profil

Rodzaje usług hotelarskich

Ostatnia aktualizacja: 2022-02-24
poleca 85% 827 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Rys historyczny i pojęcie hotelarstwa.


Od tysięcy lat ludzie zmieniali swoje miejsce pobytu. Powody tego były różne; od wędrówek handlowych, religijnych, towarzyskich, aż po podróże turystyczne.

Pierwsze ślady zorganizowanego celowo budownictwa pochodzą z terenów Bliskiego Wschodu i sięgają II tysiąclecia p.n.e. Najstarsze formy domów zajezdnych dla kupców powstały wzdłuż naturalnych szlaków podróżnych, w miejscach z pitną wodą, odległych od siebie około jednego dnia podróży i nosiły nazwę „karavanseraj”.

W starożytnej Grecji i Rzymie około IV wieku p.n.e. istniały domy gościnne, szczególnie w miastach związanych z kulturą bogów, igrzyskami, targami handlowymi.
Nowożytne hotelarstwo, jego pierwowzór, powstało we Francji, w Paryżu. Pod nawą hotel rozumiano budynek, którego właściciel trudnił się zawodowo wynajmowaniem pokoi noclegowych i przygotowaniem wyżywieni dla podróżnych.

Pełny rozwój hotelarstwa przypada na XIX wiek.

W 1829 roku w Bostonie w USA powstał hotel „Tremont”, który jako pierwszy wprowadził: bagażowych, posłańców, recepcjonistów, pokoje 1 i 2-osobowe z WC, karty menu w restauracji.

Hotel


Międzynarodowy słownik turystyczny podaje, że hotel to zakład, w którym podróżni mogą w zamian za wynagrodzenie mogą skorzystać z noclegu jak także wyżywienia. Hotele są sklasyfikowane w różnych kategoriach.
Hotelarstwo:
§ Jest to społecznie zorganizowana działalność usługowa, polegająca na udzielaniu gościnności przyjeżdżającym. Zaspakajają potrzebę snu, wypoczynku, pożywienia, higieny, opieki nad zdrowiem i mieniem, rozrywek kulturalnych, łączności z otoczeniem.
§ Jest podstawową branżą turystyczną jako gałęzi gospodarki narodowej. Jest to także zawód polegający na świadczeniu usług, udzielaniu gościny.

Usługa hotelarska- można wyróżnić dwa znaczenia tego terminu:
Jest świadczeniem usług składających się z czasowego wynajmu podróżnym umeblowanego pokoju (lokalu mieszkalnego) lub miejsca w takim pokoju (lokaju) oraz usług z tym związanych.
To zespół działań osób zatrudnionych w zakładzie hotelarskim przy wykorzystaniu specjalnie do tego przystosowanych urządzeń technicznych; składa się z wielu świadczeń związanych z zapewnieniem potrzeb bytowych takich jak:
o Zakwaterowanie
o Wyżywienie
o Rozrywek zapewniających zaspokojenie potrzeby kulturowej, fizycznej i duchowej
o Opieki nad zdrowiem

Usługi hotelarskie:
§ To zespół świadczeń i usług zaspakajających podstawowe potrzeby bytowe człowieka przebywającego poza swoim gospodarstwem domowym.
§ To czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz inne związane z tym usługi
§ To krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep kampingowych oraz świadczenie usług z tym związanych

Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelowych, które spełniają:
§ Wymagania, co do wielkości obiektu, jego wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategoryzacji, do których obiekt został zaszeregowany
§ Wymagania sanitarne, ppoż. oraz inne określone odrębnymi przepisami

Ustawa dopuszcza świadczenie usług hotelarskich również w innych obiektach, pod warunkiem, że obiekty te:
§ Spełniają m.in. wymagania, co do wyposażenia określone przez ministra właściwego, ds. turystyki
§ Spełniają wymagania sanitarne, ppoż. oraz inne określone odrębnymi przepisami

Pod pojęciem innych obiektów mogących świadczyć usługi hotelarskie rozumie się ośrodki wczasowe, ośrodki kolonijne, ośrodki szkoleniowo wypoczynkowe, kwatery agroturystyczne, pokoje gościnne, internaty i szkoły zamienione w czasie wakacji i ferii na schroniska.

Klasyfikacja obiektów:
I Zakłady hotelarskie właściwe (hotele, motele, schroniska, zajazdy, inne).
II Zakłady uzupełniające (schroniska młodzieżowe, ośrodki kolonijne, wioski wakacyjne, pokoje gościnne, kwatery prywatne, schroniska górskie).
III Zakłady uzdrowiskowe (domy zdrojowe, sanatoria, obiekty rehabilitacyjne, pensjonaty).

Typy hoteli:
- miejskie – dla podróżnych w centrach miejskich
- rezydenckie i wakacyjne
- dla podróżnych tranzytowych
- kongresowe

Obiekt hotelarski


Jest to budynek lub zespół budynków lub urządzeń terenowych, których główną funkcją jest zaspokojenie podstawowych potrzeb bytowych osób przebywających poza miejscem zamieszkania bądź osób w nich zakwaterowanych.

Założenia programowe obiektu hotelarskiego.
Określamy przez następujące elementy:
- teren pod obiekt hotelarski – powierzchnia użytkowa i zabudowy, rodzaj bryły architektonicznej, kubatura, liczba kondygnacji.
- planowany okres eksploatacji
- ilość miejsc noclegowych orz ich struktura
- planowana wielkość jednostki mieszkalnej
- opis jednostki, która dzieli się na powierzchnię sypialną oraz użytkową
- określenie rodzajów węzłów higieniczno-sanitarnych
- ilość i rodzaje instalacji – kanalizacja, wodociąg z wodą zimną i ciepłą, instalacje elektryczne, wentylacja, klimatyzacja, instalacja przeciwpożarowa, telefoniczna, radiowo-TV, gazowa
- wielkość i ilość pomieszczeń niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania obiektu
- określenie zakresu usług towarzyszących (np. sala wielofunkcyjna)
- liczba jednostek apartamentowych
- założenia dotyczące wyposażenia podstawowego jednostki hotelowej
- określenie zakresu działalności gastronomicznej

Kategoryzacja obiektów hotelarskich


1. Hotele – obiekty stałe lokalizowane w miastach i terenach zasiedlonych. Muszą mieć min 10 pokoi. Świadczą podstawowe usługi: nocleg i wyżywienie oraz zapewniają warunki higieniczno-sanitarne. Kategorie oznaczone * od 5 do1

2. Motele – obiekty stałe liczące min 10 pokoi. Nie powinny liczyć więcej niż 100 pokoi. Zlokalizowane przy drogach. Świadczą podst. usługi a także obowiązkowo usługi motoryzacyjne np. parking lub garaż, stacja benzynowa, autoserwis, części zamienne, informacja itp. Nie można prowadzić nocnej działalności rozrywkowej. 5 kategorii *.

3. Pensjonaty – obiekty stałe liczące min 7 pokoi, lokalizowane głównie w miejscowościach turystycznych. Przygotowane do organizacji dłuższych pobytów wypoczynkowych, na ogół dla wypoczynku rodzinnego. Świadczy całodzienne usługi żywieniowe (w stołówkach lub jadłodajniach) i noclegowe. 5 kat *.

4. Schroniska – obiekty stałe, lokalizowane z dala od terenów zasiedlonych na ogół przy szlakach turystycznych przeznaczone dla osób uprawiających turystykę kwalifikowaną. Musi mieć min 30 miejsc noclegowych organizowanych w salach zbiorowych. Świadczy usługi noclegowe i ograniczone żywieniowe. Nie dzielą się na kategorie.

5. Zajazdy – obiekty stałe, min 10 pokoi, lokalizowane przy drogach. Świadczą podst. usługi. Nie ma kategorii.

6. Kempingi – teren ogrodzony, strzeżony i posiadający recepcję, lokalizowane są na terenach atrakcyjnych turystycznie, przede wszystkim na terenach przy leśnych oraz nad akwenami. Występują także na obszarach wielkich miast. Przeznaczone dla turystów zmotoryzowanych, którym zapewnia nocleg, wyżywienie bądź warunki do sporządzania posiłków, miejsce do rozbicia namiotu, do ustawienia przyczepy. Musi mieć prąd, zbiorowe sanitaria. Teren musi być płaski, przesiąkalny. 4 kategorie *. Wymagana norma powierzchni na 1 człowieka to 100 m². Mogą być kempingi przelotowe – są w strefach przygranicznych i kempingi pobytowe przeznaczone na pobyty dłuższe o wysokim standardzie, dużym programie socjalnym i posiadające tereny rekreacyjne. Mogą mieć obiekty stałe na kempingach wyższych kategorii. PFCC – zajmuje się tą bazą.

7. Pola biwakowe – płaski teren ogrodzony i strzeżony, lokalizowany na ogół przy akwenach. Nie ma kategorii.

8. Schroniska młodzieżowe – baza stała, na ogół oświatowe. Min 25 miejsc noclegowych w tym min 3 dla turystów indywidualnych. Są całoroczne, na ogół w miastach, bądź sezonowe uruchamiane w wakacje letnie. Administracją zajmuje się PTSM. Nie jest czynny całą dobę (6-10, 17-22 lub 23). Ograniczenie wieku do 35 lat. Kategorie: I, II, III.

Zakład hotelarski


Jest to obiekt, w którym świadczone są usługi hotelarskie czyli wynajmowanie umeblowanych lokali mieszkalnych lub miejsc w tych lokalach oraz świadczenie usług z góry za określoną opłatą.

Hotelarstwo


Hotelarstwo jest działalnością gospodarczą, mająca na celu zaspokajanie podstawowych potrzeb bytowych osób przebywających czasowo poza miejscem stałego zamieszkania. Są to między innymi nocleg i wyżywienie, rekreacja i rozrywka, bezpieczeństwo

Istotą hotelarstwa jest gościnność, a więc przede wszystkim zapewnienie wygody, dobrej atmosfery oraz wysokich kwalifikacji zawodowych i poziomu etyczno-moralnego pracowników

Kryterium rodzaju usługi (zakresu świadczenia) można wyodrębnić następujące usługi:
• Noclegowe – są pierwotną funkcja obiektów hotelarskich; polegają na udzielaniu noclegów i zakwaterowaniu.
• Usługi gastronomiczne – wiążą się z prowadzeniem przez niektóre obiekty restauracji, kawiarni, barów czy stołówek.
• Usługi pozostałe (komplementarne, dodatkowe czy uzupełniające) – są one uzupełnieniem usług noclegowych i gastronomicznych jak na przykład: czyszczenie obuwia, usługi fryzjerskie, itp.

Kryterium stosunku usług hotelarskich do podstawowej funkcji danego obiektu pozwala na wyodrębnienie usług:
• podstawowych – zaliczane są tu świadczenia, dla których dany obiekt powstał, np.; w motelu usługą podstawową będzie zapewnienie możliwości parkowania pojazdów oraz serwis samochodowy, natomiast w pensjonacie całodzienne wyżywienie.
• liczba i zakres usług dodatkowych – zależy od rodzaju i kategorii obiektu. Mogą to być usługi rozrywkowe, rekreacyjne, łączności, itp.

Charakter zaspokajanych potrzeb pozwala podzielić usługi hotelarskie na 2 grupy:
1. usługi zaspokajające codzienne potrzeby gości.
2. usługi zaspokajające potrzeby w nowym tymczasowym miejscu pobytu, np.; usługi informacyjne czy usługi wypoczynkowe.

Kryterium w wyniku pracy może podzielić usługi na:
• noclegowe, leczenie, wypoczynkowe i higieniczno-estetyczne,
• kulturalno-oświatowe,
• informacyjne,
• dystrybucyjne, gastronomiczne i handlowe,
• renowacyjne.

Ponadto można podzielić usługi na:
• obsługę rzeczy,
• obsługę osoby,
• obsługę osobowości w dziedzinie potrzeb wyższego rzędu.

Rodzaje i podział usług.


1. Wynajem pokoi hotelowych – z usługą tą wiążą się takie usługi cząstkowe jak: usługi recepcji (budzenie), usługi informacji, gastronomii (posiłki do pokoi), usługi pralni, stawienie do dyspozycji gości urządzeń i wyposażenia pokoi.
2. Realizacja kompleksu produkcji i usług gastronomicznych świadczonych min. W różnego rodzaju zakładach i punktach sprzedaży (restauracje specjalizujące się w kuchni narodowej lub międzynarodowej, kawiarnie, kafeterie, bary szybkiej obsługi, automaty, snak-bary, koktajl-bary, winiarnie, piwiarnie, onkiernie itp.)
3. Prowadzenie w określonym zakresie i rodzaju działalności rozrywkowej np. dyskotek, dansingów, zespołów muzycznych, kabaretów, rewii itp.
4. Zespół typowych usług bieżąco realizowanych przez hotel, czyli usługi portierów, bagażowych, bojów hotelowych, przechowalniach bagaży, czyszczenie, pranie, prasowanie garderoby i bielizny, usługi telekomunikacyjne, rezerwowanie miejsc hotelowych w innych hotelach, wynajem samochodów z kierowcą lub bez, wymiana walut, organizowanie w ramach własnych lub za pośrednictwem biur podróży wycieczek lokalnych, transferów wycieczek krajoznawczych, załatwianie biletów komunikacyjnych, imprezowych, udzielanie informacji turystycznej, wykonywanie innych zleceń klienta.
5. Działalność usługowa różnych punktów handlowych i usługowych na terenie hotelu np. zakłady fryzjersko-kosmetyczne, sklepy z pamiątkami, kwiaciarnie, kiosk z prasą, punkty handlowe z określonym rodzajem towaru np. galerie obrazów, sklepy z biżuterią, odzieżą itp.
6. Świadczenie usług umożliwiających podróżnym zapewnienie swobodnego odpoczynku np. zapewnienie opieki nad dziećmi, atrakcyjne programy turystyczne lub rekreacyjne dla całych rodzin lub dzieci.
7. Wynajem miejsc garażowych i parkingowych jak również usługi warsztatów naprawczych, myjni, stacji benzynowych, sprzedaż map, informatorów.
8. Wynajem sal i urządzeń do odbycia kongresów, konferencji, szkoleń, równocześnie z tą usługą występuje kompleksowa obsługa konferencji (np. tłumaczenia, pisanie protokołów, wynajem sprzętu).
9. Usługi o charakterze sportowo-rekreacyjnym, baseny zamknięte i otwarte, sauny, sale do uprawiania gimnastyki, tereny do golfa, tenisa, siatkówki, kręgielnie, zagospodarowane i urządzone plaże, wynajem rowerów, koni itp.
10. Wynajem sprzętu, urządzeń rekreacyjnych np. sprzętu wędkarskiego itp.
11. Świadczenie usług sanatoryjnych z udziałem zakładów przyrodo-leczniczych. Usługi personelu medycznego, zabiegi.

Inne podziały.


1. Świadczenia kwaterunkowe:
- zapewnienie wygodnego snu w nocy a w dzień spokojnego odpoczynku oraz warunków do czytania i pisania itp.
- zapewnienie utrzymania higieny osobistej
- stworzenie warunków do bezpiecznego przechowywania rzeczy osobistego użytku, pieniędzy, przedmiotów wartościowych oraz własnych środków lokomocji
- udzielanie wszelkich niezbędnych informacji oraz możliwość korzystania z telefonu, faksu, TV itp.
- pranie bielizny osobistej, drobne naprawy ubrań, czyszczenie obuwia.

2. Świadczenia zaspokajające potrzebę żywienia:
- zakład hotelarski zapewnia we własnym barze, restauracji, kawiarni (praktykuje się również podawanie posiłków do pokoju)

3. Świadczenia kulturalno-rozrywkowe:
- zakład hotelarski zwłaszcza położony w miejscowości wypoczynkowej dba o racjonalne i atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego swoich gości (gabinety odnowy biologicznej, siłownie, baseny itp.)
- ważne jest także właściwe zagospodarowanie otoczenia hotelu (miejsca do spacerów, place zabaw, własne plaże, wypożyczalnie sprzętu rekreacyjnego
- zakład hotelarski może prowadzić własne zajęcia turystyczno-krajoznawcze oraz rozrywki kulturalne
- ważna jest także właściwa praca informacji turystycznej, która informuje gości o wydarzeniach kulturalnych itp.

4. Opieka nad zdrowiem
Ogromna ilość usług, które świadczy hotel powoduje konieczność zgrupowania usług wg charakteru, rodzaju i miejsc świadczenia:
a) usługi podstawowe – płatne i usługi uzupełniające nazywane również komplementarnymi (bezpłatne)
b) usługi dodatkowe – odpłatne nieobowiązujące ale pożądane i zalecane
c) usługi towarzyszące świadczone odpłatnie przez jednostki wyspecjalizowane w danej działalności z wykorzystaniem odpowiednich pomieszczeń oddanych im do dyspozycji przez hotel

BESKID ŻYWIECKI
Przykłady usług hotelarskich

Schroniska i Bacówki
Schronisko PTTK na Wielkiej Raczy
Schronisko PTTK na Przełęczy Przegibek
Bacówka PTTK na Rycerzowej
Bacówka PTTK na Krawców Wierchu
Schronisko PTTK na Hali Rysiance
Schronisko PTTK na Hali Lipowskiej
Schronisko PTTK na Hali Boraczej
Schronisko PTTK na Hali Miziowej
Schronisko PTTK na Markowych Szczawinach
Schronisko PTTK na Hali Krupowej
Chyz u Bacy PTT na Mładej Horze
przełęcz Opaczne nad Zawoją
"Zygmuntówka" na przełęczy Klekociny
"Gawra" w Złatnej
Pod Grojcem - Schronisko Młodzieżowe, ul. Słonki 4,
Kolonia - Schronisko Młodzieżowe, Rycerka Górna - Kolonia 348,

Chatki Studenckie
• Skalanka - przy szlaku na Wielką Raczę
• Chałupa Chemików - Dolina Danielki
• Chatka AKT Dobrodziej - polana Witasówka
• Lasek - koło góry Łazek
• Studencki Schron Turystyczny "Pod Solniskiem" - Przysiółek Adamy w Lachowicach
Studenckie Bazy Namiotowe
• "Głuchaczki" - Przyborów, przełęcz Głuchaczki
• "Hala Górowa" - Korbielów, okolice Pilska

Hotel
Hotel Milena - Milówka, ul. Dworcowa 22, www.hotelmilena.pl
Hotel Beskid - Milówka, ul. Jana Kazimierza 122, www.beskid.to.pl
Hotel "Orle Gniazdo"- Szczyrk, ul. Wrzosowa 28a

Kemping i Pole namiotowe
Przegibek - Pole Namiotowe, Rycerka Górna - Przegibek 401
C'est la vie - Kemping, ul. Królowej Jadwigi,
Dębina - Kemping, ul. Kopernika 4,
Domek letniskowy Kamienna –Węgierska Górka [email protected]
Pensjonaty
D.W Leśny - Sól Kiczora 82 www.domlesny.dzs.pl
Ośrodek Wypoczynkowo-Rekreacyjny "Silesia" Międzybrodzie Bialskie, ul. Brodek 4

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 13 minuty

Typ pracy