profil

Przegląd ruchów kulturowych i artystów XIX i XX wieku

poleca 85% 513 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Impresjonizm- kierunek m.in. w malarstwie i rzeźbie ostatniego trzydziestolecia XIX w i początku XX w., którego istotą było subiektywne utrwalenie wrażeń jednostkowych.

Monet Claude- (1840-1926) malarz francuski jeden z twórców i najbardziej konsekwentny przedstawiciel impresjonizmu. Namalował m. in.: „Impresja- wschód słońca”(1872), „Stogi”(1890-91), „Topole”(1891-92), „Katedra w Rouen” (1892-94)

Gierymski Aleksander- (1850-1901) malarz, studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej i prawie cztery lata w akademii sztuk pięknych w Monachium. Obrazy: „Żydówka sprzedająca owoce”(1880), „Brama na Starym Mieście”(1883), „Trumna chłopska”(1894-95), „Piazza delle Erbe w Weronie”(ok. 1990), „Staruszka czuwająca przy zwłokach”(1880-90)
Jako ilustrator współpracował z kilkoma czasopismami.

Pankiewicz Józef- (1866-1940) malarz i grafik, studiował w Warszawie, w Petersburgu, w Paryżu, w Krakowie a następnie przebywał w Hiszpanii i Francji by później powrócić do Krakowa. Namalował m.in.: „Targ za Żelazną Bramą”(1888), „Targ na kwiaty”(1890), „Wizyta”(1923) i inne

Podkowiński Władysław- (1866-95) malarz, współpracował jako ilustrator z kilkoma czasopismami. Namalował m.in.: „Nowy Świat”(1892) „Mokra Wieś”(1892), „Dzieci w ogrodzie”(1892), „Marsz żałobny Chopina”(1894), „Szał uniesień”(1894)


Surrealizm- kierunek w literaturze i sztuce zainicjowany w latach 20. we Francji, wyrażał anarchistyczny bunt przeciw usankcjonowanym autorytetom nauki, form współczesnego życia

Giorgio de Chiriko- (1880-1978) wł. malarz i rzeźbiarz, twórca koncepcji malarstwa metafizycznego, malował widoki opustoszałych miast, dziwne postacie, manekiny. Jego autorstwa są m.in.: „Melancholia ulicy”(ok.1913), „Siedzący manekin”.

Dali Salvador- (1904-89) hiszp. Malarz, grafik i teoretyk malarstwa, po studiach w Madrycie udał się do Paryża gdzie spotkał P. Picassa i A. Bretona. Wkrótce stał się czołowym przedstawicielem surrealizmu. Namalował m.in.: „Miękkie zegary”(1931), „Trwałość pamięci”(1931), „płonąca żyrafa”(1935), „Przeczucie wojny domowej”(1936)

Rosenstein Erna- (ur. 1913) malarka, poetka; tworzy nawiązujące do surrealizmu liryczne obrazy abstrakcyjne. Opublikowała wspomnienia „Po drugiej stronie ciszy”(1962)

Mikulski Kazimierz-(ur. 1918) malarz, scenograf, rysownik; działał w znaczących grupach i przy krakowskimi teatrze „Groteska”. Projekty do jego przedstawień to m.in.: „Męczeństwo Piotra Oheya”(1959), „Ubu król”(1965)

Kantor Tadeusz- (1915-90) malarz, scenograf, reżyser; ukończył krakowskie ASP, kierował tajnym Teatrem Niezależnym w Krakowie. Jego scenariusze to m.in.: „Umarła klasa”(1975), „Wielopole Wielopole”(1980), „Niech szczezną artyści”(1985) i inne

Nowosielski Jerzy- (ur. 1923) malarz, rysownik, scenograf; fascynacja ikoną znajduje odbicie w metafizycznych kompozycjach figuralnych i pejzażach. Autor prac teoretycznych o ikonie i malarstwie, m.in.: „Wokół ikony”, „Rozmowy z Jerzym Nowosielskim”(1985), „Inność prawosławia”(1991)

Brzozowski Tadeusz- (1918-87) malarz; profesor PWSSP w Poznaniu. Uprawiał malarstwo sztalugowe: „Prorok”(1950), „Struna”(1957), „Konszachty”(1974). Oraz malarstwo ścienne


Futuryzm- awangardowy kierunek w literaturze, sztukach plastycznych, teatrze, muzyce i filmie rozwijający się w pierwszym ćwierćwieczu XX w.

Balla Giacomo- (1871-1958) malarz wł. początkowo tworzył w konwencji realistycznej, następnie impresjonistycznej a w 1910, zainteresowany ruchem, podpisał manifest futurystów. Namalował m.in.: „Pies na smyczy”(1912), „Lot jaskółki”(1913)

Boccioni Umbreto- (1882-1916) wł. malarz, rzeźbiarz i teoretyk sztuki. Namalował m.in.: „Stany duszy”(1911), „Elastyczność” (1912). W rzeźbie stosował formy negatywne, często przenikające się. („Wypukła i wklęsła abstrakcja głowy” 1911)

Socrealizm- doktryna i praktyka twórcza w literaturze, sztuce, filmie, muzyce wprowadzona w ZSRR na pocz. lat 30. XX w. a po II wojnie światowej narzucona w innych państwach komunistycznych

F.W. Ażajew
S.P. Babajewski
J.S. Krymow

L. Agon
J. Amado

S. Żółkiewski
A. Ważyl
L. Kruczkowski
J. Putrament
M. Kierczyńska
J. Siekierska
H. Markiewicz
I inni:)


Pop-art - nazwa jednego z najważniejszych nurtów w sztuce współczesnej wprowadzona przez krytyka L. Allowaya.

Początki Pop-Art`u łączą się z działalnością Independent Group (Alloway, R. Hamilton, E. Paolozzi) która od 1953r organizowała w londyńskim Institut of Contemporary Art wykłady i wystawy poświęcone kulturze masowej.

J. Johns
R. Rauschenberg
P. Hockney
A. Jones
R. Kitaj
R. Indiana
R. Lichtenstein
C. Oldenburg
A. Warhol
T. Wesselmann

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty