profil

Grupy i organizacje + propozycja ćwiczen

poleca 85% 183 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Grupy:

Co to jest –
To co najmniej dwie osoby, które wchodzą ze sobą w regularne stosunki dla realizacji wspólnego celu.
Grupy są wszechobecną częścią życia organizacji i podstawą wykonania znacznej pracy.
Zauważmy, że aby dane osoby mogły być uznawane za grupę, muszą utrzymywać ze sobą regularne kontakty. Stosunki nie zawsze układają się według samego wzorca, jednakże w ogóle muszą zachodzić. Cele grupy mogą sięgać od przygotowania kampanii reklamowej po nieformalną wymianę informacji albo podejmowanie ważnych decyzji dla zaspokojenia społecznych potrzeb.


Typy grup –
- grupy funkcjonalne,
- grupy zadaniowe,
- grupy nieformalne ( interesu),


Grupa funkcjonalna to grupa stworzona przez organizację dla realizacji pewnej liczby bieżących celów organizacji w nieokreślonym horyzoncie czasowym.
Grupa zadaniowa jest powołana przez organizację dla realizację względnie wąskiego zakresu celów w określonym lub domyślnym horyzoncie czasowym.
Grupa nieformalna lub grupa interesu stworzona jest przez członków dla realizacji celów, które nie muszą mieć związku z celami organizacji; jej horyzont czasowy jest nieokreślony.

Dlaczego ludzie łączą się w grupy?
Ludzie łączą się w grupy z najrozmaitszych powodów. Ludzie przyjmują dane zajęcia dla zarobienia pieniędzy albo dla wykonywania wybranego zawodów.

Jeden z powodów, dla których ludzie tworzą grupy nieformalne lub grupy interesu, jest fakt wzajemnego przyciągania. Na takie przyciąganie interpersonalne przyciąganie składa się wiele czynników. Kiedy ludzie często się widują, fizyczna bliskość zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia interpersonalnego przyciągania. Przyciąganie to jest większe, gdy ludzie mają podobne postawy, osobowości czy warunki materialne.
Ludzie mogą być skłonni do przystąpienia do grupy również dlatego, iż pociąga ich działalność grupy. Ludzie lubią takie działania jak bieganie, brydż, kręgle czy puszczanie modeli samolotów. Wiele z tych zajęć bardziej bawi wtedy, gdy wykonujemy się je w ramach grupy, a ponadto większość wymaga udziału więcej niż jednej osoby. Jeśli poziom interpersonalnego przyciągania grupy jest bardzo niski, dana osoba może zrezygnować z danej działalności i jednak do grupy nie przystąpić.

Cele grupy mogą zachęcać ludzi do przystąpienia do niej. Przykładem mogą być różne grupy zajmujące się zbieraniem funduszy. Członkowie takich grup mogą być, choć niekoniecznie, osobiście przyciągani przez innych członków.
Ludzie mogą przyłączyć się do grupy dla zaspokojenia potrzeby przynależności. Nowi mieszkańcy danej gminy mogą przystąpić do klubów osiedlowych częściowo po to, by spotkać nowych ludzi, częściowo zaś po to, by się w ogóle stykać z ludźmi.
Korzyści instrumentalne polegają na tym że ludzie mogą przyłączyć się do grupy, ponieważ członkostwo jest czasami uważane za środek zapewniający inne korzyści. Np. dość często studenci wyższego roku wstępują do kilku klubów lub stowarzyszeń zawodowych, ponieważ zwykła wzmianka o takim członkostwie w życiorysie jest uważana za jeden z czynników zwiększających szanse znalezienia dobrej pracy.

Jeszcze jedną ważną cechą grupy jest jej spoistość. Spoistość to zakres, w jakim członkowie grupy są lojalni i zaangażowani w sprawy grupy. Członkowie wybitnie spójnych grup dobrze ze sobą współpracują, wspierają się obdarzają wzajemnym zaufaniem i skutecznie pracują nad osiągnięciem obranego celu. W grupie, w której brak spoistości, brak również wewnętrznej koordynacji, a jej członkowie zwykle nie udzielają sobie pełnego wsparcia; taka grupa może mieć trudności z osiągnięciem wytyczonych celów. Szczególnie interesujące dla menedżerów są czynniki, które zwiększają lub zmniejszają spoistość grupy, oraz następstwa spoistości grupy.

Czynniki wpływające na spoistość grupy:
Czynniki zwiększające spoistość grupy:
- konkurencja międzygrupowa,
- osobiste przyciąganie,
- korzystna ocena,
- zgodność co do celów
- interakcje,
czynniki zmniejszające spoistość grupy:
- wielkość grupy,
- niezgodność co do celów,
- wewnątrzgrupowa konkurencja,
- dominacja,
- niemiłe doświadczenie,

Grupy są nieuniknioną i pożyteczną cechą życia organizacji, a znaczną cześć pracy kierowniczej jest poświęcona działaniu w grupach. Zadaniem kierownika jest takie pokierowanie grupami w organizacji, aby działały efektywniej i przyniosły większe zadowolenie swoim członkom.

Cechy grup w organizacjach
Kierownicy, mający do czynienia z grupami, powinni: 1) ustalić, kiedy i jak można najskuteczniej wykorzystać grupy do osiągnięcia celów organizacji, 2) kierować nimi tak, aby zapewnić ich wysoką efektywność, 3) przezwyciężyć przeszkody, które mogą być związane z grupami. W związku z tym kierownicy muszą zadawać sobie sprawę z pewnych cech grup, które mogą dla nich stanowić pomoc lub utrudnienie.

Grupy są nieuniknione i pożyteczna cecha życia organizacji, a znaczna część pracy kierowniczej jest poświecona działaniu w grupach. Zadaniem kierownika jest takie pokierowanie grupami w organizacji, aby działały efektywniej i przynosiły większe zadowolenie swoim członkom.

Pierwsze ćwiczenie :

Samolot, którym czytelnik leciał, rozbił się w lasach na pograniczu północnej Minnesoty i południowej Manitoby. Jest godzina 11.32 w połowie stycznia. Lekki samolot spada na zamarznięte jezioro. Pilot i drugi pilot zginęli. Wkrótce po wypadku samolot zatonie całkowicie w jeziorze wraz z ciałami obu pilotów. Nikt z pozostałych przy życiu nie odniósł poważniejszych obrażeń. Odzież wszystkich jest sucha.
Wypadek nastąpił nagle, zanim pilot zdążył wezwać pomoc przez radio lub powiadomić kogokolwiek o waszej pozycji. Pilot starał się ominąć burze, stąd samolot znacznie zboczył z kursu. Krótko przed wypadkiem pilot powiadomił pasażerów, że samolot jest o ok. 30 km na północny zachód od małego miasteczka, które jest najbliższą zamieszkaną miejscowością.
Czytelnik ze współpasażerami znajduje się w dzikim obszarze leśnym, w którym jest wiele jezior i strumieni. Grubość pokrywy śnieżnej sięga do kostek w miejscach, w których wiatr zdmuchnął śnieg, a do kolan tam, gdzie został nawiany. Ostatni komunikat meteorologiczny zapowiadał temperaturę od —300C w dzień do —400C w nocy. Jest wiele suchego drewna I gałęzi w bezpośredniej okolicy. Pasażerowie są ubrani w stroje zimowe odpowiednie na miasto — garnitury i spodniumy, półbuty, płaszcze zimowe.
Załóżmy, że liczba pasażerów jest taka sama, jak liczba członków grupy I że grupa postanowiła trzymać się razem. W trakcie ucieczki z samolotu kilku członków grupy uratowało 12 przedmiotów. Zadanie polega na uszeregowaniu tych przedmiotów zgodnie z ich znaczeniem dla przeżycia przez grupę przy czyni
pierwszą pozycją zajmuje przedmiot najważniejszy, a dwunastu — najmniej ważny:
— kłębek waty stalowej,
— gazety (po jednej na osobę),
— kompas,
— toporek,
— zapalniczka (bez płynu),
— naładowany pistolet, kaliber 11,4 mm,
— mapa Lotnicza danego obszaru na folii z tworzywa,
— plandeka o wymiarach 6 x 6 m,
— dodatkowa koszula i spodnie dla każdej z osób,
— puszka jadalnego tłuszczu,
— litr 50% whisky,
— duże tabliczki czekolady (po jednej na osobą).


Na początek proponujemy wypróbowanie testu ,,przeżycia w warunkach zimy”: w ramach grupy, składające się z nie z więcej niż sześciu osób, należy najpierw ustalić kolejność wymienionych dwunastu pozycji oddzielnie, bez zapoznawania się z odpowiedziami innych członków grupy. Po opracowaniu własnej listy trzeba wspólnie omówić problem, wymieniając poglądy do chwili osiągnięcia Całkowitej zgodności. Ćwiczenie to w praktyczny sposób wykaże względne zalety indywidualnego I grupowego rozwiązywania problemów. Może też ułatwić Czytelnikowi zrozumienie niektórych rodzajów problemów w stosunkach międzyludzkich, z jakimi zetknąć się mogą kierownicy grup.


Drugie ćwiczenie :

Należy Pan/i/ do załogi statku kosmicznego, który wylądował na oświetlonej stronie księżyca. Z powodu defektu kosmicznego wylądowała Pani z częścią załogi 350 km od statku macierzystego, który musi Pani dostarczyć na ziemie. Znaczna cześć pańskiego wyposażenia uległa zniszczeniu. Poniżej znajduje się lista nieuszkodzonego materiału, z którego musi Pani wygrać najważniejsze by móc przeżyć podróż do statku macierzystego. Proszę ustalić kolejność: 1 jest najważniejszy do zabrania, 15 jest najmniej ważny.
- pudełko zapałek,
- koncentraty spożywcze,
- 150m nici nylonu,
- jedwab ze spadochronu,
- przenośne urządzenia ogrzewcze,
- dwa pistolety,
- pudełko mleka w proszku,
- dwa pojemniki z rezerwą tlenu,
- mapa księżyca i gwiazd,
- dmuchana łódź ratunkowa,
- kompas magnetyczny
- 15 litrów wody,
- kule świetlne,
- apteczka z igłami,
- przenośny nadajnik – odbiornik na baterie słoneczne.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut