profil

Analiza społeczności internetowych na przykładzie portali internetowych i towarzyszących im społeczności internetowych oraz serwisów randkowych, opartych o Web 2.0

poleca 88% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Opracowanie sporządzone na potrzeby procesu rekrutacyjnego w serwisie społecznościowym X.Y.Z na podstawie pracy zaliczeniowej własnego autorstwa. Praca zaliczeniowa w oryginale, oraz opracowanie w wersji PDF dostępne po uprzednim kontakcie

Rynek witryn społecznościowych dla singli jest bardzo zróżnicowany. Jeśli chodzi o najważniejsze i najbardziej znaczące z nich należałoby przede wszystkim wymienić:
Polskie:
- sympatia.pl
- fotka.pl
- randki.wp.pl
- cafe.gazeta.pl

Zagraniczne (wybrane):
- my2.com
Każdy z nich jest jednak bardzo zróżnicowany. Różnią się strukturą merytoryczną strony, zawartością treści, mniej lub bardziej przejrzystą szatą graficzną i strukturą strony, a taki oferowanym użytkownikom możliwościami kontaktu. Przede wszystkim każdy z nich jest jednak zróżnicowany pod względem grupy docelowej.



Sympatia.onet.pl – jest serwisem skierowanym przede wszystkim do ludzi młodych i średnim wieku, których status materialny jest dość wysoki. Przeciętny użytkownik to osoba o dość dobrym statusie społecznym, raczej ustabilizowanej sytuacji finansowej i przedziale wiekowym, który orientacyjnie można określić na 25/30-45 lat. Większość z nich to ludzie wykształceni, reprezentujący na ogól dość wysoki poziom intelektualny. Sympatia.onet.pl Nastawiona jest przede wszystkim na singli, mniej zaś na budowanie społeczności. Społeczność użytkowników sympatii jest raczej dodatkiem (rozszerzeniem) do pierwotnej, bardziej „matrymonialnej” funkcji serwisu. Bez wątpienia znajdą tutaj coś dla siebie osoby nastawione na zapoznawanie nowych ludzi raczej pod kątem matrymonialno-flirtowym, aniżeli towarzyskim. Opracowana przez specjalistów w swojej dziedzinie treść merytoryczna w postaci psychotestów, porad miłosnych i historii związanych z nawiązywaniem relacji damsko męskich sprawia, iż pod względem merytorycznym sympatia prezentuje się całkiem nieźle. Możliwość przesyłania realnych prezentów umożliwia użytkownikom nawiązywanie kontaktów z innymi, wyrażać swoje emocje w sposób bardzo atrakcyjny i użyteczny z punktu widzenia nawiązywania nowych znajomości. Dużym ułatwieniem są mikropłatności (SMS), umożliwiające użytkownikom nabywanie usług bez ryzyka związanego z ryzykiem przechwycenia numeru karty kredytowej.

Zdecydowanym minusem z punktu widzenia użytkownika jest brak możliwości bezpośredniej komunikacji werbalnej użytkowników w wersji standard. Taką możliwość otrzymujemy dopiero po wykupieniu pakietu członkostwa w „Klubie Sympatii”. Moderacja profili sprawia, że prezentują one dość wysoki poziom merytoryczny, zaś te niezgodne z regulaminem, wulgarne lub niecenzuralne są natychmiast kasowane lub blokowane. W wersji standard użytkownicy dysponują ponadto możliwością zadawania pytań. Dla niezdecydowanych przygotowano specjalnego „suflera”, który umożliwia zarówno „animowanie” struktury społeczności, nadając jej odpowiedni poziom wypowiedzi, oraz dając użytkownikom możliwość wyrażania swoich uczuć i myśli w sposób kulturalny i elegancki. Ma to również i swoje minusy, ponieważ w bezpośrednim kontakcie osoba, z którą prowadzimy tego rodzaju flirt może okazać się kimś zupełnie innym. Jak już wcześniej wspomniałem opcję bezpośredniego wyrażania swoich emocji i bezpośredniego kontaktu otrzymujemy po wykupieniu pakietu „Klubu Sympatii” (m.in. za pośrednictwem uczestnictwa w forum i komunikatora „Flircik”).

Zarówno słabą jak i mocną stroną sympatii jest jej „autonomia” wobec macierzystego portalu Onet.pl. Jako część Onetu sympatia (nawet jako nie związana bezpośrednio z Onetem firma) zyskuje silnego sojusznika w postaci renomowanego portalu internetowego. Z drugiej strony możliwości te są bardzo słabo wykorzystane. Z jednej strony serwis stanowi odrębny element Onetu. Z drugiej źle komponuje się z ogółem portalu i nie uzupełnia się z nim merytorycznie. Nie wykorzystana merytorycznie możliwość wkomponowania w portal społeczności onetowskich Blogerów, czy takich działów jak „Kobieta” lub „Informacje” (na wzór randki.wp.pl), powoduje, że nie jest integralną częścią onetowskiej społeczności (co mogłoby w znaczący sposób przysłużyć się zarówno „animowaniu” społeczności „onetowców”, jak i jeszcze bardziej rozwinąć merytorycznie dość zawężoną tematycznie społeczność jej użytkowników). Jest zatem jedynie niczym więcej, jak częścią „randkową większego portalu”. Bez wątpienia wielkim plusem są jednak dość wysoki poziom zamieszczanych profili, względnie kulturalne „zachowywanie się” użytkowników, moderowane zdjęcia i wysoki poziom porad i psychotestów miłosnych.


