profil

Trening pozytywnego myślenia

poleca 88% 107 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Konspekt zajęć relaksacyjnych

TEMAT: trening pozytywnego myślenia

1.Wprowadzenie

Pozytywne myślenie pojmowane jako metoda zmiany zachowania i nastawienia. Główną zasada pozytywnego myślenia opiera się na założeniu, że można wpływać na psychikę przez samą tylko zmianę sposobu myślenia. Dzięki myślom można pozytywnie wpływać na podświadomość.
Trening pozytywnego myślenia to dolność do zauważania pozytywnych aspektów każdej sytuacji to jeden ze wskaźników zdrowia psychicznego. Jeżeli umiemy dostrzec w drugim człowieku lub dowolnym zdarzeniu ich dobre strony, to z natury jesteśmy pogodni, cieszymy się sympatią innych i jesteśmy zdrowsi fizycznie. .
Pozytywne myślenie, obok świadomości i myślenia racjonalnego jest bardzo skuteczną bronią w walce ze stresem i niepewnością. Sprowadza się przede wszystkim do celowego skupiania uwagi na pozytywnych cechach otoczenia, ludzi i wydarzeń. Jest to tendencja do ujawniania i wspierania rozwoju pozytywnych cech, talentów, zainteresowań własnych i cudzych. Innymi słowy to sprawne umysłowe odkrywanie i promowanie mocnych stron każdego człowieka.
Jak każda zdolność, także pozytywne myślenie może zostać poddane treningowi, wyuczeniu.Wystarczy wykształcić zwyczaj koncentrowania się na przyszłości, unikania myślenia kontrfaktycznego ("co by było, gdyby"), bo co raz się stało, już się nie odstanie. Trzeba myśleć o tym, jak w danej sytuacji można (także sobie) pomóc, albo przynajmniej jak nie przeszkadzać.

Pozytywne myślenie jest metodą naukową.
Do najważniejszych ludzkich pragnień, do których odwołuje się pozytywne myślenie należą:

- potrzeba wolności i nieograniczonej niezależności materialnej

- potrzeba- bezpieczeństwa i znalezienia oparcia

- potrzeba - komfortu

- potrzeba- unikania konfliktów wewnętrznych

- potrzeba - nie przyzwyczajania się do tego, że oczekujemy pomocy z zewnątrz

- potrzeba - pragnienie zapomnienia wszystkich krzywd, których się doznało

- potrzeba - całkowitego uproszczenia świata

- potrzeba - "wyłączenia się" z realnego świata

- potrzeba - zachowania zdrowia, potrzeba osiągnięcia zbawienia

- potrzeba - stworzenia sobie własnego świata czyli:
1. potrzeba posiadania wszechmocy, osiągnięcia stanu harmonii i jedności ze światem
2. potrzeba absolutnego szczęścia
3. potrzeba życia w krainie wiecznej szczęśliwości

Przedstawiciele pozytywnego myślenia sądzą, że konsekwencją "złych myśli" mogą być nerwice i lęki. Nie tylko psychiczne ale nawet schorzenia fizyczne można pokonać poprzez prawidłową świadomość.

Główna maksyma "pozytywnego myślenia" brzmi: JESTEŚ TYM CO MYŚLISZ!

Optymizmu i radości życia można się nauczyć. Jedyny warunek, to zmiany.
Dobre rady:
1) Myśl pozytywnie od rana. Skupiaj swoja uwagę na tym co dobrego wydarzyło się wczoraj i wydarzy się dziś.
To bardzo ważne, aby pozytywnie rozpocząć dzień, gdyż wpłynie to na jego jakość aż do wieczora.
Dlatego zrelaksuj się na swój ulubiony sposób chociaż na 10 minut i pomyśl o czymś co udało Ci się osiągnąć, o swoich bliskich lub o ostatnich przyjemnych wakacjach.

2) Łącz myśli związane ze swoimi sukcesami z nowymi wyzwaniami i zadaniami które masz przed sobą.
Takie skojarzenia ułatwią Ci ich realizacje, gdyż dasz sobie sygnały że coś doskonale potrafisz, a to jest kolejne potwierdzenie.

3) Otaczaj się ludźmi którzy wpływają na Ciebie pozytywnie. Jeśli przebywasz wśród osób którzy potrafią dobrze radzić sobie w życiu też zaczniesz patrzeć w taki sposób

4) Naucz się asertywności. To doskonała cecha która ułatwi Ci omijania rzeczy i zdarzeń na które wcale nie masz ochoty. Uważaj na osoby które od Ciebie czegoś wymagają. Szanuj swój czas i swoje życie. Rób tylko te rzeczy które sprawiają Tobie przyjemność.

5) Każdego dnia znajdź czas tylko dla siebie. Obojętnie czy to będzie 10 minut w ciszy, czy długa relaksująca kąpiel, czy może spacer. Naucz się przebywać z sobą.

6) Dbaj o swoje ciało. Pamiętaj o zasadzie: to co jesz tym jesteś. Nie wrzucaj w siebie jak w worek bezwartościowych składników. Myśl o tym w jaki sposób się odżywiasz. To też wpływa na samopoczucie –nie bez powodu czujemy się ‘lekko’ lub ‘ciężko’. Poza tym absolutnie ważna jest aktywność fizyczna. Nie bez przyczyny mówi się ‘w zdrowym ciele zdrowy duch’. Znajdź czas na taką formę sportu, która odpowiada Ci najbardziej.

7) Marz i planuj. Nawet jeśli te marzenia wydają się bardzo odległe, uwierz że warto je mieć. Jeśli nie mamy celów, nie mamy do czego dążyć. Jeśli do niczego nie dążymy –cofamy się. Może warto więc wziąć kartkę i zapisać wszystko to czego naprawdę pragniesz.. nic Cię to nie kosztuje, a być może zaczną się dziać rzeczy których się nie spodziewasz.

8) Traktuj porażki jako nowa wiedzę. Jedyny moment kiedy możemy się czegoś nowego nauczyć to wtedy, gdy popełnimy błąd. Zacznij nazywać błędy "lekcjami". Ciesz się z nich i ucz się z nich. Zamiast krytykować siebie wyciągaj odpowiednie wnioski na przyszłość. Dzięki temu kolejny raz zrobisz coś po prostu dobrze.

9) Uświadom sobie jak pozytywne mogą być zmiany. Ludzie mają tendencje do tkwienia w miejscu i w danym układzie, dlatego że go już znają i nawet jeśli niekoniecznie jest im dobrze, to „jakoś to już jest, a tak to nic nie będzie”. Dlatego boimy się zmienić pracę, miejsce zamieszkania, rozstać się z partnerem z którym nas już nic nie łączy, a nawet często obawiamy się zmiany sposobu myślenia na jakiś temat! Uwierz, że zmiana jest punktem wyjścia do czegoś nowego co może się wydarzyć. To bardzo proste: jeżeli jesteśmy z czegoś niezadowoleni to nie zmieni się to jeśli nie podejmiemy takiej decyzji.
Zacznij od czegoś prostego, Zrewiduj swoje poglądy, zmień te negatywne przekonania na temat swój, ludzi, uczuć, życia czy pracy. Zamień je na pozytywy i zaobserwuj jakie będą rezultaty.

10) Ucz się ciągle czegoś nowego, bierz świat jako wielkie laboratorium w którym jest masa rzeczy do odkrycia przez Ciebie. Pytaj, czytaj, doświadczaj. Niczego nie bierz na słowo, wszystko sprawdzaj, interesuj się.

2.Cele:

*Odreagowanie- tupanie, gesty

Cel: zmniejszenie napięcia psychicznego

wiola
W stopach usytuowanych jest bardzo wiele receptorów odpowiedzialnych za organy człowieka. Ćwiczenie bardzo ważne dla relaksacji.

*Punkty pozytywne
cel: dotykanie punktów pozytywnych powoduje zwiększenie przepływu krwi w przedniej części mózgu, pozwalając złagodzić stres, zrelaksować się, pobudzając tym samym myślenie kreatywne.
*Pozycja Dennisona 1 i 2
Cel: wymagają od nas skupienia wykonując kilka złożonych ruchów. Niezwykle poprawiają pozytywne nastawienie do siebie i innych, pomagając zupełnie rozluźnić i ciało, i umysł.

Każde z ćwiczeń zwiększających pozytywne myślenie wykonujemy przez ok. 1 minutę, powtarzając je według własnych chęci.

Z jednej strony ćwiczenia te wymagają od nas koncentracji, jednocześnie kształtując tę ważną cechę i pozwalając rozluźnić się. Już trzylatek jest w stanie wykonać Pozycję Dennisona, na początek wystarczy, by udało mu się w niej wytrwać 15 sekund. Z czasem na pewno nauczy się więcej cierpliwości i razem z rodzicami będzie mógł ćwiczyć jak wytrawny sportowiec. Gimnastyka Mózgu jest przecież dobra dla wszystkich bez wyjątku. Nie wymaga specjalnych predyspozycji fizycznych, jest łatwa i przyjemna, a w dodatku wywiera niezwykle pozytywny wpływ na naszą psychikę.

W czasie coraz cieplejszych dni, podczas zabaw na spacerze warto znaleźć dosłownie kilka chwil, by wspólnie rodzinnie poćwiczyć ciało i umysł. Dzieci uwielbiają wszelkie formy ruchu, a już ćwiczenia razem z mamą i tatą są największą frajdą!
*Personifikacja- "zaczarowany piórnik

Cel: rozwinięcie wyobraźnie, skupienie myśli na pozytywnych rzeczach wyobrażeniach,
kształtowanie akceptowanych przez społeczeństwo norm i zachowań
* losowanie
cel: rozwijanie wyobrazni i pozytywnego myślenia, praca w grupie
* Pozytywny rysunek
Cel: pobudzanie fantazji, wyobrazni i humoru, aktywności i motywacji do działania
* co lubię w sobie, co lubię w tobie
Cel: umiejętność wyrażania siebie, pomoc w podnoszeniu samooceny

3.Adresaci

Grupa 20 osobowa. Seniorzy w wieku od 60 do 65 lat o pełnej sprawności ruchowej.

4.Warunki niezbędne do realizacji:

- wyciszenie pomieszczenia

- odpowiednie oświetlenie

_ pomieszczenie przewietrzone

- odpowiednia temperatura wnętrza ( 18 - 22stopnie C)

5.Przebieg

I. Ćwiczenie "wyładowujące"- tupanie

W siadzie unosimy stopy lekko w górę i z całej siły tupiemy o podłoże. Podobnie w
postawie stojąc.

II Personifikacja- magiczny piórnik

każda z osób po kolei losuje z piórnika po jednym przyrządzie, poczym układa ciąg
dalszy historyjki nadając wylosowanym przedmiotom cechy ludzkie

III Punkty pozytywne
1. dwoma palcami dotykamy punkty na czole (pomiędzy brwiami a linią włosów)
2. zamykamy oczy i głęboko oddychamy, by się zrelaksować
3. można poprosić drugą osobę: mamę, tatę, kolegę, by przytrzymał nasze punkty pozytywne – w ten sposób łatwiej jest się zrelaksować

IV Pozycja Dennisona 1
1. siadamy wygodnie na krześle lub ławce, wyciągamy przed siebie ręce z kciukami w dół
2. krzyżujemy ręce i splatamy dłonie, a potem przyciągamy je do klatki piersiowej
3. krzyżujemy nogi
4. oddychamy spokojnie

V Pozycja Dennisona 2
1. siedzimy na krześle, ławce, nogi ugięte w kolanach, stopy ustawione równolegle na ziemi
2. łączymy palce obu dłoni dotykając je opuszkami
3. oddychamy luźno i głęboko

VI Losowanie

Zabawa polega na tym ze każda osoba wyciąga z worka karteczkę na której znajduje
się wyraz np. łza. Każda osoba po kolei odczytuj wyraz jaki wylosowała i nadaje mu
pozytywne znaczenie poprzez odpowiedni dobór słów np. łza szczęścia

VII Pozytywny rysunek

Uczestników dzielimy na dwa zespoły. Każdemu zespołowi prowadzący rozdaje
kartkę (ze smutną buzką) i mazak. Zadanie polega na tym, aby każdy z uczestników
domalował po jednym elemencie tak aby ze smutnej minki powstał pozytywny
rysunek.

VII Co lubię w sobie, co lubię w tobie

Uczestnicy siedzą w kole. Prowadzący zaczyna zabawę słowami np. jestem Ania i
lubię w sobie moje niebieskie oczy, a to jest moja koleżanka Zosia i lubię jej po-
czucie humoru. kolejno Zosia mówi co w sobie lubi, a następnie wskazuje pozytyw-
na cechę osoby siedzącej obok.

6. przewidywane efekty

- rozładowanie napięcia

- zwiększenie optymizmu

- motywacja do działania

- pozytywne myślenie

- poprawienie samooceny

- zwiększenie wiary w siebie i swoje możliwości

- kształtowanie pozytywnych postaw

Podoba się? Tak Nie

Czas czytania: 9 minut

Więcej informacji
Typ pracy