profil

/

Zadania Prace

Silniki spalinowe 4-ro suwowe i 2-suwowe

drukuj
satysfakcja 80 % 143 głosów

Treść
Obrazy
Wideo
Komentarze

Silniki spalinowe
Silnik spalinowy to mechanizm w którym ruch tłoka wywołany jest ciśnieniem spalin powstających przez spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej wewnątrz cylindra silnika. Powszechnie są stosowane silniki spalinowe tłokowe o posuwisto-zwrotnym ruchu tłoka (suwowe), zwane krócej silnikami spalinowymi tłokowymi, znacznie rzadziej o tłoku obracającym się. W silnikach suwowych tłok uszczelniony pierścieniami tłokowymi zamyka cylinder silnika; posuwisto-zwrotny ruch tłoka jest zmieniany przez mechanizm korbowy na ruch obrotowy wału korbowego; dopływ mieszanki (lub powietrza) do cylindrów silnika oraz usuwanie z nich spalin reguluje mechanizm rozrządu. W silnikach spalinowych tłokowych czterosuwowych (Jest to silnik spalinowy, którego tłok wykonuje cztery ruchy posuwisto-zwrotne w jednym cyklu roboczym.) obieg pracy odbywa się w 4 kolejnych suwach tłoka, co odpowiada 2 obrotom wału korbowego; w silnikach dwusuwowych (Jest to silnik spalinowy w którym cztery fazy pracy: ssanie, sprężanie, praca i wydech, wykonywane są one w ciągu dwóch suwów (od górnego do dolnego skrajnego położenia) tłoka.) obieg pracy odbywa się w 2 kolejnych suwach tłoka, co odpowiada 1 obrotowi wału korbowego; silniki dwusuwowe w porównaniu z czterosuwowymi mają mniej skomplikowaną konstrukcję, są łatwiejsze do obsługi i naprawy, tańsze, ale ich wadami są na ogół większe zużycie paliwa i zanieczyszczanie powietrza.


Silnik czterosuwowy
Suw ssania - tłok (1) przesuwa się w dół z górnego do dolnego skrajnego położenia. W tym czasie zawór ssany (2) jest otwarty co pozwala na zassanie powietrza lub mieszanki paliwo-powietrznej.
Suw sprężania - tłok przesuwa się w górę, do górnego skrajnego położenia. powietrze lub mieszanka paliwo-powietrzna zostaje sprężana do wymaganego ciśnienia. Oba zawory ssący (2) i wydechowy (3) są zamknięte.
Suw pracy - przed osiągnięciem górnego skrajnego położenia w silnikach wysokoprężnych i tych z elektronicznym wtryskiem paliwa następuje wtrysk paliwa i zapłon samoczynny wymuszony iskrą. Spalające się paliwo powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia co wymusza ruch tłoka do dolnego skrajnego położenia. Oba zawory: ssący (2) i wydechowy (3) są zamknięte
Suw wydechowy - tłok porusza się w górę do górnego skrajnego położenia podczas gdy zawór wydechowy jest otwarty. Gazowe produkty spalania paliwa (spaliny) zostają wypchnięte z przestrzeni roboczej silnika.

