1) Muzyka liturgiczna muzyka jednogłosowa:
* CHORAŁ GREGORIAŃSKI (papież Grzegorz I)
- tractus – śpiew ciągły, nie przerywany
- śpiew responsorialny – wierni i księża na zmianę
- śpiew antyfonalny – melizmaty (ozdobniki)
2) TROPOWANIE (podkład pod melizmaty nowego tekstu)
- Alleluja
SEKWENCJE (nowa forma poetycka i muzyczna - oderwanie tropów od Alleluja i usamodzielnienie)
- Stabat Mater
- Dies irove
DRAMAT LITURGICZNY = MISTERIUM = MIRACULUM
- forma muzyczna i teatralna
- w świątyniach
- dramaty pasyjne
3) POLIFONIA
a) szkoła kompozytorska opactwa ST. Martial w Limoges
- ORGANUM – do głosu podstawowego dokomponowywano głos dodatkowy
- DISANTUS – głosy podporządkowane ścisłej rytmice opartej na starożytnych strofach wierszowanych (rytmika modalna)
b) katedra Notce Dame w Paryżu
- IMITACJE – jeden głos naśladuje z opóźnieniem drugi
- MOTET – do tenoru dokomponowywane są dalsze głosy (szeregu odcinków o różnej melodii i różnym tekście dla poszczególnych głosów)
4) ARS ANTIQUA „Stara sztuka”
- rytmika menzuralna – której odpowiednio wyznaczony jest już czas trwania poszczególnych dźwięków utworu i ich wysokości
- pismo menzuralne = menzuralna notacja
- pismo nutowe późnego średniowiecza, nuty maxiama dzieli się na lonigie, longa na brevis
ARS NOVA „nowa sztuka” XIII i XIV
- uporządkowanie rytmiki menzuralnej
- stworzenie nauki KONTRAPUNKTU (prowadzenie głosów w utworze wielogłosowym)
- swobodna i bardziej zróżnicowana rytmika
- poświęcenie uwagi muzyce świeckiej
5) SZKOŁA BURGUNDZKA XV w.
- synteza muzyki z pięciu wieków
- ustalenie 4-głosowego układu do muzyki wielogłosowej:
- kontratenor
- alt
- tenor
- bas
6) MUZYKA ŚWIECKA
- FRANCJA – TRUWERZY
- chanson de geste
~ PROWANSJA – TRUBADURZY
- NIEMCY – MINNESINGERZY [meistersinger)
7) MUZYKA POLSKA
* XIV Bogurodzica
* Wstał z martwych Król nasz Syn Boży