profil

Metodyka prowadzenie zajęć

poleca 89% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Uczestnicy dostają po zielonym listku z papieru samoprzylepnego
2.Zabawi integrująca „iskierka” (stoimy, q kręgu, trzymając się za ręce, prowadzący rozpoczyna zabawę mówiąc „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech [powróci do mych rąk”; kolejno delikatnie uciskamy rękę osoby stojącej obok, a gdy iskierka powróci prowadzący mówi „iskierka powróciła, zabawę zakończyła”)
3.Rozwiązanie krzyżówki, której hasło brzmi ZIEMIA
4. Wprowadzenie do tematu EKOLOGII, wyraz taki piszemy na tablicy, po czym prosimy każdego z uczestników aby wypowiedział się na temat „Z czym kojarzy mi się ekologia”, po czym zapisujemy to na tablicy. Po zakończeniu pisania odczytujemy profesjonalną definicję ekologii, zwracamy uwagę na to, iż słowa zapisane na tablicy zawierają się w ogólnej definicji.
5. Rozwinięcie krótkiej dyskusji na temat ekologicznych zachowań człowieka, jak człowiek może chronić przyrodę, zwierzęta i środowisko. W międzyczasie pokazanie fotografii z gazety „Focus”.
6. Ćwiczenie z kopertami. Prosimy czterech ochotników, każdy z nich wybiera sobie jedną kopertę z numerem od 1 do 4. Kolejno odczytywane są koperty 1,2,3,4. Uczestnik po przeczytaniu odgaduje o czym jest mowa w treści koperty.
7. Omownie tematu z zakresu zwierząt zagrożonych wymarciem i tych, które żyją obecnie w małych populacjach. Zapytanie uczestników, jakie znają przykłady takich zwierząt. W międzyczasie pokazanie ilustracji z książki pt.”Ekologia”.
8. Ćwiczenie „Kim jestem”. Siadamy na krzesłach w okręgu, ochotnik zostaje wywołany „na stronę”, po czym prowadzący przypina mu na plecy napis zwierzęcia. Zadaniem grupy jest odpowiadanie na pytania ochotnika (zawarte w kafeterii pytań). Zadaniem ochotnika jest odgadniecie, o jakie zwierze kryje się na napisie na jego plecach.
9. Podsumowanie zajęć, wskazanie na ogromną rolę człowieka w ochronie środowiska, oraz na ważną rolę zwierząt i roślin w codziennej egzystencji jednostki ludzkiej.
10. Zapytanie uczestników, jak podobały im się zajęcia, czy coś im się nie podobało, czy nauczyli się czegoś, czy zajęcia zmusiły ich do refleksji.
ANEKS:
I. Krzyżówka

K O N I C Z Y N A
Ś M I E C I
Z I E L O N Y
M A R Z E C
P I E S
S O W A

1. Roślina przynosząca szczęście
2. Wyrzucaj je zawsze do kosza….
3. Ulubiony kolor wiosny
4. W tym miesiącu rozpoczyna się wiosna
5. Najlepszy przyjaciel człowieka…
6. Nocne zwierzę z lasu….

II. Definicja ekologii

III. Koperty:
1. Jestem mała. Mieszkam w lasach, parkach, ale i pod płytą chodnikową. Żyjemy w bardzo dużych rodzinach. Bardzo lubimy pracować. Gdy spacerujesz po lesie lub parku, pamiętaj o nas i staraj się nas nie rozdeptywać. Wierzę, że ty nie należysz do tych okrutnych ludzi, którzy czasem celowo czy dla zabawy niszczą nasze domy (mrówka)

2. Do swojego życia potrzebuję czystej ziemi, słońca i wody. Ale nie wiem dlaczego niektórzy ludzi rzucają wokół mnie różne śmieci, które zasłaniają mi słońce, a czasem mnie ranią. Czy mógłbyś mnie odnaleźć i mi pomóc? (roślina)

3. Powoli i delikatnie sunę po ziemi, podjadając po drodze liście. Ludzie często moim imieniem określają kogoś, kto wolno wszystko robi, ale ja się tym wcale nie przejmuję i jestem dumny z mojego imienia. Mam do was pytanie- dlaczego niektórzy kaleczą mnie i deptają? (ślimak)

4. Czy wiesz, jaki odczuwam ból, gdy łamiesz moje gałęzie, gdy zrywasz liście oraz niszczysz moją korę wycinając na niej ostrym narzędziem różne znaki? (drzewo)

IV. Kafeteria ptań do cwiczenia „kim jestem” [żółw morski, niedźwiedź polarny, wieloryb]
1. Gdzie żyję?
2. Jaki mam kolor, ubarwienie?
3. Jaki pokarm spożywam?
4. Jestem duży czy mały?

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty

Typ pracy