacje zawodowe, doświadczenia życiowe pracowników. Funkcje konfliktów: 1. Różnicująca- dzieli ludzi, 2. Identyfikująca, 3. Integracyjna, 4. Dezintegracyjna, 5. Demaskatorska, 6. Maskująca, 7. Progresywna0postep, zmiana, 8. Regresywna- może być destrukcyjny. Konflikty: 1. Twórcze- doprowadza do pozytywnego rozwiązania obu stron, wprowadza zmiany, rozładowanie napięć, udoskonalenie organizacji, poszukiwanie nowych rozwiązań: 2. Destrukcyjne- straty dla pracowników zakładu, zachwianie równowagi, skłócanie ludzi, pogorszenie jakości pracy, działa na zdrowie psychiczne. Źródła konfliktu tkwią: w sferze struktur komunikacji- zła komunikacja interpersonalna; - w sferze struktur organizacyjnych; - w sferze zachowań ludzkich. Sposoby rozwiązywania konfliktów: Sposób postawienia człowieka w sytuacji konfliktowej zależy od dwóch czynników: 1. Stopnia determinacji jednostki do walki własne interesy- pewność siebie, 2. Stopnia gotowości jednostki do uwzględnienia interesów drugiej strony konfliktu. / w zależnościom relacji między nastawieniem na siebie i nastawieniem na innych wyróżniamy 5 sposobów rozwiązania konfliktów: 1. Rywalizacja- egocentryczne dążenie do zaspokojenia własnych potrzeb kosztem innych. Jednostka przejawia niechęć do współdziałania. Używa nawet siły, żeby tylko wygrać, 2. Dostosowanie się- jednostka przejawia tendencję do współdziałania. Takie rozwiązanie jest odpowiednie:- gdy ma się odwagę przyznać do błędu; - gdy wynik rozwiązania jest ważniejszy dl drugiej strony; gdy trzeba stworzyć korzystny klimat dla rozwiązania innych spornych zagadnień; - gdy chcemy zachować inne ważne wartości. 3. Unikanie- brak pewności siebie odmowa współdziałania z partnerem. Zwlekanie z rozwiązaniem konfliktu. Ma zastosowanie, gdy: - wynik sporu jest banalny, ma tylko chwilową ważność, są ważniejsze rzeczy do załatwienia; - nie ma szans żeby potrzeby teraz były zaspokojone; - jedna strona jest bardzo emocjonalnie nastawiona; - w celu podjęcia właściwej decyzji potrzebna jest większa ilość informacji. 4. Współpraca- próba podjęcia zadań, zaspokojenia potrzeb obu stron w nowym stopniu, dążenie do zgody. Jedną z form współpracy jest koncepcja pokojowego współistnienia, 5. Kompromis- zachowanie pośrednie między wszystkimi sposobami. Strony są jednakowo zainteresowane rozwiązaniem. To rodzaj przetargu. Kiedy chcemy znaleźć rozwiązanie w momencie stresu czasowego. Socjotechnika rozwiązania konfliktów: Socjotechnika- zespół zabiegów, które mają na celu zapobieganie, osłabianie lub likwidowanie konfliktów. Sposoby:1. Zapobieganie powstawianiu konfliktów- mądra władza powinna przewidywać sytuacje konfliktowe. 2. Tłumaczenie konfliktów- stosuje się tzw. Wentyle bezpieczeństwa- uniemożliwiające albo opóźniają konflikty, sublimacja konfliktu- unikanie agresji. 3. Racjonalizacja konfliktu-, kiedy pojawia się konflikt, wykazuje się, co jest tylko emocją a co ma podstawy racjonalne( rozum). Dyskutuje się, szuka się punktów spornych. 4. Postępowanie procesowe- dajemy stronom czas na konsultacje i mediacje, wprowadzanie trzeciej strony do mediacji. Stosujemy konsliliacje- przyjmujemy arbitraż- osoba trzecia podejmuje decyzje. Możemy się odwołać do uznanego przez obie strony autorytetu. 5. Metoda wspólnych- odwoływanie się stron konfliktu do wspólnie uznawanych wartości. 6. Postawienie przed stronami konfliktu jakiegoś celu nadrzędnego. 7. Znalezienie trzeciego rozwiązania- staramy się, aby strony konfliktu znalazły sposób honorowego wyjścia z konfliktu bez uczucia klęski.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy