profil

Reformy rządu Władysława Sikorskiego

poleca 87% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Reformy rządu Władysława Sikorskiego . Ubożejące społeczeństwo uważało, że rząd premiera Wincentego Witosa nie robi nic, aby poprawić sytuację gospodarczą. Narastało niezadowolenie społeczne. Na początku listopada 1923 roku w Krakowie doszło do strajku powszechnego , który przerodził się w zamieszki. Życie straciło kilkadziesiąt osób. Rządowi udało się co prawda opanować sytuację , ale już po kilku tygodniach zmuszony został do ustąpienia . Dnia 19 grudnia 1923 roku prezydent Wojciechowski powołała pozaparlamentarny rząd fachowców na którego czele stanął Władysław Sikorski . Nowy gabinet , którego celem było zrównoważenie budżetu i wprowadzenie nowej , stabilnej waluty , musiał działać zdecydowanie . Uzyskał poparcie parlamentu i nadzwyczajne uprawnienia (na przykład możliwość wydawania dekretów z mocą ustawy). Przyspieszył wpłatę nadzwyczajnego podziału majątkowego , urealnił wysokość podatków i przyspieszył ich ściąganie. Wprowadził też bardzo ostre oszczędności w administracji państwowej, a dzięki podniesieniu stawek za przewozy zmniejszył deficyt na kolei. Udało mu się również ustabilizować kurs marki polskiej względem dolara . Dzięki tym posunięciom zrównoważono budżet. Nadszedł czas na zmianę waluty . Na początku kwietnia 1924 roku powołano do życia Bank Polski, który zastąpił dotychczasowa Polską Krajowa Kasę Pożyczkową. Udziałowcem Banku Polskiego był przede wszystkim kapitał prywatny, dzięki czemu rząd nie miał możliwości drukowania i emitowania pustych pieniędzy. W czerwcu 1924 roku markę polską zastąpił złoty polski. Kurs wymiany ustalono na 1,8 milionów za jednego złotego , a wartość jednego dolara wynosiła 5,18 złotego. Nowa waluta musiała mieć ustawione pokrycie w rezerwach kruszcowo-walutowych Banku Polskiego . Dzięki wysiłkowi całego społeczeństwa , przede wszystkim zaś kapitału prywatnego , sytuacja powoli wracała do normy . Budowa portu w Gdyni i Magistrali Węglowej. Na mocy postanowień traktatu wersalskiego Polska miała 140 kilometrów granicy morskiej (z czego połowa przypadła na Półwysep Helski). Na całym wybrzeżu nie było jednak ani jednego portu, do którego mogłyby wpływać większe statki handlowe. Zapadła więc decyzja o budowie w Gdyni nowoczesnego portu pełnomorskiego , okna na świat dla rozwijającej się gospodarki . Prace ruszyły w 1922 roku i już dwa lata później do tymczasowego nabrzeża przybił pierwszy pełnomorski statek handlowy. Wkrótce powstawały port: towarowy , rybacki oraz pasażerski. Zbudowano też stocznię . Wokół portów rozwijało się nowoczesne miasto . Do szybkiego rozwoju Gdyni przyczynił się przede wszystkim minister przemysłu i handlu Eugeniusz Kwiatkowski . Po dziesięciu latach od rozpoczęcia prac Gdynia stała się najnowocześniejszym portem na Bałtyku i zajmował pierwsze miejsce w tym regionie pod względem wielkości przeładunków. Była też główna baza Polskiej Marynarki Wojennej i marynarki handlowej. Aby gdański port dobrze pełnił swe funkcje , należało zapewnić mu komunikację z resztą kraju. Szczególnie ważne było kolejowe połączenie Gdyni ze Śląskiem , skąd przywożono węgiel eksportowany potem za granicę . w latach 1926-1930 zbudowano we współpracy z kapitałem francuskim tak zwany magistralę węglową , która w pewnym stopniu uniezależniła polską gospodarkę od eksportu węgla kamiennego tylko do Niemiec. Wojna celna z Niemcami. Poprawa sytuacji gospodarczej nie trwała jednak długo . Na jej pogarszanie wpłynęło kilka czynników , przede wszystkim sytuacja na Kresach Wschodnich i wojna celna z Niemcami. Mocna złotówka powodowała , ze polskie towary nie były konkurencyjne za granica . Malał eksport a jednocześnie coraz więcej importowano. Aby ograniczyć ujemny bilans w handlu międzynarodowym , rząd Grabskiego został zmuszony do podwyższenia ceł. W styczniu 1925 roku wygasły umowy o bezcłowym wwozie polskiego węgla do Niemiec. W odpowiedzi na podniesienie ceł przez Polskę rząd niemiecki zabronił importu polskiego węgla. Wkrótce obie strony zaczęły podnosić wzajemnie cła i zakazywać importu określonych towarów. Wojna celna stała się faktem . Polska nie miała jednak większych szans w starciu z jedna z najpotężniejszych gospodarek świata.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty