profil

Jak jest rola techniki wideo oraz techniki informacyjnej we współczesnej kulturze

poleca 85% 1139 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Mówiąc o technice wideo lub informacyjnej przede wszystkim należy wspomnieć o telewizji, komputerach i Internecie . Spróbuję podać kilka któw , które będą świadczyć o tym , że ich wpływ we współczesnej kulturze jest znaczący. Na początku zajmę się sprawą telewizji . Kiedy w 1926r. Szkocki inżynier John Logie Baird prezentował swój najnowszy wynalazek - telewizor - zapewne nie wiedział jaką uzyska popularność. Dziś telewizja jest w każdym domu i nie jest już niczym nadzwyczajnym. Jedną z innowacji jakie wprowadzono były taśmy wideo powstałe w 1956r. Przede wszystkim trzeba sobie wyjaśnić, że telewizja dzieli się na edukacyjną - kształcącą - i na resztę, do której zaliczamy kryminały, horrory,thillery itp.

Jak się łatwo domyślić, filmy edukacyjne mają więcej zalet od tych drugich. Poruszane są w nich ciekawe tematy. Każdy , niezależnie od indywidualnych zainteresowań może znaleźć coś ciekawego dla siebie . Oglądając programy przyrodnicze, historyczne, o nauce, o odkryciach ludzkich, człowiek nie tylko się relaksuje, ale uzyskuje wiele ciekawych informacji, których np. książka nie jest w stanie pokazać. W podręczniku co najwyżej możemy znaleźć zdjęcie czegoś, ale czyż nie lepiej byłoby zobaczyć to coś w ruchu? Telewizja ma tą przewagę, nad innymi środkami przekazu, że odbieramy ją prawie wszystkimi zmysłami, co daje nam wrażenie, że znajdujemy się w miejscu, które jest pokazywane. W tej części wspomniałem o pozytywnej roli techniki wideo . Należy zauważyć ,że są także i ujemne wpływy tej dziedziny techniki. Po pierwsze to , co ostatnio słyszymy i o czym huczą w mediach - rośnie liczba przestępstw popełnianych przez młodzież i nie mam tu na myśli tylko osiemnastolatków, gdyż coraz więcej jest także tragedii dokonywanych przez małe dzieci nieświadome swych czynów. Próżno im tłumaczyć, że człowiek nie kaczka, a uderzony patelnią w głowę może nie wstać, jak to robią znani bohaterowie popularnych kreskówek. Po drugie oglądając wciągający film, człowiek przestaje kontaktować z realnym światem. W końcu można się niejako uzależnić od telewizora, a wtedy w ogóle taka osoba zachowuje się, jakby jej nie było. Nie wspomniałem jeszcze o stratach fizycznych, czyli niszczeniu się wzroku.
Multimedia to pojęcie z dziedziny technologii komputerowej. Oznacza zarówno sposób przekazu, jak również sprzęt i rodzaj oprogramowania na specjalnie do tego celu przeznaczonym nośniku. To środek komunikacji przekazujący informacje na kilka sposobów (tekst, grafika, animacja, dźwięk, obraz i wideo), a komputer to narzędzie służące do przekazywania określonej informacji. W obecnych czasach obserwujemy ogromny rozwój techniki komputerowej i osiągnięć informatyki oraz wpływ tych dziedzin na sfery naszego życia codziennego. Komputer stał się nie tylko narzędziem badawczym, ale również medium nauki, narzędziem pracy i środkiem kształcenia. Jednym z zastosowań multimediów jest szeroko pojęta edukacja, ponieważ wykorzystanie dźwięku i obrazu ma znaczący wpływ na skuteczność procesu nauczania, poprawne rozumienie tematu, przyspiesza proces uczenia się oraz poszerza zakres przyswajanej wiedzy. Dzieci o wiele łatwiej przechodzą przez proces uczenia się, kiedy informacje są im przekazane w atrakcyjnej formie. Komputer może być wykorzystany nie tylko w nauczaniu matematyki czy fizyki, ale również jako środek dydaktyczny na lekcjach historii. Przykładem na to niech będzie prezentacja encyklopedii multimedialnych z zakresu wiedzy historycznej . Niedostatek informacji jest jednym z najpoważniejszych problemów przed jakimi stają niepełnosprawni. Większość osób niepełnosprawnych nie uzyskuje należytego wykształcenia z powodu barier fizycznych i społecznych uprzedzeń, a to z kolei jest dodatkową przyczyną ich ubóstwa i zepchnięcia na margines. Coraz większy zasięg i rozwój technik informacyjnych może oznaczać wyzwolenie dla wielotysięcznych rzesz ludzi niepełnosprawnych. Systemy komunikacji zbiorowej mogą położyć kres niedoinformowaniu i izolacji wielu osób niepełnosprawnych . "Komputer ułatwia pracę ludziom sprawnym, a ludziom niepełnosprawnym umożliwia ją" - to myśl, którą można rozszerzyć na dowolną formę aktywności osoby niepełnosprawnej , wspomaganej przez cierpliwego i przyjaznego asystenta jakim staje się komputer osobisty. Zastosowanie systemu komputerowego w edukacji specjalnej stwarza nie tylko wspaniałą jakość metodyczną, lecz przygotowuje także osobę niepełnosprawną do samodzielnego przełamywania swoich ograniczeń fizycznych i równoprawnego korzystania z dostępu do informacji, teleedukacji , telepracy , a także teleusług dostępnych już dziś poprzez sieci komputerowe, w tym Internet. W Polsce rośnie liczba osób niepełnosprawnych korzystających z komputera .Sieć Internet istnieje od 1969 roku. Pierwsza sieć została zaprojektowana na potrzeby armii amerykańskiej i miała zabezpieczać najważniejsze dane wojskowe w przypadku wojny jądrowej. Sieć bardzo szybko stała się wielozadaniowa i łatwo dostępna. Najważniejszą cechą Internetu jest jego ogólnoświatowy zasięg. Dzięki temu mamy zdalny dostęp do innych komputerów na całym świecie. Możemy korzystać z systemów informacyjnych i baz danych.
Na stronach internetowych, a ściślej w komputerach podłączonych do sieci Internet, można znaleźć informacje na różne tematy: ze świata rozrywki, sportu, polityki czy najnowszej techniki. Znaleźć tam można nie tyko teksty, ale także zdjęcia i krótkie filmy wideo.
Internet udostępnia nam usługę poczty elektronicznej tzw. e-mail. Nie trzeba naklejać znaczka pocztowego żeby wysłać list lub dokumenty, można je wysłać bezpośrednio z komputera. Ogromną zaletą poczty elektronicznej jest jej szybkość – możesz otrzymać odpowiedź od osoby po drugiej stronie kuli ziemskiej już po kilku minutach od wysłania do niej listu.
W sieci Internet istnieje wiele grup dyskusyjnych które ludziom z całego świata umożliwiają prowadzenie rozmów i wymianę poglądów na interesujący ich temat. WWW jest systemem informacyjnym, który prezentuje informacje w postaci stron graficznych, które mogą zawierać tekst, grafikę, dźwięk i animację.Na stronach WWW można znaleźć informacje na każdy temat. W sieci WWW swoje strony mają gazety i stacje telewizyjne z całego świata. Każdy użytkownik komputera po zapoznaniu się z podstawami tego języka lub korzystając z programu do tworzenia stron WWW może zbudować własną stronę internetową i umieścić ją w Internecie. Stronę Web można sobie wyobrazić jako plakat umieszczony na wirtualnej tablicy ogłoszeń. Na własnej stronie możemy umieszczać zdjęcia, tekst. Poprzez sieć możemy zaprezentować innym użytkownikom nasze przedsiębiorstwo, gospodarstwo agroturystyczne czy warsztat. Taka strona może być wizytówką lub reklamą. Umieszczając ją w Internecie zasięg takiego „ogłoszenia” jest nieograniczony.
Omawiając powyższy temat wspomniałem już trochę o wykorzystaniu techniki wideo i informacyjnej w dziedzinie edukacji. W tym jednak miejscu chcę wspomnieć o czymś ,co stanowi zupełną nowość od paru lat.. Mam tu na myśli wykorzystanie techniki wideo w nauczaniu na odległość. Trzeba jednak przyznać , że w polskich uczelniach zdalne nauczanie nie jest tak popularne jak na zachodzie , gdzie wykłady są realizowane na odległość dzięki urządzeniom wideokonferencyjnym.
Nawiązując do tematu stwierdzam jednoznacznie , że w miarę rozwoju postępu
technika wideo i informacyjna odgrywa ważną rolę we współczesnej kulturze , a możliwości wykorzystania jej w edukacji są bardzo duże , choć nie zawsze wykorzystywane


+


Internet łączy komputery na całym świecie za pomocą telekomunikacyjnych kabli szybkiej transmisji. Tę informacyjną autostradę tworzą miliony komputerów- niektóre mają rozmiary budynku, inne są podobne do komputera domowego. Każdy posiadacz komputera i modemu może połączyć się z Internetem za pośrednictwem zwykłej linii telefonicznej. Korzystanie z zasobów sieci jest proste, za pomocą kliknięcia myszką łączysz się z światową siecią informacji.

Historia sieci Internet- sieć istnieje od 1969 roku. Pierwsza sieć została zaprojektowana na potrzeby armii amerykańskiej i miała zabezpieczać najważniejsze dane wojskowe w przypadku wojny jądrowej. Sieć bardzo szybko stała się wielozadaniowa i łatwo dostępna.
Najważniejszą cechą Internetu jest jego ogólnoświatowy zasięg. Dzięki temu mamy zdalny dostęp do innych komputerów na całym świecie. Możemy korzystać z systemów informacyjnych i baz danych.
Na stronach internetowych, a ściślej w komputerach podłączonych do sieci Internet, można znaleźć informacje na różne tematy: ze świata rozrywki, sportu, polityki czy najnowszej techniki. Znaleźć tam można nie tyko teksty, ale także zdjęcia i krótkie filmy wideo.
Internet udostępnia nam usługę poczty elektronicznej tzw. e-mail. Nie musisz naklejać znaczka pocztowego żeby wysłać list lub dokumenty, można je wysłać bezpośrednio z komputera. Ogromną zaletą poczty elektronicznej jest jej szybkość – możesz otrzymać odpowiedź od osoby po drugiej stronie kuli ziemskiej już po kilku minutach od wysłania do niej listu.
Szybkość Internetu wykorzystujemy prowadząc rozmowy, telekonferencje i videokonferencje.
W sieci Internet istnieje wiele grup dyskusyjnych które ludziom z całego świata umożliwiają prowadzenie rozmów i wymianę poglądów na interesujący ich temat. Takich grup jest ponad 10 000, wiele w języku polskim.
Najpopularniejszą częścią Internetu jest World Wide Web w skrócie WWW czyli tzw. ogólnoświatowa pajęczyna.
WWW jest systemem informacyjnym, który prezentuje informacje w postaci stron graficznych, które mogą zawierać tekst, grafikę, dźwięk i animację.
Na stronach WWW można znaleźć informacje na każdy temat.
W sieci WWW swoje strony mają gazety i stacje telewizyjne z całego świata.
Internet może stać się największym sklepem na świecie, w którym kupisz wszystko, co tylko zechcesz. W Internecie możesz odwiedzić swój ulubiony sklep lub centrum handlowe oferujące ogromny wybór towarów i usług. Możesz zamówić wszystko, co potrzebujesz i zapłacić kartą kredytową, przelewem z konta lub gotówką, gdy kupione produkty zostaną dostarczone ci do domu.
Dzięki Internetowi zakupy możesz robić w Polsce i zagranicą.
Strony WWW (nazywane także stronami domowymi lub witrynami) są napisane głównie w języku HTML.
Każdy użytkownik komputera po zapoznaniu się z podstawami tego języka lub korzystając z programu do tworzenia stron WWW może zbudować własną stronę internetową i umieścić ją w Internecie. Stronę Web można sobie wyobrazić jako plakat umieszczony na wirtualnej tablicy ogłoszeń. Na własnej stronie możemy umieszczać zdjęcia, tekst. Poprzez sieć możemy zaprezentować innym użytkownikom nasze przedsiębiorstwo, gospodarstwo agroturystyczne czy warsztat. Taka strona może być wizytówką lub reklamą. Umieszczając ją w Internecie zasięg takiego „ogłoszenia” jest nieograniczony.



Najistotniejszą cechą stron WWW są odnośniki do innych stron, dzięki którym możesz przenieść się do innej strony. Noszą one nazwę odnośników, linków, łączników lub odsyłaczy. Są to wyróżnione fragmenty tekstu lub grafiki ( przez podkreślenie, inny kolor), które po ich wybraniu przenoszą nas na inną stronę WWW. Strona ta może znajdować się na tym samym serwerze, a nawet na zupełnie innym serwerze gdzieś daleko, tysiące kilometrów od miejsca naszego pobytu. W ten sposób tworzy się sieć wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi stronami, tworząc rodzaj pajęczyny (stąd nazwa WWW). Wybór odnośnika dokonujemy przez kliknięcie go myszą lub naciśnięcie klawisza Enter.
Za pomocą specjalnego programu- przeglądarki internetowej (wyszukiwarki) możliwe jest poruszanie się po morzu informacji tzw. nawigacja w sieci lub „surfowanie w cyberprzestrzeni”. Dzięki odnośnikom możemy uzyskiwać informację bez konieczności znajomości adresów.
Wyszukiwarki są to specjalne strony, które umożliwiają wyszukiwanie adresów stron dotyczących interesującego nas tematu. Najpopularniejsze wyszukiwarki (przeglądarki) to Internet Explorer i Netscape Communicator. W odpowiednim okienku należy wpisać słowo kluczowe i kliknąć przycisk uruchamiający poszukiwanie (Szukaj). W odpowiedzi otrzymamy stronę zawierającą adresy związane z podanym słowem. Adresy podane są w postaci linków więc można je od razu wybrać lub zapisać do późniejszego wykorzystania.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 10 minut