profil

Serwis Yahoo jako jedna z ikon współczesnego internetu

poleca 90% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Yahoo jest to jeden z najpopularniejszych i największych serwisów internetowych na świecie, posiadający wersje w piętnastu językach. Istnieją 24 lokalne oddziały Yahoo na świecie. Każdego miesiąca Yahoo dociera do około 345 milionów użytkowników Internetu.

1. HISTORIA YAHOO – CZYLI NARODZINY GIGANTA
Yahoo założyli dwaj studenci uniwersytetu w Stanford: David Filo i Jerry Yang . Yahoo początkowo było tylko studenckim hobby, ale przekształciło się w światową markę, która zmieniła sposób, w jaki ludzie się komunikują, poszukują informacji oraz kupują rzeczy. Dwaj założyciele Yahoo, David Filo i Jerry Yang, doktoranci Wydziału inżynierii Elektrycznej na Uniwersytecie w Stanford rozpoczęli swój projekt w lutym 1994 roku jako sposób, by wciąż być w kontakcie z pasją swojego życia jaką był Internet. Wcześniej spędzali więcej czasu na tworzeniu listy swoich ulubionych linków niż pisaniem pracy doktorskiej. Z czasem te listy stały się za długie i nieporęczne, więc podzielili je na kategorie. Kiedy kategorie stały się za pełne, wprowadzili podkategorie… i tak powstał rdzeń projektu jakim jest Yahoo.
Początkowo Yahoo nazywało się “Jerry and David's Guide to the World Wide Web” – Przewodnik Jerry`ego I Davida po WWW”, ale otrzymało nowy przydomek – z pomocą słownika. Yahoo jest skrótem od „Yet Another Hierarchical Officious Oracle," – “inny shierarchizowany system zarządzania bazą danych”, ale Filo i Yang nalegali by wybrać taką nazwę, gdyż podobało im się bezpośrednie tłumaczenie słowa Yahoo - prostak bez wychowania/bez ogłady, cham bez wychowania. Yahoo początkowo rezydowało na komputerze Yanga – „Akebono”, a oprogramowanie umieszczone było na komputerze Filo – „Konishiki” – oba nazwane na cześć legendarnych zapaśników sumo.
Yahoo charakteryzuje szybki rozwój i rozrost organizacji. Niech świadczy o tym fakt, że jeszcze w 1994 roku Yahoo zanotowało milion odwiedzin swojej witryny. Tak dużą popularność zyskało głównie dzięki polecaniu znajomym, którzy mówili o tym swoim znajomym itd. Po niecałym roku działalności, Filo i Yang zarejestrowali nazwę i znak firmowy Yahoo. Od razu spotkali się z wielkim zainteresowaniem wśród inwestorów. Firma Sequoia Capital (znana między innymi ze współpracy z Apple, ATARI, Oracle i Cisco Systems), zdecydowałą się zainwestować w Yahoo 2 miliony dolarów. Już w 1996 roku, Yahoo debiutuje na giełdzie NASDAQ. Spotkali się z wielkim zainteresowaniem wśród inwestorów. Kolejne alianse z innymi firmami przychodziły Yahoo równie łatwo – inwestorzy wiedzieli, że zainwestowane pieniądze szybko się zwrócą. Dlatego w kolejnych latach Yahoo nawiązało współpracę z Softbankiem. Owocem tego było stworzenie kilku Europejskich oddziałów Yahoo oraz jednego w Japonii.
W 1997 roku nawiązano współpracę z Netscape Communications – dzięki temu powstała najlepsza swego czasu wyszukiwarka internetowa – Netscape Nawigator. Firma pozyskała także specjalistów w dziedzinie Internetu z firmy Four11 i wystartowało z Yahoo Korea. Rozrost firmy trwał nadal w 1998 roku – pozyskano Viaweb (oprogramowanie e-commerce), WebCal (produkty związane z organizacją pracy w Internecie) i Yoyodyne (firma zajmująca się internetowym marketingiem bezpośrednim). W tym samym roku Yahoo zaoferowało swoim klientom karty kredytowe Visa. W 1999 roku wystartowali ze swoim pierwszym radiem internetowym. Pozyskano także firmę Encompass – globalnego providera oprogramowania dla sieci jak i z firmą Sprint – właściciela sieci telefonii komórkowej – na dostarczanie informacji dla jego klientów. Yahoo wkroczyło na rynek B2B w 2000 roku, startując z rynkiem Yahoo B2B. Później do współpracy dołączyli Inktomi, Critical Path i TIBCO, którzy pomogli w stworzeniu portali informacyjnych dla Yahoo. Przedsiębiorstwo stało się także udziałowcem mniejszościowym w świadczeniu usług telefonii internetowej w firmie Net2Phone oraz pozyskało komunikacje mailową dla firm eGroups (grupy dyskusyjne Yahoo), co kosztowało 430 milionów $. Yahoo Player – odtwarzacz multimedialny produkcji Yahoo i kanał internetowej telewizji FinanceVision zadebiutowały w 2000 roku. Jeszcze w 2000 roku, Yahoo porzuciło Inktomi – dotychczasowego dostarczyciela metod przeszukiwania Internetu i związało się z Google.

W 2002 roku, Yahoo związało się z AT&T Wireless, aby zapewnić usługi komunikacyjne dla telefonów komórkowych jak i PC. W tym samym roku, firma zawarła alians strategiczny z SBC, aby zaoferować klientom 13 stanów łącza szerokopasmowe. W 2003 roku zawarto podobną umowę z BT (brytyjski operator telefoniczny), w celu dania możliwości korzystania z łącz szerokopasmowych w Wielkiej Brytanii.
W listopadzie 2003 roku, Yahoo Hong Kong zakupiło chińską firmę zajmującą się oprogramowaniem – 3721 Network Software. W grudniu 2003, Yahoo przedstawiło Yahoo Plus – rozbudowany pakiet dla użytkowników łącz szerokopasmowych.
Jednak największe inwestycje miały miejsce w 2004 roku. Pozyskano lub nawiązano współpracę z wieloma firmami.


W związku z nieudaną współpracą Yahoo z Google, w 2004 roku, Yahoo zakupiło Inktomi i Overture Services, otrzymując dodatkowe technologie wyszukiwania. W tym samym roku, Yahoo ogłosiło podpisanie umowy z Rogers Cable – zapewnienie łącz szerokopasmowych dla użytkowników w Kanadzie. W marcu tego roku ogłoszono przejmujęcie Kelkoo za 575 milionów $, w celu zwiększenia możliwości marketingowych online.
We wrześniu 2004, Yahoo ogłosiło przejęcie Musicmatch – za 160 milionów $, jako część starań mających na celu zwiększenie swojego portfolio w usługach muzyki online.
W październiku 2004 Yahoo wytoczyło proces firmie East Coast Exotics Entertainment Group i Epoth za bezprawne wysyłanie spamu o tematyce erotycznej do użytkowników Yahoo Mail. Yahoo proces ten przegrał.

2. YAHOO DZIŚ – CZYLI JESTEŚMY WSZĘDZIE, ROBIMY WSZYSTKO
Portal Yahoo jest dostępny w 15 językach. Yahoo składa się z 25 serwisów w różnych krajach na całym świecie:

1. Yahoo Argentyna
2. Yahoo Brasie
3. Yahoo Canada
4. Yahoo Mexico
5. Yahoo USA
6. Yahoo Asia
7. Yahoo Australia
8. Yahoo China
9. Yahoo Hong Kong
10. Yahoo India
11. Yahoo Indonesia
12. Yahoo Japa
13. Yahoo Korea
14. Yahoo Malaysia
15. Yahoo Tajwan
16. Yahoo Thailand
17. Yahoo Denmark
18. Yahoo France
19. Yahoo Germany
20. Yahoo Grece
21. Yahoo Italy
22. Yahoo Nowary
23. Yahoo Spain
24. Yahoo Sweden
25. Yahoo UK & Ireland

Dziś Yahoo świadczy wiele usług. Do najważniejszych z nim zaliczyć możemy darmowe konta pocztowa oraz komunikatory internetowe. Rozbudowana jest również opcja chatowania na stronach Yahoo. Do Yahoo należy między innymi firma geocities – dająca możliwość umieszczania swoich stron internetowych (hosting). Ważną rolę odgrywają radia internetowe. Rozbudowana wyszukiwarka, grupy dyskusyjne i źródła informacji są najmocniejszymi atutami Yahoo.

3. OD ZERA DO BOHATERA – CZYLI AMERYKAŃSKI SEN TWÓRCÓW
Yahoo jest najlepszym przykładem, że należy słuchać wyobraźni i podążać w kierunku realizacji swoich marzeń i pasji życiowych. Z dwóch komputerów i 2 głów narodziła się jedna z największych firm na świecie. Na pewno nie jest to najbiedniejsza firma na świecie. Przychody spółki w 2005 roku wyniosły 5,258 mld USD, wzrosły więc wobec 3,575 mld USD w 2004 roku aż o 47%. Ten rynek wciąż jest niezaspokojony i wciąż się rozwija w związku z budowaniem globalnej wioski.
Jest to chyba najbardziej perspektywiczny z rynków. Szybkość, łatwość i ogólnodostępność – cechy, które świadczą o nowoczesności firmy - są atutami Yahoo. Ta firma nie daje za wygraną. Ciekawe czym nas jeszcze zaskoczy?

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut

Typ pracy