profil

Indywidualne i instytucjonalne formy rzecznictwa interesu j.s.t. w Unii Europejskiej

poleca 87% 101 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Unia Europejska

Obecnie przy instytucjach Wspólnot Europejskich funkcjonuje ok. 15 tys. lobbystów. Są to grupy, stowarzyszenia traktowane jako ważny element demokracji. Głównie pełnią one rolę pośrednika między obywatelami a organami decyzyjnymi. Poprzez dialog społeczny próbują one zmniejszyć dystans między obywatelami a instytucjami wspólnotowymi. Formy rzecznictwa interesu możemy podzielić na indywidualne i instytucjonalne. Lobbing indywidualny jest bardzo trudny, a czasem wręcz niemożliwy. W UE często korzysta się z pośrednictwa ogólnoeuropejskich stowarzyszeń przedsiębiorców. Mają one przede wszystkim stałe kanały kontaktu z przedstawicielami UE, na bieżąco monitorują proces legislacyjny UE i dysponują znakomitym zapleczem merytorycznym. Głównymi warunkami lobbingu indywidualnego jest wspólne stanowisko, a nie partykularne interesy, pozostające w sprzeczności z interesem UE. Ten rodzaj lobbingu można prowadzić w kuluarach np. kameralne rozmowy o charakterze prywatnym, które odbywają się zazwyczaj podczas imprez rekreacyjnych czy przyjęć.
Jednakże UE wyraźnie preferuje kontakty ze zorganizowaną reprezentacją interesów, gdyż w ten sposób zapewniana jest demokratyczna legitymacja ich działań. Polski lobbing instytucjonalny polega na monitorowaniu europejskiej polityki poprzez tworzenie takich instytucji jak Stałe Przedstawicielstwo oraz Ambasadę w Belgii. Polskie władze regionalne zdaja sobie sprawe z korzysci, jakie dla rozwoju regionu
wynikaja z prowadzenia rzecznictwa interesów wobec instytucji unijnych, czego
swiadectwem jest stale rosnaca liczba przedstawicielstw regionalnych. W tym rodzaju rzecznictwa interesu można prowadzić doradztwo, udział w konferencjach prasowych, spotkania informacyjne.
Ze smutkiem muszę przyznać przyznać, że polski lobbing polskich przedsiębiorców na poziomie unijnym wciąż jest bardzo słabo rozwinięty i jest na niewystarczającym poziomie. Należy pamiętać, że w momencie gdy nie będziemy mieli możliwości, by skutecznie realizować swoje cele na poziomie unijnym, będziemy cały czas narażeni na negatywne skutki lobbingu przedstawicieli wspólnotowych producentów, chcące mocniej konkurować
z polskimi producentami. Uważa się, że priorytetem dla polskich przedsiębiorstw powinno być monitorowanie wszelkich działań mających miejsce w danych związkach branżowych reprezentowanych w Brukseli. Powód jest jeden - to one stanowią o wielu niekorzystnych dla Polski decyzji. Należy więc oczekiwać większego zaangażowania przedsiębiorstw i państwa w poczynania jakie mają miejsce w Brukseli.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta