profil

Interpretacja wiersza "Potęga smaku" Zbigniewa Herberta

drukuj
satysfakcja 73 % 73 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Zbigniew Herbert był wybitnym poetą, eseistą i dramaturgiem żyjącym w latach 1924- 1998. Często zalicza się go do nurtu klasycyzującego współczesnej liryki, ponieważ w swoich dziełach, odwołuje się on do dorobku kultury, posługując się językiem wolnym od emocji. W poczet jego największych utworów zalicza się wiersze związane z postacią Pana Cogito i eseje z cyklu "Barbarzyńca w ogrodzie". Na podziw zasługuje także poemat "Potęga smaku". Jest to utwór silnie związany z realiami historycznymi takimi jak totalitaryzm i komunizm.
"Potęga smaku" to wiersz biały, wolny. Autor nie zastosował żadnych znaków interpunkcyjnych, co pozwala na czytelnikowi na indywidualną interpretację. Podmiot liryczny ujawnia się w drugim wersie:
"nasza odmowa niezgoda i upór:,
dlatego jest to liryka bezpośrednia. Podmiot mówiący wypowiada się w imieniu zbiorowości,z którą Herbert się utożsamiał. Utwór zawiera cechy eseju, takie jak specjalistyczne słownictwo ("tautologia", "dialektyka", "koniunktiw") i nawiązania do sztuki:
"fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha".
Mówiąc o rosyjskim krążowniku "Aurora" podmiot liryczny wykazuje się także wiedzą historyczną. "Potęga smaku" jest jakby częścią dyskusji. Pozornie wydaje się, że dotyczy ona piękna i estetyki. Tytułowy "smak" oznacza po prostu gust, piękno i harmonię, czyli typowe cechy klasycyzmu. Według Herberta,smak jest nieokreślony, a tworzą go "włókna duszy i chrząstki sumienia". Ze względu na sumienie, smak jest sprawą indywidualną, a człowiek sam decyduje o tym, co jest dobre a co złe. Herbert, jako człowiek o wysokiej moralności, nie mógł pogodzić się więc z systemem totalitarnym, do którego cały czas nawiązuje:
"samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce".
Twierdzi, że decyzja o tym, czy popiera się stalinizm czy nie, jest tylko i wyłącznie kwestią estetyki:
"To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa niezgoda i upór
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku".
Choć wydaje się, że wiersz dotyczy problemu piękna i brzydoty, to głębsza analiza pokazuje, że całość nawiązuje do systemu, z którego Herbert był niezadowolony. Aby wyrazić swoją niechęć do totalitaryzmu stosuje ironię. Nieustająco podkreśla brzydotę stalinizmu:
"chłopców o twarzach ziemniaczanych
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach".
Mówiąc o brzydocie, podkreśla zło tamtych lat. Coś co nie jest dobre, nie może być piękne. Herbert zwraca też uwagę na retorykę stalinizmu. Wprowadza słownictwo potoczne, które kontrastuje z poetyckim językiem całego utworu:
"Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana".
Prezentuje propagandę, jako żenującą.

Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy
12.10.2009 (18:50)

Komunizmu. Komunizmu, a nie "stalinizmu".

Teksty kultury


Zadania z Języka polskiego
rogal4490 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 7 minut temu

Pan Tadeusz oglądałem film ale nie znam niektórych odpowiedzi  np spór o zamek wiem że hrabia walczy o niego z sędzią soplicą pytanie jest...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

kosmetyczka060 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 19 minut temu

Proszę o opisanie wątku planety Tralfamadori z książki "Rzeźnia numer pięć". Chodzi mi o przewodnik po planecie

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

Krystian-020 rozwiązanych zadań
Język polski 200 pkt 26 minut temu

1.co w finale stało sie z Heleną Stawska? 2.co w finale powieści stało sie z głównym bohaterem powieści? 3.jaki 1.co w finale stało sie z Heleną...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 150
Rozwiązuj

adamana12210 rozwiązanych zadań
Język polski 30 pkt 36 minut temu

Proszę o pomoc, musze na jutro oddać Rozprawke temat jest następujący: Czy miłość można stawiać ponad wszystko? Rozważ problem odwołując sie do...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 23
Rozwiązuj

adamana12210 rozwiązanych zadań
Język polski 10 pkt 51 minut temu

Czy miłość można stawiać ponad wszystko? Rozważ problem odwołując sie do podanego fragmentu "Dziejów Tristana i Izoldy" oraz innego...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.