profil

Herezje chrześcijańskie Europy i walka z nimi - czasy Średniowiecza do XVI w.

poleca 85% 133 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z herezjami chrześcijańskimi w Europie w czasach średniowiecza. Zjawisko to jest charakterystyczne dla tej epoki. Encyklopedyczne wyjaśnienie pojęcia herezje mówi, że są to poglądy jednostek bądź grupy wyznawców danej religii sprzeczne z dogmatami, podstawowymi zasadami, naukami lub ustaleniami autorytetów konstytuującymi tę religię. Ruchy heretyckie pojawiły się wraz z chrześcijaństwem, jednak prawdziwy rozkwit przechodziły w XI i XII w., a koniec im przyniosła inkwizycja w XV - XVI w. Jednym z czynników sprzyjających szerzeniu się herezji był rozkład wewnętrzny Kościoła. Papieże byli bardziej politykami i władcami świeckimi, niż duchowymi przewodnikami chrześcijan. Powszechna była krytyka stosunków panujących w Kościele i żądania jego odnowy i poprawy. Osoby głoszące herezje były zagrożone karami duchowymi wymierzonymi przez władze świeckie, np. pozbawienie czci, pozbawienie godności i urzędów, konfiskaty majątku, bądź też kary pieniężne. Z czasem pojawiła się potrzeba stosowania daleko bardziej surowych kar, jak chłosta, a nawet kara śmierci.
Herezja stała się zjawiskiem powszechnym w XI w. W bardzo szybkim tempie przybrała na sile i swoim zasięgiem objęła całą Europę. Szerzeniu się tego zjawiska sprzyjały poglądy różnych grup heretyków. Pierwsze grupy pojawiły się w zachodnich Niemczech, Flandrii, Francji oraz w północnych Włoszech. Są to m.in.: katarzy — albigensi, waldensi, humiliaci, bracia wolnego ducha, bracia apostolscy, pikardowie, ubodzy z Lombardii i ponadto setki innych, które w nomenklaturze Kościoła Katolickiego objęte są nazwą kacerów.
Dużą inspiracją dla heretyków były poglądy wielu filozofów, reformatorów religijnych oraz wybitnych teologów. Najbardziej znanymi i wywierającymi największy wpływ byli m.in. Jan Wiklef, Arnold z Brescii oraz Jan Hus. Poglądy, które głosił Jan Wiklef zakładały, że Biblia jest jedynym źródłem wiary, liturgia powinna odbywać się w języku narodowym, odrzucały celibat kleru, spowiedź, kult świętych, relikwii oraz obrazów. J. Wiklef potępił papieża nazywając go antychrystem, domagał się od stanu duchownego życia w ubóstwie. Również drugi z reformatorów – Arnold z Brescii domagał się absolutnego ubóstwa kleru i wyrzeczenia się władzy doczesnej przez Kościół. Natomiast czeski teolog Jan Hus nie chciał całkowitego zerwania stosunków z Rzymem. Za wyłączne źródło wiary uznał Pismo Święte. Opowiedział się za doktryną predestynacji, czyli założenia, że Bóg z góry przeznacza człowieka do zbawienia bądź do potępienia. Krytykował sprzedaż odpustów papieskich, odrzucał zasadność ekskomuniki, negował znaczenie absolucji kapłańskiej, kwestionował papieskie żądania zwierzchnictwa nad Kościołem i wystąpił z żądaniem komunii pod dwiema postaciami dla wszystkich wiernych. W XVI wieku Kościoła katolickiego uznawał za herezję naukę twórców Reformacji, wśród nich Marcina Lutra i Jana Kalwina.
W 1215 r. na IV soborze luterańskim powołany został specjalny urząd do walki z heretykami, była to Święta Inkwizycja. W 1231 r. zatwierdził ją papież Grzegorz IX i w 1233 r. pełnienie urzędów inkwizytorskich powierzono zakonom dominikanów i franciszkanów. Zadaniem inkwizycji było wyszukiwanie i sądzenie heretyków, następnie przekazywano ich władzy świeckiej w celu wykonania wyroku. Od 1252 r. istotnym elementem działania inkwizytorów były tortury, niejednokrotnie bardzo brutalne, a czasem wręcz nieludzkie. Jeśli oskarżony przyznawał się do winy i wykazywał skruchę, wymierzano mu karę kościelną (np. posty, pielgrzymki), w cięższych przypadkach karano publiczną chłostą, więzieniem lub śmiercią oraz konfiskatą dóbr. Przyjęła się praktyka palenia na stosach tych heretyków, którzy nie wyrzekli się swych poglądów.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 3 minuty