profil

Leasing

poleca 85% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Leasing

Pojęcie leasingu

Nazwa leasing pochodzi od angielskiego słowa to lease oznaczającego : nająć, wydzierżawić (prawo anglosaskie nie odróżnia najmu od dzierżawić, tak samo jak nie odróżnia od nich leasingu).
LEASING – to forma umowy cywilno-prawnej, w której finansujący zobowiązuje się nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na określonych warunkach i oddać korzystającemu do używania albo jednocześnie do używania i czerpania pożytków. Korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie, które jest równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez leasingobiorcę. Przepisy prawa polskiego leasingodawcę określają mianem "finansującego", natomiast leasingobiorcę - "korzystającym".
Tak więc w wyniku zawarcia umowy leasingu, jeden podmiot (leasingodawca) nabywa środek trwały (leasingowany) i przekazuje go do używania innemu podmiotowi (leasingobiorcy).

Rodzaje leasingu

Biorąc pod uwagę liczbę stron biorących udział w transakcji leasingowej wyróżnia się:
leasing bezpośredni (gdy producent zawiera umowę bezpośrednio z użytkownikiem)
leasing pośredni (w transakcji uczestniczą więcej niż dwie strony, tzn. między producentem a użytkownikiem występuje wyspecjalizowane przedsiębiorstwo leasingowe).
Za użytkowanie obiektu leasingobiorca płaci w określonych terminach raty leasingowe składające się z dwóch części: składnika kapitałowego odzwierciedlającego wartość użytkowanego obiektu przypadającego na okres leasingu i składnika odsetkowego stanowiącego wynagrodzenie dla leasingodawcy.

Jednak najważniejszy z podatkowego punktu widzenia jest podział leasingu na dwie kategorie :
leasingu operacyjnego
leasingu finansowego.
Leasing operacyjny 
polega na czasowym przekazaniu w użytkowanie dobra inwestycyjnego. Czas ten jest z reguły krótszy niż okres normatywnego zużycia leasingowanej rzeczy. Raty leasingowe stanowią dla korzystającego koszt uzyskania przychodu, a przedmiot leasingu nie podlega u niego amortyzacji (Zmniejszenie się wartości księgowej środków trwałych tj. budynków, urządzeń itp. na skutek ich zużycia w trakcie normalnej eksploatacji i na skutek upływu czasu. Jest dokonywana poprzez odpisy amortyzacyjne stanowiące koszt uzyskania przychodu).
W umowie leasingu operacyjnego korzystający może mieć zagwarantowane prawo zakupu przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy, za określoną z góry wartość końcową powiększoną o podatek od towarów i usług (VAT).
Leasing finansowy (kapitałowy) 
polega na oddaniu rzeczy w użytkowanie, w zamian za raty leasingowe. Przedmiot leasingu jest własnością finansującego, amortyzuje go korzystający, natomiast przeniesienie tytułu własności może być zagwarantowane w umowie. Firma zwiększa więc wartość swojego majątku nie ponosząc dodatkowych kosztów po zakończeniu umowy, a zwiększona forma amortyzacji pozwala regulować jej koszty i dochody.
Leasing finansowy, podobnie jak operacyjny, charakteryzuje się tym, iż zawiera klauzulę opcji na sprzedaż przedmiotu leasingu po zakończeniu okresu umowy. Oznacza to iż korzystający ma prawo wykupu (przeniesienia własności) rzeczy oddanej mu w leasing. Leasing finansowy jest więc zbliżony do kredytu lub pożyczki. Przedmiotem "pożyczki" jest tu środek trwały a nie gotówka.
Rata leasingowa w leasingu finansowym podzielona jest na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa stanowi koszt uzyskania przychodu u korzystającego, a część kapitałowa traktowana jest jak kapitał przy operacji kredytowej - obniża zysk po opodatkowaniu u korzystającego. Leasing finansowy dla celów podatku VAT rozliczany jest tak jak leasing operacyjny. W przypadku leasingu finansowego podatek VAT od rat leasingowych jest płatny z góry za cały okres trwania umowy leasingu (zazwyczaj w ciągu 7 dni po odbiorze przedmiotu leasingu), inaczej niż w leasingu operacyjnym gdzie podatek VAT jest płatny z każdą ratą leasingową.
Leasing zwrotny
występuje, gdy firma posiada liczne środki trwałe, nie posiada jednak gotówki, której potrzebuje; może wtedy oddać część majątku trwałego firmie leasingowej w zamian za gotówkę i wziąć te środki w leasing; dzięki takiemu zabiegowi firma ma jednorazowy zastrzyk gotówki.
Przedmiot leasingu
Przedmiotem leasingu może być każda rzecz lub prawo majatkowe.
EFL ma w swojej ofercie:
Leasing samochodów osobowych i lekkich dostawczych
Leasing samochodów ciężarowych
Leasing maszyn i urządzeń
Leasing maszyn budowlanych
Leasinh IT
Leasing nieruchomości
Zalety leasingu

W większości przypadków leasingodawcy biorą na siebie wiele obowiązków związanych z zakupem, ubezpieczeniem i konserwacją sprzętu oraz likwidacją szkód
Jest formą finansowania inwestycji umożliwiającą leasingobiorcy dostęp do dóbr inwestycyjnych bez angażowania dużych środków na ich zakup
Ma wpływ na zwiększenie płynności finansowej leasingobiorcy; zakup środków trwałych tą drogą w całości dokonywany jest ze źródeł zewnętrznych - finansuje go firma leasingowa
Daje możliwość rozszerzenia zdolności produkcyjnej odpowiednio do potrzeb rynkowych (modernizacja produkcji, obniżenie kosztów) przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej struktury kapitałów własnych
Stwarza możliwość zaplanowania wydatków leasingobiorcy w przyszłych okresach, gdyż opłaty leasingowe są niezmienne przez cały okres trwania umowy
Umożliwia elastyczne dopasowanie wysokości opłat leasingowych do standingu finansowego leasingobiorcy i przyszłych przychodów
Jest elastyczną i wygodną formą pozyskiwania środków przez leasingobiorcę bez wielu ograniczeń, które nakładane są przez tradycyjnych kredytodawców; minimum formalności i czasu, uproszczona procedura zawarcia umowy, ubezpieczenie i wiele innych elastycznych opcji
Wszystko "pod jednym dachem" u leasingodawcy,
Daje preferencje podatkowe dla leasingobiorcy dzięki możliwości wliczania całości opłat leasingowych w koszty uzyskania przychodu,
Nie wyklucza możliwości korzystania przez leasingobiorcę z tradycyjnych form pozyskiwania środków na inwestycje, np. kredytu bankowego
Jest nowoczesną metodą zabezpieczenia się leasingobiorcy przed technologicznym starzeniem się urządzeń przez przeniesienie na firmę leasingową ryzyka własności urządzeń wrażliwych na zmiany technologiczne.
Okres spłaty kredytu jest zazwyczaj krótszy niż okres użutkowania dobra.Raty w leasingu mogą być rozłożone na okres przewidywanego użytkowania dobra.
Dobra wydzierżawione w formie leasingu nie stanowią własności leasingobiorcy, przez co ich wartość nie jest wliczona w podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym

Wady leasingu
Podmiot używający zakupiony środek trwały nie ma prawa do naliczania u siebie amortyzacji tego środka trwałego.

Warunkiem otrzymania leasingu jest posiadanie firmy przez pół roku ,co najmniej 15%wkładu własnego i zdolności kredytowej

Leasingobiorca nie uzyskuje od razu prawa własności do przedmiotu leasingu

Konsekwencje nie dotrzymania warunków umowy przez leasingobiorcę są surowe

Z reguły leasingobiorca ma obowiązek uiszczania opłat nawet, gdy nie jest możliwe
korzystanie z dobra inwestycyjnego z powodu jego przypadkowego uszkodzenia

Ryzyko leasingobiorcy z powodu ewentualnego zadłużenia firmy leasingowej

Suma opłat ponoszonych w opłatach przez leasingobiorcę często przewyższa wartość początkową dobra inwestycyjnego, wyrażoną w cenie jego zakupu przez leasingodawce (sięga nawet 150% tej ceny)


Charakterystyka firmy leasingowej
(Historia,forma prawna,specjalizacja,pozycja na rynku)

Europejski Fundusz Leasingowy SA rozpoczął swoją działalność 13 czerwca 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce.Od początku istnienia spółka jest liderem w swojej branży.Aktywnie uczestniczy w rozwoju przedsiębiorczości w Polsce i stale przyczynia się do rozwoju biznesu swoich klientów.Dotychczas EFL zaufało ponad 180 tys. przedsiębiorców.
Jedną z najważniejszych dat w kilkunastoletniej historii firmy był rok 2001.Wówczas z największej prywatnej i niezależnej firmy lesingowej w Polsce, EFL stał się członkiem Grupy Credit Agricole.Aktualnie jest to największa we Francji, trzecia w Europie i siódma na świecie grupa finansowa.CA znajduje się m.in.w ścisłej czołówce podmiotów działajacych w bankowości detalicznej.Poza EFL , do Grupy CA w Polsce należy m.in. Lukas Bank Calyon Bank Polska SA.Wykorzystując synergię w ramach Grupy, EFL tworzy z Lukas Bankiem wspólne produkty, oferowane zarówno klientom indywidualnym, jak i tym z sektora MŚP.Korzystajac z doświadczeń Calyon Bank Polska SA, specjalizującego się w kompleksowej obsłudze klientów korporacyjnych i instytucjonalnych, EFL finansuje inwestycje firm z tego sektora.Poprzez spółkę Carefleet, której jest 100% udziałowcem, EFL realizuje specjalistyczne kompetencje w obszarze wynajmu długoterminowego.Dzisiejszy EFL to nowoczesna firma, przygotowana do profesjonalnej obsługi niemal wszystkich segmentów rynku i dysponująca szerokim portfelem produktów.
Oferta spółki obejmuje zarówno leasing samochodów osobowych i dostawczych, leasing maszyn i urządzeń, jak i też leasing sprzętu IT (w tym oprogramowania) czy lesing nieruchomości.Chcąc dostarczać efektywne rozwiązania dla firm, EFL stale bada potrzeby przedsiębiorców i dostosowuje do nich swoja ofertę.Dzięki przynależności do Grupy Credit Agricole i dostępie do jej know-how EFL wyznacza nowe kierunki rozwoju branży.W ostatnich latach atrakcyjne produkty leasingowe, oferowane przez EFL, były efektem współpracy firmy z prestiżowymi, miedzynarodowymi instytucjami finansowymi, takimi jak Europejski Bank Inwestycyjny czy Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. EFL zawdzięcza także pozycję lidera swoim pracownikom- specjalistom z olbrzymim doświadczeniem i ogromną wiedzą.EFL posiada najbardziej rozbudowaną sieć dystrybucji spośród wszystkich firm leasingowych w Polsce.Tworzy ją 25 oddziałów, 10 filii oraz 40 przedstawicielstw ( m.in.w Tomaszowie Mazowieckim przy ul.POW 17, pok.306 ).Główna siedziba EFL S.A.mieści się we Wrocławiu przy ul.Orląt Lwowskich 1.

Kalendarium:
13 czerwca 1991- Europejski Fundusz Leasingowy inauguruje swą działalność
1992-EFL rozpoczyna budowę sieci
1997-EFL zakupił 100% akcji Towarzystwa Ubezpieczeniowego „EUROPA”, EFL przekształca się w spółkę akcyjną
1998-TU „EUROPA”-firma z Grupy EFL-zostaje dopuszczona do obrotu publicznego
1999-EFL otrzymuje tytuł FIRMA ROKU 1999 przyznany przez kapitułę Polskiego Klubu Biznesu, oraz nagrodę miesięcznika Home&Market PROSPERITA 1998, wyróżnienie dla „Leasingu 0% „ w konkursie Empirion ~1999
2000-Wprowadzenie easingu konsumenckiego Dobra Rata-unikalny produkt na polskim rynku
16 listopad 2001-EFL S.A. Wchodzi w skład grupy kapitałowej największego francuskiego banku Credit Agricole
2002- EFL przenosi się do nowej siedziby-Centrum Orląt-Staje się siedzibą wszystkich spółek wchodzących w skład grupy CA
2003-EFK wprowadza do swojej oferty kretyt samochodowy LUKAS „Dobra Rata”
2004-Powtaje Carefleet-spółka w 100% uzależniona od EFL, EFL jako pierwszy wprowadza na rynek Leasing Odnawialny
styczeń 2005-EFL opuszcza giełdę, zdobywa wiele nagród
styczeń 2006-EFL obchodzi Jubileusz 15-lecia
2006-EFL wprowadza na rynek nową markę handlową AutoAuto
2009-EFL ma już 18 lat

Ogólne warunki umów leasingowych

Wymagane dokumenty
Lista dokumentów koniecznych do zawarcia umowy leasingowej może być różna w zależności od firmy leasingowej, rodzaju leasingu, jego przedmiotu, formy prawnej Leasingobiorcy.
Przeważnie jednak wymagane są:
» osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą:
Dokumenty prawne:
aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
(lekarze rodzinni dodatkowo - umowa ze Skarbem Państwa lub gminą o udzielanie świadczeń zdrowotnych)
zaświadczenie o numerze NIP
zaświadczenie o numerze REGON
bankowa karta wzorów podpisów
ksero dowodu osobistego
Dokumenty finansowe:
zeznanie (PIT) za ubiegły rok
deklaracja PIT-5 za ostatni miesiąc (trzy miesiące)
deklaracja podatku dochodowego za poprzedni rok i ostatni miesiąc
Zaświadczenia:
aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami
aktualne zaświadczenie o niezaleganiu za składkami ZUS
opinia banku prowadzącego rachunek podstawowy
» spółka cywilna:
Dokumenty prawne:
aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej
umowa spółki cywilnej
zaświadczenie o numerze NIP
zaświadczenie o numerze REGON
bankowa karta wzorów podpisów
ksero dowodu osobistego każdego wspólnika
Dokumenty finansowe:
zeznania (PIT) wspólników za ubiegły rok
deklaracje PIT-5 wspólników za ostatni miesiąc (trzy miesiące)
deklaracja podatku dochodowego za poprzedni rok i ostatni miesiąc
Zaświadczenia:
aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami
aktualne zaświadczenie o niezaleganiu za składkami ZUS
opinia banku prowadzącego rachunek podstawowy
» spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna:
Dokumenty prawne:
aktualny wypis z RHB lub KRS (ważny 3 miesiące)
zaświadczenie o numerze NIP
zaświadczenie o numerze REGON
umowa spółki
potwierdzona notarialnie uchwała wspólników udzielająca zgody reprezentantom spółki na zawarcie umowy
ksero dowodu osobistego osób upoważnionych do reprezentowania spółki
bankowa karta wzorów podpisów
Dokumenty finansowe:
bilans i rachunek wyników za ubiegły rok i ostatni miesiąc (trzy miesiące)
zeznanie (CIT-8) za ubiegły rok
deklaracja CIT-2 oraz sprawozdanie F01 za ostatni miesiąc (trzy miesiące)
Zaświadczenia:
aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami
aktualne zaświadczenie o niezaleganiu za składkami ZUS
opinia banku prowadzącego rachunek podstawowy
» spółka jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna:
Dokumenty prawne:
aktualny wypis z RHB lub KRS (ważny 3 miesiące)
zaświadczenie o numerze NIP
zaświadczenie o numerze REGON
umowa spółki
potwierdzona notarialnie uchwała wspólników udzielająca zgody reprezentantom spółki na zawarcie umowy
ksero dowodu osobistego wspólników upoważnionych do reprezentowania spółki
bankowa karta wzorów podpisów
Dokumenty finansowe:
bilans i rachunek wyników za ubiegły rok i ostatni miesiąc (trzy miesiące)
zeznanie podatkowe za ubiegły rok
deklaracja CIT-2 oraz sprawozdanie F01 za ostatni miesiąc (trzy miesiące)
Zaświadczenia:
aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami
aktualne zaświadczenie o niezaleganiu za składkami ZUS
opinia banku prowadzącego rachunek podstawowy
» spółdzielnia:
Dokumenty prawne:
aktualny odpis z rejestru spółdzielni (ważny 3 miesiące)
zaświadczenie o numerze NIP
zaświadczenie o numerze REGON
statut spółdzielni
ksero dowodu osobistego osób upoważnionych do reprezentowania spółdzielni
bankowa karta wzorów podpisów
Dokumenty finansowe:
bilans i rachunek wyników za ubiegły rok i ostatni miesiąc (trzy miesiące)
zeznanie podatkowe za ubiegły rok
deklaracja CIT-2 oraz sprawozdanie F01 za ostatni miesiąc (trzy miesiące)
Zaświadczenia:
aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami
aktualne zaświadczenie o niezaleganiu za składkami ZUS
opinia banku prowadzącego rachunek podstawowy
» przedsiębiorstwo państwowe:
Dokumenty prawne:
aktualny odpis z rejestru przedsiębiorstw (ważny 3 miesiące)
zaświadczenie o numerze NIP
zaświadczenie o numerze REGON
statut spółdzielni
ksero dowodu osobistego osób upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorstwa
bankowa karta wzorów podpisów
Dokumenty finansowe:
bilans i rachunek wyników za ubiegły rok i ostatni miesiąc (trzy miesiące)
zeznanie podatkowe za ubiegły rok
deklaracja CIT-2 oraz sprawozdanie F01 za ostatni miesiąc (trzy miesiące)
Zaświadczenia:
aktualne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami
aktualne zaświadczenie o niezaleganiu za składkami ZUS
opinia banku prowadzącego rachunek podstawowy

Procedura zawarcia umowy leasingowej

Procedura może być różna w zależności od firmy leasingowej, przedmiotu leasingu, jego wartości. Zwykle jednak:
Zainteresowany leasingiem:
wybiera przedmiot leasingu u dostawcy, uzgadniając cenę, warunki płatności i termin możliwej dostawy. Odbiera fakturę proforma ze specyfikacją sprzęt oraz ceną.
dostarcza niezbędne dokumenty prawne i finansowe, a także fakturę pro forma do firmy leasingowej. Dokumenty mogą być przesłane faksem lub pocztą, a przed podpisaniem umowy potwierdzone z oryginałami.
wypełnia wniosek leasingowy.
Firma leasingowa rozpatruje wniosek, akceptując lub prosząc o uzupełnienie dokumentów.
Jeśli kondycja finansowa lub wiarygodność leasingobiorcy budzi zastrzeżenie leasingodawcy, musi on posiadać poręczyciela.
Ustalane są warunki umowy.
opłata wstępna (od 10%)
czas trwania umowy (od 16 do 60 m-cy)
waluta finansowania (PLN,EUR)
wysokość rat leasingowych(czynszu) oraz częstotliwość płatności
ewentualnie określane są także:
zabezpieczenia dodatkowe
losy mienia leasingowego z chwilą wygaśnięcia umowy.
Nastepnie:
Leasingodawca przygotowuje umowę leasingową.
Zainteresowany leasingiem podpisuje umowę leasingową i wpłaca opłatę wstępną, staje się leasingobiorcą.
Leasingodawca płaci za fakturę dostawcy.
Leasingobiorca odbiera przedmiot leasingu

Opłaty lesingowe
Wysokość raty miesięcznej opłaty leasingowej może ulec zmianie w przypadku:
a) zmiany w przepisach podatkowych mających wpływ na obnizenie dochodowości umowy leasingowej po stronie finansujacego
b)zmiany stawki rynku bankowego, w zależności od waluty umowy,WIBOR,LIBOR lub EURIBOR w Banku finansującym umowę, przy czym obniżki będą dokonywane pod warunkiem,że korzystajacy nie zalega z jakimikolwiek opłatami związanymi z umową
c)W przypadku opóźnienia się korzystającego z płaceniem opłat jest on zobowiązany-bez dodatkowego wezwania finansującego-do uiszczenia razem z zaległą wpłatą odsetek za zwłokę w umownej wysokości, dwukrotnej stawki ustawowej za kazdy dzień opóźnienia, a w przypadku gdy finansujacy dokona wezwania, także do uiszczenia kary umownej za to wezwanie w wysokości 3% wartości początkowej przedmiotu umowy oraz do pokrycia kosztów monitoringu i windykacji obejmujacych również zlecenie tych czynności wyspecjalizowanej firmie do wysokości 50% wartości początkowej przedmiotu umowy.

Zabezpieczenie spłaty
Jako zabezpieczenie można uznać tzw.depozyt gwarancyjny.
Jest to opłata, którą leasingobiorca uiszcza leasingodawcy na końcu, na początku lub w rozbiciu na części płatne wraz z czynszami leasingowymi. Służy on zabezpieczeniu ewentualnych roszczeń leasingodawcy związanych z nienależytym wykonywaniem umowy leasingu operacyjnego przez leasingobiorcę. W przypadku braku takich okoliczności depozyt jest zwracany leasingobiorcy z chwilą rozwiązania umowy leasingowej. Wysokość depozytu jest ustalana z udziałem leasingobiorcy przy zawieraniu umowy leasingowej. Depozyt gwarancyjny ma charakter zwrotny, nie jest dla leasingobiorcy kosztem uzyskania przychodu, a dla leasingodawcy przychodem.
Europejski Fundusz Leasingowy S.A.na podstawie Umów Generalnych zawartych z: Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie „EUROPA” S.A. oraz Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Cardif Polska S.A. oferuje ubezpieczenie gwarantujące spłatę rat leasingowych za leasingobiorę na wypadek zdarzenia losowego uniemożliwiającego mu regulowanie należności wynikających z umowy.

Ubezpieczenia
EFL S.A. Oferuje bardzo elastyczny system płatności za ubezpieczenia: jednorazowo lub w czynszach leasingowych w kazdym wariancie ubezpieczenia.W wieloletniaj wersji ubezpieczenia EFL gwarantuje stałe stawki przez cały okres trwania umowy leasingowej.
Ubezpieczenia:
EFL assistance ( Organizuje i pokrywa koszty usług assistance na terenie Polski i Europy.)
EFL gwarancje (To przedłużenie gwarancji do 7 lat eksploatacji pojazdu lub 200 tys. Km przebiegu.)
EFL komunikacja ( To podstawowy pakiet ubezpieczeń OC,AC,NW jednoroczny lub wieloletni, płatny z góry lub w ratach przez cały okres leasingu.)
EFL majątek (Zapewnia ochronę ubezpieczeniowa przedmiotu leasingu od wszystkich rodzajów ryzyka-pożaru i innych zdarzeń,również kradzieży i rabunku.)
EFL ochrona prawna ( Gwarantuje zwrot kosztów porad prawnych i procesów dotyczących sporów z zakresu ruchu drogowego.)
EFL życie ( Zabezpiecza spłatę rat leasingowych na wypadek nieprzewidzainych zdarzeń losowych.)

Obowiązki leasingobiorcy :
1.Uiszczać terminowo (wg.harmonogramu) czynsze leasingowe.Płatność musi dotrzeć na rachunek leasingodawcy najpóźniej w dniu określonym w umowie leasingowej.
2.Odebrać w ustalonym terminie przedmiot leasingu od dostawcy.
3.Uzytkować przedmiot leasingu w taki sposób, aby nie uległ on zniszczeniu w wyniku niedbalstwa, czy też umyślnego działania.
4.Ubezpieczać przedmiot leasingu ( wyjatkowo, ponieważ w wiekszości przypadków leasingodawca ubezpiecza sprzęt i wystawia fakturę za ubezpieczenie leasingobiorcy).
5.Wykupić przedmiot leasingu po zakończeniu leasingu lub zrezygnować z tego prawa.

Sankcje za niedotrzymanie warunków umowy:
W przypadku zwykłej szkody leasingodawca odbiera odszkodowanie, które przeznacza na naprawę sprzętu. Najczęściej jest tak, że upowaznia on leasingobiorcę do odbioru odszkodowania i dokonania wszelkich czynności z naprawieniem szkody.
Trochę inaczej wygląda to w przypadku kradzieży, bądź kasacji. Wówczas umowa zostaje rozwiązana a odszkodowanie odszkodowanie z tytułu szkody przeznaczone jest na spłatę pozostałych czynszów leasingowych, a pozostałą część odbiera leasingobiorca.

Kredyt czy lesing...

Należy rozpatrzeć dwa warianty finansowania tej samej inwestycji.

Załóżmy, że przedsiębiorca zamierza nabyć samochód dostawczy, którego wartość wynosi 50 tys. zł. W pierwszym przypadku środek trwały finansowany jest za pośrednictwem leasingu operacyjnego, w drugim za pośrednictwem tradycyjnego kredytu zaciągniętego w banku.

W naszych obliczeniach powinniśmy dokonać jeszcze kilku podstawowych założeń wstępnych, aby nieco uprościć obliczenia. W obydwu przypadkach pominiemy kwestię VAT-u. Zakładając że przedsiębiorca jest tzw. VAT-owcem ten podatek co do zasady jest dla niego neutralny.
W przypadku leasingu założenia te wyglądają następująco:
opłata wstępna dotycząca leasingu samochodu wynosi 10 proc. jego wartości,
przedsiębiorca płaci 36 miesięcznych rat w wysokości 1500 zł każda,
opłata końcowa wynosi 7 proc. wartości samochodu,
przedsiębiorca płaci podatek dochodowy według aktualnej stawki 19 proc.
Klasyfikacja kosztów:

W rozliczeniach podatkowych dotyczących leasingu jako wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodów traktuje się:
opłatę wstępną;
każdą z 36 rat leasingowych;
opłatę końcową (jeżeli jej wartość jest niższa niż 3,5 tys. zł).
W przypadku kredytu bankowego mamy do czynienia z następującymi założeniami:
prowizja banku za przyznanie kredytu wynosi 1 procent;
oprocentowanie kredytu wynosi 16 proc. w skali roku;
kwota kredytu spłacana jest w 36 równych miesięcznych ratach kapitałowych po 1389 zł każda;
oprocentowanie naliczane jest od wartości niespłaconego kredytu;
środek trwały amortyzowany jest stawką 20 procent;
przedsiębiorca płaci podatek dochodowy według stawki 19 procent;
założenie w przykładzie: udział własny w finansowaniu wynosi 0 zł (tzn. przedsiębiorca dostaje kredyt na całość wartości środka transportu).
Koszty uzyskania przychodów to w tym przypadku prowizja bankowa od wartości udzielonego kredytu, odsetki zapłacone w okresie kredytowania oraz odpisy amortyzacyjne środka trwałego.
Pamiętajmy że odpisy amortyzacyjne są kosztem ,,papierowym", tzn. nie wymagają od przedsiębiorcy poniesienia wydatku ale zmniejszają podstawę opodatkowania.
Z tarczą, czy na tarczy

Zanim przejdziemy do kwestii wyliczenia opłacalności dwóch alternatywnych źródeł finansowania należy wyjaśnić znaczenie sformułowania tarcza podatkowa.
Mianem tarczy podatkowej określamy oszczędność przedsiębiorcy na podatku w przypadku kiedy zmniejszamy podstawę opodatkowania o jakieś koszty. Skoro tarcza podatkowa to oszczędność na wysokości podatku, tak więc jej wartość obliczymy jako teoretyczny podatkiem jaki trzeba byłoby zapłacić gdybyśmy danego kosztu nie mieli. Skoro opodatkowanie wynosi 22% a dany koszt wynosi 100 zł tak więc oszczędność na podatku (zwana tarczą) wyniesie 22 zł.

Przejdźmy do analizy opłacalność dwóch form finansowania. Poniższe analizy oparte są na konkretnych założeniach - założenia te jednak mogą być różne w zależności od przedmiotu finansowania, podmiotu ubiegającego się o finansowanie oraz ogólnej sytuacji rynkowej. Poniższe analizy nie są jednoznaczną odpowiedzią która z form finansowania jest korzystniejsza dla przedsiębiorcy.
W poniższej tabeli przedstawiamy wyliczenia dla pierwszych 6-ciu miesięcy płatności w przypadku kredytu (w kolejnych miesiącach zmniejsza się kwota odsetek, rata kapitałowa pozostaje stała, zmniejsza się wartość tarczy podatkowej):
Płatności w kredycie (wartości podano w PLN):
T0
T1
T2
T3
T4
T5
T6
amortyzacja (koszt "papierowy")

-833
-833
-833
-833
-833
-833
udział własny
0

prowizja
-500

odsetki

-667
-648
-630
-611
-593
-574
rata kapitałowa

-1389
-1389
-1389
-1389
-1389
-1389
tarcza podatkowa na kosztach
95
285
281
278
274
271
267
wypływ gotówki po uwzględnieniu tarczy podatkowej
-405
-1771
-1756
-1741
-1726
-1711
-1696

Dla całego okresu kredytowania łączny wypływ gotówki po uwzględnieniu tarczy podatkowej wynosi 54,7 tys. zł. W przypadku kredytu tarczę podatkową liczymy dla kosztów amortyzacji plus odsetki plus prowizja banku.

Jak wygląda sytuacja w przypadku leasingu - przykładowe płatności prezentuje poniższa tabela:
Płatność w leasingu (wartości podano w PLN):
T0
T1
T2
T3
T4
T5
T6
amortyzacja

0
0
0
0
0
0
wpłata początkowa
-5000

prowizja
0

rata leasingowa

-1500
-1500
-1500
-1500
-1500
-1500
tarcza podatkowa na kosztach
950
285
285
285
285
285
285
rzeczywisty wypływ gotówki
-4050
-1215
-1215
-1215
-1215
-1215
-1215

Dla całego okresu leasingu łączny wypływ gotówki po uwzględnieniu tarczy podatkowej wynosi 50,6 tys. zł. W przypadku leasingu tarczę podatkową liczymy dla kosztów wpłaty początkowej oraz comiesięcznych rat leasingowych. Tutaj należy zrobić zastrzeżenie - powyższe wyliczenie jest prawdziwe dla przedsiębiorców prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, w przypadku przedsiębiorców prowadzących pełną księgowość opłata wstępna powinna być podatkowo rozliczana przez okres całego leasingu a nie jednorazowo.
Przy naszych założeniach okazuje się, że leasing jest bardziej opłacalny niż kredyt. Ale opłacalność leasingu wzięła się praktycznie z faktu występowania tarczy podatkowej. Jej wartość w przypadku leasingu wyniosła w całym okresie 11,9 tys. zł a w przypadku kredytu ,,jedynie" 8 tys. zł

W analizowanym przez nas przypadku leasing okaże się bardziej opłacalny od kredytu jeżeli przedsiębiorca będzie osiągał na tyle wysokie zyski, żeby z owej tarczy podatkowej skorzystać. Jeśli będą one niższe od wartości tarczy, a więc w przypadku jeśli zyski w ciągu 36 miesięcy będą niższe niż 11,9 tys. zł. bardziej opłacalny może okazać się kredyt.

Krótkie podsumowanie
Biorąc po uwagę znacznie wiekszą ilość „udogodnień”, leasing jest bardziej korzystniejszym sposobem finansowania działalności niż kredyt bankowy.
Leasing w porównaniu z kredytem, zwykle chrakteryzuje się uproszczoną procedurą akceptacji klientów
W przypadku leasingu występuje krótszy okres decyzyjny i czas uruchamiania finansowania
Większość firm leasingowych nie wymaga dodatkowych opłat i prowizji
W przypadku leasingu istnieje możliwość dostosowania struktury lat leasingowych do indywidualnych potrzeb korzystających, np.sezonowych przychodów
Leasing operacyjny pozwala na optymalizację bieżącej podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, gdyż w przeciwieństwie do kredytu wszystkie raty leasingowe są dla korzystającego kosztem uzyskania przychodów
Finansujący będąc włascicielem przedmiotu w całym okresie trwania umowy dokonuje jego ubezpieczenia,z uwagi na dużą skalę działalności i stałą współpracę z ubezpieczycielami finansujący oferuje korzystającym korzystne stawki ubezpieczenia, a także może wspomóc przy likwidacji szkody
Pod względem zabezpieczenia transakcji leasing wydaje się być łatwiejszym i bezpieczniejszym sposobem finansowania dla klientów, gdyż standardowym zabezpieczeniem umowy jest weksel wystawiony przez korzystającego;biorąc pod uwagę prawo własności do przedmiotu jakie posiada finansujący, dodatkowym zabezpieczeniem jest również przedmiot leasingu
W przypadku wystąpienia problemów finansowych u korzystającego mozliwe jest przeniesienie praw i obowiązków korzystającego na osobę trzecią ,zaakceptowaną przez finansującego

Znalezienie odpowiedzi na pytanie, który ze sposobów finansowania bardziej się opłaca jest sprawą dość indywidualną. Zależy od wielu czynników między innymi od zysków osiąganych przez przedsiębiorcę, dopuszczalnych prawem stawek amortyzacji i wysokości opłat wstępnych i końcowych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 24 minuty

Typ pracy