profil

Internetowa przestrzeń rynkowa

poleca 90% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Internetowa przestrzeń informacyjna – budują poszczególne kanały przekazu informacji, przez które udostępniany jest zasób informacji dotyczących produktu bądź samego przedsiębiorstwa. Przykładem takiego kanału jest World Wide Web, utożsamiany często z pojęciem Internet, a skrótowo określany mianem WWW.

Internetowa przestrzeń komunikacji – „obejmuje tradycyjne obszary, w których podmioty gospodarcze wymieniają poglądy, pomysły, kształtują opinie oraz negocjują potencjalną współpracę, uprawiają lobbying, budują wzajemne relacje i kształtują różne rodzaje społeczności (w szczególnym przypadku dotyczy to społeczności internetowych). Wpływ Internetu polega na dostępności szybkiej, taniej i nie ograniczonej geograficznie komunikacji przez wykorzystanie sieci”.
Najpowszechniejszą, a zarazem najstarszą i najczęściej stosowana usługą dostępną w Internecie, jest poczta elektroniczna, która stanowi jedną z form tej komunikacji. Wysyłanie jak i odbieranie listów, czy też raczej e-maili, jest możliwe z każdego miejsca na kuli ziemskiej, a jedynym warunkiem koniecznym jest dostęp do Internetu. „Za pomocą poczty elektronicznej można przesłać txt, a do listów dołączyć pliki binarne (programy, zdjęcia). Ponadto komunikacje za pomocą internetu wydatnie ułatwia korzystanie z możliwości transmisji dźwięku lub obrazu.

Internetowa przestrzeń dystrybucji – Internet tworzy nowy kanał dystrybucji, szczególnie dla towarów i usług, które można zapisać w formie cyfrowej. Towary te, ze względu na to, iż nie wymagają testowania, czy próbowania najlepiej nadają się do sprzedaży z wykorzystaniem Internetu. Ich dystrybucja za pomocą sieci jest tania, szybka i prosta. Internet wykorzystuje się także do celów dystrybucji produktów, jakimi przykładowo mogą być usługi o charakterze doradczym, prowadzenie szkoleń oraz innych usług dodatkowych związanych z wykorzystaniem zakupionego już produktu. Natomiast dystrybucja towarów typu pizza czy książka odbywa się z wykorzystaniem metod tradycyjnych, najczęściej poczty kurierskiej, przy czym koszt tej dystrybucji wliczony zostaje w cenę towaru. Do niewątpliwych zalet wykorzystania Internetu do celów dystrybucji należy zaliczyć obniżenie kosztów całkowitych dystrybucji, jako że korzystając z Internetu producenci czy handlowcy nie są zmuszeni do ponoszenia tak dużych wydatków na przygotowanie towarów do sprzedaży, wydruk katalogów, ulotek reklamowych, magazynowania, utrzymywania licznych punktów sprzedaży i personelu, który będzie je obsługiwał.

Internetowa przestrzeń transakcji – „związana jest z wykorzystaniem kanałów, opartych na sieci Internet, do zawierania formalnych transakcji gospodarczych, takich jak zamówienia, faktury i płatności”. Przedsiębiorstwo może założyć własny sklep internetowy, bądź przyłączyć się do już istniejącego elektronicznego pawilonu internetowego, gromadzącego oferty sprzedaży wielu firm na jednym serwerze WWW. Klient – użytkownik sieci może przejrzeć katalog prezentowanych ofert, porównać je miedzy sobą i dokonać wyboru. Następnie złożyć zamówienie na interesujący go towar, dokonać płatności i czekać na dostawę. Interesującą i budzącą szereg kontrowersji jest wspomniana kwestia płatności, ze względu na konieczność podania danych personalnych i dotyczących kart kredytowej. Zawsze istnieje bowiem prawdopodobieństwo, iż mogą one zostać przechwycone przez innego użytkownika sieci. Opracowano jednak szereg zabezpieczeń systemu płatności. Klient może przykładowo skorzystać z internetowej karty kredytowej, internetowych żetonów czy internetowych pieniędzy elektronicznych.
Wymienione powyżej formy płatności mają zastosowanie jedynie w odniesieniu do transakcji, których celem jest zakup towaru, jakim jest informacja. Wymagają one skorzystania z usług banku internetowego i otwarcia tam rzeczywistego konta czy zaciągnięcia rzeczywistego kredytu. Płatności za inne towary można dokonać wykorzystując szyfrowane bezpieczne strony Web, które gwarantują tajność przekazywanych danych. Istnieje również wiele innych rozwiązań problemu bezpieczeństwa transmisji informacji, ale ze względu na zakres merytoryczny niniejszej publikacji nie zostaną one omówione.
W relacjach przedsiębiorstwo – przedsiębiorstwo wszystkie podmioty gospodarowania mają możliwość czerpania informacji o własnych celach, misjach, strategiach, kampaniach marketingowych, atrakcyjności konkurencyjnej sektora działania, oraz wiele, wiele innych. Jednocześnie istnieje możliwość porównania ich z własnymi działaniami, wyciągnięcia wniosków o charakterze strategicznym oraz dokonania korekty przyjętych założeń, celem podniesienia skuteczności własnych przedsięwzięć.
Omówione interakcje nie wyczerpują analizowanego problemu. Stopień ich złożoności jest niepomiernie wyższy i o wiele bardziej skomplikowany. Przedstawione rozważania mają jedynie zasygnalizować wagę tych oddziaływań, które zachodzą pomiędzy poszczególnymi obszarami otoczenia zarówno w wymiarze tradycyjnym, jak w wymiarze internetowym oraz pomiędzy wszystkimi elementami składowymi jednocześnie.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty