profil

Psychologia

Szczegóły kursu

Tematyka:Psychologia/ Socjolgia

Tryb: Niestacjonarne (zaoczne)

Rodzaj:Studia jednolite

Opis zajęć

Zapisy
od 2014-05-15 12:00:00 do 2014-08-31 23:59:00
Liczba osób zapisanych na kierunek
116
Limit miejsc
125
Język wykładowy
polski

Studia psychologiczne wyposażają studenta w wiedzę z zakresu psychologii ogólnej, psychologii społecznej, psychologii rozwoju człowieka i psychopatologii. Ponadto dają studentowi solidne przygotowanie warsztatowe umożliwiające zaplanowanie i przeprowadzenie własnych badań empirycznych oraz procesu diagnostycznego. Student zdobywa także umiejętności rozpoznawania indywidualnych i społecznych problemów psychologicznych oraz niesienia pomocy innym i planowania interwencji psychologicznej. W trakcie studiów psychologicznych student uzyskuje ponadto wiedzę z zakresu szeregu przedmiotów uzupełniających (filozofia, socjologia, biologiczne podstawy zachowania, neurobiologia, logika, psychiatria) oraz wybranych przez siebie przedmiotów fakultatywnych odnoszących się między innymi do nowych trendów i kierunków w psychologii, wychodzących poza kanon podstawowy (np. psychologia gender, psychologia ekonomiczna)

Program kształcenia jest tak skonstruowany, że umożliwia studentowi zdobycie podstaw przygotowania zawodowego w zakresie dwóch (wybranych po II roku ) ścieżek specjalizacyjnych:

- psychologia kliniczna człowieka dorosłego (moduły proponowane w ramach ścieżki dostarczają studentowi podstawowej wiedzy o przyczynach oraz obrazie klinicznym wybranych zaburzeń oraz wiedzy dotyczącej funkcjonowania człowieka w kryzysie; pozwalają zdobyć umiejętność rozpoznawania zwiastunów problemów klinicznych, planowania i prowadzenia procesu diagnozowania, wykorzystywania metod do analizowania i interpretowania problemów klinicznych, łączenia danych diagnostycznych uzyskanych z różnych źródeł; a także nabyć podstawowych kompetencji w zakresie udzielania podstawowej pomocy psychologicznej i mediacyjnej);
- psychologia sądowa (moduły realizowane w ramach ścieżki wyposażają studenta w wiedzę teoretyczną i empiryczną z zakresu psychologii zeznań świadków, przesłuchań, opiniodawstwa sądowego, kryminologii, wiktymologii, psychopatologii i resocjalizacji; kształtują umiejętności warsztatowe i świadomość etyczną w zakresie psychologicznego opiniowania szczególnych spraw sądowych oraz przeprowadzania badań eksperymentalnych z zakresu psychologii zeznań świadków; ponadto pozwalają nabyć umiejętności z zakresu poradnictwa psychologicznego dla rodziców i nieletnich w sprawach o demoralizację, prowadzenia oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach poprawczych i zakładach karnych oraz w zakresie prowadzenia mediacji sądowych i negocjacji);
- psychologia wychowawczo-kliniczna dzieci i młodzieży (moduły składające się na ścieżkę dostarczają studentowi wiedzy na temat funkcjonowania środowisk wychowawczych i opiekuńczych, przyczyn i obrazu klinicznego wybranych zaburzeń rozwojowych, emocjonalnych, behawioralnych w kontekście optymalnego oraz zakłóconego funkcjonowania środowiska rodzinnego, psychologicznych następstw uszkodzeń mózgu, problemów i potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób ich wspierających; ponadto kształtują umiejętności stosowania metod wczesnej interwencji, wybranych metod pomocy, terapii psychologicznej oraz działań profilaktycznych na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży);
- psychologia pracy i organizacji (moduły budujące ścieżkę dostarczają studentowi wiedzy, której umiejętne wykorzystanie przyczynia się do skutecznego zarządzania zespołem, harmonijnej współpracy pomiędzy pracownikami, do minimalizowania negatywnych aspektów zawodowej aktywności, jak np. stresu zawodowego; ponadto dostarczają wiedzy i kształtują umiejętności z zakresu stosowania metod i technik zarządzania oraz wspierania efektywnego kierowania organizacją; budują też kluczowe kompetencje z zakresu badania i kształtowania środowiska pracy, m.in. komunikacji interpersonalnej, funkcjonowania zespołów, diagnostyki, rozwiązywania konfliktów, negocjacji, motywowania do pracy, oceniania, rekrutacji i selekcji kadr, przywództwa, analizy pracy oraz szkoleń);
- psychologia zdrowia i jakości życia (moduły proponowane w ramach ścieżki przygotowują studenta do rozpoznawania i rozumienia wyzwań i zagrożeń współczesności oraz identyfikacji zasobów warunkujących zdrowie, poczucie dobrostanu, szczęścia i satysfakcji życiowej; dostarczają wiedzy w zakresie mechanizmów zależności między funkcjonowaniem psychicznym a zdrowiem i chorobą; kształtują umiejętności diagnozowania problemów z obszaru zdrowia i jakości życia, zdolność samodzielnego konstruowania i ewaluacji programów profilaktycznych i programów promujących zdrowie; rozwijają kompetencje niezbędne w procesie udzielania pomocy psychologicznej dostarczając podstaw do pracy z chorymi somatycznie i ich rodzinami, z osobami doświadczającymi stresu w różnych dziedzinach życia, jak również do pracy z osobami zdrowymi, pomagając im w rozwijaniu zasobów osobistych i indywidualnego potencjału).

W efekcie realizacji dwóch ścieżek specjalizacyjnych absolwent psychologii posiada wstępne przygotowanie merytoryczne i warsztatowe do samodzielnej pracy w zawodzie psychologa w różnych środowiskach i kontekstach instytucjonalnych, ukształtowaną motywację i zdolności do dalszego samokształcenia i samodoskonalenia zawodowego w ramach studiów podyplomowych, kursów doskonalących, szkoleń specjalistycznych itp. Ma pogłębioną wrażliwość na indywidualne i społeczne problemy oraz umiejętność planowania i przeprowadzania działań profilaktycznych, prewencyjnych i interwencji psychologicznej w odniesieniu do tych problemów, a także ogólną wrażliwość etyczną i kulturę intelektualną, pozwalającą mu czynnie uczestniczyć w życiu społecznym i kulturalnym w skali lokalnej i globalnej.

  • Czas trwania: 5 lat
  • Data rozpoczęcia: 2015-01-31 23:00:00
Kontakt

ul. Bankowa 12
40-007 Katowice

+48 032 258 82 11

Opcje dodatkowe

Odwiedź stronę WWW