profil

Konieczność rozwijania eksportu z Polski

poleca 85% 120 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Konieczność rozwijania eksportu z Polski, w okresie integracji naszego kraju z Unią Europejską. W dobie globalizacji rynków wzrost eksportu jest naturalnym czynnikiem rozwoju gospodarki. Państwa zachodnie, często wbrew zaleceniom międzynarodowym, subwencjonują proeksportowe działania firm, gdyż wzrost eksportu zwiększa ilość miejsc pracy. Unia Europejska jest największym zintegrowanym rynkiem na świecie, a Niemcy jednym z najbogatszych państw świata oraz ogromnym importerem. Nasi zachodni sąsiedzi to wielka ekonomiczna szansa Polski.
Konieczność integracji środowiska handlu zagranicznego
Efektywny eksport jest umiejętnością trudną i kosztowną. Wymaga dobrego produktu, dobrej znajomości technik zarządzania firmą, jak również swobodnego poruszania się na rynkach zagranicznych. Specjalistów od eksportu brakuje w krajach zachodnich. Niewielu jest w Polsce. Integracja środowiska handlu zagranicznego w Polsce jest koniecznością. Główne cele integracji to: wymiana wiedzy i doświadczeń oraz tworzenie aliansów, w celu zmniejszenia kosztów działań eksportowych.
Konieczność działania
Rozwijając eksport błędy popełniają wszyscy, niektórzy kosztowne. W dzisiejszych czasach tak zdobyte doświadczenia i informacje są jednak głównym fundamentem rozwoju firmy. Tą drogę muszą przejść wszyscy młodzi profesjonaliści z branży eksportowej.

W okresie PRL producenci byli zmuszeni do eksportowania przez Centrale Handlu Zagranicznego, których umiejętności, w znacznym stopniu, sprowadzały się do realizacji zaplanowanych dostaw w ramach RWPG. W tym samym czasie małe, średnie i duże firmy "zachodnie", modyfikując produkty i doskonaląc techniki zarządzania, stopniowo wchodziły na coraz to nowe rynki zbytu, stając się firmami globalnymi w swoich segmentach. Menedżerowie tych firm zdobywali doświadczenie na rynkach międzynarodowych.
Obecnie zdobywanie nowych rynków tradycyjnymi metodami jest bardzo trudne. Pomocny w nadrobieniu istniejącego dystansu może okazać się Internet.

Rynek, mający coraz większy wpływ na funkcjonowanie państwa, jest coraz bardziej nieprzewidywalny. Te warunki zewnętrzne zmuszają urzędników państwowych i menedżerów do podejmowania ryzykownych decyzji. By uchwycić różnorodne i zmieniające się otoczenie politycy i menedżerowie powinni posługiwać się instrumentami myślenia i planowania strategicznego.

Podstawowe cechy rynku globalnego:
- klienci wymagają wyższej jakości za mniejszą cenę,
- ewolucja technologiczna ułatwia penetrację rynków,
- pojawia się nowa generacja bardzo agresywnej konkurencji,
- państwa prowadzą politykę obniżania barier wejścia na rynki.

PKB (Produkt Krajowy Brutto lub Dochód Narodowy) dzieli się na konsumpcję (indywidualną i społeczną) oraz inwestycje (akumulację). W skład akumulacji wchodzą inwestycje, zapasy produkcyjne przedsiębiorstw i rezerwy państwowe. W Polsce w chwili obecnej stopa inwestycji wynosi około 22%, a potrzeba co najmniej 28-30%, aby móc dogonić kraje bogate.
Inwestycje, które mają priorytetowe znaczenie, są następujące:
- Inwestycje portfelowe polegają na tym, że zagraniczni inwestorzy kupują obligacje lub bony skarbowe do swego portfela jako lokatę. Inwestycje te mają charakter krótkoterminowy i są podejmowane ze względów spekulacyjnych, przy czym ich dochód to płynące z tego odsetki.

- Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) polegają na realnym wkładzie kapitału do gospodarki polskiej (lub w postaci budowanych fabryk) przez inwestorów zagranicznych albo w postaci spółki albo w postaci kupna akcji przedsiębiorstw przez nich.
Inwestycje te mają bardzo duże znaczenie dla Polski, ponieważ:
- zwiększają akumulację kapitału;
- przyczyniają się do restrukturyzacji i modernizacji naszej gospodarki;
- powodują podniesienie jakości towarów;
- powodują wzrost zatrudnienia;
- podnoszą kwalifikacje pracowników;
- polepszają organizację pracy;
- powodują dywersyfikację naszego eksportu.
- inwestycje modernizacyjne;
- inwestycje sfery niematerialnej (oświata, nauka, ochrona zdrowia, kultura).
Oprócz tych wymienionych inwestycji rozwijać należy jeszcze 4 rodzaje inwestycji infrastrukturalnych, tzn.: budowę autostrad, rozwój telefonii komórkowej, energetyki, chemii i petrochemii. Dla tych inwestycji, a szczególnie dla budowy autostrad, nieuchronne staje się korzystanie z kapitału zagranicznego.

KAPITAŁ ZAGRANICZNY
Istnieją 3 rodzaje napływu kapitału zagranicznego do Polski:

- pożyczki zagraniczne;
- inwestycje portfelowe;
- bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ).

Obroty w polskim handlu zagranicznym w miliardach złotych:

Lata Import Eksport Saldo
1993 34,02 25,76 -8,44
1994 49,07 39,25 -9,82
1995 70,5 55,52 -14,98
1996 100,23 65,82 -34,41
1997 138,9 84,5 -54,4
Tabelka przedstawia iż w kolejnych latach od roku 1993 wzrastały dochody z importu oraz eksportu. Mimo to jednak saldo na koniec każdego roku było ujemne ponieważ koszty importu znacznie przekraczały koszty eksportu. To znaczy, że więcej wydawaliśmy na sprowadzanie różnego rodzaju produktów niż zarabialiśmy na ich sprzedawaniu innym krajom.

Obroty w polskim handlu zagranicznym w miliardach dolarów:

Lata Import Eksport Saldo
1997 42,31 25,75 -16,56
1998 47,05 28,23 -18,82
1999 45,91 27,41 -18,5
2000 48,94 31,65 -17,29


Wynik przedstawionej powyżej tabeli pokazuje, że ujemny bilans międzynarodowej wymiany handlowej z roku na rok wzrasta.

Eksport na 1 mieszkańca wybranych krajach Europy w dolarach USA:

Rok Belgia Niemcy Francja Czechy Węgry Polska
1995 16.000 6229 4904 2096 1269 593
1998 16.003 6592 5095 2561 2275 730


Eksport polski na jednego mieszkańca jest bardzo niski. Europejskimi potentami eksportowymi są Belgia i Luksemburg, w których to krajach eksport na jednego mieszkańca jest najwyższy

Import i eksport według grup gałęzi w 1997 roku w milionach dolarów:

Branża Import Eksport Saldo
Paliwa i energia 3730,8 1689,5 -2041,3
Przemysł metalurgiczny 2126 2817,6 -691,6
Elektro-maszynowy 17566,3 7126,5 -10439,8
Chemiczny 7622,9 2979,6 -4643,3
Spożywczy 2566 2874,7 -308,7
Produkty rolnictwa 1164,7 449,2 -715,5











Polskie firmy starają się nadrobić przepaść dzielącą nasz kraj od zachodu. Niestety ich działania są troszkę spóźnione. Wciąż nie potrafimy wyprodukować czegoś w czym będziemy pierwsi i zaskoczymy rynek zachodni. W dalszym ciągu sprowadzamy produkty z zachodu, które mimo wszystko nie są tanie. Następnie produkujemy bardzo podobne często jakością daleko odbiegająca od naszych oczekiwań a ceną równającą do produktów importowanych. Kiedy jednak w naszym kraju nie ma na nie popytu na produkty rodzimej produkcji eksportujemy je za granicę z nadzieją, że tam znajdą rynek zbytu. Jednak koszty eksportu są znacznie niższe niż importu. Staje się to nie opłacalne. Wciąż stoimy w zacofaniu bo brakuje nam nowych pomysłów a właściwie sponsorów. Bo w naszym kraju jest wielu młodych i chętnych do pracy ludzi, którzy mają mnóstwo pomysłów by ulepszyć polski rynek eksportowy ale brakuje ludzi, którzy uwierzą w ich możliwości. Wciąż boimy się nowych rozwiązań, które są podstawą rozwoju.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut