profil

Pokonaj stres przed egzaminem. Stres

drukuj
satysfakcja 49 % 78 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Pokonaj stres przed egzaminem!

Może nie do końca zdajesz sobie z tego sprawę, ale jeśli jesteś ciągle rozdrażniony, odczuwasz napięcie, bez powodu wybuchasz płaczem lub gniewem, możesz być pewny: stres, zdenerwowanie, niepokój rodzą się w Twojej głowie! Od Ciebie zależy, w jaki sposób z nimi walczysz. Możesz obrać dwie drogi. Jedna to łagodzenie objawów stresu, a druga to rozwiązanie problemów, które go wywołują.
Każdy z nas miewa złe chwile, wtedy jest obrażony na cały świat. Taki stan związany jest ze zbyt dużą dawką stresu przepełniającą życie większości ludzi. Aby walczyć ze stresem należy zrozumieć czym jest stres. Życie całe naszpikowane jest stresem. W stresie się rodzisz, w stresie żyjesz i w stresie umierasz, dlatego też umiejętność zniwelowania tego zjawiska może okazać się bardzo pomocna w życiu.
Czym właściwie jest stres? -?Stres to stan napięcia spowodowany trudną sytuacją, z którą nie umiemy sobie poradzić, reakcja na zagrożenie, ale także silna koncentracja, tak najczęściej opisuje się stres. W niewielkiej dawce jest konieczny , ale w nadmiarze źle wpływa na nasze zdrowie. Stres kojarzy się nam z nieprzyjemnym przeżyciem, sytuacją trudną lub uciążliwą.?- odpowiada Pani xxx.
Stres przedegzaminacyjny to naturalna, przystosowawcza reakcja organizmu, która umożliwia sprostanie nowym wyzwaniom.
-? Stres ten wywołany jest przez następujące w środowisku danej osoby zmiany, a więc w tym przypadku konieczność przyswojenia określonej ilości wiedzy w określonym czasie i odtworzenia jej w czasie egzaminu. Dodatkowo pojawia się zawsze element niepewności, bo nigdy nie wiadomo do końca, jakie będą egzaminacyjne pytania - tłumaczy Pani xxx. Psychologowie uważają, że stres przed egzaminem jest naturalnym stanem i raczej nie da się go uniknąć. Zbyt wysoki jego poziom wywołuje takie objawy, jak bezsenność, drżenie rąk, ucisk żołądka. U niektórych osób może objawiać się rozchwianym krokiem, nieskoordynowanymi ruchami i nadmierną gestykulacją. Zestresowanym często więźnie głos w gardle. Jednak, jak twierdzą specjaliści, lekki stres nie tylko nie zaszkodzi, ale nawet może zdopingować do działania.-? Pamiętajmy: stres nie jest taki straszny jak go malują. Nie jest ani dobry ani zły. To my nadajemy mu znaczenie. Jeżeli sobie z nim nie radzimy jest zły, ale jeśli go pokonujemy może być dobry.

? ? radzi Pani xxx.
Wiec jak sobie radzić ze stresem przed egzaminem ?
Po pierwsze. Na pewno będziesz się bał - wykorzystaj swój stres. Wskazane jest, żeby do egzaminu podchodzić przynajmniej będąc w stanie lekkiego napięcia - jest się wtedy lepiej skoncentrowanym i umotywowanym. Poziom adrenaliny w organizmie lekko wrasta, a to powoduje lepszą pracę mózgu. Przed egzaminem zamiast skupiać uwagę nad tym, jak bardzo się denerwujesz, lepiej koncentrować się na tym co już umiesz i czego jeszcze musisz się nauczyć. Zamiast rozczulać się nad sobą i rozpaczać, że na pewno nie zdasz, bardziej zastanów się nad tym, co jeszcze da się zrobić, żeby do maksimum zwiększyć zasób Twojej wiedzy. Wtedy stres zamiast oddziaływując destrukcyjnie, będzie Ci pomagał.
Po drugie. Nie stawiaj sobie poprzeczki zbyt wysoko, jeśli wiesz, że nie jesteś w stanie jej pokonać. Chodzi o to, że musisz się nastawić, że osiągniesz tyle, ile jesteś w stanie osiągnąć. W ten sposób myśląc, nie tylko zniwelujesz stres, ale i będziesz fair wobec siebie.
Po trzecie. Dobrze się odżywiaj. Podczas dłuższych przygotowań do egzaminów, nie powinno się zapominać o dobrym odżywianiu. Wszystkie posiłki bogate w witaminy i mikroelementy są podstawą w łagodzeniu stresu.
Po czwarte. Musisz wymyślić sobie plan awaryjny, w razie gdyby wszystko nagle zaczęło się walić. Myśl, że masz jeszcze tzw. ?plan B?, pomaga zwalczyć stres. Bardzo pomocne w przypadku egzaminu jest napisanie ściągi (choć nie zachęcamy, by z niej korzystać):
a) bo wiesz, że zawsze masz jakieś wyjście,
b) pisząc ściągę, jednocześnie nieświadomie zapamiętujesz informacje.
Po piąte. Myśl pozytywnie. Powiedz sobie, że nie takie rzeczy już się robiło. To naprawdę pomaga.
Po szóste. Rozmowa z przyjacielem lub przyjaciółką dobrze działa, pod warunkiem że nie jest to osoba, która ciągle marudzi i narzeka. Źle to wpływa na człowieka, natomiast miła pogawędka skutecznie odciąga uwagę od stresu.
Po siódme. Poczucie humoru jest jedną z najlepszych broni przeciwko stresowi. Popatrz na Siebie z perspektywy drugiej osoby i zobacz, jak śmiesznie wygląda ciągłe wymyślanie sobie stresogennych problemów :]
Najlepszym jednak sposobem na zwalczenie stresu jest nauczenie się czegokolwiek. Mimo że będziesz musiał włożyć w to całe swoje siły i poświęcić cały wolny czas, to jednak myśl o imprezach i wakacjach, mam nadzieję, doda Ci sił do nauki :]

Oto kilka wypowiedzi zebranych w Internecie na temat sposobów walki ze stresem :
- Spotykam się z chłopakiem. Spacer i rozmowa niesamowicie koją wszelkie lęki przed maturą.
- Staram się nie traktować matury jako najważniejszego egzaminu lecz jako kolejny sprawdzian.
- Głośna muzyka, gorąca kąpiel, spacer.
- Wizyta na basenie lub siłowni. Spotkanie w gronie przyjaciół. Wyprawa na zakupy to mi zawsze pomaga
- Po prostu trzeba myśleć pozytywnie bo to przecież podstawa!
- Robię to co lubię. Oddaje się mojemu hobby bo i tak nauka przed samą maturą nie ma sensu bo nic mi nie wchodzi do głowy.
- Lody familijne!
- Wierzę we własne siły i to mi pomaga.

prace wykonała : Ola Sz.


Przydatna praca? Tak Nie
Podobne prace:
Komentarze (1) Brak komentarzy
1.10.2014 (14:21)

Ja przed ciężkimi egzaminami na studiach brałam destresan max, pomagał w uspokojeniu

Gramatyka i formy wypowiedzi