Metodologia - jest to sposób badania rzeczywistości, system jasno określonych reguł i procedur, które pozwalają badać rzeczywistość,. Opiera się na zasadach: - natura jest uporządkowana - natura jest poznawalna, każde zjawisko można opisać -...
1 . CO JEST PRZEDMIOTEM PEDAGOGIKI pedagogika jako jedna z nauk społecznych , bada zjawiska wychowawcze . Ukazuje istotę wychowania i jego rolę w kształtowaniu osobowości człowieka. Jej nazwa pochodzi od słów pais (chłopiec) , ago (prowadzę),...
Andragogika ? to teoria edukacji dorosłych obejmująca wiedzę w zakresie szeroko pojmowanej oświaty dorosłych. Podmiotem badań andragogiki są: Procesy edukacyjne ludzi dorosłych oraz osób starych, odnoszące się do kształcenia, kierowania...
„Świat niech będzie piękny, ludzie niech będą dobrzy, dzieci niech będą szczęśliwe.” Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie z 7 września, 1991 r. oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności: 1) umożliwia zdobycie...
Wartości to dobra, które stanowią cel ludzkich działań, którym człowiek służy, których respektowanie decyduje o tym, że postępowanie człowieka jest dobre. Takimi wartościami są np. : dobro, prawda, rodzina, miłość, sprawiedliwość, wolność....
OBSERWACJA DIAGNOSTYKA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA (ĆWICZENIA) MGR M. WABIA Podstawową i najczęściej stosowaną metodą badań pedagogicznych jest obserwacja. Bez niej niemożliwe byłoby wręcz wykonywanie jakichkolwiek funkcji...
Struktura systemu edukacji We Włoszech w zasadzie już od kilkunastu lat dokonuje się mniejszych lub większych reform szkolnictwa. Ostatnia gruntowna modernizacja systemu edukacji rozpoczęła się w roku 2000. Cześć planów przemian jest jeszcze w...
ZDROWA ŻYWNOŚĆ To co jemy ma ogromy wpływ na nasze zdrowie. Nasze przyzwyczajenia żywieniowe nie zawsze odpowiadają potrzebom naszego organizmu. Najczęściej jemy szybko i "byle jak". Nie zwracamy uwagi na wartości odżywcze, jakie nam są...
Przez filozofię rozumiemy nowy sposób myślenia, który narodził się w Grecji, około 666 lat przed Chrystusem. Wcześniej odpowiedzi na wszystkie pytania dawały ludziom rozmaite religie i związane z nimi wierzenia. W Grecji były to mity. Pierwsi...
Wstęp: Glottodydaktyka jest to metoda przygotowująca już bardzo małe dzieci do nauki czytania i pisania i dająca niespotykane efekty w stosunku do tradycyjnych metod, którymi dotychczas pracowano w przedszkolach i klasach początkowych....
DLACZEGO JA ŻYJĘ? Dlaczego ja żyję? Jaki jest sens mojego życia? Na pewno nie jeden z nas każdego dnia zadaje sobie oto pytanie. Najczęściej w chwilach przygnębienia, żalu, zmartwienia. Chcemy odszukać nasz sens życia. Dla każdego człowieka...
I rok Resocjalizacja studia zaoczne Gr. B Historia wychowania Wychowanie dzieci i młodzieży szlacheckiej w czasach odrodzenia w Polsce w świetle zapatrywań Mikołaja Reja....
„(…) Dziecko ukazuje to, o czym świat każe nam zapominać: ukazuje nam cud życia tego wszystkiego, co żyje” Phil Bosmans FIZYCZNE I PSYCHICZNE CECHY OKRESÓW ROZWOJOWYCH CZŁOWIEKA 1. WSTĘP....
Myśl pedagogiczna Grzegorza Piramowicza Komisarze Komisji Edukacji Narodowej mieli świadomość, że reforma szkolna i kierowanie nowo ustanowionym urzędem szkolnym wymaga współudziału fachowej kadry pedagogicznej, specjalistów od spraw...
Argumentowanie jest to czynność zmierzająca do wywołania u kogoś określonych przeświadczeń lub ocen czy dążeń. Z łaciny słowo argument oznacza zdanie będące przesłanką dowodu. Oczywiście wiedza logiczna jest przy argumentowaniu nadzwyczaj...
Temat : Narkotyki – „Nie biorę” . Hasło prawdziwe czy propaganda. Twój głos w dyskusji dotyczącej legalizacji narkotyków miękkich. Narkotyki zalicza się do środków odurzających lub psychoaktywnych, które...
Zagrożenia współczesnej młodzieży, alkoholizm, narkomania, nikotynizm
PLAN DYDAKTYCZNO – WYNIKOWY DLA KLASY I Lp. Temat Ilość go-dzin Zagadnienia Cele ogólne Wymagania programowe Integracja międzyprzed-miotowa. podstawowe ponadpodstawowe 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. LEKCJA ORGANIZACYJNA – „O czym się...
Szkolnictwo francuskie jest silnie scentralizowane. Ministerstwo Edukacji określa szczegółowo programy nauczania, lecz szkoły mają dużą dowolność w opracowywaniu programów wychowawczych. Szkolnictwo we Francji obejmuje dzieci i...
"Praca wyróżnia człowieka wśród reszty stworzeń - tylko człowiek jest do niej zdolny i tylko człowiek ją wykonuje, wypełniając...
Rodzice to pierwsi najważniejsi nauczyciele i wychowawcy dziecka, ponieważ to oni jako pierwsi pozwalają mu na poznanie świata przez dotyk, zapach, słowa, i z każdym etapem rozwoju uczą dziecko jak żyć wprowadzając w jego system wartości,...
W życiu codziennym spotykamy się z takimi czynami, które zakłócają ład społeczny i z takimi zachowaniami, które są szczególnie użyteczne i pożądane. Czynom takim towarzyszy zazwyczaj rzecz ważna ? reakcja otoczenia: pochwalenie albo potępianie...
Perswazja to przekonywanie o czymś, namawianie lub odradzanie z przytoczeniem argumentów popierających słuszność zdania. Jest to też wpływanie na kogoś w celu skłonienia go, by w coś uwierzył, przekonywanie kogoś o czymś, wyjaśnianie komuś czegoś....
Na podstawie rysunku podaj: 1. w jakiej temperaturze bakterie rozmnażają się? 2. w jakiej temperaturze bakterie mnożą się bardzo szybko? 3. w jakiej temperaturze bakterie mnożą się powoli? 4. w jakiej temperaturze bakterie przestają...
TEMAT: UKŁAD KOSTNY Układ kostny stanowi bierny element aparatu ruchu. Głównym zadaniem szkieletu, jako zrębu budowy całego organizmu, jest pełnienie funkcji podporowej, ruchowej i amortyzacyjnej. Oprócz tego wiele elementów kostnych stanowi...
Przystępując po raz pierwszy do poznania i analizy myśli filozoficznej starożytnego mędrca Heraklita z Efezu, głosiciela powszechnego wariabilizmu, natrafiamy już od samego początku na trudności związane z odczytaniem jego idei podanych przez...
"Tajemniczy ogród" napisano w 1909 roku. Napisała tę książkę Frances E. Hodgson Burnett. Pisarka odkryła swój talen już w dzieciństwie. Kiedy dorosła zaczęła pisać księżki o życiu codziennym dla dorosłych. Te księżki nie szczyciły się...
OBSERWACJA OBSERWACJA - jest podstawą i najczęściej stosowaną metodą w badaniach pedagogicznych, przy tym prostą i łatwą. Metoda obserwacyjna jest to zatem sposób prowadzenia badań w którym czynności obserwowania stanowią podstawę...
Prezentacja o subkulturach młodzieżowych w załączniku
Pojęcie „wychowania” jest bardzo trudne do zdefiniowania, gdyż dotyczy materii, w której toczy się długotrwały spór naukowy, o dużych konsekwencjach praktycznych. W różnych dziedzinach życia inaczej postrzegany jest problem wychowania. Inne...
Opowiadanie jako forma wypowiedzi Opowiadanie - jednostkowa, fabularna forma wypowiedzi, która przedstawia zdarzenia w ich chronologicznym i przyczynowo- skutkowym powiązaniu. Rodzaje opowiadania : 1) Odtwórcze - opowiadanie...
Gdy człowiek przychodzi na świat posiada wrodzony instynkt uczenia się. Dziecko po urodzeniu uczy się bardzo szybko a z czasem przybywających lat nauka następuje w coraz to wolniejszym tępię. Małe dziecko do trzeciego roku życia do nauki...
1. Rdzeń kręgowy Do ośrodkowego układu nerwowego należy rdzeń kręgowy. Znajduje się on poza czaszką w kanale kręgowym kręgosłupa. Ma wydłużony walcowaty kształt z wrzecionowatymi poszerzeniami (zgrubieniami) w okolicy szyjnej i lędźwiowej....
Referat: „Ideał wychowania od starożytności do współczesności” • Wychowanie tak dawne jak człowiek - charakter klasowy i historyczny CZŁOWIEK PIERWOTNY: - proces pracy - sporządzenie narzędzi - wzajemna pomoc, współdziałanie -...
Problemy i hipotezy badawcze Podstawowym warunkiem podejmowania wszystkich badań naukowych jest uświadomienie przez badacza problemów, które określają cel i zakres przedsięwzięć badawczych. Problemy badawcze to...
Artykuł opisujący stosunek młodziezy gimnazjum do zachowań agresywnych i używek. Autor : Elżbieta Radwańska
CHARAKTERYSTYKA POJĘCIA NAUKI: Nauka potocznie to ludzka wiedza o przyrodzie, człowieku, społeczeństwie, społeczeństwie zjawiskach i prawidłowościach rozwoju rzeczywistości, o sposobach badania i przekształcania otaczającego nas świata, ujęta w...
Nauka savoir – vivre’u polega na wpajaniu swobodnego i odpowiedniego zachowania. Ubiór musi harmonizować z wiekiem, gest z sytuacją, wygląd z charakterem. Dobre wychowanie bazuje na naturalności, ale nie oznacza przesadnej swobody, podobnie jak...
1. Wyjaśnij pojęcie rozwoju ontogenetycznego. Rozwój ontogenetyczny to proces rozwoju organizmu od momentu zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do chwili śmierci osobnika. Stanowi on łańcuch kolejno po sobie następujących ogniw pewnych...
Co to jest zdrowie? Modele zdrowia: -biomedyczny -socjomedyczny -socjoekologiczny -psychologiczny -patogenetyczna koncepcja zdrowia -salutogenetyczna koncepcja zdrowia Holistyczne ujęcie zdrowia wg Woynarskiej:-to nie tylko brak choroby i...
WSPÓŁCZESNE KIERUNKI PEDAGOGICZNE W PROGRAMACH EDUKACJI PEDAGOGICZNEJ. Pedagogika nie jest monolitem, ma wiele subdyscyplin. W XX wieku pojawiły się nowe nauki, kierunki, ale wiadome nie było czy pedagogika wyodrębni się pomimo, że już w XIX w...
PEDAGOGIKA FILOZOFICZNA-NORMATYWNA Karol Kotłowski (1910-1988) W jego przekonaniu, pedagogika wywodzi się z filozofii toteż żaden z jej kierunków nie może lekceważyć tych korzeni. One bowiem stanowią ostateczny punkt odniesienia do eksplikacji...
Konspekt zajęć piłki noznej przydatny każdemu nauczycielowi wychowania fizycznego i niezbędny dla studentów Akademii Wychowania Fizycznego!
Jednym z najwybitniejszych postaci polskiego oświecenia był Stanisław Staszic (1755-1826), wybitny uczony, filozof, przyrodnik, działacz, pisarz polityczny, ksiądz. Po rozbiorach poświęcił się pracy nad rozwojem gospodarczym kraju oraz rozwinął...
Sposoby komunikowania się ludzi w XXI wieku uległy niezwykłemu rozwinięciu. Rozmawiamy ze sobą nie tylko czysto werbalnie. Szybki i sprawny rozwój techniki, doprowadził do sytuacji, w której można skontaktować się z drugim człowiekiem, będącym...
„Korczak wyzwalał prawdę już wprost obecnością swoją. Każdy w obcowaniu z nim stawał się sobą – był sobą. Czuło się całą małość frazesów, zakłamania i form nieistotnych. Tęskniło się wprost do tej prostoty i czystości myśli, Którą niosły...
Rozdział II Metodologia badań własnych 2.1 Cel oraz przedmiot badań Przedmiot badań zależy wg T. Pilcha1 od tego jaki rodzaj badań przeprowadzamy. Przedmiot badań jest zadaniem, które mamy do wykonania. Badanie naukowe to zróżnicowane działania...
Wywiad przeprowadzono z kobietą lat 22. Celem wywiadu było określenie, jak również doprecyzowanie i dowiedzenie się jak najwięcej na temat Jej zainteresowań oraz powodu wyboru kierunku studiów pedagogiki resocjalizacyjnej. PYTANIA ORAZ...