Konkurencja – jest jednym z najważniejszych elementów gospodarki rynkowej, a wręcz jej synonimem. Motorem napędzającym do działania, sprawia możliwość do dokonywania wyborów dla konsumentów w świetle marketingowym. Rodzaje konkurencji: Podział I ze względu na...
Otoczenie marketingowe dzielimy na: • bliższe • dalsze (globalne) lub • podmiotowe • procesowe Otoczenie bliższe – ma charakter głównie podmiotowy. W jego skład wchodzą: • konsumenci (klienci) • konkurenci (czyli inne firmy oferujące te same produkty, bądź...
Aspekty działalności konkurencyjnej: • podział zysku, • integrowanie w przód lub w tył (dziś Ty jesteś moim dostawcą, jutro ja mogę nim być dla Ciebie). Analiza podmiotowa konkurencji (dotyczy konkretnej firmy): • Systematyczna – branie pod uwagę 3 – 4 firm...
PRICE – cena Elementy mixu cenowego: • Cena – właściwa kwota pieniędzy, którą klient płaci przy zakupie danego produktu • Kredyty – terminy płatności (np. towarowe, kupieckie) • Upusty – również opusty i rabaty Czynniki wpływające na cenę Firma: 1. Koszty...
Dystrybucja: • Kanały dystrybucji – znalezienie się produktu w określonej przestrzeni, w określonym miejscu (np. sklep) • Logistyka – fizyczne przemieszczanie produktu od producenta do klienta (dostawca – odbiorca; produkt dociera na czas w odpowiedniej ilości,...
Produkt – jest to wszystko to, co przeznaczamy na wymianę, towary, usługi, przedsięwzięcia, projekty, miasta, gminy, itp.; jest to suma jego atrybutów mająca na celu zdolność zaspokajania potrzeb. Marketing obejmuje wszystkie dziedziny życia społeczno –...
Promocja - jest to element systemu komunikacji firmy z otoczeniem. Firma kontaktuje się z otoczeniem na wiele różnych sposobów. Wyróżnia się 5 podstawowych instrumentów promocji: • reklama • promocja osobista (akwizycja) • promocja uzupełniająca (dodatkowa),...
Marketing – (ang) działalność gospodarcza polegająca na określaniu potrzeb, kształtowaniu produktu, tworzeniu i utrzymywaniu popytu, ustalaniu polityki rynkowej, finansowej, finansowaniu i kredytowaniu obrotu, działaniach związanych z przemieszczaniem towarów....
System prawa – został stworzony przez państwo w celu ochrony jego interesów. Jest on systemem sztucznym składającym się z poszczególnych elementów. (ogół norm prawnych obowiązujących w państwie w określonym czasie. Dzieli się na działy. W Polsce obejmuje: prawo...
Otoczenie marketingowe dzielimy na: •bliższe •dalsze (globalne) lub •podmiotowe •procesowe Otoczenie bliższe – ma charakter głównie podmiotowy. W jego skład wchodzą: •konsumenci (klienci) •konkurenci (czyli inne firmy oferujące te same produkty, bądź...
Marketing – (ang) działalność gospodarcza polegająca na określaniu potrzeb, kształtowaniu produktu, tworzeniu i utrzymywaniu popytu, ustalaniu polityki rynkowej, finansowej, finansowaniu i kredytowaniu obrotu, działaniach związanych z przemieszczaniem towarów....