profil

Gwarancja

poleca 86% 106 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Gwarancja

Gwarancja (od 1996 r. gwarancja jakości) to pisemne zobowiązanie gwaranta do bezpłatnego usunięcia wady lub wymiany towaru na niewadliwy. Gwarancja jakości chroni konsumenta tylko wtedy, gdy gwarant tej ochrony udzielił - wszystkie uprawnienia i tryb ich realizacji określa karta gwarancyjna. Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane w języku polskim, w sposób zrozumiały i nie wprowadzający w błąd.
Cechy gwarancji:
? zawsze musi być udzielona na piśmie,
? umowa gwarancyjna zostaje zawarta przez samo przyjęcie dokumentu gwarancyjnego,
? jeśli w gwarancji nie zastrzeżono inaczej, termin jej wynosi 1 rok od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana
? do dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji nie ma zastosowania jednoroczny termin przedawnienia, przewidziany dla roszczeń kupującego z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy
? w przypadku dokonywania naprawy przez gwaranta termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego konsument nie mógł korzystać z rzeczy
? termin gwarancji biegnie na nowo, gdy gwarant wymienia rzecz na nową wolną od wad lub dokonuje istotnych napraw
? jeśli gwarant wymienił część rzeczy, np. jakiś podzespołów, wówczas gwarancja biegnie na nowo w stosunku do tej nowej części, a okres gwarancyjny dotyczący całej rzeczy może być krótszy niż w stosunku do wymienionego podzespołu
? Jeśli okaże się, że postanowienia karty gwarancyjnej nie są korzystne, to zgodnie z art. 579 konsument może korzystać z uprawnień przysługujących mu z tytułu rękojmi
Gwarancja, a niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową:
Należy pamiętać, że gwarancja nie wyłącza uprawnień kupującego wobec sprzedawcy wynikających z niezgodności towaru z umową. Jeżeli na dany towar została udzielona gwarancja, konsument ma prawo wyboru, czy będzie dochodził swoich roszczeń w ramach gwarancji, czy w ramach niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
W przypadku ,gdy konsument wybierze np. korzystanie z gwarancji- to korzysta z niej w stosunku do tej jednej, konkretnej usterki. W razie ujawnienia się w zakupionym towarze innej wady znów ma prawo wyboru, czy korzystać z uprawnień wynikających z karty gwarancyjnej, czy z instytucji niezgodności towaru z umową(dla przypomnienia :z niezgodności towaru z umową można korzystać maksymalnie 2 lata od chwili wydania przez sprzedawcę zakupionego towaru oraz należy poinformować sprzedawcę o defekcie rzeczy w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową).
Dokument gwarancyjny:
Dokument gwarancyjny powinien zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w szczególności:
? nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej,
? czas trwania ochrony gwarancyjnej,
? terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
? stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową
Rodzaje gwarancji:
1. Bankowa - Gwarancja bankowa jest instrumentem zabezpieczającym i stanowi instrument podnoszący bezpieczeństwo transakcji i ograniczający ryzyko niewywiązania się ze zobowiązań kontraktowych przez partnera handlowego. Gwarancja bankowa jest zobowiązaniem banku, podjętym na zlecenie Klienta (zleceniodawcy), do wypłacenia osobie uprawnionej (beneficjentowi gwarancji bankowej) określonej sumy pieniężnej na żądanie Beneficjenta przedłożone w Banku zgodnie z warunkami Gwarancji Bankowej i w terminie jej ważności, w sytuacji kiedy Zleceniodawca Gwarancji Bankowej nie wykonał zobowiązań umownych zabezpieczonych Gwarancją Bankową. Rodzaje:
1. gwarancja przetargowa (zastępująca wadium gotówkowe);
2. gwarancja dobrego wykonania kontraktu (często zastępująca kaucję gwarancyjną
3. gwarancja zwrotu zaliczki (umożliwiająca uzyskanie przedpłaty od
4. gwarancja płatności (zapłaty za dostawy, usługi również z odroczonym terminem płatności)
5. gwarancja spłaty kredytu (umożliwia uzyskanie tego kredytu)
6. gwarancja celna (zabezpieczająca należności celne)
7. gwarancja turystyczna (jest podstawą uzyskania zezwolenia na działalność turystyczną Biura Turystycznego)
8. gwarancja wypłat nagród w grach losowych i zakładach wzajemnych (jest podstawą uzyskania zezwolenia na zorganizowanie np. loterii promocyjnej)
2. Gwarancje ubezpieczeniowe są pisemnym zobowiązaniem gwaranta do zapłaty na rzecz beneficjenta określonej kwoty (do wysokości sumy gwarancyjnej) w przypadku niewywiązania się wnioskodawcy z zobowiązania objętego gwarancją, wynikającego z odpowiednich przepisów prawa (np. gwarancje zapłaty długu celnego) lub zawartej umowy (np. gwarancje kontraktowe). Wyróżniamy:
1. Gwarancje zapłaty długu celnego
2. Gwarancje we wspólnej procedurze tranzytowej
3. Gwarancje związane z karnetami TIR oraz ATA
4. Gwarancje kontraktowe
5. Gwarancje handlowe
6. Gwarancje koncesyjne.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty