profil

Żydzi w Polsce

poleca 85% 2544 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Początkowa nazwa członków plemienia Judy, należącego do wspólnoty plemiennej pochodzenia semickiego (12 plemion izraelskich), stopniowo rozszerzona na wszystkich wyznawców judaizmu. Dzieje Żydowskie były związane pierwotnie z obszarem Palestyny, dokąd przybyli w XIII w. p.n.e.; utworzone w XI w. p.n.e. królestwo Izraela zawdzięczało rozwój królom: Dawidowi oraz Salomonowi (zbudował w Jerozolimie świątynię); od VIII w. p.n.e. Palestyna była kolejno pod panowaniem Asyrii i Babilonii (babilońska niewola), imperium perskiego oraz Aleksandra III Wielkiego; w II w. p.n.e. zamieszkane przez Żydów obszary Palestyny uzyskały niepodległość (rządy Machabeuszów), od 63 r. p.n.e. podlegały Rzymowi jako państwo sprzymierzone, zaś w 6 r. n.e. stały się rzymską. prowincją (Judea); w tym okresie w Palestynie żyło ok. 2,5 mln Żydów, w innych krajach ok. 5,5mln. Rzymianie, tłumiąc powstanie żydowskie 66–7 n.e., zburzyli Świątynię Jerozolimską, a po klęsce 132–135 wygnali z Judei prawie całą żydowską ludność.
W okresie trwającego odtąd „wielkiego rozproszenia” życie Żydów rozwinęło się w krajach Bliskiego Wschodu i basenu Morza Śródziemnego. Przemieszanie się Żydów z ludnością krajów osiedlenia doprowadziło do powstania wśród nich kilku grup etniczno-kulturowych, z których najważniejsze tworzyli: Sefardyjczycy i Aszkenazyjczycy; w codziennej egzystencji decydującego znaczenia nabrały sprawy religii, jako wyróżnika odrębności Żydowskiej, rosła też rola duchowych przywódców tej społeczności (rabin). Centrum życia umysłowego stała się w V w. gmina w dawnej Babilonii, gdzie powstała jedna z wersji Talmudu . W niektórych rejonach pod panowaniem islamu Żydzi znaleźli dogodne warunki do aktywności społecznej i zawodowej, co spowodowało odrodzenie żydowskiej kultury. W państwach chrześcijańskich we wczesnym średniowieczu mieli utrudniony dostęp do ziemi, zajmowali się, więc głównie handlem oraz lichwą. Władcy świeccy przeważnie doceniali ekonomiczną działalność Żydów i zapewniali im opiekę. Zmiana nastąpiła w okresie wypraw krzyżowych, które spotęgowały fanatyzm religijny, a nasilające się nastroje antyżydowskie miały podłoże wyznaniowe i ekonomiczne (reakcja na działalność żydowskich lichwiarzy). Prześladowaniom towarzyszyło wprowadzanie ograniczeń prawnych (m.in. nadawanie miastom przywileju De non tolerandis Judaeis — prawa usuwania Żydów poza mury miasta. W XIII– XV w. Żydzi zostali wygnani z Anglii (1290), Francji (1306 i 1394), Hiszpanii (1492), Portugalii (1496); ich głównymi miejscami zamieszkania stały się Polska i imperium osmańskie. U schyłku średniowiecza społeczność żydowska, zepchnięta do duchowego i fizycznego getta, skupiła się na problemach własnego życia, tworząc tolerowane przez państwo formy samorządu (gminy żydowski posiadały m.in. w swej gestii kwestie podatków, szkolnictwa i części sądownictwa).
Poprawa położenia Żydów nastąpiła w XVIII w.; pod wpływem idei oświecenia kolejne państwa zaczęły znosić ograniczenia wobec Żydów (m.in. 1786 Szwecja, 1787 USA). Rewolucja francuska 1789–99, a następnie kodyfikacje napoleońskie, przyczyniły się do upowszechnienia idei równouprawnienia Żydom, którzy otrzymali pełnię praw obywatelskich we Francji (1791), Belgii (1830), we Włoszech (1870), w Niemczech (1871) i w Szwajcarii (1874). Społeczności żydowska w zachodniej i środkowej Europie (w XIX w. ok. 7 mln) zaczęły uczestniczyć w życiu kulturalnym krajów osiedlenia, a emancypacja szła w parze z konwersją religijną i asymilacją narodowo-kulturalną; aktywizacji Żydów i ich nasilającej się obecności w życiu politycznym i kulturalnym towarzyszył jednocześnie rozwój antysemityzmu.