Fotka.pl – większość użytkowników fotka.pl stanowią osoby młode, dzieci w wieku gimnazjalnym i licealnym. Serwis założony został kilka lat temu przez grupę zapaleńców z Rafałem Agnieszczakiem na czele, przy użyciu jednego z wówczas dostępnych systemów CMS. Właśnie te dwa czynniki spowodowały, że „społeczność” fotka.pl nie cieszy się zbyt dużym szacunkiem wśród osób dojrzalszych, a zwłaszcza użytkowników Internetu związanych z grupami news. Fotka.pl skupia się wokół budowania społeczności, jednak na ogół jest to społeczność bez określonej idei. Społeczność młodych „bezideowców”, chcących zaprezentować swoje wdzięki w Internecie. Kolejnym słabym punktem fotka.pl jest również duża wrażliwość na włamania, hacki, spam boty, a także specjalnie przygotowane narzędzia do włamań, skomponowane „specjalnie na potrzeby” fotka.pl (np.: „Fotka Fucker”). Poza włamaniami, nabijaniem głosów i masowym dodawaniem komentarzy umożliwiają zwiększanie popularności użytkownika poprzez masowe zwiększanie odwiedzin na innych profilach, czego rezultatem jest psychologiczny, kierowany ciekawością efekt „odwiedzin zwrotnych” owocujących od czasu do czasu dodaniem komentarza. W efekcie takiego podejścia często użytkownicy obawiają się zamieszczać tam swoje dane osobowe, zaś wiele profili stanowi nieprawdziwe informacje lub są one przez dłuższy czas nieaktywne (jednak oficjalnie figurują w statystykach odwiedzin i użytkowników fotka.pl).
Struktura witryny jest chaotyczna, przepełnione niepotrzebnymi gadżetami, które wprawdzie dają użytkownikom duże możliwości, jednak sprawiają, iż serwis często jest nieczytelny, chaotyczny i bardzo „zabałaganiony” (nie zorganizowany). Niemoderowane profile sprawiają, że użytkownicy często mają niemalże całkowitą dowolność wypowiedzi, zaś ich strony często pod względem merytorycznym stanowią bardzo niski poziom. Dodatkowy problem to liczne reklamy, kampanie promocyjne (ukazujące się tylko częściowo w opłaconej, komercyjnej wersji „PRO”).



Randki.wp.pl – serwis randki.wp.pl powstał jako dodatek do portalu internetowego Wirtualna Polska, w efekcie czego reprezentuje bardzo wysoki poziom zarówno pod względem stylistycznym jak i pod względem użyteczności. Nawet pomimo swej prostoty bardzo dobrze komponuje się z innymi działami tematycznymi WP takimi jak „Styl Życia”, czy kobieta.wp.pl, a co za tym idzie stanowi bardzo dobre uzupełnienie całości. Estetyczny, nie przepełniony reklamami i zbytecznymi gadżetami interfejs (jak w przypadku fotka.pl), posiadający wszystkie niezbędne funkcje potrzebne przeciętnemu, „szaremu” użytkownikowi jest bardzo uniwersalny i dobrze spełnia swoją rolę. Słabą stroną są kiepsko wykorzystanie możliwości komunikatora Spik, mogącego być doskonałą alternatywą dla onetowskiego „Flircika”.


Cafe.gazeta.pl - strona ta stanowi rozwinięcie (dodatek) do reprezentującego bardo wysoki poziom pod względem merytorycznym portalu Gazeta.pl (będącego internetowym odpowiednikiem „Gazety Wyborczej”) oraz bardzo urozmaiconej społeczności forum użytkowników tegoż portalu. Przy pomocy cafe.gazeta.pl użytkownicy forum mają możliwość nawiązywania nowych znajomości, wymiany poglądów i dobierania partnerów nie tylko dzięki krótkiej charakterystyce na profilu i kilku fotkom, ale również za pomocą doboru wspólnych zainteresowań, będących efektem ich działalności na forum.
Pomimo technicznej prostoty (podobnie jak randki.wp.pl) strona zważywszy na możliwość trafnego doboru charakterów daje użytkownikom bardzo duże możliwości kojarzenia się w pary (grupy rówieśnicze) i dalsze rozwijanie własnych zainteresowań. Dodatkowym atutem jest również ładny i bardzo czytelny layout, zaś aktywna i rygorystyczna (co nie znaczy, że uciążliwa) moderacja sprawia, że niezgodne z regulaminem profile są po uprzednim ostrzeżeniu użytkownika blokowane. Zdecydowanym minusem cafe.gazeta.pl jest czasem nieco „opieszała” pomoc techniczna.



Randki Interia.pl i znajomi.interia.pl – w odróżnieniu od swoich konkurentów Interia oferuje swoim użytkownikom dwie opcje: randki.interia.pl i znajomi.interia.pl . Znajomi koncentrują się wokół przypominających nieco „Klany” na fotce grup rówieśniczych, pracowniczych, biznesowych, etc. Pod względem estetycznym znajomi.interia.pl również przypominają nieco fotkę, jednak profile użytkowników są bardziej estetyczne, czytelniejsze i nie aż tak bardzo „przeładowane” reklamami. Serwis Agnieszczaka w odróżnieniu od Interii oferuje więcej gadżetów, możliwość słuchania radia online. W przypadku Interii jest jednak więcej opcji multimedialnych. Profile użytkowników są zintegrowane z video.interia.pl, gdzie mogą zamieszczać swoje pliki Video oraz z „Czaterią”.

Bardzo dużym minusem jest słabo rozwinięta na forum moderacja i wrażliwość na działanie spam botów. W efekcie dochodzi do tak absurdalnych sytuacji, że na forum pojawiają się wątki reklamowe, które widoczne są na stronie głównej tak renomowanego (teoretycznie) i znanego portalu jak Interia. Kolejną słabą stroną jest kiepska integracja z pozostałą treścią merytoryczną portalu. W odróżnieniu od sympatii (która jest niezależną od Onetu firmą) randki.interia.pl stanowią integralną część Interii. Ze względu na to merytorycznie randki.interia.pl bardzo tracą na wartości. Nieco lepiej ma się już sytuacja z blogami (co z kolei stanowi „piętę achillesową” sympatii i Onetu). W odróżnieniu od WP i onetowskiej sympatii randki.interia.pl stanowią nieco gorszy poziom, jednak na ich korzyść (z punktu widzenia użytkownika) przemawia fakt, iż w odróżnieniu od swoich konkurentów są w pełni darmowe.



[ZESTAWIENIE I PORÓWNANIE POSZCZEGÓLNYCH SERWISÓW DOSTĘPNE W WERSJI PDF]

Czołowe, polskie serwisy o tematyce społecznościowej (pod kątem ewentualnego poszukiwania partnera) są bardzo zróżnicowane zarówno pod względem merytorycznym, jak i pod względem użyteczności. W przypadku MyDwoje.pl należy jednak pamiętać, iż strona ta ma charakter bardziej matrymonialny niż towarzyski. Niektóre z serwisów klasy Web 2.0 nastawiają się przede wszystkim na wzrost liczby użytkowników (co jest zrozumiałe w stosunku do tego rodzaju kategorii stron WWW). W przypadku biura matrymonialnego mogłoby nie zdać egzaminu). Inne są dodatkami do treści merytorycznej większego portalu lub do większej społeczności. Są i takie, które opierają się na innych społecznościach (np. fora, czaty, blogi, etc.), czy też skupiają się wokół określonych grup tematycznych, pracowników określonej firmy, kolegów z klasy lub uczniów jednej uczelni.

Strona internetowa biura matrymonialnego może być podstawą do budowania większej społeczności w oparciu o filozofię Web 2.0 (co w efekcie może zmaksymalizować zyski). Z drugiej strony należy jednak pamiętać, iż serwis społecznościowy spełnia zupełnie inną rolę niż biuro matrymonialne.

Klient decydując się na skorzystanie z usług tego rodzaju biura nie tyle chce zaprezentować swoją postać, osobę, charakter, sylwetkę czy profil zawodowy lecz znaleźć partnera. Nie chodzi mu również o to, ażeby wymieniać się na forum poglądami i poszerzać swoje zainteresowania dyskutując z innymi użytkownikami Internetu.

Decydując się na skorzystanie z tego rodzaju usług klient decyduje się powierzyć swój los w ręce fachowców, których zadanie polegać będzie w jego mniemaniu na właściwej ocenie jego profilu psychologicznego, by zaś na tej podstawie dobrać właściwego partnera który będzie najlepiej spełniał jego oczekiwania. Wiąże się to przede wszystkim z dużą dozą zaufania potencjalnego klienta wobec takiej firmy. Dlatego też to właśnie zaufanie jest tym jednym z czynników które decydują, że osoba samotna w taki a nie inny sposób zdecyduje się szukać dla siebie życiowego partnera i to z którego biura zdecyduje się w tym przypadku skorzystać.

Podoba się? Tak Nie

Czas czytania: 10 minut