profil

Organizacja pracy w punktach sprzedaży detalicznej

poleca 84% 2093 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Właściwa organizacja pracy w punkcie sprzedaży detalicznej przyczynia się do usprawnienia obsługi nabywców oraz ułatwia wykonywanie zadań. Nabiera szczególnego znaczenia w dużych sklepach zatrudniających dużą grupę pracowników.

Głównym celem przedsiębiorstwa handlowego jest sprzedaż towarów. Osiągnięcie tego celu może nastąpić wieloma odmiennymi sposobami i wymaga wykonywania wielu różnych zadań, dotyczących m.in.: rozplanowania sklepu, wyposażenia w urządzenia niezbędne do sprzedaży, ekspozycji zakupionych wcześniej towarów, reklamy, przygotowania towarów do sprzedaży , organizacja inkasa należności, stworzenia warunków sprzyjających dokonywaniu zakupów i wielu innych. Jednym z ważnych elementów organizacji pracy punktu sprzedaży detalicznej jest czas ich pracy, czyli dni i godziny ich otwarcia. Czas pracy sklepów określany jest decyzjami lokalnych władz (wydziały handlu i usług gmin ).

Wszystkie czynności związane z przygotowaniem do sprzedaży, jak: uzupełnianie towarów, sprzątanie, uzupełnianie informacji o towarach, metkowanie i inne tego typu czynności powinny być wykonywane przed rozpoczęciem sprzedaży albo po jej zakończeniu.
Pojawienie się klienta sklepie oznacza, konieczność przerwania wszystkich innych czynności, a w szczególności rozmów z innymi sprzedawcami i tych czynności, które mogą być wykonywane w innym czasie. Czas pracy sklepu to czas pełnej dyspozycji punktu sprzedaży detalicznej i zatrudnionych w nim pracowników wobec klientów.

Organizacja pracy w punkcie sprzedaży detalicznej uzależniona jest od formy sprzedaży stosowanej w danym sklepie oraz od wielkości zatrudnienia. W sklepach zatrudniających więcej niż jednego sprzedawcę właściciel lub wyznaczony przez niego pracownik pełni rolę kierownika, który organizuje i koordynuje pracę całego zespołu pracowników. Kierownik podejmuje decyzje w zakresie funkcjonowania punktu sprzedaży detalicznej i ponosi odpowiedzialność za podjęte decyzje wobec właściciela przedsiębiorstwa handlowego. Kierownik punktu sprzedaży organizuje sprawny przebieg wszystkich wykonywanych w sklepie czynności, a więc: zaopatrzenie sklepu, przyjmowanie towarów i przygotowanie ich do sprzedaży, organizację procesu sprzedaży, wykonywanie czynności o charakterze biurowym i administracyjnym.

Istotnym elementem właściwej organizacji pracy jest właściwy system informowania klientów o tym co można kupić w danym punkcie, jak zostały rozmieszczone towary, jakie są właściwości towarów i ich ceny, jakie są warunki zakupu i wiele innych informacji związanych ze sprzedażą. Widoczna jest tu istotna prawidłowość polegająca na tym, że im lepszy jest sposób informowania konsumentów, tym większe są obroty i mniejsze, co oczywiste, obciążenie pracowników punktów sprzedaży detalicznej zadaniami związanymi z udzielaniem informacji.

Problemem organizacji pracy punktu sprzedaży detalicznej jest zabezpieczenie towarów przed kradzieżą i pożarami. Jednym z celów jest dążenie do minimalizacji kradzieży które występują szczególnie w sklepach stosujących nowoczesne formy sprzedaży. W dużych sklepach zatrudnieni są ochroniarze, ciągle obserwujący proces sprzedaży, ich pracę wspomagają często kamery. Obecnie wprowadza się do sklepów elektroniczne systemy ochrony towarów przed kradzieżą.

Na każdym zakładzie pracy ciążą obowiązki zapewnienia pracownikom właściwych i bezpiecznych warunków pracy. Te warunki wpływają na organizację punktów sprzedaży detalicznej.

Właściwe warunki pracy w punkcie sprzedaży detalicznej zależą od: prawidłowego rozplanowania lokalu sklepowego, wyposażenia tego lokalu, organizacji pracy w punkcie sprzedaży detalicznej i zachowań pracowników czyli ich ostrożności i przestrzegania przepisów bhp.


Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 3 minuty