profil

"Kultura jest tym co sprawiło, że człowiek jest czymś innym niż przypadkowym wydarzeniem w przyrodzie" - konspekt.

poleca 85% 1759 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Zbigniew Herbert Mikołaj Rej

Odwołując się do wybranych tekstów kultury ustosunkuj się do wypowiedzi żyjącego w XX wieku francuskiego pisarza i polityka Andre Malraux: "Kultura jest tym co sprawiło, że człowiek jest czymś innym niż przypadkowym wydarzeniem w przyrodzie".


KONSPEKT

I Motto:
„Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami;
Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami”.
(J.Kovhanowski Pieśń o dobrej sławie)
II 1. Kim jest człowiek według Kochanowskiego? Interpretacja motta.
2. Moja definicja człowieczeństwa
3. Wyjaśnienie dlaczego ograniczam się do kultury europejskiej
4. Próba zdefiniowania kultury – w 1 zdaniu i posłużenie się myślą Kołakowskiego na temat przyczyn rozwoju kultury;
5. Podział typów człowieka ze względu na jego stosunek do świata; wyszczególnienie:
a) homo viator –podróżnik
b) homo faber – zręczny, twórca
c) homo eruditus – wykształcony
d) homo novus – dorobkiewicz, parweniusz
e) homo sapiens – myślący
III Omówienie poszczególnych typów w nawiązaniu do tekstów literackich i filozoficznych:
1. Homo viator: Odyseusz, romantyczny pielgrzym ( cytat z Ksiąg narodu polskiego i pielgrzyma polskiego – „Polak nazywa się pielgrzymem...”), człowiek wędrujący przez życie (L. Staff, Odys: „O to chodzi jedynie...”, Podwaliny:” Budowałem na piasku”, nawiązanie do Ocalonego Różewicza),
2. Homo eruditus: nawiązanie do postaw zyciowych J. Kochanowskiego i Z. Herberta, wykorzystanie nazwy epoki – oświecenie, kult wiedzy w pozytywizmie; uwzględnienie efektów postawy wobec świata homo eruditus,
3. Homo faber: posział kultury ( jako wytworu ludzkiej działalności) na duchową i materialną, nawiązanie do postaci Dedala z mitologii greckiej, przytoczenie opinii R.Ingardena na temat istoty różnicy między człowiekiem i zwierzęciem:”Człowiek uprawia ziemię...”
4. Homo novus: Galeria postaci: Harpagon, duchowieństwo z Krótkiej rozprawy między panem, wójtem a plebanem M. Reja, Eugeniusz Rastignac, Paweł Obarecki, Dulska, ocena postawy dorobkiewicza,
5. Homo sapiens: jako pozycji człwieka w świecie (uprzywilejowanej), wyjątkowości człowieka z powodu: zdolności do autorefleksji, wyrzutów sumienia, uczuć, poświęcenia się dla innych, przechowywanie w pamięci dorobku kulturowego i umiejętności wykorzystywania go na własne potrzeby; nawiązanie do wypowiedzi Malraux, wykorzystanie myśli L. Kołakowskiego, że człowiek jest sprawcą, a nie narzędziem działania.


„Jesteśmy naprawdę sprawcami czynów, które spełniamy, nie zaś tylko narzędziami różnych sił, jakie się w świecie ścierają...” (L. Kołakowski)
„W naszym świecie te dwie, przeciwnie skierowane energie pojawiają się jako: potrzeba trwałości, bezpieczeństwa przebywania w otoczeniu znajomym oraz potrzeba nowości, odmiany, ciekawości. Te dwie skłonności kłócą się ze sobą ale obie są nam niezbędne byśmy ludzki żywot wiedli”(L. Kołakowski)
Kim byłby człowiek bez kultury?

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty