profil

Biznes Plan

poleca 85% 557 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

mgr Bożena Piśmienna

POLICEALNE STUDIUM ZAWODOWE ZAOCZNE
ZAWOD: TECHNIK ADMINISTRACJI I AGENT CELNY


Małgorzata Kownacka
Semestr III 2004/2005

Praca semestralna
z
Gospodarki i gospodarowania

1. Biznes plan

FIRMA HANDLOWA "Orader"

BIZNESPLAN

CZĘŚĆ OPISOWA

1. Charakterystyka firmy.
2. Charakterystyka ogólna rynku.
3. Konkurencja.
4. Walory firmy w odniesieniu do konkurencji.
5. Mocne i słabe strony firmy.
6. Plan strategiczny.
7. Analiza finansowa przedsięwzięcia.
8. Podsumowanie.

1. CHARAKTERYSTYKA FIRMY

pełna nazwa - "Orader"
- adres - 84-200 Kość Słoniowa ul. Kamienna 23
- forma organizacyjno- prawna - firma jednoosobowa
- właściciel – Małgorzata Kownacka
- data rozpoczęcia działalności - 02.02.2003 r
- charakterystyka prowadzonej działalności - produkcja i sprzedaż artykułów drobiowych, wołowych oraz wieprzowych
- miejsce prowadzenia działalności – Kość Słoniowa 84-200, ul.Kamienna 23
- zatrudnienie - obecnie w firmie pracuje jej właścicielka oraz jedna ekspedientka
- nieruchomości - sklep (własność prywatna właścicielki firmy) na terenie Kości Słoniowej
- wyposażenie sklepu - meble sklepowe, kasa fiskalna, komputer

2. CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA RYNKU

Firma "Orader" prowadzi działalność polegającą na produkcji i sprzedaży artykułów mięsnych, czyli posiadających odpowiedni certyfikat. Rynek tego typu usług cały czas się rozwija. Nasza firma zapewnia konsumentom zdrową żywność, produkowaną na bazie naturalnych składników. Posiadamy również atest, który zapewnia naszych klientów o dobrej jakości naszych wyrobów.

3. KONKURENCJA

Istnieje dość duża konkurencja wśród firm dotycząca tego fragmentu rynku. Na terenie Kości Słoniowej istnieje kilka sklepów tego typu, produkty mięsne można spotkać również w dużych supermarketach .

4. WALORY FIRMY W ODNIESIENIU DO KONKURENCJI

Firma, rozwijając własną produkcję mięsną, wprowadzając do sprzedaży produkty świeże zajmuje wolną dotychczas niszę. Firma poszukuje jak najtańszych dostawców jednocześnie dbając o jakość kupowanych produktów.


5. MOCNE I SŁABE STRONY FIRMY

Mocne strony przedsiębiorstwa
Firma jest stabilna, posiada wyrobioną markę - właściciel cieszy się dobrą opinią u klientów ze względu na duży wybór towaru, dobre dostosowywanie się do ich oczekiwań pod względem umiarkowanych cen.
Lokalizacja sklepu jest bardzo dobra - przy jednej z głównych ulic Kości Słoniowej , jak również na deptaku.

Słabe strony przedsiębiorstwa
Sklep posiada nieco zbyt małe zaplecze w stosunku do potrzeb.

6. PLAN STRATEGICZNY

Firma planuje intensywny rozwój w ciągu 2 - 3 najbliższych lat. W tym celu planuje się podjąć następujące działania:
- modernizacja sklepu w celu jak najintensywniejszego wykorzystania
- zakup wyposażenia
- w dalszej perspektywie otworzenie nowego sklepu
- zróżnicowaną i interesującą promocję w mediach:
- informacje i reklama w lokalnej gazecie oraz w programie informacyjnym lokalnej telewizji kablowej;
- ogłoszenia w gazetach ogólnopolskich i branżowych;
- podłączenie do Internetu i stworzenie strony www.

7. ANALIZA FINANSOWA PRZEDSIĘWZIĘCIA

- wskaźnik zyskowności.
Wskaźnik zyskowności sprzedaży netto (zwrot ze sprzedaży) wzrasta od 15,45% do 23,67% w pierwszym roku. Wartości te należy uznać za bardzo dobre. Przez cały czas jest utrzymana dodatnia dynamika.
Wskaźnik zyskowności ogółu majątku, wyznaczający efektywność zarządzania aktywami, dynamicznie rośnie do pół roku (osiąga w 17,47%).
Wskaźnik dźwigni finansowej ma dodatnią, rosnącą dynamikę w całym rozpatrywanym okresie - od 0,13% do 10,15%. Świadczy to o rozwoju firmy
- badania płatności finansowej.
Wskaźniki obrotu należnościami w latach II-IV ulegają nieznacznym zmianom (w pierwszym roku obrót jest dwukrotnie szybszy). Ich ścisła interpretacja wymagałaby porównania z innymi firmami, ale można przyjąć, że wartości przeciętne wynoszą 7,0% do 10,0%. Wartość współczynnika w pierwszym roku jest zbyt wysoka (20,00%). Tak szybkie ściąganie należności nie wróży przychylności klientów i może prowadzić do hamowania sprzedaży. Uzyskane w latach II-IV wartości 11,30% do 12,15% mają również dodatnią dynamikę.
Wskaźniki obrotu zapasami wskazują na to, że firma działa, utrzymując zapasy na stosunkowo niskim poziomie. Podwyższa to koszty magazynowania, zwiększa zamrożone w zapasach środki. Z upływem czasu okres obrotu wydłuża się.
- wskaźniki wypłacalności (ocena stopnia zadłużenia ).
Wskaźnik pokrycia odsetek zyskiem uwzględnia zysk brutto - odsetki płacone są kredytodawcy przed odprowadzeniem podatku dochodowego. Wartości wskaźnika rosną od 2,22% do 20,42% w piątym roku. Firma może spłacać odsetki, zaciągnąć nową pożyczką lub przedłużyć spłacanie zaciągniętego już kredytu.
Wskaźnik obciążenia majątku zobowiązaniami, osiąga w ostatnim roku wartość 0,02%. Zadłużenie jest bardzo małe. Firma ma dużą zdolność kredytową, którą należy wykorzystać.
Wskaźnik pokrycia majątku kapitałami własnymi osiąga w ostatnim roku wartość 0,98%.To zbyt dużo. Przyjmując, że optymalne wartości leżą w przedziale 0,65% - 0,75%, w drugim roku działalności (przy współczynniku 0,85% należałoby zacząć zwiększać udział kapitału obcego - na przykład, przyjąć wspólnika).
Wskaźnik zobowiązań do kapitałów własnych ma ujemną dynamikę. W ostatnim roku osiąga wartość 0,02%. Firma ma dużą, niewykorzystaną zdolność kredytową.
- wartość zaktualizowana netto
W dokonanej analizie NPV wyniosło ok.1 589 770 złotych. Jest to wartość stosunkowo wysoka w stosunku do poniesionych nakładów (kapitał własny wynosi 40 000 złotych).
- wycena przedsiębiorstwa.
W czwartym roku majątek przedsiębiorstwa osiąga wartość 1 126 890 złotych.

9. PODSUMOWANIE

Opierając się na wcześniejszych założeniach, podjętych działaniach, nowatorstwie firmy można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że zamierzenie się powiedzie i będzie przynosić dochód.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut

Nauki
Typ pracy