Silnik dwusuwowy
Suw sprężania - w pierwszej fazie suwu sprężania następuje "przepłukanie" przestrzeni roboczej silnika (1). Wtedy to spaliny powstałe w poprzednim cyklu pracy są wytłaczane przez kanał wydechowy (2), jednocześnie do przestrzeni roboczej przez kanał międzykomorowy (3) napływa mieszanka paliwowa zgromadzona wcześniej w przestrzeni korbowej silnika (4). W dalszej fazie suwu sprężania tłok (5), pełniący także rolę zaworu, zamyka kanał wydechowy i międzykomorowy, odsłaniając jednocześnie kanał ssący (6). W czasie sprężania paliwa w komorze spalania, świeża porcja mieszanki paliwowej napływa przez kanał ssący do przestrzeni korbowej silnika.
Suw pracy - Przed dojściem do górnego martwego położenia tłoka następuje zapłon paliwa, które gwałtownie się rozprężając powoduje ruch tłoka w dół do dolnego skrajnego położenia. W końcowej fazie tego suwu odsłaniany jest kanał wydechowy i spaliny zaczynają opuszczać przestrzeń roboczą. Cykl się powtarza. `
Jako, że silniki dwusuwowe nie mogą być wyposażone w miskę olejową, smarowanie układu korbowodowego musi być zapewnione przez mieszankę paliwową. W tym celu do paliwa dodaje się pewną ilość oleju silnikowego. Istnieją też silniki dwusuwowe, gdzie oleju nie dodaje się do paliwa, ale jest on tłoczony z oddzielnego zbiornika bezpośrednio do łożysk oraz na gładzie cylindrów. Układ taki komplikuje jednak silnik, a główną zaletą dwusuwu jest lekkość i prostota (brak rozrządu, brak układu smarowania itd.) Silniki dwusuwowe, aczkolwiek mają swoje zalety, nie znalazły szerokiego zastosowania. Stosowano je głównie do napędu lekkich motocykli i motorowerów. W ostatnich czasach jednak nawet w tych zastosowaniach wypierają je silniki czterosuwowe. W Polsce i NRD produkowano także samochody osobowe(Syrena, Trabant i Wartburg), a nawet i ciężarowe IFA. Produkcja ich została zarzucona. Podstawową wadą silników dwusuwowych jest głośna praca oraz wysoka emisja spalin. Głównym tego powodem jest zawartość w mieszance paliwowej oleju silnikowego, który ulega spalaniu wraz paliwem.

Załącznik poniżej z rysunkami;-)


Załączniki:
Przydatna praca? Tak Nie
Komentarze (2) Brak komentarzy
15.5.2011 (18:25)

dostałam z tego 6 dzieki:*♥

21.2.2011 (08:29)

liczyłem na zdjęcia :D

Typ pracy


Zadania z Fizyki
pablo12980 rozwiązanych zadań
Fizyka 20 pkt wczoraj o 19:55

PROSZĘ O ODPOWIEDZ JAK NAJSZYBCIEJ 1.Ruch krzywoliniowy, siła dośrodkowa  Przedstawić graficznie wektor prędkości w ruchu prostoliniowym i...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 15 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

P19981 rozwiązane zadanie
Fizyka 200 pkt wczoraj o 18:13

Sporządź na papierze milimetrowym wykresy v(t) i s(t) dla ciała poruszającego się przez 7 sek. z szybkością v=1,8 m/s    ...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 150 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

lo320 rozwiązanych zadań
Fizyka 30 pkt wczoraj o 15:13

1 .Podaj wzór na prace mechaniczna wraz z opisem oraz jednostkę pracy. 2. Podaj wzór na moc wraz z opisem oraz jednostkę mocy. 3. Co to jest...

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 23 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

lo320 rozwiązanych zadań
Fizyka 10 pkt wczoraj o 15:00

Wyjaśnij dlaczego dźwięk najwolniej rozchodzi się w gazach.

Rozwiązań 2 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 2 z 2
Rozwiązuj

ciastekciastek0 rozwiązanych zadań
Fizyka 10 pkt 1.3.2015 (17:13)

Ćwiczenia z fizyki " to jest fizyka " od strony 52 ;) proszę szybko i dziękuję :)

Rozwiązań 0 z 2
punktów za rozwiązanie do 8 rozwiązań 0 z 2
Rozwiązuj

Masz problem z zadaniem?

Tu znajdziesz pomoc!
Wyjaśnimy Ci krok po kroku jak
rozwiązać zadanie.

Zadaj pytanie Zaloguj się lub załóż konto

Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w Serwis stosuje pliki cookies w celu świadczenia usług. Więcej szczegółów w polityce prywatności.