Żydzi we wschodniej Europie (Rumunia i Rosja) podlegali wciąż dyskryminacji prawnej i prześladowaniom (pogromy). Życie Żydów koncentrowało się tutaj nadal w gettach, gdzie rozwijały się nowe prądy umysłowe i duchowe (chasydyzm, haskala). W końcu XIX w. powstał ruch zw. syjonizmem, traktujący Żydów jako odrębny naród i dążący do jego laicyzacji, który zasadnicze rozwiązania problemu żydowskiego widział w utworzeniu w Palestynie narodu państwa żydowskiego.
I wojna światowa dotkliwie zakłóciła egzystencję Żydów wsch. (przesiedlenia i krwawe prześladowania na ziemiach ukraińskich, polskich i białoruskich 1917–20). Po zwycięstwie rewolucji październikowej 1917 Żydzi rosyjscy uzyskali równouprawnienie; otrzymane prawa nie dotyczyły jednak praktykowania religii oraz swobody wyrażania aspiracji narodowych; system sowinistyczny niejednokrotnie zajmował postawę antysemicką, aczkolwiek wśród przywódców rewolucji rosyjskiej. i w aparacie władzy ZSRR obecni byli politycy narodowości żydowskiej.
Pod wrażeniem nasilania się nastrojów nacjonalistycznych we wschodniej i środkowej Europie reprezentacja żydowska na konferencji pokojowej w Paryżu (1919, w tym okresie ogólna liczba Żydów wynosiła ok. 18 mln) przeforsowała projekt międzynarodowej ochrony praw mniejszości narodowych, co nie zapobiegało aktom dyskryminacji i pogromom Żydów (m.in. w Polsce i Rumunii). Od 1933 głównym źródłem rasistowskiego antysemityzmu stała się III Rzesza, w której Żydzi (w większości zasymilowani, stanowili ok. 0,6% ludności kraju) utracili 1935 prawa obywatelskie (norymberskie ustawy). Za przykładem Niemiec ustawy antyżydowskie wprowadzono m.in. w Rumunii (1937), we Włoszech (1938), na Węgrzech (1938), a także w Austrii po Anschlussie (1938) oraz w Protektoracie Czech i Moraw (1939) i Słowacji (1940). Pełnię swych zbrodniczych zamiarów wobec Żydów (naszkicowanych przez A. Hitlera w Mein Kampf) ujawnili naziści po wybuchu II wojny świat.; wykorzystując fakt, iż w wyniku podbojów 1939–41 pod władzą Niemiec znalazło się ok. 7,8 mln Ż., 1941 przystąpiono do realizacji „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”, w wyniku którego do końca wojny zgładzono ok. 6mln Żydów europejskich (z czego ok. 4 mln w ośrodkach zagłady). Eksterminacją objęto wszystkich Żydów i osoby pochodzenia żydowskiego (do 3 pokolenia), niezależnie od wieku oraz przynależności społecznej i zawodowej, zadając żydowskiej kulturze duchowej i materialnej w Europie ogromne i przeważnie nieodwracalne straty.
Tragedia Żydowska w Europie umocniła determinację ruchu syjonistycznego, który 1917 uzyskał od Wielkiej Brytanii obietnicę utworzenia w Palestynie żydowskiej siedziby narodowej (tzw. deklaracja Balfoura); pod wpływem tragedii Holocaustu ONZ uchwaliła (1947) rezolucję o podziale Palestyny (sprzeciwiły się jej państwa arabskie), umożliwiając utworzenie 1948 państwa Izrael. Palestyna przekształciła się ponownie, po ponad 2 tys. lat, w centrum polityki i kultury życia Żydów, choć ponad 70% tej społeczności zamieszkuje nadal inne rejony świata: 1996 na ogólną liczbę ponad 13 mln Żydów, w Ameryce znajdowało się ok. 6,5 mln (w USA ok. 5,8 mln), w samym Izraelu — 4,3mln; 1989 w ZSRR było 1,4mln Żydów.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut