profil

Mała Apokalipsa - ściąga

poleca 85% 108 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

„Mała Apokalipsa" jednostka w dramatycznym konflikcie z losem.

„Zło włączyło się w nasze kody etyczne i stało się dobrem. Fatalnym, rakowatym dobrem" - relatywizm moralny świat przedstawiony utworu groteskowa wizja chylącego się ku upadkowi kraju destrukcja: miasta (budynki, ulice), procesu historycznego, wartości moralnej i obyczajów właściwości świata przedstawionego:

a) oniryzm - pojawiają się fragmenty upodobniające fabułę do sennej wizji

b) wizyjność jako świat wyobrażany nie wiadomo jaka pora roku, jaki rok - pojawia się dużo dat niepowiązanych ze sobą akcja rozgrywa się poza czasem hist. - na jego miejsce sys. wprowadził nową miarę czasu - liczy się go teraz jako okres wykonywania planów gospodarczych
bohater usiłuje się dowiedzieć o prawdzią datę, ale sys. zdołał ująć czas w swoje ramy, nikt nie może się porozumieć, panuje chaos, bo każdy ma swój czas został jedynie czas przeżywany subiektywnie - we wspomnieniach, świat chyli się ku upadkowi, wszystko gorsze niż niegdyś, gorszy jest człowiek, wszechświat, klimat, jakość życia.

Czas akcji - 13h - Wa-wa centrum. Tradycyjna Wa-wa popadła w ruinę, bo sys. powojenny miał inne zamiary wobec miasta symbolem wizji blokowiska i Pałac Kultury.

Wisła daje schronienie tylko chuliganom, brzeg Wisły już nie zapewnia kontaktu z naturą, kiedyś tam była pustelnia, teraz połamane krzaki
wszystko ruiną, nawet symbol sys. (Pałac Kultury) - sys. niewydolny, nie potrafi niczego budować, realizować wszędzie pełno agentów w cywilu, trzeba mieć dowów osobisty najważniejszy - kod dowodu (por. „Wypełnić czytelnym pismem") prawo sys. obecne wszędzie, agenci bezpieczeństwa nie są rzetelni, próbują wyłudzić pieniądze na alkohol

Bohater

Pisarz, od 7 lat nic nie napisał, samotnik, wyalienowany nie zatracił krytycyzmu wobec otaczającego świata, chociaż został przez system zdominowany „wolny w kraju przezroczystego zniewolenia"

a) stracił wiarę w sens swego pisarstwa

b) przestał się utożsamiać z kręgami opozycyjnymi - jego zdaniem opozycja nie odgrywa istotnej roli, opozycjoniści to często dawni aparaczycy albo tacy, którzy teraz współpracują z sys. „kraj przezroczystego zniewolenia":

- jest wolny, bo nie wyzbył się swego człowieczeństwa więc samotny i zdegradowany do rangi dwunoga i nosi w sobie przekonanie, że jako człowiek, artysta powinien pozostawić po sobie jakiś trwały ślad, ale nie może samotnie zmierza ku własnej apokalipsie, Golgocie
opozycjoniści chcą, by jego ofiara stanowiła spektakularny gest wobec przystąpienia Polski do ZSRR sugeruje, że bluźniercza bestia tkwi w każdym obywatelu PRL, Antychryst zawarł cząstkę siebie w każdym człowieku, na którego wpływa system

- ludzie pod wpływem sys.: źli, nieuczciwi, nierzetelni, niemoralni

- sys. jest niczym Antychryst

Święto

Manifestanci szukają okazji, punktów sprzedaży, gdzie można coś kupić, oglądający, też tylko po to „stolica narodu wyparowującego w nicość"
przestaje istnieć, bo przestaje być narodem, ludzie zatracają poczucie więzi z tradycją, ubezwłasnowolnieni, stali się częścią systemu
postępowi technicznemu nie odpowiada postęp w dziedzinie obyczajowej ludzie są bierną ludnością pogodzoną z rzeczywistością „charakter się przeżył" - charakterem dysponują ludzie, których bohater pamięta sprzed wojny, charakter ludzki kształtuje się wówczas, gdy człowiek zmaga się z naturą, obecnie ulega on zanikowi, bo świat/sys. wywiera presję, nakazując przystosowanie teraz wielbi się brak charakteru (charakter rozumie się jako brak tolerancji, dyktaturę) wszelkie zasady wypracowane od pokoleń ulegają rozmyciu dla ludzi najważniejsze gromadzenie dóbr, „mała stabilizacja" jedynie sztuka na nich działa, ale nie wiadomo, czy prawdziwa, bo tworzący ją podporządkowani sys.
opozycja - nie wpływa na świadomość, nie stanowi przeciwwagi dla sys., tylko wyraża protest w konkretnej sprawie, tylko pewne gesty ludzi powoływano na stanowiska nieuczciwie („Egzamin") a oni, ponieważ kompletnie nieprzygotowani, doprowadzali do ruiny dziedzinę, za którą odpowiedzialni, więc udawali chorobę psychiczną, aby chronić swój własny interes

Bohater i jego wędrówka

- postać tragiczna: albo anonimowo wegetować i bezpamiętnie pogrążyć się w nicości, albo dokonać aktu samospalenia i zapewnić sobie pamięć

- postać groteskowa: zostały zaprezentowane jedynie niektóre elementy osobowości, aby pokazać jaki na człowieka wpływ wywiera sys.
rozczarowany, bezradny, wraca do wspomnień i w nich szuka oparcia, chce utworzyć jakąś normę, ale wspomnienia są nieistotne - w ludzkim życiu liczy się jedynie teraźniejszość uzyskał poczucie wolności rezygnując ze wszystkiego, co zamierzał w życiu osiągnąć, a wolność osiągnięta poprzez rezygnację nie jest prawdziwa - jest wymuszona państwo zezwala na pewną ilość aluzji, żeby wyciszyć emocje

Bohaterowie

1. Rysio Schmidt - przedstawiciel literackiej awangardy działacz opozycji, kiedyś chciał być krytykiem, żyje dzięki książeczce sławiącej przemoc i zniewolenie

2. Hubert - zaczął drukować na emigracji

3. Nadzieżda - wnuczka Lenina (podobno) tow. Kobiałka - były partyjny dygnitarz, mieszka w kamienicy naprzeciwko bohatera miał wygłosić przemówienie, ale wygłosił protest przeciwko władzy, którą reprezentuje człowiek ideowy, ideowiec, zaprezentował własne stanowisko, nie jest bezkrytyczny, krytykuje, wyraził swój bunt, zawarł oskarżenie, ośmielił się publicznie skrytykować ten bunt dojrzewał w nim, im głębiej poznawał mechanizmy sys., tym bardziej się od nich dystansował, aż w końcu stwierdził, że czas na bunt zrzucił z siebie poczucie winy

4. Halina blada, anemiczna, typowa działaczka konspiracyjna

5. Edek Schmidt brat Rysia, filozof, zręczny, układny karierowicz

Język - słowa traciły swe znaczenie- opozycja żyje na łasce władz język jako nośnik treści propagandowych przestał być nośnikiem prawdy, służy manipulacji.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut