[ang., wym. damping] m, br. lm
celowe zaniżanie cen produktów (nawet poniżej kosztów produkcji), działanie nieuczciwe z punktu widzenia zasad konkurencji, powodujące osłabienie pozycji firm konkurencyjnych.
Wiele mówi się w mediach o stosowaniu dumpingu (D. lp, ident. w Ms. lp). Walka z dumpingiem (N. lp) jest trudna, ponieważ często dotyczy dużych firm, które stać na zaniżanie swoich cen i nieuczciwe działanie przeciwko mniejszym przedsiębiorstwom.
Pochodzenie:
dumpingowy – związany z dumpingiem (np. ceny dumpingowe),
antydumpingowy – skierowany przeciw dumpingowi, np. ustawa antydumpingowa.
Pierwotna postać
Zaczynają obowiązywać antydumpingowe cła na azjatyckie obuwie. Od piątku w Unii Europejskiej obowiązują nowe cła antydumpingowe na skórzane obuwie z Chin i Wietnamu. Cło ma uchronić unijny rynek przed dalszym zalewem tanim i – zdaniem Brukseli– dotowanym niezgodnie z uczciwą konkurencją obuwiem azjatyckim. (...) Według Komisji Europejskiej władze Chin i Wietnamu w sposób nieuczciwy wspierają swoich producentów, którzy dzięki zwolnieniom podatkowym albo niekomercyjnej dzierżawie gruntów pod swoje zakłady mogli zalać świat tanim obuwiem.
(„Gazeta Wyborcza”, 07.04.2006)