profil

Dlaczego król Kazimierz Wielki otrzymał swój przydomek

drukuj
satysfakcja 77 % 1225 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Kazimierz Wielki był synem Władysława Łokietka. Kazimierz został koronowany na króla w roku 1333. Dzięki jego umiejętnej polityce zagranicznej zażegnał konflikty z Czechami i Krzyżakami ,zawarł również sojusz z Węgrami. Wzniósł on wiele zamków i dużą ilość miast ogrodził murami obronnymi. Jak mówi przysłowie „Zastał Polskę drewnianą , a zostawił murowaną” co oznacza że wiele budowli i miast było słabych. Jednak gdy umierał zostawiał silny kraj z mocnymi i solidnie wybudowanymi miastami i zamkami. Zaczęto zakładać nowe wsie tam gdzie wcześniej były lasy. Handel i rzemiosło bardzo ożywiło się. Towar przewożono z Polski do innych części Europy. Rozwój gospodarki bardzo sprzyjał rozwojowi nauki ,kultury. W Krakowie ,stolicy państwa, w roku 1364 Kazimierz Wielki założył pierwszy w Polsce uniwersytet(Collegium Maius). Kształcili się tam lekarze, duchowni i prawnicy, czyli ludzie najbardziej potrzebni państwu. Od kiedy na tronie zasiadł syn Władysława Łokietka wszystkich w kraju obowiązywało takie samo prawo, a sądzeniem zajmowali się prawnicy. Dzięki Kazimierzowi bardzo uporządkowały się sprawy związane ze skarbem państwa. Każdy kto zamieszkiwał tereny Polski płacił podatek. Duże zyski Kazimierz Wielki czerpał z żup solnych, czyli kopalni soli w Bochni i Wieliczce. Osobą niepowołanym wchodzącym na teren kopalni groziła kara śmierci. Po przeczytaniu tego co zrobił syn Władysława Łokietka można łatwo się domyślić dlaczego otrzymał swój przydomek brzmiący „Wielki”. Dzięki niemu Polska stałą się krajem bardziej rozwiniętym ,bogatszym ,lepiej zorganizowanym. Wniosek nasuwa się sam. Kazimierz zrobił bardzo dużo, wielkich rzeczy dla Polski. Dlatego też otrzymał swój przydomek „Wielki”.


Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (29) Brak komentarzy
12.12.2011 (20:10)

ciekawe czy dobre jak nie to bedzie lipa

11.10.2011 (16:00)

Dzięki mam nadzieje że dostane dobrą ocene ;D

13.9.2011 (18:47)

dzieki ziomek przydalo mi sie bardzo pozdro



Zadania z Historii
8VIP84 rozwiązane zadania
Historia 50 pkt 12 minut temu

PROSZĘ O POMOC!!!!!!!!!!!!! Podaj dwie przyczyny dla których chrześcijaństwo zjednało sobie wyznawców Każda przyczyna min. 2 linijki

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 38
Rozwiązuj

8VIP84 rozwiązane zadania
Historia 20 pkt 1 godzinę 39 minut temu

Wojny punickie to wojny Rzymu z a, Grekami b, potomkami Fenicjan c, Galami PROSZĘ O POMOC

Rozwiązań 1 z 2
punktów za rozwiązanie do 15
Rozwiązuj

likier270 rozwiązanych zadań
Historia 10 pkt wczoraj o 11:06

Musze napisać referat na temat Definicja i istota stosunków międzynarodowych

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

tofi271 rozwiązane zadanie
Historia 35 pkt 28.5.2015 (21:35)

Czy ktos mogl by mi napisac wszystko o koloniach niemieckich? Jak wygladalo zycie ludzi ktorzy byli pod tymi koloniami? Jakie bylo tlo ze dostali...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 27
Rozwiązuj

pasio1110 rozwiązanych zadań
Historia 10 pkt 28.5.2015 (21:08)

Wskaz różnice w mentalnosci ludzi sredniowiecza i ludzi zyjacych dziś

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.