profil

Podstawowe formy rozliczeń pieniężnych

poleca 85% 681 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Do podstawowych form rozliczeń pieniężnych zaliczamy:
- rozliczenia gotówkowe,
- rozliczenia bezgotówkowe.
1.Rozliczenia gotówkowe:
Rozliczenia gotówkowe to podstawowy sposób rozliczania się, polegają na dokonaniu wpłaty (bądź też wypłaty) należnej kwoty do kasy.
2.Rozliczenia bezgotówkowe:
Czeki:
Czek jest papierem wartościowym, za jego pomocą osoba wystawiająca zleca swemu bankowi wypłatę określonej na czeku kwoty pieniężnej ze środków na koncie wystawcy czeku. Czek może zrealizować osoba czek posiadająca, za okazaniem dowodu osobistego (czek na okaziciela) albo osoba, na której nazwisko czek wystawiono (czek imienny). Banki odmawiają realizacji czeków, na których dokonano skreśleń lub poprawek. Bank wypłaca określoną kwotę pieniędzy żądając pokwitowania jej odbioru, które widnieje na odwrotnej stronie blankietu czekowego.
Akredytywa:
Jeżeli odbiorca towarów czy usługi składa w swoim banku określoną sumę pieniędzy bądź też polecenie wyodrębnienia z ogólnej kwoty dostępnych środków na jego rachunku bankowym pewna część pieniędzy i upoważnia bank do tego, aby kwota ta została przekazana dostawcy po spełnieniu przez niego warunków dostawy, które zostały określone w sporządzonej wcześniej umowie między dostawcą i odbiorcą, to wówczas mówimy o akredytywie. W sytuacji, kiedy odbiorca nie posiada w danym momencie wolnych środków pieniężnych, w zależności od jego płynności finansowej i zaufania kredytowego ze strony banku może dokonywać rozliczeń za pomocą akredytywy z kredytu bankowego.
Karty płatnicze:
Karta kredytowa (czy płatnicza) ma postać namagnetyzowanego kartoniku z tworzywa sztucznego. Jest wydawana osobie fizycznej przez bank lub inną instytucję, np. przedsiębiorstwo handlowe. Karty kredytowe nazywane są także kartami debetowymi. Dzięki nim można regulować należności za zakupy do określonej wysokości, czyli do limitu określonego w momencie wydania karty.
Weksel:
Jest bezwzględnym, bezwarunkowym przyrzeczeniem zapłaty określonej na nim kwoty w określonym na wekslu czasie i miejscu. Weksel jest dokumentem sporządzonym na piśmie, jest papierem wartościowym, a jego posiadacz jest uprawniony do otrzymania kwoty określonej na wekslu.
Wpłata na rachunek bankowy:
Wpłata na rachunek bankowy jest jedną z prostszych, ale również czasochłonnych form rozliczenia z kontrahentem. O ile pozostałe formy są w zupełności bezgotówkowe, o tyle, w tym przypadku, właśnie gotówkę wpłacamy na rachunek. Jego właściciel nie otrzymuje więc bezpośredniej zapłaty.
Polecenie przelewu:
Polecenie przelewu jest dyspozycją (poleceniem) posiadacza rachunku bankowego skierowaną do banku. Dyspozycja ta dotyczy przekazania (przelania) z rachunku bankowego podmiotu wydającego dyspozycję na rachunek bankowy innej osoby określonej w poleceniu przelewu kwoty środków pieniężnych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty