Tematyka:Pedagogika/ Edukacja
Tryb: Niestacjonarne (zaoczne), Stacjonarne
Rodzaj:Studia I stopnia
Edukacja, a także rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną prowadzona jest w różnych formach organizacyjnych (kształcenia separacyjnego, integracyjnego, inkluzyjnego i indywidualnego). W zależności od możliwości i potrzeb wychowanka użytkowane są zróżnicowane metody i koncepcje opieki, wychowania, kształcenia oraz rehabilitacji. Warto jednak zwrócić uwagę, że w przypadku wychowania i rehabilitacji, zwłaszcza osób umiarkowanie, znacznie i głęboko niepełnosprawnych intelektualnie, znaczna część oddziaływań edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznych odbywa się z wykorzystywaniem artystycznych środków przekazu i aktywizacji. Inaczej ujmując w przygotowaniu do realizacji zadań rozwojowych tej grupy uczniów – wychowanków niepoślednią rolę odgrywa arteterapia.
W tradycyjnym modelu kształcenia studentów Oligofrenopedagogiki (Edukacji i rehabilitacji niepełnosprawnych intelektualnie) edukacja artystyczna i przygotowanie do prowadzenia terapii przez sztukę jest zawężone (a może nawet należy użyć określenia powierzchowne). W efekcie czego w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Domach dziennego (całodobowego) pobytu osób niepełnosprawnych intelektualnie, także w wielu innych palcówkach prowadzących rehabilitację i edukację osób niepełnosprawnych intelektualnie pracę znajdują absolwenci kierunków artystycznych, a swoje wykształcenie uzupełniają na kursach lub studiach podyplomowych z zakresu Oligofrenopedagogiki. Powołanie kierunku autorskiego Oligofrenopedagogika z arteterapią służy wyposażeniu absolwentów w kompetencje zarówno w zakresie edukacji i rehabilitacji, jak i wykorzystywania sztuki w procesach terapeutycznych. Studia służą zatem wyposażeniu absolwenta nie tylko w wiedzę o niepełnosprawności intelektualnej i umiejętności z zakresu kształcenia, wychowania i opieki, ale w założeniach mają rozwijać / kształtować także jego zdolności artystyczne.
Jego nowatorski charakter, został zatem zakreślony w kilku założeniach:
wiedza na temat niepełnosprawności (szczególnie intelektualnej), mechanizmów socjalizowania, wychowania i kształcenia osób niepełnosprawnych stanowi punkt wyjścia w specjalistycznym przygotowaniu studentów,
absolwent studiów nabywa wiedzę o sztuce oraz kompetencje w zakresie jej wykorzystywania w sposób zintegrowany z wiedzą o rozwoju i potrzebach osób niepełnosprawnych (szczególnie intelektualnie),
kompetencje absolwenta obejmują umiejętność wykorzystywania różnych technik arteterapeutycznych (m.in. w zakresie sztuk plastycznych, muzycznych, filmowych, literackich) nie tylko w wymiarze terapeutycznym, ale także animacyjnym, np. czasu wolnego,
umiejętności wykorzystywania sztuki w procesach terapeutycznych stanowią główny, ale nie jedyny obszar kompetencji terapeutycznych, ponieważ program uwzględnia także inne formy działań terapeutycznych,
kompetencje absolwenta kierunku budowane są na szerokiej wiedzy humanistycznej,
ważny element kompetencji stanowi wiedza na temat mechanizmów społecznych funkcjonowania osób niepełnosprawnych oraz stosowanych wobec nich praktyk społecznych,
ważną rolę w przygotowaniu studentów odgrywają praktyki wykraczające poza standardowe założenia programowe.
Perspektywy zawodowe:
Absolwenci mają możliwość pracy w:
szkołach specjalnych, szczególnie w prowadzeniu zajęć edukacyjno-terapeutycznych, rewalidacyjno-wychowawczych,
w szkołach integracyjnych i masowych prowadząc zajęcia rewalidacyjne,
warsztatach terapii zajęciowej,
domach pomocy społecznej,
wszelkich innych placówkach zajmujących się wychowaniem, kształceniem i edukacją osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Inne, dodatkowe ważne dla kandydata informacje:
Studenci mają możliwość realizowania części studiów w zagranicznych uczelniach partnerskich, wyjazdy stypendialne w ramach programu ERASMUS +, a także w krajowych uczelniach w ramach programu MOST.