profil

Bach - dorobek twórczy

poleca 88% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

W dorobku twórczym kompozytora wyróżnić można trzy główne nurty: muzykę chóralną, orkiestrową i na instrumenty solo.
Ważniejsze kompozycje: wokalno-instrumentalne - ok. 220 kantat kościelnych i świeckich, m.in. Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu Dir (1707), Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit - tzw. Actus tragicus (1707?), Was mir behagt (1713?), Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (1714), Ich hatte viel Bekmmernis (ok. 1714), Nun komm, der Heiden Heiland (1714), Magnificat (1723), Gelobet seist du, Jesu Christ (1724), Aus tiefer Not schrei' ich zu Dir (1724), Christ unser Herr zum Jordan kam (1724), Wie schn leuchtet der Morgenstern (1725), Wachet auf, ruft uns die Stimme (1731), Schweigt stille, plaudert nicht - tzw. Kantata o kawie (ok. 1734-1735), Mer hahn en neue Oberkeet - tzw. Kantata chłopska (1742); Pasja wg św. Jana (1724), Pasja wg św. Mateusza (1727 lub 1729), fragment Pasji wg św. Marka (1731), Msza h-moll (1733), Weihnachts-Oratorium (1734), Himmelfahrts-Oratorium (ok. 1735), Oster-Oratorium (1732-1735).

Msze, motety, pieśni, arie, chorały wokalne; instrumentalne - uwertury orkiestrowe, koncerty, m.in. 6 Koncertów brandenburskich (1708-1721), koncerty skrzypcowe, klawesynowe, Koncert potrójny a-moll na flet, skrzypce, klawesyn i orkiestrę (ok. 1730). Sonaty na skrzypce i klawesyn, sonaty na skrzypce i basso continuo, sonaty i partity na skrzypce solo, suity na wiolonczelę solo, sonaty na flet i klawesyn, sonaty na flet i basso continuo. Chorały organowe, m.in. w zbiorach: Orgelbchlein (ok. 1708-1723), Dritter Teil der Klavierbung (wydany 1739). Wariacje organowe i klawesynowe, preludia, fantazje, toccaty, fugi i sonaty organowe, małe preludia na klawesyn (ok. 1720), 48 preludiów i fug w zbiorze Das wohltemperierte Klavier (1744); fantazje, inwencje, duety, toccaty, fugi, sonaty i partity klawesynowe, Suity angielskie na klawesyn (1722), Suity francuskie na klawesyn (1722), Koncert włoski na klawesyn solo (1734). Utwory lutniowe. Musikalisches Opfer na różne instrumenty (1747), Kunst der Fuge na różne instrumenty (1749-1750). W kantatach, kompozytor wykorzystał i opracował teksty i melodie zaczerpnięte z chorału protestanckiego.


Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta