profil

Ekonomika ściagi

poleca 85% 127 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

CENA-jest instr.składowym mieszanki marketing/jest wyni- kiem konfrontacji wielu czynn.i powinna być ustalona na takim poz.który zostanie zaakceptowany przez klienta-naby wcę,a przedsiębiorstwu zapewni rentownośc!(zwrot ponie- sionych kosztów i wypracowanego zysku) Wg Karasiewicza CENA to wartośc przedmiotu(prod.lub usł)transakcji rynko- wej zgodnej z oczekiwaniami kupującego i sprzed.,która określana jest najczęściej w aspekcie monetarnym…!!!!!!!!! Zwykłe laickie podejście do ceny nie kładzie nacisku na jej monetarne ujęcie.Cenę bowiem określa jako wszystko z czego zrezygnowac musi nab.w zamian za otrzymane dobro Wszystko oznacza zatem nie tylko pieniądze ale i inne usługi czy produkty.(np. przy transakcji bartelowej). CENA tworzy przychody firmy,w przeciwieństwie do promo cji czy dystrybucji,które dochody te uszczuplają.Może być zmieniana szybko jeśli zachodzi taka potrzeba(dyr.firmy lub właściciel w oparciu o market.analizę rynku i konkurencji)! Jest zmienną wpływającą na decyzje nabywcze konsument. Wyższa-zachęca,niższa-odpycha!Ew.aktywizuje(LUX-snob!) POLIT.CENOWA-każde przeds.będzie wytw.produkty tylko wtedy gdy będą przynosiły ZYSK.Przed ustaleniem konkret- nych cen właściciel firmy musi dokonac kalkulacji rynkowej która pozwoli świadomie określic wartośc produktu z pkt. Widzenia poniesionych kosztów jego wytw.a realnym poten cjałem nabywczym konsumentów.Pozowli to na właściwy dobór strategii cen,tak by uzyskac założone cele(max.zysku, >lub<udziału w rynku) CENA wywołuje2przeciwstawne podst.efekty: 1)Oddziaływuje na zysk przez swój wpływ na przychody ze sprzedaży i wpływa na rozmiary sprzedaży przez swoje oddział.na popyt 2)Dla sprzedającego jest El. Jego dochodów(zysku lub straty)dla kupującego jest zmnie- mszeniem wolumenu środków które może on przeznaczyc na dokon.innego zakupu(substytucyjnego). Czynniki ogranicz.wysokośc CEN:1)ceny konkurencyjnych usługod. 2)zagrożenie spadków obrotu w przyp.zawyżónych cen 3)poz.dochodów klientów podwyższające wys.cen: 1)wyj. Walory przyr. 2)brak konkurencji 3)wys.standart wyposaż.i usł.świadczący o db.jakości oferty 4)moda METODY USTAL. CEN NA USŁ.TUR M.KOSZTOWA:oznacza,że cena powin. Przede wszyst.zapewnic przeds.tur.pokrycie kosztów własnych przez rentownośc zaangażowanych kapitałów. Jest najwygodn.dla przeds.i organów podatkow.a najmniej korzystn.dla konsumentów. Wśród MK w praktyce najcz.są stosow.następujące formuły ustalania cen:koszt+Standar dowy narzut koszt+narzut zysku koszt+zysk od zaangaż kapitału M.KONKURENCYJNA:porównanie ustalonej ceny własnej z cenami podobnej usł.u konkurencji. Przy stos.tej met.przeds.tur.musi ustalic jaki SEGMENT rynku jest dla niego najważn.dopiero wtedy można określic,które firmy są jego konkurentami M.POPYTOWA polega na obserwacji i analizie zależności m.popytem a ceną.W przyp. Usł.tur.najczęściej jest to P.ELAST. Cenowa elastycznośc pop.stanowi intensywnośc reakcji konsumentów przejawia- jącą się skalą zmiany wielkości zakupów na zmianę ceny. Należy więc poznac rozmiar popytu/siłę nab/charakter seg- mentu,dla którego przezn.jest oferta. Jest ona niezwykle trudna ze wzgl.na problemy zw.z ustaleniem rozm.i strukt. Popytu tur(zależy od wielu zmiennych)M.porównań M.NARODOWYCH:zgodnie z nią na rynku wew.świadczenia tur.oferowane są na poz.cenowym stosowanym w krajach sąsiadujących,przy uwzględni.kursów walutowych.Cenę katalogową przelicza się po kursie walut.NBP na walutę PL M.PORÓWNAŃ WARTOŚCI SUBSTYTUTÓW:podstawą ustalania ceny jest porówn.poz.cenowego z bezpośr.substyt rynkowymi. Met.ta może dot.tych świadczeń,które zaspoka jają dokładnie te same potrzeby konsumentów i świadczo- ne są na zbliż.poz.jakościowym
Rodz.CEN stos.w gosp.ryn: 1)c.urzędowe-ustalane wył.przez PAŃstwo,np.cz.świadczeń w t.zdrowotnej 2)c.regulowane-ustalone przez podmioty św.usł.przy zachowaniu możliwości wpływu na poz.cen org. Państwowych,z reg.przez określenie cen tzw.max-np.klimat 3)c.umowne-ustal.samodziel.przez producentów usł,klient przy zakupie akceptuje poz.cen 4)c.negocjowane-(wolne)-ustalane na podst.porozum.producenta i nabywcy,stosow. Często przy transakcjach zwielokrotnianych
MONOKULT: 1:europa(527)/Azja wsch(231)/Ameryka(195) P.Przyjmujące:Chiny/USA/Francja/Hiszpania P.wysyłające: Niemcy/Japonia/USA/Chiny MONO=gdy udział eksportu tur w wartości PKB>25% tzn.że gospodarka uzależniona jest od eksportu usług tur.(Bahamy,Malediwy,Antigua i Barbuda, Anguila,Sain Luice,Guam)Im wyższy poz.rozwoju gosp.państ tym wskaźnik wpływów z eksportu tur.w PKB jest niższy! WSPÓLNE CECHY P.MONOKULTURY:1)B.mała pow.teryt. 2)dogodne położ.geogr.w stosunku do gł.rynków wysyłając. 3)walory tur.stanowią niekiedy jedyne bogactwo naturalne 4)brak możliwości rozwoju innych specjalizacji produktu 5)b.duże uzależni.funkcjonowania ich gospod.od IMPORTU ZAGROŻENIA wynik.ze zjawiska monokultury turystyczn: 1)ze str.wys.elast.popytu,który może zmieniac się b.szybko 2)uzależn.gospodarek tych p.od wys.rozw.państw(rzadko kiedy w gr.tych p.jest możliwośc samodzieln.rozw.podaży) 3)niebezpiecz.odpływu cz.dochodów uzyskanych z tyt.eksp. na skutek udziału kapit.obcego w procesie prod.usług tur. 4)brak możliwości zapewnienia środków na niezbędny import w przypadku załamania się eksportu tur. CZYNNIKI OKREŚLAJĄCE WIELKOŚC WPŁYWÓW Z TYT.EKSPORTU: 1)położenie geogr.w stos.do gł.rynków tur.świata 2)natural. Walory recepcji tur. 3)ruch turyst.i jego struktura (skąd przyj.turyści) 4)wydatki turystów i struktura tych wydatków 5)przeciętny czas pobytu MIERNIKI PODAŻY TURYSTYCZN.: ATRAKCYJNOŚC TUR.-suma subiekt.i obiektywnych ocen po szczególnych El.podaży tur.mieszczące się w granicach wyznaczonych przez określony poz.cen i dochodów O atrakcyjności tur.decydują 4 elementy: 1)walory turystyczne 2)dostępnośc komunik. 3)zagospodarowanie turyst. 4)stan i ochrona środowiska naturalnego CHARAKTERYSTYCZNE CECHY USŁUG TUR: 1)polegają na typowej transakcji tj.wymianie pom.2str.-z reguły klasyczna tran sak.pieniężna 2)rzadko kiedy wyst.TRANSFER(ktoś swiadczy usł.nie otrzy- mując w zamian nic namacalnego) 3)nieuchwytne 4)znisz-czalne(nie można cofnąc czasu/nie sprzedane=strata!) 5)komplementarne-mocno związ.z czł.i jego potrzebami 6)obecnośc KONSUMENTA 7)odb.są zar.indywidualni i gr.t. 7)zaspokajają te potrz.których nie mogą oni dośw.w miejsc. Zam. 8)podaż tur.lokal.jest w m.o niskich walorach dla produkcji materialnej 9)sezonowe wykorz.podaży wynika z charakteru popytu jak i walorów turystycznych.10)konsum-pcja prod.tur.jest zawsze aktem jednorazowym 11)produkt tur.nie może być magazynowany 12)jednoczesnośc aktu produkcji i konsumpcji 13)nabycie pr.tur.=tymczasowe prawo do jego użytkowania w okr.miejscu i czasie 14)w jego skład wchodzą urządzenia zw.z infrastrukturą ogolną państwa 15)spełniają wiele ważnych funkcji(społ/kult/wych
POLITYKA TUR-Świadoe popieranie i kształtow.tur. przez różnego rodz.instytucje i organizcje wpływające swoją dział. na wszystko co ważne dla tur. Podejście państwa do rozw.t 1)ST.NEGATYWNY-wyst.i wyst.jeszcze w p.które nie były i nie są przyg.do rozw.przyjazdowego i wyj.ruchu turystyczn. –państwo zamiast dążyć do wykorzysta.dla własnych intere sów strumieni tur.stara się ograniczyc kont.własnego społ z cudzoziemcami. 2)ST.NEUTRALNY-p.nie ingeruje w rozw.T. dopóki nie jest on sprzeczny z interesami kraju,nie wywiera negat.wpływu na życie społ gosp. 3)St.POZYTYWNY-świad-ome działania państwa i bieżąca kontrola wpływu tur.na życie społ-gosp—jasno sprecyzow.cele i narzędzia Polit.tur. CELE POLIT.TUR.państwa-1)optymalne zaspokoj.wzrastaj. potrzeb tur.społ.2)maxKorzyści z rozw.tur 3)min.kosztów zw.z tur. 4)poszanowanie stanu jakościowego środowiska przyrodn.i społ. POLSKA 1994-opracowano ZAŁOŻENIA ROZWOJU GOSP.TUR-W którym stwierdza się,że gosp tur. Okazała się skutecznym instrumentem realizacji poliytyki społ-gosp.państwa w zakresie-restruktur.i modernizacji gosp,komercjalizacji,aktywizacji branż komplementarnych… 1997-strategia rozwoju krajow.produktu tur.Polski RAPORT KOŃCOWY-postulaty: *tworzenie nowych miejsc pracy *rozszerzenie korzyści gospod. *osiąganie lepszych rezultatów w promowaniu i sprzedaży prod.tur.w PL *dbałośc o ochronę środowiska*utrzymanie odpow.poz. popytu i wydatków na turystykę. METODY POLITYKI GOSP. STOSOWANE W TURYSTYCE: Leseferyzm-upatruje źródła wzrostu gosp.przy pełnej swobodzie handlu/przepływ towa rów ma automatycznie regulowac produkcję,a popyt i pod.- zachęcic do ich wytwarz/Państwo nie powinno ingerowac w sprawy gosp.turystyki Interwencjonizm-metoda dział.prak tycznego w tur,m.in.w dziedzinie fiskalnej,cenowej,taryfow; subwencjonowanie niektór. kier.działania,koncesjonowanie firm tur.,transportowych itp.Protekcjonizm-system ingero- Wania p.w dział.tur.polegający na ochronie interesów specj alnej działalności tur.(aktywizowane obszary gosp.itp) Etatyzm-forma Polit.dział.państwa zmierzająca do wykupie-nia akcji sp.akc.(do51%akcji)Przez zasiadanie przedstawic. Państwa w radach nadzorczych p.ma możliwośc uzyskania wpływów na działalnośc przeds.tur
EKONOMICZNE ZNACZ. TURYSTYKI W M.STAŁEGO ZAMIESZKANIA: 1)zmiana w strukturze konsumpcji wyn.z planowanej podróży 2)wyst. Nowego popytu na wszelkie art.zw.z planowaną podróżą 3)pobudzenie inwestycji w celu zaspokoj.popytu na art. Zw. z podr.4)powst.instytucji ułatwiających podróżowanie 5)odciążanie lok.bazy tur(koncentracja na recepcji t.przyj.) 6)wzbogac.rynku towarami przywożon.(rozbieżności!!!) 7)odpływ środków pieniężn.przeznacz.na zakup produktu tur. Do m.czas.pobytu. PROCESY EKONOM.PODCZAS PODRÓŻY TUR: 1.Wzrost zatrudni.przy rozbudowie infrastr. 2)wzrost zatr.zw.z obsł.podróżnych 3.uzyskiwanie wpływów w wyn.świadcz.usł.transp. 4.pobudzenie wzrostu gosp innych sektorów w zw.z rozw.infranstr.transp.dla potrzeb turysty (przemysł,usł.transp,spedycja) EKONOMICZNE ZNACZENIE TUR.W M.CZASOWEGO POBYTU: 1)Przepływ śr.pieniężnych zw.z przyj.klientów 2)aktywizacja zawodowa lokalnych społ.(wzrost zatrudni/dywersyfikacja zawodowa) 3)wzrost przec.dochodów miejsc.ludności=wzrost popytu! 4)wpływy do lok.budżetów przez stosow.odpow.syst.podat
POPYT-relacja m.ceną dobra lub usł.a ich wielkością, którą konsumenci są skłonni i są w stanie nabyc w danym odc. czasu,przy zał.,ze wszystkie inne el.charakt.sytuacje rynkow. nie zmienią się/wielkośc zapotrz.na prod.t.przy danej cenie! W turystyce działa PR.ENGLA-W miarę wzrostu dochodów,zmniejsza się w konsumpcji %udział wydatków na żywnośc w całości wyd.konsumpcyjnych !!! BEZ ZMIAN pozostaje udział wydat.na mieszkanie,światło,prąd,odzież, obuwie oraz zwiększa się %udział wyd.na inne cele (kształcenie,rozrywka, turystyka) GDY:WED=0,WEC=0 tzn.BRAK relacji popytu(p.SZTYWNY) GDY:wielkościWED i WEC są pom.01; reakcja proporcjon; (wzrost dochodu lub ceny o jedn.powoduje wzrost lub spad. Popytu o tę samą wartośc)popyt NIEELASTYCZNY GDY WED i WECsą pom.1∞;r.nieproporcjonalna (wzrost dochodu lub ceny o 1j.powoduje wzrost lub spadek popytu o 2lub3j.)p.elastyczny EFEKT POKAZOWY-polega na tym,że im częściej konsumenci styk.się dobrem wyższej jakości tym prędzej i skuteczniej zmieniają nabyte przyzwy-czajenia używania dóbr niższej jakości,nawet kosztem ogra. Oszczędzania i wzrostu wyd.konsumpcyjnych. Ich częstotl. Zależy od częstotl.kontaktów z os.w lepszej syt.materialn. EFEKT Rygla-skłonnośc konsumentów do utrzym.przez pewien czas osiągniętego już poziomu konsumpcji tur.co za tym idzie utrzym.tego samego poz.wydatków turystycznych HIPOTEZA ZALEGAJĄCEJ KONSUMPCJI-w syt.spadku dochodu konsument próbuje utrzym.swój dotychczasowy standard konsumpcji. Zw.jest to z uformowanymi w trakcie długiego czasu niekiedy całego życia nawykami konsumpcyj POZACENOWE DETERMINANTY POPYTU: 1)Dochody naby-wców 2)ceny dóbr komplement.i substytucyjnych 3)oczeki-wane zmiany sytuacji rynkowej (paradoks spekulacyjny-wiąże się z oczekiwaniami co do zmian cen w przyszłości)4)gusta i preferencje nab.(efekt owczego pędu) 5)zmiana liczby i struktury ludności (np.starzenie się nabyw) RODZ.POPYTU: NEGATYWNY-duża cz.rynku nie akceptuje produktu i jest w stanie zapłacic pewną cenę dla unikn.pr. BRAK; UTAJONY-zw.z niemożliwością zaspok.potrzeb kons. przez istniejące na rynku produkty MALEJĄCY; NIEREGULA-RNY-KT.wartośc zmienia się sezon.,co powod.problemy nast. lub nadmiernej wydajności. PEŁNY-Gdy firmy są zado-wolone z wielkości sprzedaży produktu NADMIERNY-wyst. Gdy firmy mają problem z wytw.określ.il.prod.dla zaspokoj. zbyt wielkiej l.konsumentów SZKODLIWY-zw.z ograniczen. Konsumpcji prod.szkodliwych np.kamp.przeciw paleniu!:P
PODAŻ-il.produktu tur.oferowana na sprzedaż przy danej cenie w danym okresie [nie jest wielkością stałą] DETERMINANTY PODAŻY- 1)CENA(wzrost ceny powoduje wzrost podaży,bo wzrost ceny powoduje wzrost opłacalno ści usług,co motywuje producent.do zwiększ.rozm.podaży) 2)KOSZTY WYTWARZ. 3)Rentownośc produkcji i dóbr subst. 4)czynniki naturalne i inne PRODUKT TURYSTYCZNY-w wąskim znacz.oznacza to,co tur.kupuje np.transport,zakwat oddzielnie lub razem w formie PAKIETU! W szerszym znacz. Obejmuje całośc przeżytego przez turystę doświadczenia od chwili opuszczenia domu do chwili powrotu DOBRA TURYST YCZNE-dobra lub zespół dóbr danych przez naturę,historię lub dział.ludzką,an które wyst. Popyt turystyczny! Podział: *PODSTAW.(naturalne/kulturowe) *KOMPLEMENTARNE (infranstr.tursiec transp,środki transp,baza nocl,żyw,tow) WALORY TUR-zespół El.środowiska Nat.lub pozaprzyrodn. Które wspólnie lub każde z osobna są przedmiotem zainter. Turystów Podział: *NATURALNE(litosf/atmo/hydro/szata) *ANTROP. Podmioty tur.kształtujące podażową str.rynku: sektor bazy noclegs.transportowyBPorganizcje w m.odwiedzanych(reg.org.tur/lok.org.tur/stowarzysz/IT) s.atrakcji tur(PN,p.rozrywki,rezerwaty,muzea,zoo itp.) Mierniki podaży turystycznej: 1)WALORY TUR.OBSZARU: *L.walorów tur.*pow.obsz.chronionych,rezerw,lasów itp. *L.walorów czy też wartości kult.(zabytki/muzea/targi/fest) 2)BAZA NOCLEG-*L.ob.nocl*L.miejsc w ob. 3)MIERNIKI DOt. TRANSPORTU:*siec transp,*L.i rodz.śr.transp*częstotliwośc połączeń*dł.i jakośc dróg 4)BAZA GASTRO-*l.ob*l.miejsc 5)BAZA UZUPEŁN-*L.ob.uzupełniających(pola golf,baseny)
EKONOMIA-nauka o stosunkach ekonom.i prawach rządz. Produkcją/podział/wymianą i konsumpcją na różnych szczeblach rozwoju społ. EKONOMIA jest nauką badającą jak ludzie radzą sobie z rzadkością(fakt,że nie możemy mieć wszystkiego przez cały czas)-brakiem nieograniczonej dost ępności dóbr/jak rozw.dotkliwe problemy alokacji ogranicz. zasobów w celu zaspokoj.konkurencji. MYŚLENIE EKONOMICZNE: pozytywne-stanowi gałąź badań ekonom. Która zajm.się światem takim,jakim on jest,a nie takim jakim być powinien. Normatywne-stanowi gałąź badań Eko kt.zajm.się SĄDAMI WARTOŚCIUJĄCYMI jakie powinny być ceny,poz.produkcji,dochodu,kierunki polit.gosp.itd. GAŁĘZIE EKONOMII: *mikroekonomia-jest badaniem poj. Rynków-zboża,dvd,które funkcjon.w ramach gosp.rynkowej
ZAINTERESOWANIA mikroekonomistów to np.:1)określenie wys.ceny poszczeg.dóbr i usł.2)okr.wielkości produkcji poszcz.firm i gałęzi przem.3)okr.wys.płac pracowników, stóp%pożyczkodawcwó 4)okr.wpływu polit.rządu na ceny i poz.produkcji na poszczeg.rynkach.*Makroekonomia-jest badaniem gospodarki narodów jako całości lub też oddaniem jej znaczących części.Odnosi się do”ogólnego obrazu”a nie szczegółów działalności gosp.danego kraju. ZAINTERES.MAKRO:*co określa ogólny poz.cen?st.inflacji *co okr.poz.prod.cenowej i krajowej?dochodu narowom? *jakie skutki wwiera Polit.monetarna i budżetowa rządu na ogólny poz.cen,dochodów,produkcji zatrudni.czy bezrob? CZYNNIKI PRODUKCJI-1)PRACA-zespół świadomych i celowych czynności czł,dzięki którym oddziałuje on na otacz go przyrodę i przekształca ją.Produkcja i praca mają wymiar społeczny 2)ZIEMIA-zasoby nat(ziemia)+wszelkie zaw.w niej bogactwa nat. 3)KAPITAŁ-obejm.potrzebne do prow.działal-ności gosp.budynki,maszyny,urządzenia,śr.transp,narz. 4)TECHNOLOGIA-wiedza,jak zasoby mogą być łączone w produktywny sposób. EKONOMIKA TURYSTYKI- nauka o stos.gosp.i społ.we współcz.świecie oraz prawidłowościach rządzących produkcją dóbr i świadczeniem usług zw.z ruchem tur. jest nauką o ch.INTERdyscyplinarnym należy do ekonomik szczegółowych stosowanych lub branżowych. E.SZCZEG. dzielą się na ek.dot.jeszcze niższego szczebla,a mianowicie konkretnej jedn.gosp.,wchodzącej w skład danej branży.Są to E.FUNKCJONALNE, które w przyp.tur.obejmują bp,hotel.itp
TREŚCIĄ EKONOMIKI TUR. JEST:Badanie i przedst..mechanizmów ruchu tur.a przede wszystkim ekonom.przesłanek terytorialnego i czasow.prze-mieszczania się mas turystówbad.typowych dla tur.met.i form dział.oraz wyst.tendencji rozwojowychbad. Prawidł. Wyst.w produkcji dóbr mater.świadczeniu usług oraz udostępni.dóbr wolnych wyst.w tur. bad i spr.form rachunku ekonom.stosow.w rozw.problemów makroekon.w skali całego zjawiska jakim jest turystyka. określ.st.efekt.rynku,organizacji,metod zarządzania i Polit.państwa przedst.zagrożeń i zjawisk tur.w skali m.narodowej,kraj,gminy PRZEMYSŁ TUR-to poj.obejm. tylko produkcję dób i usł.stricte turystycznych,zw.z zakwater wyżywieniem i usł.rekreacyjnymi. GOSPODARKA TURYST-ma b.szerokie znaczenie wyznacz.przez szeroko rozumiany POPYT tur,obejm.nie tylko dobra i usługi służące bezpośr. Konsumpcji tur.ale też takiego rodz.aktywnosci gosp. Które są ściśle bądź częściowo uzależnione od ruchu podróżnych których rozw.nie byłby możliwy gdyby nie turystyka. BILANS HANDLOWY-zestawienie obrotów towar.z zagranic. Zestawienie wartości wywozu i przywozu za granicę zza niej b.h.czynny/bierny. B.PŁATNICZY-bilans obrotów płatniczyh z zagranicą. Zestawienie wszystkich transakcji gosp.zawart. w danym czasie przez dany kraj z zagranicą. BH może przybierac formę B.AKTYWNEGO(>wpływów),PASYWNY (>wydatków) B.TURYSTYCZNY-zestaw.wszystkich wpływ.i wydatków jakie powst.w wyniku eks.i imp.produktów usług sporządzony jest w określ.przedziale czasowym i okresl.bilansem turystyki państwa.


Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 15 minut

Typ pracy